Jump to content
monry

Rozwiązanie problemu z 6-biegową skrzynią dla silnika 130KM AVF

Recommended Posts

Chciałbym napisać parę zdań na temat problemu z manualną 6-biegową skrzynią montowaną w Passacie TDI

130KM (silnik AVF). Ponieważ co jakiś czas dostaję na PW pytanie, jak poradziłem sobie z tym problemem, a na forum pojawiam się nieregularnie, opiszę wszystko w tym poście, aby każdy mógł skorzystać.

 

Na początek, objawy: szum (czy może rzężenie) nasilający się wraz z prędkością, dochodzący ze skrzyni biegów, niezależny od biegu na którym się jedzie, ani od tego, czy jedzie się na biegu, czy "na luzie". Szum nie zależy też od tego, czy sprzęgło jest wciśnięte, czy nie. Szum słychać

wyraźnie od prędkości 50 km/h i coraz głośniej przy coraz większych prędkościach. Gdy przy jeździe np. na 3 biegu docisnę lekko lewarek biegów, szum staje się metaliczny i głośniejszy. Natomiast samo zmienianie biegów jest bezproblemowe, nie ma żadnych problemów przy wrzucaniu

któregokolwiek biegu.

 

Jak twierdzą mechanicy, jest to niestety przypadłość tej skrzyni parowanej z silnikiem 130 KM, gdyż niektóre elementy (a konkretnie łożyska) są zbyt delikatnie dobrane i nie wytrzymują sił działających w skrzyni i po pewnym czasie (zazwyczaj 150-200 tys km) ulegają zniszczeniu.

 

Rozwiązanie.

Można oczywiście iść za głosem większości mechaników i nabyć inną skrzynię "szóstkę" np. z Allegro. Jednak wtedy nie mamy pewności, czy nie trafiliśmy na "zajeżdżony" egzemplarz, który po 10 tys km zacznie dawać podobne objawy. Zatem najlepiej naprawić - koszt porównywalny, ale

większą pewność - wiemy, co zostało zrobione i dostajemy gwarancję na to.

Niełatwo niestety znaleźć dobrego mechanika, który podejmie się naprawy. Gdy już takiego znajdziemy, musimy przygotować się na wydatek +/- porównywalny z zakupem używanej skrzyni. W moim wypadku było to 1300 zł (tyle zapłaciłem za naprawę wiosną 2010 r.). W tej cenie jest

oczywiście robocizna, olej (trzeba wymienić przy takiej naprawie) i 2 nowe, oryginalne łożyska od VW - koszt ok. 700 zł. Zamienniki niestety nie pasują ze względu na niewielkie obramowanie wokół łożyska, którego nie mają nieoryginalne części. A nawet gdy mają, to okazuje się, że i tak nie można ich precyzyjnie dopasować ze względu na złe wymiary (dosłownie milimetrowe różnice). Mój mechanik walczył z 2 różnymi kompletami zamienników (w tym jedne dorabiane na wymiar), a potem poddał się i zamówił w ASO oryginalne. Po założeniu nawet lepiej wykonanych zamienników nadal słychać było te same objawy na biegach 5 i 6, a dodatkowo ciężko wchodziły. Po wymianie na oryginalne wszystko wróciło do normy, zniknęły objawy takie jak szum i rzężenie nasilające sie wraz z prędkością (sprawdzone do 190 km/h;-) ). Niestety nie wiem, które konkretnie łożyska zostały wymienione, jest ich kilka rodzajów w skrzyni.

 

Na dzień dzisiejszy od naprawy przejechałem ok. 5000 km (różne trasy, wyjazd na wakacje, ale też i podmiejskie, krótkie wyjazdy) i nie zauważyłem żadnych niepokojących objawów. Pozostało mi jedynie za radą mechanika, który naprawiał skrzynię, ponownie wymienić w niej olej.

 

