Skocz do zawartości
kowalo

Olej silnikowy do 1.8T

Rekomendowane odpowiedzi

Aby umożliwić silnikowi uzyskanie osiągów, dla jakich został opracowany, należy go poddawać regularnym i skrupulatnym przeglądom.

Jedną z najważniejszych czynności serwisowych jest bez wątpienia wymiana oleju. Dlatego właśnie został opracowany ten poradnik, który omawia zagadnienia wymiany oleju oraz wszystko to, co dotyczy smarowania silnika.

 

Głównym zadaniem oleju w samochodach jest niedopuszczenie do bezpośredniego kontaktu dwóch współpracujących elementów i smarowanie ich. Przerwanie warstwy oleju, czyli zerwanie tzw. filmu olejowego doprowadza do bardzo szybkiego zużycia silnika.

 

Po co olej:

- smarowanie

- odprowadzenie ciepła (chłodzi)

- uszczelnia (doszczelnianie komory spalania)

- tłumi hałasy

- zabezpiecza przed korozją

- usuwa zanieczyszczenia

- zmniejszenie tarcia

- zmniejszenie zużycia silnika

- utrzymanie silnika w czystości

- inne

 

 

Podstawowe właściwości olejów:

 

Własność Charakterystyka:

- lepkość w 100°C - Odpowiada w przybliżeniu lepkości oleju w normalnych warunkach pracy silnika

- wskaźnik lepkości - Mówi o tym, jak zmienia się lepkość oleju wraz ze zmianami temperatury

- lepkość w ujemnych temperaturach - Mówi o warunkach startu zimowego silnika

- temperatura płynięcia - Temperatura, poniżej której olej ulega zestaleniu

- temperatura zapłonu - Miara zawartości lotnych składników w oleju

- odparowalność - Miara potencjalnych strat oleju przez odparowanie w czasie pracy silnika

- liczba zasadowa (TBN) - Określa zdolności myjące i neutralizujące oleju

 

 

Oznaczenie olejów silnikowych

 

Wszystkie oleje silnikowe można podzielić na trzy podstawowe grupy:

1) Mineralne

2) Półsyntetyczne

3) Syntetyczne

 

Każdy olej opisuje kilka podstawowych parametrów takich jak klasa jakości i lepkość. Klasa jakościowa (najczęściej wg API) składa się z dwóch liter (np. SH, CE). Pierwsza określa do jakiego silnika olej jest przeznaczony

,,S,, do benzynowego (silników z zapłonem iskrowym)

,,C,, do Diesla, (silników z zapłonem samoczynnym)

Druga opisuje klasę jakości. Im wyższa litera alfabetu tym jakość oleju wzrasta (olej SJ jest lepszy od SE, a CD od CC).

Jeśli jest oznaczenie SJ/CF to można stosować go zarówno w benzynowych jak i w wysokoprężnych.

Klasyfikacja lepkościowa:

Najczęściej wg SAE, która określa zakres temperatur w jakich może być stosowany. Obecnie produkowane są praktycznie tylko oleje wielosezonowe, więc oznaczenie składa się z dwóch członów (np. 10W-40).

a) Pierwszy z literą W (0W, 5W, 10W) mówi o przeznaczeniu oleju do pracy w zimie. Im cyfra niższa tym olej lepiej sprawdza się w niskich temperaturach.

 

b) Drugi człon (30, 40, 50) informuje, że olej może być używany w lecie. Im wyższa tym bardziej odporny na wysokie temperatury. Jeśli lepkość będzie źle dobrana (olej zbyt gęsty lub za rzadki) może nastąpić szybkie zniszczenie silnika. Oleje mineralne mają najczęściej lepkość 15W-40, półsyntetyczne 10W-40, a syntetyczne 0W-30, 0W-40, 5W-40, 5W-50.

 

Kryteria wyboru

 

Przy wyborze oleju należy kierować się przede wszystkim jego parametrami, a nie marką oraz stosować się do zaleceń producenta pojazdu (np. VW, norma 505.00, 506.00). Można stosować olej o lepszych parametrach, ale nigdy o gorszych. Pojawiły się także oleje do silników zasilanych LPG, ale nie jest konieczne ich używanie, wystarczy przestrzegać terminów wymiany dotychczas stosowanego oleju.

 

Do nowych i wysilonych silników najlepiej stosować oleje syntetyczne, gdyż zapewniają dobrą ochronę silnika, dłużej zachowują swoje właściwości oraz są bardziej odporne na ekstremalne warunki pracy. Oleje te mają szeroki zakres temperatur i dzięki temu silnik ma prawidłowe smarowanie przy dużych mrozach jak i upałach. Do silników bardzo obciążonych cieplnie, np. benzynowych z turbosprężarką można stosować oleje o lepkości 10W-60, które są bardzo odporne na wysokie temperatury.

 

Jeśli silnik ma duży przebieg i zaczyna „brać” olej należy przejść z syntetycznego na półsyntetyczny. Jeśli i to nie pomoże trzeba wybrać mineralny. Do mocno wyeksploatowanych silników są specjalne oleje, które uszczelniają i wyciszają silnik oraz zmniejszają zużycie oleju.

 

Gdy stosowany był olej mineralny niezbyt dobrej jakości, to zalanie do takiego silnika oleju syntetycznego, który ma bardzo dobre własności myjące, spowoduje rozszczelnienie silnika i wypłukanie osadów. A to może skończyć się zatkaniem kanałów olejowych i zatarciem silnika. Jeśli nie wiemy jaki był stosowany olej, a silnik nie ma dużego przebiegu, bezpieczniej jest wlać półsyntetyk, który nie niesie takich zagrożeń jak syntetyk, a znacznie lepiej chroni silnik niż mineralny. Natomiast do silnika o dużym przebiegu bezpieczniej jest zalać olej mineralny dobrej jakości. Ryzyko wypłukania osadów i rozszczelnienia nie będzie wówczas duże. Nie ma określonej granicy przebiegu, przy którym należy przejść z syntetyka na mineralny. Zależy to tylko od kondycji silnika.

 

Sprawdzamy poziom:

 

Poziom oleju powinno się sprawdzać co 1000 km, a najlepiej przy każdym tankowaniu lub przed dalszą podróżą. Gdy wystąpi konieczność uzupełnienia oleju,można zastosować do silnika olej innego producenta (innej marki) to powinniśmy dobrać olej:

- o tej samej klasie lepkości

- o tej samej klasie jakościowej

Jeżeli mamy wątpliwości to najlepiej wybrać olej klasy lepkościowej SAE 15W/40 lub 10W/40. Są to optymalne klasy dla warunków klimatycznych w Polsce. Należy zwracać szczególną uwagę na informacje producenta olejów syntetycznych w zakresie mieszalności tych olejów z olejami mineralnymi. Jeżeli takiej informacji nie ma, nie należy mieszać olejów syntetycznych z mineralnymi.

 

ACEA

 

Nazywa ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles) Asocjacja europejskich konstruktorów samochodowych.

 

ACEA testuje oleje według "europejskiego systemu zachowania jakości dla olejów silnikowych" albo w oryginale brzmi to EELQMS = "European Engine Lubricant Quality Management System".

Tutaj musimy zwrócić szczególna uwagę na fakt, iż, system ten jest jednak bardziej rygorystyczny niż amerykański system API.

 

Klasyfikacja ACEA dzieli oleje według zastosowania w następujący sposób:

- ACEA A = dla silników benzynowych

- ACEA B = dla silników Diesla w samochodach osobowych

- ACEA E = dla wszystkich "ciężkich silników" Diesla jak np. w ciężarówkach

 

Za literą oznaczającą przeznaczenie dla odpowiedniego typu silnika jest umieszczana cyfra, która klasyfikuje jakość oleju w sposób podobny do klasyfikacji API.

Czym cyfra jest wyższa, tym wyższa jakość oleju.

Za tą cyfrą, dzielony przez myślnik podany jest rok wydania danej specyfikacji.

 

Przykład:

Silniki benzynowe:

- ACEA A1 - jakość standardowa;

- ACEA A2 - wysoka jakość standardowa;

- ACEA A3 - wyższa jakość zachowania w stosunku do temperatury oraz oksydacji;

- ACEA A4 - Kategoria zarezerwowana dla przyszłych konstrukcji silników benzynowych wyposażonych w bezpośredni system wtrysku paliwa.

- ACEA A5 - Oleje silnikowe dające możliwość redukcji konsumpcji paliwa oraz umożliwiające wydłużenie rekomendowanych przez producentów przebiegów między obsługowych.

 

Silniki Diesla dla samochodów osobowych:

- ACEA B1 - jakość podstawowa;

- ACEA B2 - wysoka jakość standardowa;

- ACEA B3 - wyższa nośność sadzy oraz ochrona przed zatarciem;

- ACEA B4 - dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

- ACEA B5 - najwyższa jakość gwarantująca maksymalną oszczędność paliwa.

 

Silniki Diesla dla samochodów ciężarowych oraz innych ciężkich maszyn:

- ACEA E1 - jakość standardowa;

- ACEA E2 - wysoka jakość standardowa;

- ACEA E3 - wyższa nośność sadzy, lepsza ochrona przed zatarciem oraz czystość wału i silnika;

- ACEA E4 - oleje silnikowe stosowane w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych spełniające normy Euro 1, Euro 2, Euro 3 pracujących w najcięższych warunkach eksploatacyjnych, pozwalające na wydłużenie okresów wymian oleju.

- ACEA E5 - oleje stosowane w najnowocześniejszych silnikach wysokoprężnych spełniające wymagania Euro 1, Euro 2, Euro 3. Ulepszona ochrona w stosunku do E4

 

Specyfikacje ACEA zostały zaktualizowane w latach 1998, 1999 i 2002. Dlatego im wyższy rok ujęty w specyfikacji, tym wyższe wymogi spełniane są przez olej danego typu i jakości.

 

 

Kiedy wymieniać?

 

Aby silnik miał dużą żywotność nie wystarczy tylko stosować właściwy olej, trzeba go również systematycznie wymieniać, zgodnie z zaleceniami producenta. W niektórych samochodach (np. Mercedes, BMW) o wymianie decyduje komputer w zależności od stanu oleju. Jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ wymiana następuje tylko wówczas jeśli faktycznie olej straci swoje parametry.

 

BEZWZGLĘDNIE PRZY KAŻDEJ WYMIANIE OLEJU WYMIENIAMY RÓWNIEŻ FILTR OLEJU !!

 

 

olejej.jpg

Edytowane przez mr_blant

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam na liczniku koło 225000, jeżdżę na Mobilu 10W40 i nic mu nie dolega;)

Jak dostaje w pi..ę trochę oleju ubywa, przy spokojnej jeździe braków...brak:D

W oryginalnej instrukcji jest dość jasno napisane, że maksymalnym zużyciem, może być nawet...UWAGA 1l/1000km!!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mam tak samo jak ty turbo bierze wiecej oleju leje 10 w40 i niemam problemów z silnikiem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sam silnik to nie wiem jak trzebaby traktować, żeby zaczął brać olej... ;) Chyba się na syntetyk przesiąść...

 

a turbina to już inna bajka... swoje prawa ma.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam Panowie

 

Potrzebuje informacji i pomocy!

Mam Passka z 2003r z przebiegiem 112tys.

Nadszedł czas na zmianę oleju - no i pytanie z mojej strony.

 

Auto na ostatnim przegladzie mialo zalany CASTROL 5w40 - co o nim sądzicie, czy lepiej zmienić na coś innego? Motul (tak wszedzie polecany?)

 

Dodam ze tego castrola 5w40 nie mogę jakoś znaleźć na necie ani na allegro... sam 5w40 TDiesle!

 

Z góry dzięki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam Panowie

 

Potrzebuje informacji i pomocy!

Mam Passka z 2003r z przebiegiem 112tys.

Nadszedł czas na zmianę oleju - no i pytanie z mojej strony.

 

Auto na ostatnim przegladzie mialo zalany CASTROL 5w40 - co o nim sądzicie, czy lepiej zmienić na coś innego? Motul (tak wszedzie polecany?)

 

Dodam ze tego castrola 5w40 nie mogę jakoś znaleźć na necie ani na allegro... sam 5w40 TDiesle!

 

Z góry dzięki

a tu http://habi.pl/a18-castrol-magnatec-5w-40

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem dodać że miałem wlanego Castrola EDGE'a 5w40....

Czy mogę zalać bez problemu inny olej.... bez czyszczenia silnika ? - oczywiscie o podobnych parametrach do auta - co polecicie ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam jestem przed wymianą oleju w swoim 1.8T, mam od cholery nagaru w silniku widać to po zdjęciu korka oleju z pokrywy zaworów, to cholerstwo pozapychało mi przewody z odmy ( dzisiaj pół dnia je czyściłem) mam pytanie czy zrzucić dekiel z zaworów i konkretnie go wymyć czy zapodać jemu płukankę przed wymianą oleju, jeśli tak to jakiej firmy ( czy to nie wypłucze za dużo), na pewno zaleję mu Mobil 1 półsyntetyka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam jestem przed wymianą oleju w swoim 1.8T, mam od cholery nagaru w silniku widać to po zdjęciu korka oleju z pokrywy zaworów, to cholerstwo pozapychało mi przewody z odmy ( dzisiaj pół dnia je czyściłem) mam pytanie czy zrzucić dekiel z zaworów i konkretnie go wymyć czy zapodać jemu płukankę przed wymianą oleju, jeśli tak to jakiej firmy ( czy to nie wypłucze za dużo), na pewno zaleję mu Mobil 1 półsyntetyka.
wystosuj PW do kolegi http://forum.vw-passat.pl/member.php?u=14725 on ci doradzi jaki olej i co z tym nagarem zrobić

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja zlałem półsyntetyk mobil1 10W40 przy 172kkm. autko chodzi jak narazie cichutko

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam, mój kuzyn kupił autko z motorem 1,8 5V. Poprzedni właściciel nie pamięta na 100% jaki miał wlany olej. Mówi, że chyba 15w mobil. Co teraz zrobić? wymienić na ten 15w? Silnik pracuje cichutko, zawory nie klepią, nagaru nie widać. Przebieg na liczniku 200tyś

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam, mój kuzyn kupił autko z motorem 1,8 5V. Poprzedni właściciel nie pamięta na 100% jaki miał wlany olej. Mówi, że chyba 15w mobil. Co teraz zrobić? wymienić na ten 15w? Silnik pracuje cichutko, zawory nie klepią, nagaru nie widać. Przebieg na liczniku 200tyś
zrób płukankę i wlej odpowiedni olej jaki się należ wg producenta

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Mam paska 1.8t i po zakupie ubiegłego roku "majster" wymienił podstawy - czyli rozrząd, filtry i olej. Olej zalał Castrol 15W/40 . nie pamiętam dokładnego przebiegu, ale w grudniu przy przebiegu 157310 założyłem instalacje LPG. Samochód tygodniowo robi około + - 700km. Dzisiaj, przy przebiegu 162588 sprawdzałem poziom oleju na zimnym silniku i był grubo poniżej miarki, - dolałem - tak "na oko " weszła dobra szklanka - jakieś 250ml. Do tego jak sprawdziłem poziom po zalaniu to kolor oleju nie był jasno brązowy tylko ciemno brązowy. Hmm.. to była pierwsza dolewka ;) od września - pół roku. Czytając wcześniejsze posty wiem, że poziom oleju powinno się sprawdzać co 1000km, ale wcześniej u mnie nie było głębszego sensu tj: zimą ( tak mi się być może błędnie wydaje) ponieważ auto jest parkowane "pod chmurką" no i gęstość i objętość oleju na mrozie też jest inna?

W związku z powyższym mam pytanie: jakim olejem powinienem zalać mojego passka mając instalację LPG?

Z góry dziękuję za odpowiedzi

pozdrawiam

MarcinR

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

marcinre, przede wszystkim mając 1,8T powinieneś się zastanawiać jaki olej;) bo sam silnik, czy z LPG czy bez, będzie każdym olejem odpowiednio smarowany, ale turbina wymaga oleju wytrzymałego na duże zmiany temperatur i inne.(poszukaj dobrze bo marecek juz o tym pisał dość wyczerpująco;))

Ja obecnie zalałem Motul6100 Synergie półsyntetyk 10W40.

Poza tym nie wiem na ile jesteś pewien przebiegu i szczelności silnika, ale to nie Polonez:D Nie rozszczelni Ci się z powodu oleju który jest do niego dedykowany(oczywiście jeśli wszystko w porządku).

Ale mechanik wymieniając olej, raczej by się skapował, że był zalany jakimś uszczelniaczem;)

Do tej pory jeździłem na Mobil 10W40 Super S, Super 2000, Formuła S.

Przed przejściem na inny olej, polecam gorąco wypłukać silnik na przykład preparatem Motul Engine Clean i co którąś wymianę oleju można sobie to stosować.

Ja po użyciu tego specyfiku i zalaniu Motula, mam czysty olejek jak Kujawski, i silniczek o wiele przyjemniej pracuje.:-D

 

Co do zużycia oleju, to jednak polecam Ci sprawdzać jego stan nawet codziennie jeśli dużo jeździsz, a szczególnie jak lubisz "przycisnąć", to nic nie kosztuje a może wiele zaoszczędzić:fajny

Wyobraź sobie, ze w ori. instrukcji, jest wpis informujący, że "normalnym zużyciem może być nawet 1,0l na 1000km"!!!

Generalnie, jak Ci się zapali kontrolka, to już może być trochę za późno!!!

 

Pozdrówka:drinks:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam taki problem że ubywa mi oleju w 1,8t. Po przejechaniu 3 tys. km musiałem dolać 600 ml oleju.Czy powinienem przejść na półsyntetyk czy jakiś remoncik w silniku? Przebieg auta 178tys. olej zalany castrol edge 5w/30

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mam taki problem że ubywa mi oleju w 1,8t. Po przejechaniu 3 tys. km musiałem dolać 600 ml oleju.Czy powinienem przejść na półsyntetyk czy jakiś remoncik w silniku? Przebieg auta 178tys. olej zalany castrol edge 5w/30
spróbuj przejść na 10w40 a jak to nie pomoże to wymiana uszczelniaczy trzonków zaworów lub pierścieni sprawdź ciśnienie sprężania

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok. Zrobię tak jak piszesz przy kolejnej wymianie oleju.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tomek w pierwszej kolejności sprawdź stan turbiny,ona potrafi wypić naprawdę spore ilości oleju a uszczelniacze i pierścienie zostaw na deser :mlask

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a jak lubisz troszkę ostrzej to polecam valvoline 10w 60 racing śmigam na nim juz 2 latka i wszycho ok a mam 240000 na liczniku

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam.Mam ten sam problem co Tom89 dajcie jakiś sensowny namiar na warsztacik, który zajął się tym problem.Poproszę o lokalizacje Warszawa i okolice oprócz RODY.POZDRAWIAM.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności