ormowiec Zgłoś #421 Napisano 19 Stycznia 2011 Optymistycznie licząc: Dajmy na to że goły silnik z głowicą i olejem waży 140 kg... (2.0 TDI waży 160 kg uzbrojony). Uprościmy zakładając że całość jest żeliwna. Cw żeliwa~= 730 kg*C do tego w małym obiegu ok. 3kg wody o Cw ~= 4190 i grzeją to TYLKO 3 świece o mocy 400W (silnik nie chodzi i nie wytwarza ciepła) do tego całość znajduje się w warunkach idealnych, których normalnie nie ma .. próżnia, nawiew wyłączony, żadnych strat cieplnych odpalamy sobie rano silnik o temp. 10 stopni C a za "ciepło" uznajemy 50 *C czyli delta T = 40*C E=Cw*m*T Eż = 730 * 140 * 40 = 4*088*000 J - tyle energii na ogrzanie motoru Ew = 4190 * 3 * 40 = 502*800 J - tyle energii na ogrzanie wody W = 4*088*000 + 502*800 = 4*590*800 J - tyle energii łącznie muszą wyprodukować świece ,inaczej mówiąc taką pracę muszą wykonać z definicji mocy wiemy że P = W/t - t = W/P czyli potrzebny na to czas wyniesie... t = 4*590*800 / 400 = 11*477s czyli ponad 3h uff Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
vindevil Zgłoś #422 Napisano 19 Stycznia 2011 A ciepło z pracującego silnika ? A nawiasem przy +10 się dogrzewanie nie załączy , chyba że ręcznie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Chworz Zgłoś #423 Napisano 19 Stycznia 2011 czyli delta T = 40*C takie malutkie sprostowanie - zamiast C (Celcjusza) używa sie do wzoru K (Kelwina). Oczywiście przy liczeniu deltaT wartości są te same, ale jednostki już nie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ewelina196 Zgłoś #424 Napisano 19 Stycznia 2011 Witam ponownie ponawiam pytanie nie znalazlem lub przeoczylem jakie swiece siedza w tym zakichanym podgrzewaczu nie chce ich odkrecac jeszcze mam 1.9 tdi 110km 97r afn chcialbym wiedziec na sto procen mam goscia co za beru mi powiedzial 38zl w aso 88zl orginal wiec beru troszke tansze ale facet mowi ze nie jest pewny na 100% cos takiego http://allegro.pl/beru-gn857-swieca-zarowa-vw-seat-audi-volvo-ford-i1383863045.html twierdzi ze takie to mi siedza w silniku a do silnika samo to ze mam na fajki wiec jak w silniku prosze o pomoc bo juz sam nie wiem Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Chworz Zgłoś #425 Napisano 19 Stycznia 2011 Z AJM rocznik 99 z układu chłodzenia stara (oryginalna?) świeca to w moim przypadku: BERU 0 100 226 199 932. I na fajkę. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ewelina196 Zgłoś #426 Napisano 19 Stycznia 2011 no u mnie sa na srobke Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ewelina196 Zgłoś #427 Napisano 22 Stycznia 2011 Widze ze malo ciekawy temat i nie wszyscy wiedza Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zyggy Zgłoś #428 Napisano 22 Stycznia 2011 U mnie są na śrubki (nakrętki) - AFN '98. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
traba Zgłoś #429 Napisano 23 Stycznia 2011 Optymistycznie licząc:Dajmy na to że goły silnik z głowicą i olejem waży 140 kg... (2.0 TDI waży 160 kg uzbrojony). Uprościmy zakładając że całość jest żeliwna. Cw żeliwa~= 730 kg*C Heh widzę, że kolega na fizyce uważał Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ewelina196 Zgłoś #430 Napisano 24 Stycznia 2011 zyggy a wiesz dokladnie jakie masz tam te swiece tez mam na nakretki i tez afn-a 110 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zyggy Zgłoś #431 Napisano 25 Stycznia 2011 (edytowane) Nie mam pojęcia, bo ich nie wykręcałem, ale można sprawdzić w ETKA. Jak znajdę chwilę, to sprawdzę co mówi ETKA na ten temat. --------------------- No to mam, ale niewiele to mówi: N 102 130 02 - M12x1,25,21 i N 102 130 01 - M12x1,25,21 występują w: AFN,AHU,AVG,AHH, czym się różnią nie mam pojęcia. Edytowane 25 Stycznia 2011 przez zyggy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ewelina196 Zgłoś #432 Napisano 27 Stycznia 2011 (edytowane) Dzieki za odpowiedz" zyggy ",dodam jeszcze od siebie pare groszy. Pogonilem kumpla ktory pracuje w miejscu gdzie sprzedaja czesci rozbieraja samochody zeby mi zalatwil taka swiece a on przyniosl mi caly dogrzewacz-podgrzewacz czy tez kruciec jak kto woli ze swiecami,jego nr to(028121145 b)i jeszcze jakies MWK po tym odwrocona 8mka Powiedzial ze jest z b5tki 110km ale nie wie jaki silnik itd.,co dalej wykrecilem sobie swiece i siedziala tam : beru germany 0 100 226 173 - 847 wiec dawaj do sklepu gosc mial tylko SWAG 30915956 11v 0291 wiec kupilem zaryzykuje,dodam ze dogrzewacz mam z dokladnie z tym samym numerem oznaczeniem wiec powinny pasowac martwi mnie tylko to 11v nie powinno byc 12v? p.s. pierwsza dlon jest mojej zony (jesli chodzi o te paznokcie) hehehe jeszcze taka ciekawostka moze sie przydac „BERU” GN857 0100226173 Długość [mm]: 62 Długość [mm]: 20 Gwint zewnętrzny [mm]: M 12 x 1,25 Rozmiar klucza: 12 Napięcie prądu [V]: 11 NUMERY ZAMIENNE AUDI 068 905 061 AUDI N 019 081 1 AUDI N 019 081 4 AUDI N 019 100 1 AUDI N 019 100 5 AUDI N 102 130 02 SEAT 068 905 061 SEAT N 019 081 1 SEAT N 019 081 4 SEAT N 019 100 1 SEAT N 019 100 5 SEAT N 102 130 02 SKODA N 102 130 02 VOLVO 1257889 VW 068 905 061 VW N 019 081 1 VW N 019 081 4 VW N 019 100 1 VW N 019 100 5 VW N 102 130 02 Edytowane 27 Stycznia 2011 przez ewelina196 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patrick Zgłoś #433 Napisano 29 Stycznia 2011 (edytowane) Zrobiłem mały teścik, jak szybko silnik osiąga temperaturę z grzałką i bez na wolnych obrotach: Wczoraj ok 13tej uruchomiłem silnik, który stał od 23ej wieczorem poprzedniego dnia. Grzałka włączona, temperatura zewnętrzna na fisie +1 stopień. Przypominam, że moja grzałka sterowana jest przełącznikiem on/off i zawsze grzeją trzy świece. Klimatronik ustawiony na 22stopnie Auto (jak już wiał ciepłym to wiatrak była na 3-4kreskach przeważnie) Po 5 minutach temperatura cieczy odczytana z klimatronika wynosiła 30stopni. Po przyłożeniu ręki do kratki kierowcy czuć było pierwsze nie śmiałe ciepło. Po 9 minutach było 40 stopni. Powietrze z kratki było juz przyjemnie ciepłe. Po 11 minutach było 45 stopni. Po 16 minutach ciecz osiągnęła 50 stopni i wtedy zakończyłem test. Według klimatronika w aucie było 12 stopni, mi było już całkiem cieplutko. Dziś odpaliłem auto ok 14tej, również stał od 23ej poprzedniego dnia. Grzałka wyłączona, klimatronik na takich samych ustawieniach, czyli 22 Auto. Temperatura zewnętrzna na fisie 0 stopni. Tym razem 30 stopni pojawiło się po 7 minutach. Ręka odczuwała wciąż zimne powietrze z kratki. 40 stopni pojawiło się po 13 minutach. Powietrze z kratki odczuwalnie ciepłe. 45 stopni po 17 minutach. Powietrze z kratki wciąż tylko ledwo ciepłe. 50 stopni pokazało się po 24 minutach i wtedy już czułem przyjemne ciepło z kratki. Temperatura w aucie 14 stopni. Wtedy już też było mi ciepło, jednak trwało znacznie dłużej, aniżeli z grzałką, zanim zrobiło mi się ciepło i przyjemnie. Test wykonany w bardzo podobnych warunkach, ale na pewno nie idealny. Jednak moim zdaniem pozwala pokazać, że grzałka jednak ma sens. Co mnie zdziwiło, to nie czas osiągania temperatury, a fakt, że przy takich samych temperaturach, powietrze z kratek odczuwałem zupełnie inaczej-bez grzałki bardzo długo było zimne, z grzałką szybko poczułem ciepło. Choć po zastanowieniu jest to jak najbardziej logiczne i wytłumaczalne W każdym bądź razie, z grzałką jeździ się dużo przyjemniej, niż bez. Żona to potwierdziła, a to ona codziennie rano jedzie zimnym autem do pracy. Mam nadzieje, że lektura się podobała Tak dla szybkiego porównania: 30 stopni: z grzałką 5 minut. Bez grzałki 7 minut. 40 stopni: z grzałką 9 minut. Bez grzałki 13 minut. 45 stopni: z grzałką 11 minut. Bez grzałki 17 minut. 50 stopni: z grzałką 16 minut. Bez grzałki 24 minut. Edytowane 29 Stycznia 2011 przez Patrick Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jericho Zgłoś #434 Napisano 29 Stycznia 2011 Po 5 minutach temperatura cieczy odczytana z klimatronika wynosiła 30stopni. Po przyłożeniu ręki do kratki kierowcy czuć było pierwsze nie śmiałe ciepło.A co z elektryczna grzalka przy nagrzewnicy, o ktorej dowiedzielismy sie calkiem niedawno Moze to ona podgrzala ci powietrze. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patrick Zgłoś #435 Napisano 29 Stycznia 2011 Ani śladu takowej u mnie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jericho Zgłoś #436 Napisano 29 Stycznia 2011 Ani śladu takowej u mnie. Ano w poscie 379 piszesz, ze dolozylbys takie cus u siebie, ale za drogo A skad wiesz, ze tego nie masz? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patrick Zgłoś #437 Napisano 29 Stycznia 2011 Bo ani śladu istnienia tego nie ma u mnie. W tym poście: http://forum.vw-passat.pl/showpost.php?p=1172388&postcount=117 kolega opisał jak rozpoznać czy to się ma u siebie. U mnie nie ma ani opisanej wtyczki, ani przekaźników. I wcale mnie to nie dziwi, bo nigdy nic mi prądu nie pożerało zaraz po odpaleniu zimnego silnika, nigdy też szybko nie zaczynało lecieć choćby letnie powietrze, vag w okienku aux. heater nigdy nic nie pokazał. Gdybym miał grzałkę w nagrzewnicy to pewnie nigdy bym świec nie dołożył bo i po co? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
vindevil Zgłoś #438 Napisano 30 Stycznia 2011 Z drugiej strony po co miały by być dwa układy? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patrick Zgłoś #439 Napisano 30 Stycznia 2011 Alternator i tak by tego nie uciągnął. gdy powłączałem wszystkie możliwe odbiorniki to osiągnąłem według vaga 99.5% obciążenia alternatora. Wystarczyło wyłączyć tylną szybę grzaną i już spadało do siedemdziesięciu kilku %. Altek Bosch 120A. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ewelina196 Zgłoś #440 Napisano 30 Stycznia 2011 przede wszystkim grzalki elektryczne z tego co mi powiedzial(stifmaister) byly montowane juz chyba po lifcie to raz a po drugie to ze albo masz to albo to albo wogule mam kolege ma paska z 98r 110 kobylek i nie ma elektrycznego ani na swiece,wiem to bo grzalke na swiece widac golym okiem a elektrycznej nie ma napewno bo darl kopit do nagrzewnicy wiec tu chyba zalezy na jaki rynek robili albo wkladali losowo heheh to tak ode mnie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach