Jump to content
co-driver

Zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodz. "mit Silikat"

Recommended Posts

W szukajce nie znalazłem takiego tematu, jeżeli był to niech Admin zrobi co należy ;-)

 

Chciałem ostrzec użytkowników VAG ze zbiorniczkami wyrównującymi płynu chłodzącego (z cudownym ustrojstwem) z woreczkami z silikatem ,

zbiorniczki opisane są "mit Silikat" obok oznaczenia płynu G13. Woreczki pękają i granulki zapychają nagrzewnicę (brak ogrzewania lub słabe).

Podobno takie usterki zdarzały się juz na gwarancji, ASO ponoć stosuje jakiś płyn do płukania który ma za zadanie rozpuścić granulki, ale to oczywiście raz to działa raz nie.

w najgorszej opcji zostaje wyciąganie nagrzewnicy !!

 

Wg moich ustaleń:

ze zbiorniczków o numerze 5Q0121407G - można wyjąc samemu taki woreczek (osobiście to zrobiłem u siebie),

a ze zbiorniczków o numerze 5Q0121407T - nie da się woreczka wyjąć - znajduje się on pomiędzy ściankami zbiorniczka i nie ma do niego dostępu.

ale jest rozwiązanie VAG wprowadził zbiorniczki (info z netu osobiście nie potwierdziłem) z nr  5Q0121407M gdzie kompletnie zrezygnowano z tego woreczka - zbiorniczek kosztuje około 100 PLN,

droższy jest do 2,0BiTDI (nr nie znam - może ktoś uzupełni info).

 

Nie wiem jaki był schemat montowania różnych zbiorniczków, mam Passata z 2017 i mam ten z końcówką G, a znajomy z tego samego rocznika w Octavi też w 2,0 TDI ma z końcówka T.

 

Oczywiście piszę to aby prewencyjnie pozbyć sie tego cholerstwa zanim pozapycha układ chłodzenia bądź ogrzewania.

 

poniżej kilka fotek z netu.

 

 

FB_IMG_1614178994326.jpg

FB_IMG_1614179022383.jpg

FB_IMG_1614179006698.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, mam u siebie taki zbiorniczek 5Q0121407G odczytałem ten numer od spodu zbiorniczka, na zbiorniczku jest napis mit silikat,  w moim nie ma tego worka czy możliwe że jak serwis robił rozrząd przy 190 tyś km to wyjęli te ustrojstwo czy jednak mogę mieć wersje że jest pomiędzy ściankami ? 

 

Na zagranicznym forum doczytałem się że zbiorniczki z oznaczeniem 5Q0121407G były w dwóch opcjach z torebką z możliwością wyjęcia i z torebką pomiędzy komorami więc prawdopodobnie moja wersja jest tą pomiędzy komorami.

https://www.briskoda.net/forums/topic/475223-expansion-bottle-replacement/  tutaj bardzo obszerny temat, również jak szkodzi na układ chłodzenia rozerwanie worka z sylikatem

Edited by maciekB8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy ktoś z użytkowników miał już problem z tym, że torebka się rozerwała a silikon poszedł dalej w układ chłodzenia? U siebie w BiTdi również mam ten woreczek, póki co jest cały ale patrząc do zbiorniczka to ciężko byłoby go wyciągnać bez rozrywania, więc póki co nic z tym nie będę robił.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proponuję wyjąć (jeżeli jest do woreczka dostęp oczywiście) przy lekko ciepłym płynie woreczek jest bardziej elastyczny (ja tak właśnie zrobiłem),

w najgorszej opcji odessać płyn ze zbiorniczka, zdemontować zbiorniczek i zrobić to spokojnie na stole.

 

Co do przypadków z problemem ogrzewania poniżej post z FB z VAG Serwis z Wrocławia, "miłej" lektury

 

 

vag serwis.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potwierdzam - 5Q0121407G występuje w wersji z widoczną torebką (taki mam w pasku MY2018) i w wersji z podwójnymi ściankami (taki mam w MY2016), oba z nadrukiem MIT SILIKAT, w nowszym torebka właśnie powędrowała weg z auta i przyjmuję że płyn chłodniczy już nie jest dożywotni i co 3-4 lata będzie teraz wymieniany w razie potrzeby.

W starszym wymieniam zbiornik w przyszłym tygodniu na wersję 5Q0121407M - bez torebki i bez podwójnych ścianek, a potem wymiana płynu w interwale jak w nowszym.

Co ciekawe, ASO potwierdza że obecnie do paska (1.8 TSI w tym wypadku) mają podany zbiornik M jako najnowszy, ale już ETKA online dalej widzi zbiornik z końcówką G jako aktualny.

Podsumowując - zbiorniki z literką G (dwa warianty ościankowania) i T (jeden wariant z silikatem w dodatkowej komorze), które zawierają w sobie silikat zostały wycofane i zastąpione wersją M (bez wewnętrznych ścianek). Przy okazji zastanawia kwestia stanowiska o dożywotniości G13 (a w sumie od niedawna G12evo, G13 poszedł na emeryturę), bo silikat był "wspomagaczem" antykorozyjnym chłodziwa G13, które z czasem traci swoje właściwości antykorozyjne, zaś w obecnej sytuacji brak "wspomagacza" w nowszych autach. Rodzi się więc pytanie czy G12evo jest "nieśmiertelny" antykorozyjnie, czy może jednak z czasem też podega degradacji i wymagać będzie teraz wymiany okresowej?

 

Ale to tylko moje przypuszczenia, wymagające weryfikacji przez kogoś znającego technikalia sprawy silikatu i zbiorników.

Edited by saper_wroc
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie dzięki za info , zbiorniczek dziś kupiony za 115 złociszy i na dniach zabieram się za wymianę  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byłem właśnie sprawdzić u siebie jak to wygląda to zbiorniczek jest z końcówką G i wygląda że powinien wyjść bez większych problemów :) jakoś na spokojnie będę się tym musiał zająć, może razem z pompą wody, bo się poci i delikatnie płynu ubywa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z ciekawości rzuciłem okiem na zbiorniczek. Od spodu jest nr i kończy się u mnie na literę G. W środku żadnej torebki nie widać. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witajcie.

Czy zatem dobrze rozumuję? Jeśli uda się wyciągnąć torebkę to po problemie? A jeśli nie - to wymieniam zbiorniczek na ten z literką M i zrobione.

Czy wówczas trzeba wymieniać okresowo płyn? Wyjaśnił ktoś z Was tę kwestię? 

P.S. Przesiadłem się z B7 na B8 i kwestia tego zbiorniczka była pierwszą, o której się dowiedziałem odnośnie usterek. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dzisiaj wymieniłem profilaktycznie. Kupiłem używkę bez tej torebki. U mnie się jej nie dało wyciągnąć. Płynu nie wymieniałem bo i po co? Uzupełniłem tylko do odpowiedniego poziomu. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tez mam z koncowka G odessalem plyn i nie widze woreczka. Jak sprawdzic czy to jest jeszcze pomiedzy sciankami czy juz poplynelo - co prawda wymienialem pompe i reszte jakis czas temu i plyn mam nowy zalany?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja wyciągnąłem cały ten zbiorniczek i pod światło jest widać tą torebkę. Jest w miejscu powrotu płynu do obiegu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A to jeszcze spytam czym scisnac te opaski z wezy? Uzywaliscie szczypiec do opasek czy kombinerek?

Mysle czy takich sobie nie kupic juz na przyszlosc.

Edited by loki7777

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak wyglądał woreczek u mnie. Rocznik grudzień 2015. 210 tyś nalotu. Mam wrażenie że te zgrzewane boki są inne niż na zdjęciach z zagranicznych for. Solidnie i mocno zgrzane. To siłą nie idzie rozerwać. Nie ma opcji żeby samo się rozpadło. Takie moje zdanie. 

20210327_110242.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minut temu, ryba84 napisał:

Tak wyglądał woreczek u mnie. Rocznik grudzień 2015. 210 tyś nalotu. Mam wrażenie że te zgrzewane boki są inne niż na zdjęciach z zagranicznych for. Solidnie i mocno zgrzane. To siłą nie idzie rozerwać. Nie ma opcji żeby samo się rozpadło. Takie moje zdanie. 

 

Wiesz tez o tym myslalem(u mnie jest za scianka) ale dla 110zl nie warto sie martwic tym czy sie rozpadnie czy nie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie przy okazji serwisu też wleciał nowy zbiorniczek, płynu nie trzeba zlewać, wystarczy uzupełnić. Za całość z nowy zbiorniczkiem z ASO 130zł. Dla świętego spokoju warto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

a ma ktoś info czy ASO np wyciągało te woreczki? bo szczerze powiedziawszy też mam wersję z tym czymś a nie ma po tym śladu żadnego, prześwietlałem dobrze zbiorniczek, to nawet jakby było zatopione między ściankami to bym to zauważył, sam już nie wiem co z tym fantem zrobić... i nie mówcie, że już popłynęło, bo albo mam farta i mi nic od roku czasu nie zapchało albo nie wiem co :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na zagranicznym forum ludki wspominali że niektóre ASO (np. w UK) to wyciągały z własnej incjatywy. Jak było w PL w tym przypadku - trudno powiedzieć, u mnie i tak nie było jak wyjąć woreczka w starszym wozie, a z nowszego osobiście to wyłowiłem, więc to ASO w którym był serwisowany tego na pewno nie ruszało.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ASO w PL wyciągnęło samo z siebie? :) dobry żart :) zbyt długo jeżdżę do nich na serwis żeby uwierzyć w taką historię. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy