Skocz do zawartości
emge

Wymiana termostatu 1.9 TDI AFN (fotostory)

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. W związku z tym, że na tym forum nie znalazłem wcześniej dokładnej informacji dotyczącej tego dokładnie silnika (były całkiem nietrafione typu "termostat znajduje się przy głowicy czyli w miarę na górze silnika" co mnie wywiodło w pole) pozwoliłem sobie zamieścić małe fotostory z wymiany:

 

Do wymiany potrzebujemy termostat z uszczelką, jeden klucz imbusowy (chyba 6mm ale głowy nie dam) i możemy postarać się o jego przedłużkę co ułatwi nam odkręcenie śrub, wężyk gumowy 10mm jego długość może być 50cm, naczynie do zlania płynu, wkrętak płaski i krzyżowy (ja użyłem krótkich bo na najeździe było bardzo mało miejsca), klucz 10 oraz potrzebujemy trochę płynu na uzupełnienie nieuniknionych ubytków podczas wymiany.

Gdzie znajdziemy termostat? Znajduje się on na dole silnika pod alternatorem przy pompie wody i dostęp do niego będziemy mieli niestety od spodu auta. Tak więc szukamy najazdu vel kanału i zabieramy się za zdejmowanie dolnej osłony silnika. Tej czynności nie będę opisywał ponieważ średnio inteligentne dziecko poradzi sobie z tym zadaniem w kilka minut za pomocą przygotowanych wcześniej narzędzi :635:.

Naszym oczom ukaże się Plastikowy króciec który kryje w sobie urządzenie zwane termostatem:

 

img1328go1.jpg

w390.png

 

Teraz trzeba pozbyć się płynu z układu chłodzenia czyli częściowo wyciągamy prawą kratkę w zderzaku (od strony kierowcy) i naszym oczom ukazuje się czerwone pokrętło oraz miejsce podłączenia wcześniej przygotowanego wężyka 10mm

 

img1325ic3.jpg

w640.png

 

Zakładamy wężyk na miejsce podkładamy miskę tudzież inne naczynie i odkręcamy magiczną czerwoną śrubkę do momentu, aż popłynie płyn chłodniczy. Odczekamy chwilę (aż zejdzie ciśnienie) i odkręcamy nakrętkę w zbiorniczku wyrównawczym. Teraz odkręcamy obie śruby imbusowe z króćca i przy jego zdejmowaniu oblewamy się resztką płynu. Teraz widzimy termostat który wyjmujemy i oblewamy się po raz drugi z ta różnicą, że tym razem bardziej obficie ;)

Ok oto cel naszych zmagań:

 

img1335fn9.jpg

w640.png

 

Teraz wyjmujemy naszą pachnącą świeżością część zamienną i montujemy ją w odwrotnej kolejności (czyli wkładamy termostat, nań uszczelkę i w końcu króciec by wszystko razem skręcić.

 

img1331ro5.jpg

w640.png

 

img1333ml3.jpg

w640.png

 

Pozostaje nam nie zapomnieć zakręcić czerwoną śrubkę, zalać płynem, uzupełnić po odpowietrzeniu i cieszyć się jazdą.

Mam nadzieję, że komuś kiedyś się przyda. Pozdrawiam.

 

 

 

DZIĘUJĘ kolego, bajka opis i fotki i napewno sam dam radę

super się przyłożyłeś :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wymieniłem dziś termostat , ale nie mam pewności czy dobrą stroną włożyłem w blok , włożyłem tak jak był ,

 

- na rysunku czerwona strona została włożona w blok

 

Passat 2001r 1.6 ALZ

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Wymieniłem dziś termostat , ale nie mam pewności czy dobrą stroną włożyłem w blok , włożyłem tak jak był ,

 

- na rysunku czerwona strona została włożona w blok

 

Passat 2001r 1.6 ALZ

 

No i dobrze włozyłeś. Teraz tylko sprawdzaj temperaturę i stan płynu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

koledzy ja mam pytanie bo dzis wymienilem w swoim afn termostat zakupiony w aso wraz z oringiem i odpowietrzylem autko i co sie okazuje:po przegonieniu autka temperatura na wskazniku stoi pionowo 90 na kanale 49-do 98...Na kanale 51-trzyma 90.....ale czuje ze waz od termostatu jest duzo chlodniejszy niz ten gorny chyba nie puszcza??? jakie jest wasze zdanie?prosze o pomoc i mowa tu o audi a4b5 1.9tdi 96r

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie... nie musisz przepłukiwać silnika.. wystarczy że wykręcisz termostat ... troszkę ci upłynie płynu.. ale to nie problem montujesz nowy, dolewasz płynu odpalasz na odkręconym korku zbiorniczka i dolewasz ile ci tam brakuję ... tylko załóż dobrze termostat

 

Pozdrawiam..

Travis..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. Właśnie wymieniłem termostat i płyn chłodniczy. Mam pytanie przy jakiej temperaturze sie otwiera termostat i jak to sprawdzić. Uzyskałem na vagu temperature 90 i chłonica się nia załącza. Nie wiem czy coś źle złożyłem? Jestem na kanale a więc jeśli ktoś wie o co chodzi to proszę o pomoc

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Układ odpowietrzony? Ja wczoraj wymieniłem termostat i płyn g12 i jak zalałem zbiorniczek to ściskałem wąż wychodzący z bloku silnika i w tym momencie pojawiały się bąbelki w zbiorniczku :P później mała przejażdżka (climatronic ustawiony na HI) temp 90 i wszystko cacy :) Sprawdź czy powrót masz ciepły...

Edytowane przez kamil_

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. Czy jeżeli przy każdej jeździe temperatura w ogóle mi nie wzrasta jeszcze przed zima normalnie się podnosiła na początku zimy to musiałem go trochę przypiłować żeby zaskoczyła temperatura a teraz w ogóle się nie podnosi wskazówka tylko stoi na 0 to znaczy ze termostat już do wymiany tak?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

możesz prosto sprawdzić , przejedź trochę ~2,4km i sprawdź czy jest lekko ciepły dolny wąż a górny bardziej z chłodnicy, jak tak to termostat. Poza tym po około 10 km normalnej jazdy nawet z otwartym termostatem powinna skazówka drgnąć, jak nie drga to czujnik temp. też kaput

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Siemka. Trochę odkopię bo nie znalazłem nic co by mnie zadowoliło a nowych nie mogę zakładać jeszcze. W moim pasku 1.9 tdi AVB rosla mi temp do 110 nawet sie zdarzylo wiec wybralem sie do mechaniorka co by mi sprawdził. Zaczeliśmy od wiskozy i sie okazalo ze nie dziala jak trzeba wiec wymiana. Po wymianie jade sobie zadowolony nie obawiajac sie o temp bo juz wisko zrobiona zabieram sie za wyprzedzanie tira patrze a tu znowu temp. skoczyła... :( Potem Tata pojechal sprawdzali jeszcze cos tam i cos tam ja stwierdziłem mu że może byc pompa wody, ale nie wiem jak to sprawdzić. Nie znam się za bardzo ale czy termostat jest w tej pompie ? i czy gdy go wyjmiemy to mozemy palcem dotknac wirnika pompy zeby sprawdzic go ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

czy może mi ktoś napisać czy da się wymienić termostat w silniku BKP bez demontowania alternatora bo czeka mnie taka wymiana a w według elsy trzeba demontować alternator i jeszcze kilka rzeczy więc pytanie brzmi czy ktoś już to przerabiał

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie mam pytanie,

jestem po wymianie w AFNie termostatu. Sam zabieg obyl sie bez problemu.

Tylko teraz pytanie, gorny waz dosyc szybko robi sie cieply najpierw od strony bloku

po przejazdzce - caly. Dolny waz natomiast nie nagrzewa sie do takiego stopnia jak

ten z gory, powod? Tak ma byc? Jak sprawdzic czy zabieg przeprowadzony jak nalezy?

 

 

Druga sprawa, stojac przodem do maski samochodu na chlodnicy sa 2 wentylatory,

lewy - stoi, prawy natomiast kreci sie bez przerwy. Cos jest nie tak? Jak to interpretowac

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Panowie mam pytanie,

jestem po wymianie w AFNie termostatu. Sam zabieg obyl sie bez problemu.

Tylko teraz pytanie, gorny waz dosyc szybko robi sie cieply najpierw od strony bloku

po przejazdzce - caly. Dolny waz natomiast nie nagrzewa sie do takiego stopnia jak

ten z gory, powod? Tak ma byc? Jak sprawdzic czy zabieg przeprowadzony jak nalezy?

 

 

Druga sprawa, stojac przodem do maski samochodu na chlodnicy sa 2 wentylatory,

lewy - stoi, prawy natomiast kreci sie bez przerwy. Cos jest nie tak? Jak to interpretowac

 

Z wężami wszystko dobrze, płyn się schłodzi w chłodnicy i dolny wąż jest chlodniejszy.

 

Lewy jest od klimy więc jego praca jest uzalezniona od tego czy chodzi klimartyzacja a prawy pracuje Zawsze razem z silnikiem a jego intensywność pracy jest zależna od temp. silnika.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hmm, wiec wydaje mi sie ze moje podejrzenia sa niepotrzebne. Jak sprawdzic w takim razie

czy wszystko jest ok? Tzn jak sprawdzic prawidlowe dzialanie termostatu bez jego wyciagania?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Hmm, wiec wydaje mi sie ze moje podejrzenia sa niepotrzebne. Jak sprawdzic w takim razie

czy wszystko jest ok? Tzn jak sprawdzic prawidlowe dzialanie termostatu bez jego wyciagania?

 

Orgaleptycznie sprawdza sie właśnie tak jak to zrobiłeś przez sprawdzenie temp. węży przy chłodnicy czyli górny ciepły, dolny chłodniejszy, dobrze też podpiąć Vag i sprawdzić realną temp. wody gdyż zegary pokazja tylko średnią a nie rzeczywistą temp. lub wyciągnąć termostat i zanurzyć w naczyniu z wodą i podgrzewać kontrolując temp. otwarcia ale to już bez sensu bo termostat kosztuje 30/40zł więc można prewencyjnie wymienić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok, uspokoiles mnie. Nie odpowietrzalem jedznie ukladu, choc dziwi mnie troche ze wszyscy tu pisza ze to konieczne

a wg "sam naprawiam" nie trzeba, a przynajmniej nie jest uwzgledniona koniecznosc odpowietrzania ukladu. Jak odniesc

sie do tej kwestii ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ok, uspokoiles mnie. Nie odpowietrzalem jedznie ukladu, choc dziwi mnie troche ze wszyscy tu pisza ze to konieczne

a wg "sam naprawiam" nie trzeba, a przynajmniej nie jest uwzgledniona koniecznosc odpowietrzania ukladu. Jak odniesc

sie do tej kwestii ?

 

Układ sam sie odpowietrza. Nalezy tylko kontrolować poziom płynu tuż po wymianie termostatu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziekuje za pomoc !

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A czy silnik AVF 131KM też się sam odpowietrzy? Chyba mnie też czaka wymiana termostatu przed zimą (mam samochód 3 miesiące i zawsze w nowym jest co do roboty ;)). Boje się troszkę ruszać układu chłodzenia bo kiedyś w moim Audi 80 B4 wymieniałem termostat i po zalaniu i odpowietrzeniu układu (jest tam taka specjalna śrubka na wężu od nagrzewnicy w najwyższym punkcie) silnik po uruchomieniu zaczął się pocić pod uszczelka pod głowicą. Prawdopodobnie dlatego że pomimo odpowietrzenia nadal znajdowało się w nim powietrze i silnik za bardzo się nagrzał niszcząc uszczelkę.

Czekam na konkretne odpowiedzi od kolegów, którzy tą czynność mają już za sobą i mogą podzielić się uwagami w tym temacie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności