maystero Report post #1 Posted January 20, 2013 Jako, że stanąłem przed problemem opisanym w tym wątku: Postanowiłem coś na to poradzić. Z pomocą wuja google znalazłem trochę informacji (zdjęcia, opisy itp) Źródła: vwgolfv.pl - Problem z błędem grzałki (7D Auxiliary Heater) Zebrane informacje poskładałem do kupy i dodałem coś od siebie. Część opisu wykorzystałem z w/w wątku. ---------------------------------------------------- 1. Wstępne informacje W większości TDI fabrycznie zamontowana jest nagrzewnica elektryczna powietrza o mocy ok. 1000W (80A/12V). Grzałki występują w dwóch wersjach: • jedna sterowana po CAN: 1K0 963 235 E • druga sterowana przez ECU silnika poprzez przekaźniki: 1K0 963 235 F Z tymi drugimi w zasadzie nie ma problemów. Natomiast w wersji CAN często pojawia się uszkodzenie: Uszkodzony element grzejny ogrzewania dodatkowego - Z35. Sunday,02,December,2012,18:58:32:10074 VCDS Version: Beta 11.2.0 Address 7D: Aux. Heat Labels: 1K0-963-235.lbl Control Module Part Number: 1K0 963 235 E HW: 1K0 963 235 E Component and/or Version: PTC-Element 0404 Software Coding: Work Shop Code: WSC 00000 000 00000 VCID: 2D550D87CFD1 1 Fault Found: 00361 - Heater Element for Auxiliary Heater (Z35) 014 - Defective W skutek tego dogrzewanie nie działa. Można oczywiście wymienić nagrzewnicę na używaną (100-200PLN ) ale nie ma pewności, że nie wystąpi ta sama usterka. Nowa raczej nie wchodzi w grę, bo cena jest zaporowa (1600 PLN). Opis błędu sugeruje bezpośrednie uszkodzenie samego elementu grzejnego (grzałki ), ale nie jest to prawda. Problem leży w elektronice sterującej nagrzewnicą. Jak sprawdzić co jest przyczyną? Do tego celu potrzebny będzie VCDS i chwile wolnego czasu. Auto musi być wyziębione. --- Krok 1 Podpinamy się komputerem i uruchamiamy VCDS. Przechodzimy do 7D-Aux. Heat i sprawdzamy błędy. Jeśli w logu pojawia się błąd jak wyżej i przy próbie kasowania błędu otrzymujemy komunikat jak niżej to oznacza że układ elektroniczny grzałki jest OK i możemy sprawdzać dalej. --- Krok 2 Odpalamy auto. Klima ustawiona na AUTO. Wybieramy Output Tests i klikamy Next. Jeśli pojawia się coś takiego i czuć że auto zaczyna dmuchać ciepłym powietrzem…. To REWELKA!! 2. Przyczyna: Grzałka zbudowana jest z trzech sekcji. Każda sekcja sterowana jest oddzielnie przez tranzystor mocy. Z pomiarów można przypuszczać że, jedna sekcja nie grzeje. Skoro grzałka pobiera: 51A z max 80A i wydaje z siebie 672W z max 1000W to widać, że grzeje tylko 2/3 (ok. 70%). Problemem w tych elementach jest zastosowanie tzw. lutowia bezołowiowego. Jest on stosowany ze względów ekologicznych lecz wykazuje on znacznie mniejszą odporność mechaniczną niż klasyczny Sn60Pb40. To wraz z dużymi zmianami temperatur powoduje pękanie lutowania w elementach obciążonych termicznie. Jednym z najbardziej narażonych elementów jest rezystor - który odkleja się od PCB. Naprawa grzałki - informacje wstępne: Poniższy opis naprawy dotyczy sytuacji, gdzie grzałka jest widoczna w VCDS i zgłasza błąd elementu grzejnego (Z35). Do naprawy niezbędne jest wyjęcie nagrzewnicy z samochodu, oraz: lutownica (najlepiej z cienkim grotem i regulacją temperatury), topnik, cyna. Po wyjęciu grzałki i zdjęciu górnej plastikowej obudowy widzimy coś takiego: Teoretycznie płytkę z elektroniką można zdemontować, ale jest to bardzo trudne i ryzykowne a do naprawy całkowicie niepotrzebne, więc pozostawiamy tak jak na zdjęciu. Usterka powstaje z przyczyn "ekologicznych", czyli zastosowania bezołowiowego lutowia ( "PB FREE" ). Grzałka jak wspomniałem wcześniej składa się z trzech sekcji grzejnych, każda sterowana oddzielnym układem elektronicznym, wspólny zasilacz, mikroprocesor i bufor szyny CAN (wszystko na wspólnej płytce). Jako radiator dla elementów elektronicznych służy aluminiowa obudowa grzałki. Jednak jak widać na focie powyżej płytka (a więc i radiator ) jest różnej szerokości w różnych miejscach a uszkodzenie powstaje właśnie w tej najwęższej części po lewej stronie ( podejrzewam, że tam radiator osiąga najwyższą temperaturę ). Konkretnym winowajcą jest rezystor, zaznaczony na poniższej fotce czerwoną strzałką (na zielono rezystory dla pozostałych sekcji, na żółto rezystory sekcji zasilania). Pod wpływem wysokiej temperatury miejsca jego lutowania ulegają "korozji" (robi się tzw. "zimy lut") i tworzą się mikropęknięcia (czerwone kreski na fotce poniżej), które powodują przerwę w obwodzie sterowania sekcji grzałki. Rezystor najczęściej trzyma się wówczas tylko na kropli kleju, która znajduje się po nim. Wystarczy podważyć go paznokciem i zwyczajnie odpada. Naprawa polega na ponownym przylutowaniu (lub jeśli nie ruszaliśmy rezystora na ponownym przelutowaniu) wyprowadzeń (najlepiej porządną ołowiową cyną + dodatkowo jakiś topnik). Czasem wyprowadzenia rezystora są tak utlenione, że trzeba je delikatnie oskrobać przed lutowaniem. Jako mniej inwazyjną metodę można również nałożyć świeżą cynę i wtedy oczyścić pola lutownicze przy pomocy taśmy rozlutowującej (należy zachować ostrożność ze względu na bliską obecność innych elementów SMD jak kondensator czy tranzystory sterujące). Dla pewności robimy to samo z rezystorami pozostałych dwóch sekcji grzejnych (zielone strzałki na drugiej fotce) i rezystorach zasilacza (żółte strzałki). Niemniej we wszystkich trzech naprawianych nagrzewnicach problem był tylko z tym jednym w najwęższej części elektroniki. Po przelutowaniu zakładamy plastikową obudowę, montujemy w aucie, kasujemy błąd VCDS-em i cieszymy się ciepełkiem chwile po odpaleniu silnika (oczywiście przy spełnieniu innych warunków niezbędnych do jej działania czyli temp./rpm/ itp ). Autor opisu chwalił się, że w ten sposób naprawił 3 grzałki i w każdej był ten sam problem. 3. Przygotowanie auta do demontażu nagrzewnicy PTC: - włączamy klimatyzację - ustawiamy temp i nadmuch na MAX-a aby dźwignia uniosła się do góry i nie blokowała dostępu: Otwieramy maskę i kategorycznie odłączamy akumulator (na zaciskach grzałki występuje stałe +12V, grubość kabli dobrana jest na prądy dochodzący do 80A, zwarcie kabli zasilających grzałkę na pewno poparzy osobę naprawiającą oraz narobi szkód). 4. Demontaż nagrzewnicy PTC a.) Odkręcamy 3 śrubki i zdejmujemy osłonę pod pedałami b.) Odpinamy złącze diagnostyczne c.) Wyciągamy schowek kierowcy d.) Odkręcamy kanał wentylacyjny e.) Demontujemy boczną osłonę na tunelu środkowym f.) Odkręcamy 3 śruby od metalowego wspornika g.) Schylamy się i naszym oczom ukazuje się nagrzewnica. Odkręcamy osłonę nagrzewnicy (3 śrubki). h.) Od nagrzewnicy odkręcamy kable zasilające, odpinamy kostkę ze sterowaniem. Za kablami zasilającymi jest jeszcze jedna śrubka która trzyma nagrzewnicę ją też odkręcamy. i.) Wyciągamy nagrzewnicę. Prawą ręką odciągamy plastiki (trzeba torche siły użyć). Lewą ręką manewrujemy i wyciągamy nagrzewnicę. Może się zdarzyć że górna część nagrzewnicy lekko zahaczy o ramię dźwigni trzeba trochę cierpliwości w manewrowaniu i całość wychodzi dość gładko. 4. Naprawa Osłona nagrzewnicy przyklejona jest na klej oraz trzyma się na dwóch skrajny zatrzaskach. Otwieramy i naszym oczom ukazuje się "żywy organizm". Bierzemy FLUX, żelujemy rezystory. Grot lutownicy na 400C i lutujemy. W moim przypadku rezystor po dotknięciu grotem urwał się całkowicie (pieprzony winowajca). Zamontowałem go powrotem. Oraz przelutowałem wszystkie 4 rezystory. Polecam do tego cynę z ołowiem - lepiej się lutuję i jest bardziej odporna na tzw. zimne luty. Zakładamy obudowę nagrzewnicy (można użyć kleju) i montujemy do auta. Po zamontowaniu nagrzewnicy łączymy się VCDS-em z modułem 7D-Aux. Heat Kasujemy błąd. Odpalamy auto i możemy przetestować wyniki naszych prac. Wybieramy Output Test i naciskamy START. W opisie wykorzystałem kilka zdjęć kolegi caro444. Lepsze ujęcia 5. Dodatek - warunki zadziałania: Aby system ogrzewania elektrycznego w samochodzie zadziałał w normalnych warunkach muszą zostać spełnione pewne warunki: Temperatura zewnętrzna poniżej 5 st C. Temperatura płynu chłodniczego poniżej 80 st C Napięcie akumulatora powyżej 11,0 V Obciążenie alternatora nie większe niż 50% Prędkość obrotowa silnika powyżej 450 obr/min. ***************************************************************** APEL Koledzy! jeśli ktoś decyduję się na naprawę tej grzałki sprzętem z epoki PRL - czyli lutownicą transformatorową - to proszę litości! Oddajcie to komuś kto dysponuje wiedzą i umiejętnościami. W grzałce spoiny są bezołowiowe i bez odpowiedniej chemii bardzo trudno się to lutuje. Zalecam do tego używanie specjalnych topników oraz cyny z dodatkiem ołowiu. Quote Share this post Link to post Share on other sites
romeo9999 Report post #2 Posted March 29, 2013 Kamil ty mozesz mieć drugą wersję tej grzałki (druga jest sterowana przez ECU silnika poprzez przekaźniki: 1K0 963 235 F Z tymi drugimi w zasadzie nie ma problemów. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Guest Spooner Report post #3 Posted May 21, 2013 Witam wszystkich jestem nowy na forum Chcialbym sie podpiąć pod temat. Posiadam Audi A3 2.0 tdi 140 km Pojawił mi się parę dni temu ten sam błąd. Zrobiłem tak ja jest napisane wyżej tylko wynik wygląda inaczej. Mianowicie grzałka pobiera na początku około 51A oraz moc w granicach 670W po chwili spada do około 21A oraz 270W Nie poczułem ciepła z nawiewu. Czyli u mnie 1 grzałka na 3 działa ? Jest sens wykonywania dalszej operacji czy mam kompletnie uszkodzony nagrzewacz ? Pozdrawiam. Quote Share this post Link to post Share on other sites
caro444 Report post #4 Posted May 23, 2013 Zgodnie z obietnicą aby zdemontować nagrzewnicę należy najpierw odkręcić plastyk nad pedałami tam gdzie jest gniazdo obd, potem boczną osłonę na tunelu środkowym, zdemontować schowek kierowcy. Następnie odkręcić śrubkę od nadmuchu na nogi Wyciągamy nadmuch schylamy się nisko wtedy ukazuje się nieszczęsna nagrzewnica odkręcamy śrubki zaznaczone aby ściągnąć osłonę nagrzewnicy. aby zdemontować nagrzewnicę włączyć zapłon, ustawić temperaturę na max aby dźwignia uniosła się do góry i nie blokowała. Odłączyć akumulator i odkręcić śruby zaznaczone (masa, plus). Z tego co pamiętam jest jeszcze chyba jedna śrubka na samej nagrzewnicy (dokładnie nie pamiętam) odłączamy wtyczkę która idzie do elektroniki. Ja osobiście nie demontowałem tunelu środkowego, odkręciłem śruby od wspornika i nagiąłem plastyki i nagrzewnica wyszła, nic nie połamałem Na koniec zdjęcia rozłożonej nagrzewnicy Płytka z elektroniką jest przykręcana do reszty na 4 wkręty, dodatkowo jest przyklejona na jakąś pastę. Ciężko było ją oddzielić ale się udało. Zważając na ograniczony dostęp, może to być kłopotliwe co nie znaczy że jest niewykonalne Quote Share this post Link to post Share on other sites
Marcinfart Report post #5 Posted August 25, 2013 Polecam!!! stosować się do opisu naprawy Mayestro i po problemie Wartości przed naprawą: Wartości po naprawie: Quote Share this post Link to post Share on other sites
marcin_7 Report post #6 Posted January 29, 2014 (edited) Kamil ty mozesz mieć drugą wersję tej grzałki (druga jest sterowana przez ECU silnika poprzez przekaźniki: 1K0 963 235 F Z tymi drugimi w zasadzie nie ma problemów. U mnie w modelu 2010 grzałka jest bez elektroniki, dochodzi do niej gruba masa i 3 cieńsze zasilania. Niestety już tak łatwo nie da się jej wydobyć. Nie można odkręcić tej blachy montowanej na 3 śruby. Czyli sterowanie nią odbywa się poprzez inny moduł, który komunikuje się między innymi z can gateway-em. Nie mogą to być same przekaźniki, bo one nie posiadają interfejsu komunikacji can. Nie grzeje mi ta grzałka, gateway zgłasza błąd braku komunikacji z modułem 7D dogrzewacza elektrycznego. Ma ktoś pojęcie jak taka grzałka - poprzez jaki moduł jest sterowana? Już coś wiem: w nowszej opcji są dwa bezpieczniki ( po jednym dla każdego stopnia grzania ): poz. 4 80A i poz. 6 40A z przodu skrzynki bezp. Edited January 29, 2014 by marcin_7 Quote Share this post Link to post Share on other sites
tom-998 Report post #7 Posted January 29, 2014 W nowszych wersjach grzałka sterowana jest tak jak napisał Wojtek przez sterownik silnika, który podaje napięcie na jeden z dwóch przekaźników, jeden małej mocy a drugi dużej mocy, nie ma żadnego innego dodatkowego modułu. Quote Share this post Link to post Share on other sites
michalicjusz Report post #8 Posted February 16, 2014 Up@ Geralt Wczoraj znalazłem czas by zrobić to, z schowkiem poszło całkiem łatwo ale potem niestety już nie było kolorowo. Europejczycy mają dużo łatwiej my angole musimy rozebrać pół przedniej deski rozdzielczej,bo zakrywa to ten aluminiowy profil który widać na zdjęciu dałem sobie spokuj. Quote Share this post Link to post Share on other sites
zima18 Report post #9 Posted September 4, 2014 (edited) Zabrałem się za demontaż tej nagrzewnicy. Jak to rozkręciłem i zobaczyłem dostęp to myślałem, że rezygnuję, gdyż nie wyciągnę tego, ale jednak się udało. Plastiki są dosyć elastyczne, więc tak jak maystero pisze można je naginać. Warto właśnie przelutować wszystkie rezystory, gdyż u mnie zimny lut wystąpił na innym rezystorze niż u kolegi. Tylko należy uważać żeby nie odlutować innych elementów poprzez grzanie lutownicą, gdyż u mnie tak się właśnie stało. A są to elementy SMD, więc trudno się to lutuje ponownie... Rezystor, na którym wystąpił zimny lut i strzałką zaznaczyłem element, który również uległ zimnemu lutowi lub przegrzaniu z mojej strony. Myślałem, że będę miał już po tej nagrzewnicy, gdyż odlutowała się taka mała pierdułka, ni to rezystor, ni to co, gdyż brak jakichkolwiek oznaczeń... Dolutowałem inny element o podobnym wyglądzie ze starego układu scalonego, rezystory przelutowałem i ku mojemu zdziwieniu nagrzewnica działa :padaka Jedyny mankament mojej pracy to jest to, że ułamałem ten długi plastik z tunelu środkowego, który wchodzi w tą osłonę pod kierownicę... Bardzo nad tym ubolewam Edited September 5, 2014 by zima18 Quote Share this post Link to post Share on other sites
michael230 Report post #10 Posted October 26, 2014 Sprawdzałem u siebie i jest tak że na początku grzeje do około 1000 W później stopniowo spada. Czy warto brać się za to? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Andrewk28 Report post #11 Posted December 6, 2014 (edited) Sprawdzałem u siebie i jest tak że na początku grzeje do około 1000 W później stopniowo spada. Czy warto brać się za to? Wszystko jest OK chyba że Ci nie grzeje. Dzisiaj zabrałem się za demontaż i ....... prawie się poddałem gdyby nie mój synek inni dali radę to Ty też dasz no i dałem wyciągnąłem to gó....o, po zdjęciu osłony elektroniki :cisza masakra myślałem że te oporniki są większe :umm ale zabrałem się do lutowania coś tam polutowałem coś tam przygrzałem po czym zamontowałem z powrotem i pełen sukces przed naprawą nic nie grzało no i po pseudo lutowaniu Edited December 9, 2015 by Andrewk28 Quote Share this post Link to post Share on other sites
cinek1024 Report post #12 Posted February 19, 2015 U mnie jest ten sam problem z nagrzewnica. Zanim się za to zabiore chciałbym wiedzieć czy po jej wymontowaniu można dalej jeżdzić autem (chodzi o elektrykę). Podpowie ktoś? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kamilek1307 Report post #13 Posted February 19, 2015 tak mozna tylko baaaaaaardzo dokladnie zaizoluj kable te grube napięciowe. Bo może Ci się auto shajczyć albo poszukaj od tego bezpiecznika i go wyjmij. Quote Share this post Link to post Share on other sites
no_where Report post #14 Posted February 19, 2015 A raczej odkręć bezpiecznik SA7 jak, dobrze pamiętam to jest 120A. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Greszo Report post #15 Posted July 25, 2015 Witam. Jestem nowy na forum i dzisiaj właśnie lutowałem te nieszczęsne rezystory no i coś poszło nie tak bo po zamontowaniu nie mogłem sie połączyć z grzałką więc znów wyciągnąłem ją na stół. Okazało się że sfajczył się jeden z rezystorów. Pytanie brzmi czy da się dokupić nowy rezystor i naprawić tą grzałkę. ??? A może ktoś ma na sprzedasz elektryczną grzałkę o numerze 1KO963235E do passata b6 w rozsądnej cenie??? Quote Share this post Link to post Share on other sites
szczetke Report post #16 Posted July 26, 2015 Rezystor prawdopodobnie spalił się bo jest uszkodzony jakiś inny element przed akcją lutowania mogłeś się połączyć z grzalką Quote Share this post Link to post Share on other sites
Nawry Report post #17 Posted October 8, 2015 5. Demontujemy boczną osłonę na tunelu środkowym Jak ją zdemontować? Trzyma się dosyć mocno, boję się że ciągnąc coś wyłamię.. Może trzeba wyciągać cały tunel środkowy? Quote Share this post Link to post Share on other sites
szczetke Report post #18 Posted October 8, 2015 Musisz ciągnąć w dół zaczapy nie są na zatrzask tylko wsuwane Quote Share this post Link to post Share on other sites
maystero Report post #19 Posted October 11, 2015 Greszo napisał: Witam. Jestem nowy na forum i dzisiaj właśnie lutowałem te nieszczęsne rezystory no i coś poszło nie tak bo po zamontowaniu nie mogłem sie połączyć z grzałką więc znów wyciągnąłem ją na stół. Okazało się że sfajczył się jeden z rezystorów. Pytanie brzmi czy da się dokupić nowy rezystor i naprawić tą grzałkę. ??? A może ktoś ma na sprzedasz elektryczną grzałkę o numerze 1KO963235E do passata b6 w rozsądnej cenie??? Jak to się sfajczył?? Tam są 3 rezystory o tej samej wartości jeśli dobrze pamiętam to 620 ohm. Zrób kolego zdjęcie tego co się popsuło. Quote Share this post Link to post Share on other sites
cinek1024 Report post #20 Posted October 13, 2015 Wielkie dzięki maystero! Dzięki Twoim poradom udało mi się naprawić dogrzewacz. Wcześniej pytałem w kilku miejscach o możliwość naprawy i wszędzie to samo, że muszę zostawić auto na kilka dni bo pół wnętrza jest do wyjęcia. Jeżeli ma ktoś odrobinę zdolności manualnych i ok 1,5 godz czasu na wyjęcie to da radę. Zapłaciłem tylko za przelutowanie rezystorów 20 zł. Quote Share this post Link to post Share on other sites