Mam nadzieję, że tym opisem pomogłem użytkownikom borykającym się z problemem manualnej skrzyni 6-biegowej połączonej z silnikiem AVF czyli TDI 130 KM. Oczywiście każdy przypadek jest inny, ale zasada jest wspólna: te łożyska po prostu się ścierają i wymagają wymiany na - niestety - oryginalne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kolego napisz jeszcze jaki typ skrzyni masz, bo podobno nie wszystkie 6biegowe w AVF były takie same.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, no i mnie dobił tym opisem, masakra ja mam takie same obiawy. Cena nokaut 2000zł. Ale dzięki za rozjaśnienie kosztów hehehehe.Pozdrawiam wszystkich Mariusz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potwierdzam, miałem to samo w skrzyni FRK. W zasadzie to poszło jedno łożysko na wałku atakującym, drugie też nie było najlepsze więc wymieniłem obydwa (po wielu godzinach spędzonych na necie również zdecydowałem się na oryginały, m.in. po konsultacji z autorem wątku - koszt obydwu w ASO to jak pamiętam 1100-1200PLN, ja zamówiłem w GETEM.PL za 900PLN). Zamiennik o tych samych numerach, tego samego producenta (FAG) ma inne wymiary !!! Przy okazji wymieniłem łożyska na półośkach - kupiłem w hurtowni SKF (fabrycznie też były SKF), w ASO cena podwójna. Poniżej wstawiam fotkę łożyska wyciągniętego z mojej skrzynki ;) Jak kogoś interesują numery łożysk to chętnie służę pomocą, bo SKF wprowadził niezły burdel z numeracją ;), zresztą w wolnej chwili postaram sie uzupełnić temat o numery i ewentualne ich zamienniki.

IMG_7917.jpg

IMG_7918.jpg

Edited by dtambor

Share this post


Link to post
Share on other sites

takie małe wyszczerbienie a ile hałasu narobi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
takie małe wyszczerbienie a ile hałasu narobi

 

Wcale nie takie małe bo to łożysko jest wiekości dłoni - średnica ok 10cm i waży prawie 1kg. W samochodzie to i tak nic, miałem okazję słyszeć to na podnośniku - wrażenia bezcenne :D

 

//edit

 

Dopisałem troche numerków i cen, może komuś się przyda. Oznaczenie mojej skrzynki to FRK.

*************************************************

Łożyska na wałku atakującym (producent FAG):

 

01E 311 220 -> symbol łożyska: FAG 568082-wew. szalka, 576582-zew. szalka (Austria)

img7924k.th.jpgimg7929.th.jpgimg7930.th.jpgimg7931i.th.jpgimg7934f.th.jpgimg7935s.th.jpg

 

Łożysko FAG o takim nr wg. katalogu ma troche inne wymiary niż podaje ETKA!!!

Wg danych z Etki 44,4x95x27,5

Wg danych z katalogów 44,5x95/103x27,3

Jest to dla mnie troche niezrozumiałe. Nie wiem jak to jest w rzeczywistości bo nie mierzyłem ich. Cena łożyska FAG 576582 poza siecią ASO to ok 350 PLN, ale nie ryzykowałem.

 

01E 311 375 -> symbol łożyska: FAG 567486A-wew. szalka, zewnętrzna została u mechanika więc nr nie podam. (Hungary)

img7923g.th.jpgimg7926v.th.jpg

 

 

Z wyżej wymienionego powodu, jak i wypowiedzi kilku innych osób zamówiłem oryginały, lecz nie w ASO tylko w http://www.getem.pl (cena troche korzystniejsza, towar ten sam). Tym razem obydwa były produkcji Hungary.

 

Ceny ASO:

01E 311 220 -> ok. 770 PLN (masakra !!! - to jest to najdroższe łozysko które jest powodem całego zamieszania)

01E 311 375 -> ok. 290 PLN

 

*************************************************

Łożyska półosi wyciągnięte z mojego samochodu (producent SKF):

113 517 185C -> symbol łożyska: SKF BT1B 328612 C/QCL7C (germany)

016 409 123 -> symbol łożyska: SKF BT1-0082/QCL7C (germany)

 

89981530.th.jpg40620216.th.jpg

 

zamówiłem takie:

SKF BT1B 328612 C/QCL7C (brasil) 55 PLN

SKF LM 501349/310/Q (mexico) -> (łożysko SKF BT1-0082/QCL7C jest wycofane, to jest jego zamiennik) 80 PLN

 

cena za obydwa razem z przesyłką ok 160 PLN - sklep internetowy http://www.emi-skf.pl, martwił mnie troche kraj produkcji, ale uspokoiłem się jak dowiedziałem się od jednego z forumowiczów, który zamawiał w tym samym czasie w ASO po nr części, że dostał jeszcze zupełnie inne nr łożysk i także produkcji innej niż germany -> LM 501310 778 08 (USA YS), LM 300811/Q (Brasil)

 

Ceny ASO:

113 517 185C -> ok. 127 PLN

016 409 123 -> ok. 154 PLN

 

Uszczelniacze półosi (obydwa jednakowe):

016 409 399B (wymiar 45x60x8)

Zakupiłem CORTECO w intercarsie, cena ok.20 PLN/szt, w ASO ok 50 PLN/szt. Nie jestem pewien czy oryginał tez nie był przypadkiem CORTECO.

 

 

Mój samochód w chwili awarii miał ok. 190 000 km, przebieg potwierdzony, do tego pełna dokumentacja, faktury itp, przyczepki raczej nie targał bo nawet nie ma haka. Naprawa troche kosztowna, ale kupno używki niewiadomego stanu i pochodzenia było dla mnie większym ryzykiem, cenowo wychodzi podobnie. Szacunkowe ceny z ASO pozwoliłem sobie pobrać ze sklepu internetowego GAJOS'a, ASO w moim mieście ma przeważnie troszke wyższe ;), zresztą są one chyba zależne także od kursu euro.

 

Pozdrawiam

Edited by dtambor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za poruszenie problemu, też mam skrzynię FRK i mi padła, też łożyska, leży w garażu i czeka na przypływ gotówki=naprawę :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

witam, mam pytanie odnośnie tych łożysk w skrzyni bo też mam te szumy i już zamówiłem łożyska ale mianowicie czy ktoś wie może jak wyciągnąć ze skrzyni ten pierścień toczny po którym się łożysko obraca, czy potrzebuje specjalny ściągacz czy da rade to zejść jak przystawie coś z drugiej strony o minimalnie mniejszej średnicy i puknę młotkiem czy on wyjdzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja właśnie wymieniłem takie łożysko tylko jeszcze nie wiem jaki efekt bo sktzynia na dole bo nie mam uszczelki łączącą skrzynie biegów i dekielka tego z tyłu. Ale mogę wam powiedzieć koszty tego dużego łożyska 390zł firma FAG a w servisie 777zł dekielek 35zł uszczelka 20zł pierścień na walek sprzęgla 20zł. Mam nadzieje że będzie cisza w aucie pozdrawiam mariusz.

 

---------- Post added at 09:09 ---------- Previous post was at 09:07 ----------

 

Karol ja wszystko młotkiem miedzianym wybijalem i łyżkami do ściągania opon na wagę.Pozdrawiam mariusz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja właśnie wymieniłem takie łożysko tylko jeszcze nie wiem jaki efekt bo sktzynia na dole bo nie mam uszczelki łączącą skrzynie biegów i dekielka tego z tyłu. Ale mogę wam powiedzieć koszty tego dużego łożyska 390zł firma FAG a w servisie 777zł dekielek 35zł uszczelka 20zł pierścień na walek sprzęgla 20zł. Mam nadzieje że będzie cisza w aucie pozdrawiam mariusz.

 

---------- Post added at 09:09 ---------- Previous post was at 09:07 ----------

 

Karol ja wszystko młotkiem miedzianym wybijalem i łyżkami do ściągania opon na wagę.Pozdrawiam mariusz.

 

Jakie u Ciebie byly objawy ze je wymieniales?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ale mogę wam powiedzieć koszty tego dużego łożyska 390zł firma FAG a w servisie 777zł

 

koszt tego łozyska poza ASO to 350zł, jednak ma ono minimalnie inne wymiary względem tego co podaje etka (nie wiem jak to jest w rzeczywistości). Na samą myśl ponownego rozbierania skrzynki jakby coś nie zgrało wolałem kupić oryginał w cenie 650 PLN.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie były takie objawy, że jak rozpędzałem auto to jeszcze ok ale 3 4 5 to było takie buczenie i jak na biegu zdjąłem nogę z gazu to takie głośniej buczało. A na luzie z góry to takie chrobotanie.

 

---------- Post added at 14:03 ---------- Previous post was at 14:00 ----------

 

A odnośnie wymiarów łożyska w gościu mierzył w sklepie to jest to samo łożysko firmy FAG ja sam nie mierzyłem na wałek wlazlo do obudowy skrzyni tak samo czyli jest oki. bynajmniej jak narazie a zobaczę jak złożę całą skrzynie jakie zmiany to zrobiło.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam ponownie, jak pisałem wcześniej zlożylem tą skrzynię no i muszę powiedzieć że tak cicho to ja jeszcze w passacie nie miałem. Jak na razie jest cicho nie wiem jak na dłuższą metę ale to się zobaczy, biegi nie zgrzytają wszystko wchodzi oki jedyny problem to wsteczny ma maleńkie przyblokowanie jak się go wrzuca.Pozdrawiam Mariusz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, u mnie też był problem z buczeniem skrzyni typu ELN, niestety problem został rozwiązany w najgorszy możliwy sposób, czyli zakup innej skrzyni ... na razie jest super cicho rewelacja w jeździe. Jedyne co mogę to polecić uzytkownika allegro u którego zakupiłem skrzynie (byłem osobiście) http://allegro.pl/show_user.php?uid=4257764 pozdraVWiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
A jaka cena skrzyni?
ja dałem za skrzynie taka jaka miałem wcześniej ELN 890 zł jest w tym pisemna 30 dniowa gwarancja (warunki gwarancji: montaż u mechanika i zakup nowego oleju), facet który się tym zajmuje jest konkretny, uczciwy, nie wciska kitu. ja zrobiłem na skrzyni 3000 km i na razie jest spokój :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daniel no to naprawdę niedrogo, dobrze mieć w pamięci takie wyjście. Ja mam nadzieje że mój remoncik wystarczy mi na tyle co będę jeżdzil paskiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

witam wszystkich, tak mnie zastanawia wasza wypowiedz na temat ceny tych łożysk i tak trochę się dziwię że takie drogie. Fakt w Szczecinie w ASO zaśpiewali mi za jedne łożysko 150zł (to jest te większe) a 130zł za mniejsze. Dodam że wcześniej szukałem gdzie indziej gdzie mógłbym kupić te oryginalne łożyska SLFu (zamienniki nie wchodziły w grę) jednak jakoś słabo mi to wychodziło. Jak już się zdecydowałem na zakup w ASO to mnie lekko zdenerwowali nieprofesjonalnością i tym jak podchodzą do klienta. Więc tym razem zacząłem bardziej szukać no i znalazłem:) Oryginalne łożyska SKFu takie jak chciałem z tym że firma która się tym zajmuje od razu mi powiedziała że jedno z tych łożysk zostało zamienione inną nazwą i żebym się nie wystraszył. Moje były produkcji o ile pamiętam Brazylijskiej i tak o ile pamiętam za oba zapłaciłem z przesyłką 136zł więc jak widzicie nie dużo. Za wymianę nic nie zapłaciłem gdyż brat mi to wymienił a robił w tym że właśnie ASO. I tak jak mowisz Maniek1 wystarczyło puknąć troszkę mocniej młotkiem i wyleciało. Co do tych szumów to powiem że znikły ze skrzyni ale no właśnie te ale.... oprócz tego w tym samym czasie musiało mi walnąć chyba łożysko w kole od kierowcy bo jeszcze słyszę jakieś buczenia bądź to szumy także muszę jeszcze to sprawdzić przed zimą. Mam nadzieję że to to będzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
witam wszystkich, tak mnie zastanawia wasza wypowiedz na temat ceny tych łożysk i tak trochę się dziwię że takie drogie. Fakt w Szczecinie w ASO zaśpiewali mi za jedne łożysko 150zł (to jest te większe) a 130zł za mniejsze. Dodam że wcześniej szukałem gdzie indziej gdzie mógłbym kupić te oryginalne łożyska SLFu (zamienniki nie wchodziły w grę) jednak jakoś słabo mi to wychodziło. Jak już się zdecydowałem na zakup w ASO to mnie lekko zdenerwowali nieprofesjonalnością i tym jak podchodzą do klienta. Więc tym razem zacząłem bardziej szukać no i znalazłem Oryginalne łożyska SKFu takie jak chciałem z tym że firma która się tym zajmuje od razu mi powiedziała że jedno z tych łożysk zostało zamienione inną nazwą i żebym się nie wystraszył. Moje były produkcji o ile pamiętam Brazylijskiej i tak o ile pamiętam za oba zapłaciłem z przesyłką 136zł więc jak widzicie nie dużo. Za wymianę nic nie zapłaciłem gdyż brat mi to wymienił a robił w tym że właśnie ASO. I tak jak mowisz Maniek1 wystarczyło puknąć troszkę mocniej młotkiem i wyleciało. Co do tych szumów to powiem że znikły ze skrzyni ale no właśnie te ale.... oprócz tego w tym samym czasie musiało mi walnąć chyba łożysko w kole od kierowcy bo jeszcze słyszę jakieś buczenia bądź to szumy także muszę jeszcze to sprawdzić przed zimą. Mam nadzieję że to to będzie.

 

Jeżeli mówisz o łożyskach SKF na półośkach to ok, takie są ich ceny w ASO (są podane w poście #6, o innych oznaczeniach tez pisałem, ich zakup poza ASO wychodzi mniej więcej o połowe taniej). Drogie sa natomiast łożyska na wałku atakującym, produkcji FAG.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam wszystkich,podepne sie do tematu mam skrzynie od afna een i mam pytanko czy ma ktos jakies obrazki zeby udalo sie rozebrac skrzynie i potem zlozyc?Starsznie glosno chodzi ,rzezi na wolnych obrotach jak wcisne sprzeglo robi sie cisza,podczas przyspieszania slychac cos takiego jak kosiarka...Prosze o jakas pomoc w tym temacie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy