Skocz do zawartości
Gość arq

Napęd 4WD Plusy i minusy ?

Rekomendowane odpowiedzi

kolego jesli na wale sa uszkodzone przeguby lub w torsenie na wyjsciu jest luz to przy puszczaniu sprzegla bedziesz mial uderzenie. A przy malej predkosci na wysokim biegu drgania

no własnie ja tak mam że jak puszczam sprzęgło to mam strzała, przy ruszaniu pod górę przy pełnym obciażeniu coś terkotało (ala przegub) chyab z tyłu ale nie jestem pewien bo było tak tylko parę razy, przy małej prędkości obr (poniżej 1500) silnika wał wpada w drgania i buczy

Jaka diagnoza co do wymiany ??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

http://www.konrad.osowo.pl/quattro.html

krotki opis ")

 

Na czym polega przewaga quattro nad innymi rozwiązaniami?

 

Niezależnie od koncepcji napędu (napęd na przednią oś, tylną lub na cztery koła) nowoczesne samochody wyposażone w elektroniczne systemy poprawiające bezpieczeństwo, takie jak np. program stabilizacji jazdy ESP, uchodzą za łatwo sterowalne. Jednak podczas jazdy na śliskich lub złych nawierzchniach, szczególnie kierowcy samochodów dysponujących wysoką mocą, mogą bardzo łatwo osiągnąć moment, w którym "prawa fizyki" dadzą im o sobie znać.

 

Przy 50% przyczepności nawierzchni (np. gdy jest mokra) system quattro przekłada siłę napędową w równym stopniu na wszystkie koła. Kierowca może przyspieszać bez obawy o "mielenie kół" a samochód podąża dokładnie wytyczonym kursem. Jeśli przyczepność znajdują tylko koła jednej osi, quattro przenosi siłę napędową na oś, która ma lepszy kontakt z podłożem. Nawet w niesprzyjających warunkach (np. na oblodzonej nawierzchni) napęd quattro jest w stanie przenieść więcej mocy niż napęd na oś przednią lub tylną, gdy podłoże jest suche. Różnice dochodzą tu do 45%.

 

Quattro pozwala na swobodne przenoszenie siły napędowej na obie osie w stosunku od 25:75 do 75:25. Bardzo ważną rolę odgrywają tu mechanizmy różnicowe wspomagane przez systemy elektroniczne. W czasie jazdy na zakręcie koła samochodu pokonują różną drogę, określoną przez wielkość promieni zakrętów pokonywanych przez każde z nich. Prowadzi to do powstawania różnic w prędkościach obrotowych. Mechanizm różnicowy kompensuje te różnice.

 

W każdym samochodzie pracują trzy takie mechanizmy: po jednym na każdej osi i dodatkowy po środku. O sile przenoszonej między osiami decydują tzw. blokady mechanizmów różnicowych, które rozpoznają zmiany prędkości obrotowej kół. W modelach, w których silnik został zamontowany wzdłużnie (A4, A6, A8 i allroad) Audi stosuje układ Torsena. W Audi A3, A3 Sportback, TT Coupe i TT Roadster z silnikami montowanymi poprzecznie, pracuje wielotarczowe sprzęgło Haldex.

 

Nazwa przekładni Torsen pochodzi od angielskich słówtorque (moment obrotowy)sensing (wyczuwanie). Mechanizm wykorzystuje zasadę funkcjonowania przekładni ślimakowej, reagującej na różnice obrotów między osiami pojazdu. Przekładnia ta może być nastawiona tak, by współczynnik blokowania był zmienny, zależny od okoliczności. Jest on uzależniony od pochylenia linii śrubowej ślimaka i wewnętrznego tarcia przekładni. Im mniejszy kąt pochylenia linii śrubowej, tym większy współczynnik blokowania. Współczynnik hamowania może być ustawiony tak, aby przekładnia samodzielnie się blokowała. Z kolei współczynnik blokowania ustawiony jest według zasady - im większy kąt pochylenia linii śrubowej, tym mniejszy wartość współczynnika. Układ Torsen jest w stanie osiągnąć współczynnik blokowania 1:3,5 między największym i najmniejszym kątem pochylenia linii śrubowej. Oznacza to, iż moc silnika na osi, której koła w danej chwili mają lepszy kontakt z podłożem, może być 3,5-krotnie większa niż drugiej osi, której koła posiadają chwilowo mniejszą przyczepność.

 

Dodatkowo, układ Torsena wspiera system EDS (Elektroniczna Blokada Mechanizmu Różnicowego). Wkracza on w sytuacji, gdy koła jednej z osi obracają się w miejscu, przekazując moc na drugą.

 

Sprzęgło Haldex znajduje się w przekładni osi tylnej. Zapewnia ono przepływ sił między oboma osiami dzięki hydraulicznemu mechanizmowi wielotarczowemu. Dzięki zmianie ciśnienia, wywieranego na tarcze sprzęgła a wytwarzanego przez hydrauliczną pompę osiowo-tłokową, układ działa natychmiast, gdy pojawi się różnica między prędkościami obrotowymi wału odbiorczego i zdawczego. Im większe ciśnienie, tym więcej mocy zostaje przekazane na tylną oś - aż do 50%. Wentyl, sterowany elektroniczno-hydraulicznie, pozwala, tak jak w przypadku układu Torsena, na płynne, bezstopniowe przekazywanie mocy.

 

Cały system Haldex działa z błyskawiczną prędkością. Może on współpracować ze wszystkimi systemami bezpieczeństwa czynnego, takimi jak: ABS (system przeciwdziałający blokowaniu się kół podczas hamowania), EDS, ASR (system wspomagający EDS działający poprzez redukowanie mocy silnika przekazywanej na obie osie), EBV (system przenoszący siłę hamowania między osiami) i ESP (system przeciwdziałający pod- i nadsterowności). Dzięki temu, przy zmianach w przekazywaniu mocy, może być brane pod uwagę wiele informacji - nie tylko prędkości obrotowe kół, ale również np. siła hamowania czy informacje pochodzące z komputera sterującego pracą silnika.

 

Jednak niezależnie od tego, jaki mechanizm różnicowy zastosowano, system quattro poprawia przyczepność na śliskiej nawierzchni, daje możliwość efektywnego wykorzystanie bardzo dużych mocy silnika, umożliwia pokonywanie zakrętów z wyższą prędkością bez wpadania w poślizg oraz poprawia hamowanie samochodu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mam paska syncro i mieszkam w górach.zimą i nie tylko sprawuje sie wysmienicie.w zakrętach smiga jak po szynach.zalecam jednak przy silniku 110ps założyc chipa bo ten silnik na ta mase auta jest za słaby.na trasie pali ok 6,7l a po górach 7,5l do 8l po chipie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie twierdzi się, że torsen trochę lepszy bo trakcja jest cały czas na 4 łapy.

Ale w przypadku całkowitej utraty trakcji na jednej osi (sytuacja trochę teoretyczna) - gładki lód - torsen zdaje się - nie wyciągnie auta z opresji. Wyczytałem gdzieś, że torsen ma swój charakterystyczny parametr, który określa ile razy większy moment może przekazać na oś o lepszej trakcji - jest to ok 5. Z tym, że gdy np. przodem staniemy na lodzie to moment potrzebny do obrotu kół jest minimalny - powiedzmy prawie zerowy - więc moment, który będzie wtedy przekazany na tył będzie też bardzo mały (5*0=0Nm)

Odpowiedź na to pytanie masz w pierwszym zdaniu. Torsen ma zawsze napęd na wszystkie 4 koła, Dawniej było to zawsze 50:50, teraz gdy mamy elektroniczne sprzęgiełka, szpery i komputery, można tym momentem sterować, ale zawsze sumarycznie da to 100% momentu. Więc jeśli w twoim przypadku, przód auta stoi na lodzie i do obrotu kół wystarczy 5% momentu obrotowego, to znaczy że na tylną oś poleci 95% tego momentu. To oczywiście sytuacja stricte teoretyczna, i czy do takiej dojdzie, zależy od elektroniki sterującej danym układem napędowym. Dlatego ciężko jest prosto wyjaśnić jak działa taki układ bo coraz więcej w nim elektroniki, czujników pomiarowych np żyroskop, czujnik przeciążenia, skrętu kół itd) Stary układ pierwszej generacji rozdzielał moment 50:50, czyli stały napęd na 4 koła. (wpisz w google torsen i wyskoczy sporo filmików tłumaczących i obrazujących działanie tego systemu)

Torsen ma jedną wadę, pali więcej niż Haldex, dlatego, że permanentnie ciągnie 4 koła na raz, co jednocześnie jest jego największą zaletą, ponieważ działa od początku do końca, a wcześniejsze generacje haldexa zaczynały działać, gdy przednia oś była w tarapatach. Jak wiadomo, lepiej zapobiegać niż później pomagać. Stąd też nawet gdy wystąpi uślizg koła może być już za późno i dołączenie kolejnego napędu może nie wystarczyć. DOść dobrze obrazuje to ten film:

Wszystkie auta mają napęd na 4 koła, ale tylko jedno ma stały napęd na obie osie. Jak widać pojechało najdalej.

W dzisiejszych czasach, poziom skomputeryzowania obu rodzajów napędów jest tak duży, że są one ze sobą porównywalne.

 

To też jest dobry film, obrazujący działanie różnych napędów 4x4:

Edytowane przez John

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

siemanko, przepraszam ze wbije sie w temat ale mam pytanie dotyczące opon na 4x4. Bo mam paska B5 1.9TDI syncro kombi i ma łyse letnie opony 16 205/60 i zwykłe koło stal 15 z zimowymi średnio używanymi opnami. Pytanie brzmi czy do samochodu z napędem 4x4 potrzebne są opny jakieś specjalne?? czy zwykłe?? Bo swoją drogą zamierzam zaniedługo kupić na lato juz opony bo wyprzedaże są i nawet o 40 % taniej tylko niewiem czy do syncro jakies inne czy zwykłe jak do paska. Bo z tego co wogóle się rozglądałem to raczej wiekszośc jest 205 na 55 a nie 60 jak ja mam.

 

Pyt tylko temu ze na moich letnich łysych np lewa tylnia jest bardziej łysa niż prawa, a cały tył bardziej łysy niż przód.,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Pytanie brzmi czy do samochodu z napędem 4x4 potrzebne są opny jakieś specjalne?? czy zwykłe??

 

niektóre firmy wypuszczały opony do aut 4x4 ale czym one się różnią to nie wiem, np dunlop sp9000 do aut 4x4 występuje jako sp9090 a bieżnik mają identyczny

Ja bym zakładał zwykłe :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

oki to bdb bo na zime nie musze kupowac, przynajmniej na ten sezonik:-) a ostatnie pyt czy polecalibyście szukac orginalnie jak kupiłem samochód opon 205/60, czy jakiej goodyeary 206/55 moga byc/?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oryginalnie mailes pewnie 205/55 , a ktos zalozyl 205/60 bo sa tansze, sprawdz na kalpce paliwa rozmiary

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
no własnie ja tak mam że jak puszczam sprzęgło to mam strzała, przy ruszaniu pod górę przy pełnym obciażeniu coś terkotało (ala przegub) chyab z tyłu ale nie jestem pewien bo było tak tylko parę razy, przy małej prędkości obr (poniżej 1500) silnika wał wpada w drgania i buczy

Jaka diagnoza co do wymiany ??

 

Podtrzymuje pytanie :) Przy zmianie biegów (szczególnie z 3 na 4 i 4 na 5) czuje szarpnięcie...nie jakaś masakra, ale lekkie szarpnięcie. poniżej 1500 RPM auto zachowuje się normalnie (nie ma drgań i buczenia). Co może być nie tak i ile to może kosztować?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na tym forum nie wiele jest tych autek i tym ciężej znaleźć odpowiedzi na podobne pytania.

Na forum Audi Klub Polska kolega Baskecior napisał

"Łup" jest normalnym zjawiskiem przy A4/Passatach B5 quattro/syncro/jeden diabeł/ w autach z dużymi przebiegami.

 

Po prostu pojawił się luz na wejściu do tylniego mostu. Temat wielokrotnie poruszany i niewart inwestycji. Przyzwyczaj się do tego i naucz się zmieniać biegi tak aby nie łupało.

 

Co do przeskakiwania - nie pomogę - nie do końca rozumiem pytanie ... Gdyby faktycznie coś popuszczało na napędach - nie ujechałbys ani centymetra. zchyba że po prostu puka przegum zewnętrzny - sugeruję sprawdzenie stanu osłon przegubów.

Ewentualnie słyszysz "ząbkowanie" przy ostrym skręcie ... tym głośniejsze w quattro im bardziej masz wyrobione zawieszenie mostu i tylnych kół ... Standard, ale do poprawy - całkowicie tego nie wyeliminujesz - ot uroki quattro.

 

Podporę wału usłyszysz dopiero po mocnym programie (chipie) z momentem położonym bardzo nisko (tak jak u mnie ;) )

 

 

Olej do skrzyni i mostu to 75W90 - ja użyłem Shella.

 

PS: witam w klubie AFN`a quattro ...

:D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok troche mi sie rozjaśniło hehe. jeżdże synchro od piątku :) póki co jest kozak :D ruszam jak chce bez mielenia kołami na deszczu :) nie moge sie doczekać zimy :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Swojego testowałem go w Alpach ponad miesiąc w śniegu i mogę powiedzieć że do tego ten napęd jest stworzony. Jego możliwości przerosły moje oczekiwania.

A warunki do jazdy były wręcz wspaniałe :D

pict0012oz0.th.jpgthpix.gif

alps3yx9.th.jpgthpix.gif

 

Nie wiem czy jeździłeś już na śniegu, ale uważaj bo startuje obłędnie ale hamuje jak ośka. Już jedna osoba zignorowała to ostrzeżenie i nie bardzo było co klepać.

Pozostałe wrażenia bezcenne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to widze że warunki idealne :) ja tam zbyt ciężko pracowałem na swojego paska żeby naginać po śniegu...póki co zauważyłem że na deszczu idzie jak po szynach, więc na śniegu będzie podobnie...ale hamuje faktycznie tylko przodem ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czytam, czytam i cos mi sie tu niezgadza. Zawsze slyszalem ze Passaty mialy Haldexa (dolaczany tyl) i to byla kupa a Torsen byl tylko w Audi Quattro. Moze to ktos racjonlanie potwierdzic ze wszystkie Paski maja Torsena?? Czy tylko wybrane wersje silnikowe moga miec Torsena a inne maja Haldexa?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wszystkie passaty z silnikami poprzecznie umieszczonymi maja haldexy tj. B4 i B6

passaty b5 w 99% maja silniki wzdłużnie umieszczone a co za tym idzie TorSen'y

Ciekawostka odnosnie audi i quattro, w modelach A3 i tt silniki umieszczone sa poprzecznie wiec zastosowany został haldex ;-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wszystkie passaty z silnikami poprzecznie umieszczonymi maja haldexy tj. B4 i B6

passaty b5 w 99% maja silniki wzdłużnie umieszczone a co za tym idzie TorSen'y

Ciekawostka odnosnie audi i quattro, w modelach A3 i tt silniki umieszczone sa poprzecznie wiec zastosowany został haldex

To dzis wiem juz wiecej - dzieki. Fakt paski maja wzdluznie polozone motory a i tak wbrew pozorom ciagna na przednia os. Tak wiem ze A3 i TT nie mialo Torsena.

Widze ze bujasz sie takim modelem na ktory mam chrapke i jest do opylenia ale oska z 2002 V6 ale teraz jesli wiem ze maja Torsena to ciagnie w strone 4 motion tylko nie wiem czy te w USA tez maja Torsena ale pewnie tak...

Ktora wersje Ty polecilbys? Oska czy 4 buty?

Pozdrawiam.

Edytowane przez boss22

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ktora wersje Ty polecilbys? Oska czy 4 buty?

 

To nie do mnie co prawda, ale jako użytkownik synchro (to samo co 4motion) z czystym sumieniem i z całą stanowczością polecam ten napęd. Niesamowite wrażenia... jedzie jak po suchym asfalcie, a jak sie przegnie troszke to wali boki jak RWD :D No i to uczucie, jak większość nie moze ruszyć spod świateł, a ja poprostu strzelam jak z procy :D

 

Nie ma się nad czym zastanawiać nawet. Bezobsługowy napęd dający wiele frajdy z jazdy. Spalanie ok 1l/100km więcej - ale warto :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nie zastanawiał bym się nawet 1s :-) tylko i wyłącznie 4x4! Ale uważaj bo słyszałem, że usa były wersje z silnikami takimi jak w golfie umieszczonymi poprzecznie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tylko i wyłącznie napęd na 4 koła. Koledzy mają zwykłe B5FL z takimi samymi silnikami co ja mam (AVF) i spalanie jest identyczne... Ale za to wrażenia z jazdy i bezpieczeństwo o wiele lepsze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam!!!

ja mam Passata 2.8v6 4x4 syncro i powiem tak trochę nim jeżdżę i nic nie jest w stanie mnie wyprowadzić z równowagi nawet na śniegu (pewnie to trochę zasługa skrzyni SYNCRO) jest to moje pierwsze auto z takim napędem i powiem że jest dzień do nocy niż napęd 1-osiowy co do spalania na trasie spala ok 11 12 l a w mieście 15 l pozdrawiam!!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności