Skocz do zawartości
Gość dayv

[B5] Płyn hamulcowy - jaki, ile, jak wymieniać?

Rekomendowane odpowiedzi

Spokojnie kolego-tylko pytam.

 

jesli Cie urazilem..sorki..nie mialem takich intencji

 

 

a jak a jest procedura wymiany plynu w ukladzie hamulcowym i w sprzegle ??

 

odkrecasz odpowietrznik przy wysprzegliku i czekasz az cieknacy plyn hamulcowy bedzie mial kolor jak nowy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
odkrecasz odpowietrznik przy wysprzegliku i czekasz az cieknacy plyn hamulcowy bedzie mial kolor jak nowy.

przy zgaszonym silniku czy właczonym ? to wtakim przypadku wymiany calego plynu te 2l starczy czy wiecej trzeba

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie czy jest możliwe że przy wysokich temperaturach na zewnątrz płyn mógł gdzieś "wyparować"?

Bo ubyło mi go w ostatnie upały w zbiorniczku(jest powyżej min ale było maks) i sprawdzałem stan później dość często i jest teraz bez zmian. może ktoś też miał taki problem? Czy to już może oznaka tego że trzeba wymienić płyn?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

w sumie bezpieczniej przy zgaszonym silniku, grzebac pod samochodem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
A ja mam pytanie czy jest możliwe że przy wysokich temperaturach na zewnątrz płyn mógł gdzieś "wyparować"?

Bo ubyło mi go w ostatnie upały w zbiorniczku(jest powyżej min ale było maks) i sprawdzałem stan później dość często i jest teraz bez zmian. może ktoś też miał taki problem? Czy to już może oznaka tego że trzeba wymienić płyn?

nie ma takiej mozliwosci by ci odparowal szukaj wycieku

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie chcąc zakładać nowego wątku zasięgnę informacji tutaj. Poprzedni właściciel mojego autka (niemiec) wymienił m.in. płyn hamulcowy pod koniec czerwca tego roku, na fakturze znajduje się informacja "płyn hamulcowy DOT 5 180°" w ilości 1,5 oczywiście po niemiecku, wymiana ta została przeprowadzona w ASO Hyundai'a. Moje wątpliwości dotyczą tego czy rzeczywiście mógł to być płyn DOT 5 czy został on tylko tak zapisany w skrócie na fakturze, a w rzeczywistości jest to DOT 5.1, wydaje mi się, że jest on koloru żółtego lecz to chyba nie jest żadna istotna informacja. Z tego co wyczytałem na forum to 5 nie można mieszać z 5.1, ale także gdzieś przeczytałem, że 5 nie stosuje się w "cywilnych" samochodach, ponieważ układ hamulcowy musi być do tego płynu odpowiednio skonstruowany i nie można zamiast DOT 4 wlać sobie po prostu DOT 5. Nie chciałbym wymieniać całego płynu, ponieważ wydaje się mi to kompletnie bezsensowne, chciałem natomiast odpowietrzyć układ hamulcowy(gdyż wydaje mi się, że jest on delikatnie zapowietrzony, a wiadomo, że hamulce są najważniejsze), jednak muszę mieć coś na dolewkę i stąd obawy czy to ma być płyn DOT 5 czy 5.1? Osobiście stawiałbym na 5.1. I drugie pytanie: jak to w końcu jest, czy można wymieniać płyn hamulcowy/odpowietrzać układ hamulcowy tradycyjną metodą czyli jedna osoba naciska pedał hamulca, a druga odkręca odpowietrznik i czy ewentualnie trzeba robić to na włączonym zapłonie czy też na wyłączonym? Tradycyjna wymiana/odpowietrzanie to dla mnie żaden problem, a do tego pewność tego, że wszystko jest zrobione jak należy, oddając samochód do jakiegoś warsztatu i nie mogąc obserwować mechaników tej pewności już nie ma, ale jeśli nie ma wyjścia i metoda na "deptanie" nie jest do końca bezpieczna to będę musiał skorzystać z usług jakiegoś serwisu.

Edytowane przez camillo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
jak to w końcu jest, czy można wymieniać płyn hamulcowy/odpowietrzać układ hamulcowy tradycyjną metodą czyli jedna osoba naciska pedał hamulca, a druga odkręca odpowietrznik i czy ewentualnie trzeba robić to na włączonym zapłonie czy też na wyłączonym?

Wymieniasz normalnie metodą tradycyjną, na wyłączonym zapłonie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Poprzedni właściciel mojego autka (niemiec) wymienił m.in. płyn hamulcowy pod koniec czerwca tego roku, na fakturze znajduje się informacja "płyn hamulcowy DOT 5 180°" w ilości 1,5 oczywiście po niemiecku, wymiana ta została przeprowadzona w ASO Hyundai'a. Moje wątpliwości dotyczą tego czy rzeczywiście mógł to być płyn DOT 5 czy został on tylko tak zapisany w skrócie na fakturze, a w rzeczywistości jest to DOT 5.1, wydaje mi się, że jest on koloru żółtego lecz to chyba nie jest żadna istotna informacja. Z tego co wyczytałem na forum to 5 nie można mieszać z 5.1, ale także gdzieś przeczytałem, że 5 nie stosuje się w "cywilnych" samochodach, ponieważ układ hamulcowy musi być do tego płynu odpowiednio skonstruowany i nie można zamiast DOT 4 wlać sobie po prostu DOT 5.

Generalnie lejesz taki płyn, jak masz napisany za korku od zbiorniczka od płynu hamulcowego, czyli w Twom przypadku DOT 4. DOT 5 lub DOT 5.1 to moim zdaniem przerosft formy nad treścią, gdyż zakładam, że masz standardowy układ hamulcowy, bez żadnych wyczynowych modyfikacji. Tak więc temperatura wrzenia w Twoim aucie nie jest krytycznym parametrem i nie ma obaw o konieczność stosowania płynu lepszego niż zaleca producent.

Nie chciałbym wymieniać całego płynu, ponieważ wydaje się mi to kompletnie bezsensowne, chciałem natomiast odpowietrzyć układ hamulcowy(gdyż wydaje mi się, że jest on delikatnie zapowietrzony, a wiadomo, że hamulce są najważniejsze), jednak muszę mieć coś na dolewkę i stąd obawy czy to ma być płyn DOT 5 czy 5.1? Osobiście stawiałbym na 5.1.

Nie wiem ile śmigasz na tym płynie, ale generalnie jest tak, że powinno się co 2-3 lata wymienić płyn. Jeśli nie masz pewności, to po prostu wymień ten na DOT 4, kup w ASO Skoda, jest relatywnie najtaniej. Koszt 1l to jakieś około 40-50 zł, a wchodzi niecałe 2l do układu, z dokładnym przepłukaniem 2l powinno w zupełności wystarczyć. Więc sam widzisz, nie jest to jakaś mega kwota, a pewność już będziesz mieć na czym jeździsz.

I drugie pytanie: jak to w końcu jest, czy można wymieniać płyn hamulcowy/odpowietrzać układ hamulcowy tradycyjną metodą czyli jedna osoba naciska pedał hamulca, a druga odkręca odpowietrznik i czy ewentualnie trzeba robić to na włączonym zapłonie czy też na wyłączonym?

Jak kolega napisał wcześniej, można "deptać", jednak ja zawsze robię to na włączonym zapłonie, chodzi o pompę ABS i konieczność otwarcia/uchylenia jej zaworów, celem łatwiejszego wymienienia. Przy wyłączonym zapłonie jest ryzyko też uszkodzenia serwa hamulcowego z uwagi na znaczne ciśnienia. Byłem niestety świadkiem takiej awarii podczas wymiany. Niemiła sprawa. :(

Tradycyjna wymiana/odpowietrzanie to dla mnie żaden problem, a do tego pewność tego, że wszystko jest zrobione jak należy, oddając samochód do jakiegoś warsztatu i nie mogąc obserwować mechaników tej pewności już nie ma, ale jeśli nie ma wyjścia i metoda na "deptanie" nie jest do końca bezpieczna to będę musiał skorzystać z usług jakiegoś serwisu.

Zrób sam, jeśli tylko masz smykałkę i kawałek zmysłu technicznego. Nic trudnego. Zaopatrz się w WD40, na popsikanie odpowietrzników, oczyść je ładnie, sprawdź przy okazji stan gumowych przewodów, szczególnie przód lubią pękać zewnętrzne osłony, jeśli to zauważysz, od razy wymiana na nowe! Warto też mieć klucz do przewodów hamulcowych, taki rozcięty oczkowy, bardzo usprawnia pracę przy starych i zapieczonych odpowietrznikach oraz samych przewodach. Zwykłym płaskim łatwo uszkodzić miękką nakrętkę na przewodach. Klucz taki kosztuje grosze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Generalnie lejesz taki płyn, jak masz napisany za korku od zbiorniczka od płynu hamulcowego, czyli w Twom przypadku DOT 4. DOT 5 lub DOT 5.1 to moim zdaniem przerosft formy nad treścią, gdyż zakładam, że masz standardowy układ hamulcowy, bez żadnych wyczynowych modyfikacji. Tak więc temperatura wrzenia w Twoim aucie nie jest krytycznym parametrem i nie ma obaw o konieczność stosowania płynu lepszego niż zaleca producent.
Dobrze zakładasz, mam standardowe hamulce, które mi w zupełności wystarczają i nie mam zamiaru wlewać w ich układ jakiś usportowionych specyfików z których właściwości i tak nie będę korzystał, po prostu chcę wlać/dolać dobry płyn, który nie pogryzie się z obecnie zalanym. Gdyby nie te faktury zapewne dolałbym DOT 4, którego to właśnie norma widnieje na korku zbiorniczka, jednak widząc na fakturze tekst "Bremsflüssigkeit DOT 5 185°" zastanawiam się czy jest to rzeczywiście DOT 5 do, którego z tego co wyczytałem nie można dolać niczego oprócz DOT 5, czy po prostu to jest skrót fakturowy, których jest pełno i które czasami strasznie trudno rozszyfrować, tym bardziej, że są po niemiecku :taksobie.
Nie wiem ile śmigasz na tym płynie, ale generalnie jest tak, że powinno się co 2-3 lata wymienić płyn. Jeśli nie masz pewności, to po prostu wymień ten na DOT 4, kup w ASO Skoda, jest relatywnie najtaniej. Koszt 1l to jakieś około 40-50 zł, a wchodzi niecałe 2l do układu, z dokładnym przepłukaniem 2l powinno w zupełności wystarczyć. Więc sam widzisz, nie jest to jakaś mega kwota, a pewność już będziesz mieć na czym jeździsz.
Ja osobiście na tym płynie zrobiłem jakieś 600-700km, ale w sumie od wymiany jest zrobione ok 4000 km(może nawet nie) w trochę ponad 3 miesiące, więc płyn jest praktycznie nowy, a raczej nie sądzę żeby w niemieckich ASO wymieniali tylko płyn w zbiorniczku jak to może jest u nas praktykowane, ponieważ tam chyba mogliby za wiele stracić, a u nas to raczej uchodzi płazem. Jeśli będę wymieniał/bym wymieniał cały płyn to zapewne na zalecany przez producenta DOT 4. Teoretycznie sumy nie są wielkie jednak skoro mam praktycznie świeży płyn to wolałbym tylko dokupić niewielką jego ilość na odpowietrzanie, a resztę pieniędzy przeznaczyć na inne wydatki, które zawsze się znajdą w niedawno zakupionym samochodzie, który trzeba przystosować wg własnej wizji i poprawić pewne niedociągnięcia po poprzednim właścicielu :D.
Jak kolega napisał wcześniej, można "deptać", jednak ja zawsze robię to na włączonym zapłonie, chodzi o pompę ABS i konieczność otwarcia/uchylenia jej zaworów, celem łatwiejszego wymienienia. Przy wyłączonym zapłonie jest ryzyko też uszkodzenia serwa hamulcowego z uwagi na znaczne ciśnienia. Byłem niestety świadkiem takiej awarii podczas wymiany. Niemiła sprawa. :-(
Właśnie o taką odpowiedź mi chodziło, bo przekręcenie kluczyka i świecenie się dwóch kontrolek na desce przez pewien czas raczej niewiele kosztuje, a naprawa ABS'u czy pompy hamulcowej jednak może okazać się "troszkę" bardziej kosztowną. A przecież lepiej zapobiegać niż leczyć :). Pisząc o włączonym zapłonie masz na myśli przekręcony kluczyk do pozycji zapalenia się kontrolek, ale przy jeszcze wyłączony silniku?
Zrób sam, jeśli tylko masz smykałkę i kawałek zmysłu technicznego. Nic trudnego. Zaopatrz się w WD40, na popsikanie odpowietrzników, oczyść je ładnie, sprawdź przy okazji stan gumowych przewodów, szczególnie przód lubią pękać zewnętrzne osłony, jeśli to zauważysz, od razy wymiana na nowe! Warto też mieć klucz do przewodów hamulcowych, taki rozcięty oczkowy, bardzo usprawnia pracę przy starych i zapieczonych odpowietrznikach oraz samych przewodach. Zwykłym płaskim łatwo uszkodzić miękką nakrętkę na przewodach. Klucz taki kosztuje grosze.
Z narzędziami i zapałem do pracy, szczególnie przy samochodzie nie ma najmniejszego problemu. Dzięki za sugestię sprawdzenia przewodów, oglądałem cały samochód od spodu, jednak na to szczerze mówiąc nie zwróciłem uwagi. Powaliła mnie natomiast dość konkretna śruba leżąca na dolnej osłonie silnika, która wykręciła się teraz już nie pamiętam skąd, ale gdyby nie osłona to nawet bym o tym nie wiedział i coś mogłoby w końcu nie wytrzymać :-/. Edytowane przez camillo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Pisząc o włączonym zapłonie masz na myśli przekręcony kluczyk do pozycji zapalenia się kontrolek, ale przy jeszcze wyłączony silniku?

Tak właśnie powinno być, bo odpowietrzamy na zgaszonym silniku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gdyby nie te faktury zapewne dolałbym DOT 4, którego to właśnie norma widnieje na korku zbiorniczka, jednak widząc na fakturze tekst "Bremsflüssigkeit DOT 5 185°" zastanawiam się czy jest to rzeczywiście DOT 5 do, którego z tego co wyczytałem nie można dolać niczego oprócz DOT 5, czy po prostu to jest skrót fakturowy, których jest pełno i które czasami strasznie trudno rozszyfrować, tym bardziej, że są po niemiecku .

Widzisz, zachodzisz w głowę niepotrzebnie. Wymień na DOT 4 i po sprawie. I drugi temat. Skoro ubyło Ci płynu, a zakładam, że zalany był do poziomu właściwego, najpierw zlokalizuj wyciek, później wymieniaj.

Pisząc o włączonym zapłonie masz na myśli przekręcony kluczyk do pozycji zapalenia się kontrolek, ale przy jeszcze wyłączony silniku?

Tak, tylko świecące się kontrolki. To wystarczy.

Dzięki za sugestię sprawdzenia przewodów, oglądałem cały samochód od spodu, jednak na to szczerze mówiąc nie zwróciłem uwagi.

Drobiazg. :)

Powaliła mnie natomiast dość konkretna śruba leżąca na dolnej osłonie silnika, która wykręciła się teraz już nie pamiętam skąd, ale gdyby nie osłona to nawet bym o tym nie wiedział i coś mogłoby w końcu nie wytrzymać .

Zlokalizuj tą wielką śrubę, żeby jajek nie było. Jak nie wiesz skąd jest, zapytaj w odpowiednim dziale 'Jaka to część', czy jakoś tak się nazywa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Widzisz, zachodzisz w głowę niepotrzebnie. Wymień na DOT 4 i po sprawie. I drugi temat. Skoro ubyło Ci płynu, a zakładam, że zalany był do poziomu właściwego, najpierw zlokalizuj wyciek, później wymieniaj.

Płynu mi nie ubyło, tylko układ wydaje mi się być delikatnie zapowietrzony i podczas odpowietrzania zapewne ubędzie trochę płynu, więc po to chciałbym wiedzieć czy mam DOT 5 czy DOT 5.1. DOT 5 chyba jest na bazie silikonu, a pozostałe typu DOT 3, 4 czy 5.1 nie i w tym chyba jest cały problem. Można to jakoś rozróżnić czy raczej nie i czy w takim "zwykłym" samochodzie można w ogóle stosować DOT 5? Nie mam zamiaru go stosować, jednak ciekawi mnie czy w ogóle można i tym samym czo ktoś mógł zastosować. :-D

Tak właśnie powinno być, bo odpowietrzamy na zgaszonym silniku.
Tak, tylko świecące się kontrolki. To wystarczy.
Ok, dzięki. :)
Zlokalizuj tą wielką śrubę, żeby jajek nie było. Jak nie wiesz skąd jest, zapytaj w odpowiednim dziale 'Jaka to część', czy jakoś tak się nazywa.
Śruba tak jak pisałem została zlokalizowana od razu, tzn trzeba było chwilę szukać gdzie była, ale została wkręcona od ręki. :]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

do aut bez ESP stosujemy plyn hamulcowy DOT4 np. ATE SL

 

do aut z ESP stosujemy plyn hamulcowy DOT4 "rzadszy" np. ATE SL6,ktory to jest identycznym plynem jak ten zalewany w fazie produkcji pojazdu.(jest on dlatego rzadszy,aby system ESP jak najszybciej mogl "zbudowac" cisnienie potrzebne do uruchomienia zacisku hamulcowego i przyhamowania kola!!!)

 

odpowietrzanie winno odbywac sie za pomoca urzadzenia pompujacego plyn hamulcowy do ukladu pod zadanym cisnieniem w wiekszosci wystarcza 1,2 bara, a w ukladach z nowymi pompami ESP gdzie kanaliki sa ciensze od wlosa trwaloby to zbyt dlugo wiec cisnienie 2 bary.

 

jednakze wiadomo,ze czesc osob nie korzystajacych z profesjonalnych urzadzen do wymiany plynu hamulcowego depcze na pedal i tez udaje sie im odpowietrzyc uklad. i takim sposobem nie uszkadzamy pompy ABS/ESP jednakze moze sie zdarzyc,ze uszkodzimy pompe hamulcowa,gdyz przy odpowietrzaniu pedal hamulca wpada nienaturalnie gleboko i uszczelnienia wchodza na obszar pompy "niewytarty" na codzien nieuzywany i tam moga ulec zniszczeniu...

 

co do uszkodzenie pompy ABS/ESP,a bardziej ESP,ktore mozemy spowodowac cofnieciem zanieczyszczonego plynu np.starta guma z uszczelnien zacisku hamulcowego do pompy ESP,powinnismy przy cofaniu tloczka odkrecic odpowietrznik i zanieczyszczony plyn wylac przez niego

 

do pojazdow zwyczajnych,standardowych,produkowanych seryjnie nie stosujemy plynu hamulcowego DOT5,ktory jest zupelnie innym plynem od DOT4;DOT 5.1

 

mam nadzieje,ze informacje,ktore napisalem pomoga w temacie odpowietrzania ukladu hamulcowego...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
odpowietrzanie winno odbywac sie za pomoca urzadzenia pompujacego plyn hamulcowy do ukladu pod zadanym cisnieniem w wiekszosci wystarcza 1,2 bara, a w ukladach z nowymi pompami ESP gdzie kanaliki sa ciensze od wlosa trwaloby to zbyt dlugo wiec cisnienie 2 bary.
Kilka dni temu własnie takim urządzeniem wymieniano mi płyn i jestem bardzo zadowolony z tej operacji koszt 80zł z ori płynem Ate nie bawcie się w nozne odpowietrzanie bardziej dokładnym i pewnym bedzie odpowietrzenie i wymiana płynu takim urządzenie niestety niewszystkie warsztaty maja taki sprzęt Pozdrawiam :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sa tez urzadzenia co wysysaja stary plyn a ty swierzy dolewasz z gory bardzo sprawne urzadzenie pozwalajace na szybka i dokladna wymiane pierwsze wysysasz z zbiorniczka wyrownawczego stary plyn dolewasz nowy i potem na kazdym kole wysysasz stary a uklad ciagnie juz nowy z zborniczka wyrownawczego trzeba tylko pamietac o dolewaniu nowego

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
do pojazdow zwyczajnych,standardowych,produkowanych seryjnie nie stosujemy plynu hamulcowego DOT5,ktory jest zupelnie innym plynem od DOT4;DOT 5.1
DOT 5 nie stosujemy ponieważ, układ hamulcowy seryjnie produkowanego pojazdu jakim np jest Passat B5 nie jest do niego przystosowany, nie stosujemy, bo jest drogi, a i tak nie wykorzystamy jego właściwości(o ile posiada jakieś, które by go wywyższał ponad "zwykły" DOT 4 lub DOT 5.1), gdyż jest on przeznaczony do innych pojazdów czy może jest jeszcze inny powód? :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
czy może jest jeszcze inny powód?

tak,jest inny powod. plyny hamulcowe DOT4 i DOT5.1 sa plynami na bazie glikolu,a plyn hamulcowy DOT5 jest na bazie silikonu!!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tak,jest inny powod. plyny hamulcowe DOT4 i DOT5.1 sa plynami na bazie glikolu,a plyn hamulcowy DOT5 jest na bazie silikonu

Rozumiem że powinno się stosować taki płyn jaki zaleca producent ale co jeśli ktoś taki zaleje chyba nic się nie stanie czy sa jakieś potem problemy niemożna go mieszać DOT5 z DOT 4 pytam z ciekawości uświadomcie mnie hehe?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wymieniałem w ubiegłym roku płyn hamulcowy sam.zalałem układ DOT4typ200.I nie ma żadnego problemu.Nie potrzebowałem żadnej pompki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rozumiem że powinno się stosować taki płyn jaki zaleca producent ale co jeśli ktoś taki zaleje chyba nic się nie stanie czy sa jakieś potem problemy niemożna go mieszać DOT5 z DOT 4 pytam z ciekawości uświadomcie mnie hehe?

Mieszać na pewno niemożna, ale właśnie też interesuje mnie czy możliwe jest w ogóle zastosowanie płynu DOT 5 w naszych Paskach? Czy układ hamulcowy do tego płynu musi mieć inną budowę, ze względu na skład chemiczny płynu?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności