Jump to content
longboy

Świece żarowe układu chłodzenia w TDI

Recommended Posts

Cześć.

Ostatnio zastanowił mnie temat temperatury silnika. Zbliża się zima, bywa że już temp. otoczenia rano spada do 4° Celsjusza. Wielu posiadaczy TDI ma zapewne problem z temperaturą silnika. Do tego grona i ja należę, czujnik wymieniony (zamiennik) termostat również (też zamiennik) a temp. 90° w silniku osiągnięta zostaje dopiero po przejechaniu 10-15 km. Szukałem na forum, znalazłem informacje o czujnikach i termostatach. Drążąc temat natknąłem sie na grzałki cieczy chłodzącej, umieszczone na króćcu wodnym (patrz foto)

 

f93c3d0a8cf7658d.jpg

 

Wiem tylko że zasilane są z alternatora, na pewno nie bezpośrednio. Z tego co się zorientowałem to wiem że jeśli takie coś jest zamontowane to alternatory muszą być mocniejsze niż zwykle. W wersjach PD podgrzewanie to zastąpiono spalinami i przepustnicą.

Zastanawiam się do jakiej temp. grzałki podgrzewają płyn, przy jakiej temp. wyłączają się, jakie są nr katalogowe części, no i czy są drogie.

 

Dziś sprawdzę czy w ogóle dochodzi tam napięcie.

 

Pozdrawiam.

 

 

EDIT///// 11:50

Króciec wychodzi z głowicy.

 

Sprawdziłem czy dochodzi napięcie na zimnym silniku. Sprawdzałem zwykłą żarówką 12V, niestety nie zaświeciła się, czyli napięcie nie dochodzi. Może ktoś kto bardziej jest kumaty w inst. el. zerknie na schemat i powie jak to ma być, może tam coś będzie o tych grzałkach.

Przy okazji zrobiłem kilka fotek.

92f09a3e7176be11m.jpg

 

95ef4dd69f5cbdd4m.jpg

Edited by Du?y
2 SCALONE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślałem, że wszelkie wynalazki typu podgrzewacze itp. muszą miec zasilanie z zewnątrz żeby utrzymywac temperaturę przy wyłączonym silniku :niepewny: taka grzałka to swoje musi zjeśc i chyba żaden aku tego nie wytrzyma :dobani:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzisiaj sprawdzłem swój silnik i niestety nie mam takiego wynalazku, z tego co widac na zdjęciu są to trzy świece żarowe, nie wiem o ile szybciej dzięki nim nagrzeje sie płyn, ale nie wydaje mi się żeby róznica z tym podgrzewaczem była duża.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zasięgnąłem języka u fachowców i dowiedziałem się że są to świece żarowe w układzie wodnym. Ich zadaniek jest podgrzać głowice poprzez grzanie płynu chłodzącego, załączają się przy niskiej temp. zewn. (jeszcze nie wiem jakiej) i grzeją do około 60° (tak przypuszczają mechanicy) a wszystko po to żeby mieszanka paliwowo-powietrzna szybciej była w całości spalana w okresie jesienno zimowy, no i żeby katalizator szybciej zadziałał.

 

To tyle co udało mi sie dowiedzieć na obecną chwile. Mam plana jutro rano jeszcze raz sprawdzić czy dochodzi prąd. Strasznie ciekaw jestem czy zadziała.

 

Zapraszam do wypowiedzi wszystkich którzy coś wiedzą na ten temat.

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziś rano 4°C test z żarówką nie powiódł się, czyli albo niższa temp. zew. albo mam coś zepsute.

Jeśli to drugie, to co może być walnięte ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

longboy, mam podobny problem. W prawdzie mam inny silnik (1Z) ale też TDI i jest tam taki układ podrzewania. Tak jak pisałeś ma on za zadanie szybciej doprowadzić silnik do optymalnej temperatury pracy oraz ewentualnie podtrzymać temperaturę na wolnych obrotach w zimę przy włączonym ogrzewaniu kabiny.

U siebie sprawdziłem całość i jest dobra (poszczególne elementy) ale napięcie na świece nie dochodzi (brak sterowania). Sam poszukuję informacji na temat kiedy i w jakich warunkach załącza się ten układ. Przypuszczam, że pomimo różnic w silnikach sterowanie jest podobne. Powodzenia w poszukiwaniu infromacji bo ja jak na razie nic nie znalazłem. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest jacue

"W wersjach PD podgrzewanie to zastąpiono spalinami i przepustnicą."

 

Moze ktos powiedziec wiecej jak to jest w wersjach PD?

 

PZDR

Share this post


Link to post
Share on other sites

W moim pasku też jest to urządzonko. Tylko wydaje mi się (nie sprawdzałem) że jest zasilane z zewnątrz - z prawej strony zderzaka mam wbudowane gniazdo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja tez sprawdzalem i tez mam te grzałki ale nie sprawdzałem jeszcze czy dochodzi do nich prad...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dowiedziałem się jeszcze że układ ten działa w zależności od aktualnie pobieranego prądu i załącza świece 1, 2, lub 3 na raz np. ogrzewanie tylnej szyby, radio itp. chodzi o to aby na raz nie zabierać mocy z alternatora. Jedna świeca zabiera 30A w sumie 90A (trochę jest) wszystko sterowane przekaźnikiem, nie wiem jakim.

Na inst. nie bardzo się znam więc ponawiam prośbę o przeglądnięcie schematów przez wprawione osoby.

 

Zastanawiam się czy czasem nie jest tak że działa to przez krótką chwile w trakcie grzania świec żarowych przed rozruchem, ale to byłoby bez sensu.

 

EDIT////// 15:30 kto szuka ten cos znajduje :)

 

Gdzie to jest umiejscowione? czy to jest skrzynaka kompa?

 

d43abc4711bf6896.jpg

 

Znalazłem przekaźniki, są w skrzynce kompa. Bezpieczniki ok. Jeden przekaźnik jakby luźno osadzony, poprawiłem ale nie wiem czy to ten przekaźnik.

 

Który to z poniższych przekaźników?

 

Przkaźnik 1

Przekaznik 1 bok

Przekaźnik 2

Przekaźnik 2 bok

Przekaźnik 3

Przekaźnik 3 bok

Tak są umiejscowione

 

Dziś koledzy z forum golfa poratowali mnie informacją.

 

cześć.

szukam teraz zamiennika tych świec, w ASO wołają 68 zł za jedną :mur: przypominam że są trzy.

 

zainteresowanie tematem widzę że nie małe, ale chyba to ja najwięcej produkuje postów :zdegustowany:

szkoda że tak nie liczni włączają się do dyskusji, reszta może po prostu nie wie że coś takiego ma.

 

dla zainteresowanych, znalazłem świece.

Edited by Du?y
5 scalonych

Share this post


Link to post
Share on other sites

wreszcie kogoś zainteresował ten temat :) z resztą zobaczymy co będzie jak naprawdę zrobi się zimno :rotfl:

zobacz tu 30 zł jedna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wreszcie kogoś zainteresował ten temat :)

hehe ja z forum golfa jestem ;) podałem Ci link z tematem o świecach :D dzięki za link ... będę musiał sobie te świece kupić .

 

pozdrawiam

damcio151

Share this post


Link to post
Share on other sites

dowidziałem się niedawno że jedna świeca ma nieco ponad 100W w sumie 300W

czy to mało? ciekawe do jakiej temp. się rozgrzewają?

 

EDIT//// chodzi o temp. max. w ogóle. Słyszałem coś o 1000 stopni.

 

Straszny zastój w temacie, chociaż zainteresowanie wielkie :)

Czas zebrać wszystkie informacje w jedną całość.

 

f93c3d0a8cf7658d.jpg

 

Świece żarowe w układzie silnika. Moim zdaniem jest to coś ala webasto tylko że elektryczne. Ich zadaniem jest jak najszybciej nagrzać płyn chłodzący aby w kabinie było ciepło i przyjemnie.

Warunki załączenia:

- silnik pracuje od min. 10 s

- temp. płynu chłodzącego < 70°

- temp. powietrza < 5°

- obr. silnika > 800

- obciążenie Alternatora < 50%

- pobór prądu 30A jedna, moc 100W (to jest jeszcze do sprawdzenia)

jedna -"małe grzanie"dwie lub trzy zależne jest to od obciążenia alternatora.

 

Znalazłem też taką wypowiedź:

a świece te grzeją nie po to aby nagrzać wodę

(każda świeca ma niewiele ponad 100watów więc nawet 3 nagrzewały by silnik na mrozie wieki całe ) a montowane są one po to żeby dociążyć silnik w tym przypadku poprzez alternator aby miał większe dawki wtrysków przez co szybciej się nagrzeje motorek

Bezpieczniki i przekaźniki znajdują się w skrzynce podszybia:

d43abc4711bf6896.jpg

 

Nr katalogowy: 0 250 201 032 (spisałem ze swoich starych świec) cena w ASO około 70 zł za sztuke

Zamiennik 30 zł za sztukę. Ja kupiłem takie

 

Wszystko zaczęło się u mnie wraz z problemem za małej temp. silnika. Winą tego był termostat. Miałem zamiennik, teraz jest oryginał z ASO. Jest ok.

 

Pozostało tylko czekać na większe mrozy i przetestować działanie tych świec.

 

Jeśli ktoś coś więcej wie na temat tych świec to zapraszam niech pisze

 

Pozdrawiam wszystkich.

Edited by Du?y
2 scalone

Share this post


Link to post
Share on other sites

u taty w aucie (mimo ze benzyniak) pod maską w schowku jest wtyczka...

na noc wkładasz do kontaktu (110 lub 220) i rano masz silnik cieplutki :)

bardzo dobry wynalazek :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ciekawe do jakiej temp. się rozgrzewają?

 

EDIT//// chodzi o temp. max. w ogóle. Słyszałem coś o 1000 stopni.

 

Prawdopodobnie w powietrzu nagrzewa sie do takiej temp., ale w cieczy jest chłodzona i ma dużo, dużo niższą temp. Nawet te trzy świece mają tak małą powierzchnie grzania, że owszem nagrzeją płyn, ale czas byłby naprawde dosyc długi, więc to jest takie lekkie "wspomaganie". Pozdrowionka

P.S Jeżeli jedna świeca jak piszesz ma pobór prądu 30 A to ma moc 360-420 W (w zalezności od napięcia akumulatora )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Mariusz Z.
"W wersjach PD podgrzewanie to zastąpiono spalinami i przepustnicą."

 

Moze ktos powiedziec wiecej jak to jest w wersjach PD?

 

PZDR

W silniku AJM (PD) są trzy świece tak jak w AFN i 1Z.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W wersjach PD podgrzewanie to zastąpiono spalinami i przepustnicą.

wiem tylko ze słyszenia o tym, gdybym miał PD szukałbym informacji w tym kierunku.

Ale może ktoś kto jeździ Passatem z silnikiem PD coś mógłby pomóc.

 

Znalazłem tylko coś takiego, ale to jest chyba od zwykłych świec żarowych:

 

aa13d64be27f633b.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy