Skocz do zawartości
longboy

Świece żarowe układu chłodzenia w TDI

Rekomendowane odpowiedzi

Optymistycznie licząc:

Dajmy na to że goły silnik z głowicą i olejem waży 140 kg... (2.0 TDI waży 160 kg uzbrojony). Uprościmy zakładając że całość jest żeliwna. Cw żeliwa~= 730 kg*C

do tego w małym obiegu ok. 3kg wody o Cw ~= 4190

i grzeją to TYLKO 3 świece o mocy 400W (silnik nie chodzi i nie wytwarza ciepła)

do tego całość znajduje się w warunkach idealnych, których normalnie nie ma .. próżnia, nawiew wyłączony, żadnych strat cieplnych :D

odpalamy sobie rano silnik o temp. 10 stopni C

a za "ciepło" uznajemy 50 *C

czyli delta T = 40*C

E=Cw*m*T

Eż = 730 * 140 * 40 = 4*088*000 J <-- tyle energii na ogrzanie motoru

Ew = 4190 * 3 * 40 = 502*800 J <-- tyle energii na ogrzanie wody

W = 4*088*000 + 502*800 = 4*590*800 J <-- tyle energii łącznie muszą wyprodukować świece ,inaczej mówiąc taką pracę muszą wykonać

z definicji mocy wiemy że

P = W/t --> t = W/P

czyli potrzebny na to czas wyniesie...

t = 4*590*800 / 400 = 11*477s czyli ponad 3h

uff :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ciepło z pracującego silnika ? A nawiasem przy +10 się dogrzewanie nie załączy , chyba że ręcznie ;-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
czyli delta T = 40*C

takie malutkie sprostowanie - zamiast C (Celcjusza) używa sie do wzoru K (Kelwina). Oczywiście przy liczeniu deltaT wartości są te same, ale jednostki już nie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie

ponawiam pytanie nie znalazlem lub przeoczylem jakie swiece siedza w tym zakichanym podgrzewaczu nie chce ich odkrecac jeszcze mam 1.9 tdi 110km 97r afn chcialbym wiedziec na sto procen mam goscia co za beru mi powiedzial 38zl w aso 88zl orginal wiec beru troszke tansze ale facet mowi ze nie jest pewny na 100% cos takiego http://allegro.pl/beru-gn857-swieca-zarowa-vw-seat-audi-volvo-ford-i1383863045.html

 

twierdzi ze takie to mi siedza w silniku a do silnika samo to ze mam na fajki wiec jak w silniku prosze o pomoc bo juz sam nie wiem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z AJM rocznik 99 z układu chłodzenia stara (oryginalna?) świeca to w moim przypadku:

BERU 0 100 226 199 932. I na fajkę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widze ze malo ciekawy temat i nie wszyscy wiedza

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie są na śrubki (nakrętki) - AFN '98.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Optymistycznie licząc:

Dajmy na to że goły silnik z głowicą i olejem waży 140 kg... (2.0 TDI waży 160 kg uzbrojony). Uprościmy zakładając że całość jest żeliwna. Cw żeliwa~= 730 kg*C

Heh widzę, że kolega na fizyce uważał :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zyggy a wiesz dokladnie jakie masz tam te swiece tez mam na nakretki i tez afn-a 110

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie mam pojęcia, bo ich nie wykręcałem, ale można sprawdzić w ETKA. Jak znajdę chwilę, to sprawdzę co mówi ETKA na ten temat.

---------------------

No to mam, ale niewiele to mówi:

N 102 130 02 - M12x1,25,21

i

N 102 130 01 - M12x1,25,21

występują w: AFN,AHU,AVG,AHH, czym się różnią nie mam pojęcia.

Edytowane przez zyggy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za odpowiedz" zyggy ",dodam jeszcze od siebie pare groszy.

Pogonilem kumpla ktory pracuje w miejscu gdzie sprzedaja czesci rozbieraja samochody zeby mi zalatwil taka swiece a on przyniosl mi caly dogrzewacz-podgrzewacz czy tez kruciec jak kto woli ze swiecami,jego nr to(028121145 b)i jeszcze jakies MWK po tym odwrocona 8mka

Powiedzial ze jest z b5tki 110km ale nie wie jaki silnik itd.,co dalej wykrecilem sobie swiece i siedziala tam : beru germany 0 100 226 173 - 847

 

wiec dawaj do sklepu gosc mial tylko

 

SWAG 30915956 11v 0291

 

wiec kupilem zaryzykuje,dodam ze dogrzewacz mam z dokladnie z tym samym numerem oznaczeniem wiec powinny pasowac martwi mnie tylko to 11v nie powinno byc 12v?

 

p.s. pierwsza dlon jest mojej zony (jesli chodzi o te paznokcie) hehehe

 

jeszcze taka ciekawostka moze sie przydac

 

„BERU”

GN857

 

0100226173

 

 

Długość [mm]: 62

 

Długość [mm]: 20

 

Gwint zewnętrzny [mm]: M 12 x 1,25

 

Rozmiar klucza: 12 Napięcie prądu [V]: 11

 

NUMERY ZAMIENNE

 

AUDI 068 905 061 AUDI N 019 081 1 AUDI N 019 081 4 AUDI N 019 100 1 AUDI N 019 100 5 AUDI N 102 130 02 SEAT 068 905 061 SEAT N 019 081 1 SEAT N 019 081 4 SEAT N 019 100 1 SEAT N 019 100 5 SEAT N 102 130 02 SKODA N 102 130 02 VOLVO 1257889 VW 068 905 061 VW N 019 081 1 VW N 019 081 4 VW N 019 100 1 VW N 019 100 5 VW N 102 130 02

20110127628.jpg

20110127629.jpg

20110127630.jpg

Edytowane przez ewelina196

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem mały teścik, jak szybko silnik osiąga temperaturę z grzałką i bez na wolnych obrotach:

Wczoraj ok 13tej uruchomiłem silnik, który stał od 23ej wieczorem poprzedniego dnia.

Grzałka włączona, temperatura zewnętrzna na fisie +1 stopień. Przypominam, że moja grzałka sterowana jest przełącznikiem on/off i zawsze grzeją trzy świece.

Klimatronik ustawiony na 22stopnie Auto (jak już wiał ciepłym to wiatrak była na 3-4kreskach przeważnie)

Po 5 minutach temperatura cieczy odczytana z klimatronika wynosiła 30stopni. Po przyłożeniu ręki do kratki kierowcy czuć było pierwsze nie śmiałe ciepło.

Po 9 minutach było 40 stopni. Powietrze z kratki było juz przyjemnie ciepłe.

Po 11 minutach było 45 stopni.

Po 16 minutach ciecz osiągnęła 50 stopni i wtedy zakończyłem test. Według klimatronika w aucie było 12 stopni, mi było już całkiem cieplutko.

 

Dziś odpaliłem auto ok 14tej, również stał od 23ej poprzedniego dnia. Grzałka wyłączona, klimatronik na takich samych ustawieniach, czyli 22 Auto. Temperatura zewnętrzna na fisie 0 stopni.

Tym razem 30 stopni pojawiło się po 7 minutach. Ręka odczuwała wciąż zimne powietrze z kratki.

40 stopni pojawiło się po 13 minutach. Powietrze z kratki odczuwalnie ciepłe.

45 stopni po 17 minutach. Powietrze z kratki wciąż tylko ledwo ciepłe.

50 stopni pokazało się po 24 minutach i wtedy już czułem przyjemne ciepło z kratki. Temperatura w aucie 14 stopni. Wtedy już też było mi ciepło, jednak trwało znacznie dłużej, aniżeli z grzałką, zanim zrobiło mi się ciepło i przyjemnie.

 

Test wykonany w bardzo podobnych warunkach, ale na pewno nie idealny. Jednak moim zdaniem pozwala pokazać, że grzałka jednak ma sens. Co mnie zdziwiło, to nie czas osiągania temperatury, a fakt, że przy takich samych temperaturach, powietrze z kratek odczuwałem zupełnie inaczej-bez grzałki bardzo długo było zimne, z grzałką szybko poczułem ciepło. Choć po zastanowieniu jest to jak najbardziej logiczne i wytłumaczalne ;)

W każdym bądź razie, z grzałką jeździ się dużo przyjemniej, niż bez. Żona to potwierdziła, a to ona codziennie rano jedzie zimnym autem do pracy.

Mam nadzieje, że lektura się podobała ;)

 

Tak dla szybkiego porównania:

 

30 stopni: z grzałką 5 minut. Bez grzałki 7 minut.

40 stopni: z grzałką 9 minut. Bez grzałki 13 minut.

45 stopni: z grzałką 11 minut. Bez grzałki 17 minut.

50 stopni: z grzałką 16 minut. Bez grzałki 24 minut.

Edytowane przez Patrick

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Po 5 minutach temperatura cieczy odczytana z klimatronika wynosiła 30stopni. Po przyłożeniu ręki do kratki kierowcy czuć było pierwsze nie śmiałe ciepło.
A co z elektryczna grzalka przy nagrzewnicy, o ktorej dowiedzielismy sie calkiem niedawno ;) Moze to ona podgrzala ci powietrze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ani śladu takowej u mnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ani śladu takowej u mnie.

Ano w poscie 379 piszesz, ze dolozylbys takie cus u siebie, ale za drogo ;) A skad wiesz, ze tego nie masz?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bo ani śladu istnienia tego nie ma u mnie. W tym poście: http://forum.vw-passat.pl/showpost.php?p=1172388&postcount=117 kolega opisał jak rozpoznać czy to się ma u siebie. U mnie nie ma ani opisanej wtyczki, ani przekaźników. I wcale mnie to nie dziwi, bo nigdy nic mi prądu nie pożerało zaraz po odpaleniu zimnego silnika, nigdy też szybko nie zaczynało lecieć choćby letnie powietrze, vag w okienku aux. heater nigdy nic nie pokazał.

Gdybym miał grzałkę w nagrzewnicy to pewnie nigdy bym świec nie dołożył bo i po co?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z drugiej strony po co miały by być dwa układy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Alternator i tak by tego nie uciągnął. gdy powłączałem wszystkie możliwe odbiorniki to osiągnąłem według vaga 99.5% obciążenia alternatora. Wystarczyło wyłączyć tylną szybę grzaną i już spadało do siedemdziesięciu kilku %. Altek Bosch 120A.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

przede wszystkim grzalki elektryczne z tego co mi powiedzial(stifmaister) byly montowane juz chyba po lifcie to raz a po drugie to ze albo masz to albo to albo wogule mam kolege ma paska z 98r 110 kobylek i nie ma elektrycznego ani na swiece,wiem to bo grzalke na swiece widac golym okiem a elektrycznej nie ma napewno bo darl kopit do nagrzewnicy wiec tu chyba zalezy na jaki rynek robili albo wkladali losowo heheh to tak ode mnie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności