Jump to content
longboy

Świece żarowe układu chłodzenia w TDI

Recommended Posts

No panowie jak to jest w PD, ktoś wie :rotfl: jestem ciekaw jak to działa i najważniejsze gdzie to jest :zdziwko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
No panowie jak to jest w PD, ktoś wie :rotfl: jestem ciekaw jak to działa i najważniejsze gdzie to jest :zdziwko:

Najlepiej sprawdzic to organoleptycznie :rotfl: Zaopatrz sie w latareczke i nura pod maske :hyhy: Ten krociec znajduje się os strony ściany grodziowej.wchodzi on do bloku silnika

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Mariusz Z.

Szklana mam PD AJM i tam są 3 świece. Znajdziesz je z tyłu silnika przy ścianie grodziowej, pod plastykową rurą do intercoolera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy. Takie podgrzewacze płynu chłodzącego są znane od bardzo dawna. Siedemnaście lat temu posiadałem Mercedesa model 123. Z lewej strony bloku silnika jedna z zaślepek była wykręcana i w jej miejsce montowało się grzałkę pod zasilanie zewnętrzne-220V. W związku z tym iż nie posiadałem ogrzewanego garażu podłączałem w zimie grzałkę do sieci i rano temp. cieczy wynosiła 40 stopni, i silniczek odpalał jak złoto. Obecnie taką samą grzałkę (koszt około 80 PLN) dostosowałem do VW T-4. Założyłem trójnik na wąż powrotny z chłodnicy,tam ją zabudowałem i efekt ten sam. Nadchodząca zima będzie czwartą z tą przeróbką. Ale wracając do tematu. W moim passacie(AFN) też posiadam owe trzy grzałki z tyłu głowicy i wydaje mi się że mają one tylko jedno zasadnicze zadanie-spowodować jak najszybsze nagrzewanie przedziału osobowego. Na czym opieram moje domniemanie? Otóż są one umiejscowione w bezpośredniej odległości od nagrzewnicy i zapewne są przeznaczone do tego celu,ale mogę się mylić. Korzystając z możliwości, chciałbym się Was zapytać czy posiadacze silników z tymi podgrzewaczami posiadają również klimatronik jeśli tak to moja teoria jest wielce prawdopodobna. Pozdrawiam wszystkich posiadaczy wózków z emblematem VW.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę że teraz wystarczy odpalić samochód na zimnym silniku zaraz potem włączyć klimę i sprawdzić po jak długim okresie czasu zacznie dawać ciepłe powietrze. Jeśli nastąpi to dosyć szybko(zanim jeszcze silnik się nagrzeje) to jesteśmy w domu z tymi podgrzewaczami. :ok:

Można jeszcze po wyżej wymienionych czynnościach przemierzyć czy dochodzi napięcie na grzałki i będziemy mieli 100% pewność że to jest to.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mój znajomy w golfie MK III ' 97 AHU, też ma te świece ale nie ma w ogóle klimy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nie mam klimatronika, natomiast po nastawieniu ogrzewania na maksimum i późniejszym zredukowaniu tej nastawy słychać wyraźne pstryknięcie przekaźnika.

Dla zainteresowanych mogę wystawić schemat elektryczny. Niestety nie znam szczegółowych warunków przy jakich następuje przełączanie stopni mocy podgrzewacza.

Z tego co pamiętam (temat ten zgłębiałem przeszło 2 lata temu) są dwa przekaźniki oznaczane 370 -jeden na listwie przy kolumnie kierownicy, drugi w komorze komputerka pod maską.

Przekaźnik 202 odpowiada za sterowanie świecami żarowymi podgrzewania mieszanki paliwowej.

 

 

Sama obsada świec do podgrzewania cieczy w ukł. chłodzenia ma nr 038121145.

 

relaistraeger.jpg

steuergeraet-2.jpg

 

Uprzedzę następne pytania o świece żarowe 0 250 201 032 - tak jest to normalna świeca żarowa stosowana również do podgrzewanie mieszanki paliwowej.

 

Longboy skąd masz te informacje?

Warunki załączenia:
- silnik pracuje od min. 10 s
- temp. płynu chłodzącego < 70°
- temp. powietrza < 5°
- obr. silnika > 800
- obciążenie Alternatora < 50%
- pobór prądu 30A jedna, moc 100W (to jest jeszcze do sprawdzenia)
jedna -"małe grzanie"dwie lub trzy zależne jest to od obciążenia alternatora. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schematy ukł podgrzewania

silniki AJM'99 ATJ'00 AVB'00

ajm99atj00avb00oo4.th.jpg

 

oraz inna realizacja

zuzatsheizungtragerag1.th.jpg

 

spostrzeżenie co do świec

 

np. dla silnika avb jest to nr "bN 103 021 02" (M12x1.25x21)

z wyżej pokazanych schematów można doczytać się że były stosowane podgrzewacze o rożnych mocach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Myślę że teraz wystarczy odpalić samochód na zimnym silniku zaraz potem włączyć klimę i sprawdzić po jak długim okresie czasu zacznie dawać ciepłe powietrze. Jeśli nastąpi to dosyć szybko(zanim jeszcze silnik się nagrzeje) to jesteśmy w domu z tymi podgrzewaczami. :ok:

 

Zrobiłem dziś test. Temp. zew 1st, opaliłem autko, klimatronik na auto, postój 2 min i w droge. Ciepłe powietrze zaczęło lecieć po przejechaniu 5 km gdzie temp. silnika nic jeszcze nie pokazywała. Nadal nie do końca rozumiem warunki załączenia świec, kiedy grzeją 2 kiedy 1 a kiedy 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obawiam się, że bez dojścia do informacji :vw: , albo od gościa który ostro grzebie w sofcie jednoznaczne ustalenie warunków załączenia podgrzewania może być conajmniej trudne.

 

Ze schematów które przeglądałem wynika, że "grzanie" sterowane jest to za pomocą "J248".

 

Rozwiązanie podgrzewania cieczy chłodzącej akurat w ten sposób stosowano w różnych modelach aut np New, Betle, Golf ...Passat. Oparcie się o inf z forum Golfa może wskazywać że inf co do warunków załączenia tego urządzenia należy szukać właśnie w literaturze do Golfa.

Jednocześnie fakt, że podgrzewacz jest sterowany z komutera może świadczyć o tym, że dla każdego pojazdu/silnika warunki sterowania będą trochę się różnić.

 

Nie należy zapominać o tym, że są samochody w których tego urządzenia nie ma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niestety nie znam szczegółowych warunków przy jakich następuje przełączanie stopni mocy podgrzewacza.

 

W zależności od obciążenia alternatora moduł sterujący J248 włącza przekaźnik małej mocy grzejnej J359 lub dużej mocy grzejnej J360, tak więc w zależności od obciążenia zostaje załączona jedna, dwie lub trzy świece żarowe ogrzewające płyn chłodzący.

Nie było podgrzewaczy o różnych mocach.

Pozdro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Świece podgrzewacza za katalogiem BERU:

 

Volkswagen PASSAT Variant (3B6) 	1.9 TDI 	11.2000 - 05.2005 	74 kW / 101 PS 	1896 / 4

------------------------------------------------------
Glow Plug, auxiliary heater	GN	GN 857	-	0 100 226 173
Required quantity 3
To Model Year 10.2001
Installation Information: Cover glow plug thread and -shaft with mounting grease, (GKF 01 - Order No. 0 890 300 034), before fitting to enable easier removal and prevent corrosion.
Tightening Torque [Nm] 22
Failure Moment [Nm] 45
Port Type M5 / 3Nm
Cone Pitch 63°
Fitting Depth [mm] 21
Overall Length [mm] 58
Thread Size M 12x1,25
Spanner Size 12 mm
Glow Plug Type Pencil-type Glow Plug
Glow Plug Type After-glow capable
Rated Current [A] 14
Voltage [V] 11 
------------------------------------------------------

Glow Plug, auxiliary heater	GN	GN 928	-	0 100 226 199
To Model Year 10.2001
Required quantity 3
Installation Information: Cover glow plug thread and -shaft with mounting grease, (GKF 01 - Order No. 0 890 300 034), before fitting to enable easier removal and prevent corrosion.
Tightening Torque [Nm] 22
Failure Moment [Nm] 45
Port Type ø 4 mm
Cone Pitch 63°
Fitting Depth [mm] 21
Overall Length [mm] 72,5
Thread Size M 12x1,25
Spanner Size 12 mm
Glow Plug Type Pencil-type Glow Plug
Glow Plug Type After-glow capable
Rated Current [A] 14
Voltage [V] 12 

 

Istotnie - moc podgrzewacza zależy od zastosowanej w nim świecy.

Różnice w wartościach bezpieczników (50 i 25 A) (40 i 60A), mogą być dyktowane użyciem przez producenta innych świec (o innej charakterystyce)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Postanowiłem przyobserwować mojego pasia przy porannym rozruchu temp.-1 st.C :rotfl:

po około 10 sek od uruchomienia zimnego silnika włącza się stycznik, wyraźnie widać obciążenie po oświetleniu wnętrza. Po ok 5 sek znowu stycznik i spadek napięcia i następnie po ok 10 sek znowu stycznik i widoczne obciążenie po oświetleniu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Mariusz Z.

Cytat zaczerpnięty z postu Kubelta:

 

Dodatkowe sygnały wyjściowe

Dodatkowe ogrzewanie płynu chłodzącego – Z powodu wysokiej sprawności silnik generuje zbyt małą ilość ciepłych gazów wylotowych, by osiągnąć wymaganą moc cieplną. W zależności od kraju pochodzenia/przeznaczenia montowane są dodatkowe ogrzewania, które grzeją płyn chłodzący. Ogrzewanie składa się z 3 świec żarowych umieszczonych na wyjściu kroćca płynu chłodzącego z głowicy. W zależności od obciążenia alternatora zostaje włączona jedna, dwie lub trzy świece żarowe

 

Tutaj

Edited by Du?y
2 scalone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie ja również mam te świece i nie mogłem dojść do tego kiedy one są załączane, dlatego zrobiłem (przy pomocy kolegi) zastępczy układ sterowania. Polega on za załączeniu układu po ok. 45s od podania napięcia na układ sterujący (ze stacyjki). Ten układ podaje napięcie poprzez prekaźniki na przekaźnik sterujący tymi świecami. Do układu dołożone są jeszcze moduły wyłączające poszczególne świece w zależności od temperatury(50 i 70 st C). Jak na razie działa OK i po jakiś 2km przy 0stC na zewnątrz czuć w środku powiew ciepłego powietrza.

Co od mocy świec to każda ma ok 150W.

:cwaniak:

Share this post


Link to post
Share on other sites

A mi chodzi po głowie zrobienie inst. sygnalizacyjnej która będzie wskazywać kiedy świece się załączają a kiedy wyłączają, kiedy grzeją 2, kiedy 1 a kiedy 3. Instalację którą po sprawdzeniu działania i wypróbowania autka w różnych atmosferycznych będzie można zdemontować. Zawsze to jakiś sposób na sprawdzenie działania i warunków załączenia się świec.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posługując się wyżej zamieszczonymi schematami nie jest to żaden problem.

Podłącz np. pod cewki przekaźników diody LED poprzez oporniki 470÷820 Ω.

 

Pomocny byłby program dający możliwość odczytu wartości z poszczególnych czujników (G62), oraz laptop.

Wskazania wskaźnika temp. silnika są bowiem wynikiem pewnego algorytmu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy