Wojtas Zgłoś #41 Napisano 20 Września 2007 Niestety, po ustaleniu, przy wybitnej pomocy KG Policji i ITS, ostatecznego sposobu podłączenia dziennych z postojówkami, pojawiła się konieczność zastosowania kolejnych dwóch przekaźników - rozłączają one przednie światła postojowe w czasie świecenia świateł dziennych. Pozwolę sobie zauważyć, że ustawa o ruchu drogowym nakłada jedynie obowiązek włączenia tylnych świateł postojowych podczas gdy włączone są światła jazdy dziennej. Nie mówi natomiast ABSOLUTNIE NIC na temat przednich świateł postojowych, a jeżeli nie ma w niej nic na ten temat, jakiekolwiek dywagacje policjantów czy inspektorów ITD maja charakter wyłącznie ich prywatnych opinii. Źródło : USTAWA z dnia 7 marca 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym Używanie świateł zewnętrznych Art. 51. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. 2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej. A ponadto : ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy, z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym C z ę ś ć : 9 Załącznik nr 6 WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH POJAZDU SAMOCHODOWEGO I PRZYCZEPY "...światła jazdy dziennej ...połączenie elektryczne powinno być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne. Powinny się automatycznie wyłączać, jeżeli włącza się światło mijania lub drogowe, z wyjątkiem krótkotrwałego włączenia światła mijania lub drogowego jako ostrzegawczego sygnału świetlnego..." Pozdrawiam. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość sfaragdas Zgłoś #42 Napisano 23 Września 2007 Hej, w lipcu jak jechalem do Niemiec. Śmigałem z Opola A4, zjechałem na Strzelin bo na A4 byl korek powypadkowy i jechalem obok A4. Wjeżdżając za Strzelinem zatrzymały mnie miśki. Wysiadł sobie pan policjant i pyta, dlaczego mam włączone halogeny? Ja na to, że to są swiatła do jazdy dziennej. On mi na to, że w kodeksie nie maczegos takiego. Ja nie chcąc się kłócić włączyłem mu te swiatla i pojechałem. Lak wrocilem to sobie siągnąłem kodeks i wydrukowałem art 51 pkt 1 i 2. Teraz, jak mnie zatrzyma pan policjant, który nie zna się na tym co robi to mu zrobię z pupy jesień średniowiecza. Ja go pouczę. A tak poza tym to jak przeczytalem post wojtasa o ROZPORZĄDZENIU MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. to uważam, że włączone przednie swiatla postojewe moga być i jednoczesnie uważam, że mój schemat połączenia dziennych jest najprostszy do wykonania, Jeżdżę na nim od paru miesiecy i jest wszystko ok. pozdrawiam szerokosci Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tom69 Zgłoś #43 Napisano 7 Listopada 2007 Nowy pomysł na automat świateł. Po długich namysłach postanowiłem zaproponować taki oto schemat, wszystkich od razu prosiłbym o przeanalizowanie, ponieważ mogło mi coś umknąć i niechciałbym wprowadzić nikogo w błąd. Układ działa w następujący sposób: Zapłon wyłączony - przełącznik działa tak jak bez przeróbek Zapalamy silnik, napięcie na alternatorze wzrasta powyżej 14V przez diodę zenera o napięciu zaporowym 13V zaczyna przepływać prąd i uruchamia się przekaźnik łącząc obwód "+" ze stacyjki z obwodami świateł głównych i pozycyjnych (bez podświetlenia deski ale o tym za chwilę) włączają się światła, przekaźnik jest podtrzymywany przez napięcie + ze stacyjki więc światła nie zgasną jeśli padnie alternator lub zgaśnie nam samochód. Światła świecą dopóki nie wyłączymy zapłonu, wtedy przekaźnik rozłącza układ. Zdecydowałem się nie podłączać oświetlenia zegarów dzięki czemu po zapadnięciu zmroku, niepodświetlone zegary przypomną nam żeby przełączyć włącznik świateł i używać oryginalnej instalacji. Zalety rozwiązania: Brak obciążenia akumulatora światłami przy odpalaniu, nie tniemy żadnych przewodów, w dzień wszystko działa automatycznie. Wady: Jeśli nie ufamy przekaźnikowi, trzeba przełączać w nocy włącznik świateł żeby w razie awarii cewki przekaźnika wszystko nam nie zgasło. Bez dodatkowego włącznika nie ma możliwości zgaszenia świateł jeśli silnik pracuje Schemacik Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
JAFO Zgłoś #44 Napisano 8 Listopada 2007 No dobra koleżanki Tutaj podajemy tylko sprawdzone rozwiązania, by nie było tak, że ktoś szuka i znajduje 30 różnych schematów -sieczkę, natomiast nie może doszukać się właściwego rozwiązania. Dyskusja w tym temacie raczej mało wskazana chyba, że dodane będą istotne informacje. O ile to możliwe, to prosiłbym o przeniesienie swej aktywności do tematów "howto" i "solucja", ponieważ i tak będę musiał zrobić tu porządek a nie lubię usuwać czyichś postów zwłaszcza, jeśli ich autorami są osoby znające się na rzeczy. Linki do obu tematów podane są w pierwszym poście, na samym jego początku. Z góry dziękuję Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Wojtas Zgłoś #45 Napisano 7 Lipca 2009 Zmieniono przepisy dotyczące świateł dziennych - nie jest już wymagane aby włączały się razem z pozycyjnymi tylnymi. http://moto.onet.pl/1565075,1,teraz-w-polsce-jak-w-europie,artykul.html?node=2 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Guidon Zgłoś #46 Napisano 7 Lipca 2009 No wreszcie ktoś poszedł po rozum do głowy. Tak trzymać! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
JAFO Zgłoś #47 Napisano 3 Listopada 2009 Tak sobie poczytałem pierwszy, drugi, trzeci i kolejne posty...... Patent z pierwszego postu pracuje już 3 lata bez najmniejszych zastrzeżeń. Dołożone przekaźniki reflektorów..... Niestety, jazda innymi autami a zwłaszcza służbowym to częste zapominanie włączenia świateł...... Jeszcze bez ostrzeżenia ustno -pisemnego Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
John Zgłoś #48 Napisano 7 Listopada 2009 Witam, potrzebuję małej podpowiedzi. W moim b4 światła dzienne mam osobno, ponieważ na światłach mijania jest ksenon. Teraz pytanie do was, ponieważ cała nowa instalacja posiada już 2 przekaźniki, nie chciałbym dokładać kolejnego, który uruchamiał by światłą dzienne. Czy znajdę w b4 jakiś kabelek, w którym pojawia się 12v po zapłonie i da radę uciągnąć max 50W ? Od razu napiszę, że cała instalacja jest zabezpieczona bezpiecznikami, więc zależy mi wyłącznie na jakimś źródle zasilania. Jeśli nie ma u nas w instalacji takiego kabelka, to dołożę kolejny przekaźnik z bezpiecznikiem i podepnę się wprost pod aku. Przypominam, że modyfikacja przełącznika (tak jak tu w temacie) nie wchodzi w grę, u mnie przełącznik świateł będzie w dzień na 0 I jeszcze małe pytanko, do czego się podpiąć by załączało przekaźnik po zapłonie? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
JAFO Zgłoś #49 Napisano 7 Listopada 2009 (edytowane) Jest. Choćby tu: http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?p=49977#post49977 Edytowane 7 Listopada 2009 przez JAFO Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
John Zgłoś #50 Napisano 7 Listopada 2009 Jest.Choćby tu: http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?p=49977#post49977 W sumie przeczytałem to, ale chyba późno jest i wolę się upewnić. Rozumiem, że kabelek (w złączce pod numerem 5) posiada po zapłonie napięcie 12v i da rade zasilić 50 W? Jak odpowiesz to usunę post by nie robić bałaganu. Dzięki. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
JAFO Zgłoś #51 Napisano 8 Listopada 2009 Generalnie jest to prawie 5A więc trochę spore dodatkowe obciążenie ale jeśli to obciążenie byłoby zdejmowane automatycznie po załączeniu świateł mijania/drogowych to bez problemu możesz z tego skorzystać. W pozostałych przypadkach podłączyć do tego możesz jedynie cewkę przekaźnika. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
John Zgłoś #52 Napisano 9 Listopada 2009 Generalnie jest to prawie 5A więc trochę spore dodatkowe obciążenie ale jeśli to obciążenie byłoby zdejmowane automatycznie po załączeniu świateł mijania/drogowych to bez problemu możesz z tego skorzystać. W pozostałych przypadkach podłączyć do tego możesz jedynie cewkę przekaźnika. Będzie dokładnie tak jak piszesz. Można już posprzątać. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Marcian Zgłoś #53 Napisano 10 Listopada 2009 Czy wymiana samego włącznika świateł na nowy poprawi działanie świateł? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
The_Saint Zgłoś #54 Napisano 10 Listopada 2009 Krótkotrwale poprawi. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
njub Zgłoś #55 Napisano 9 Lutego 2010 Przekazniki pomagaja, a ile, to tylko zalezy od zuzycia ori przelacznika. U siebie zamotowalem przekazniki przeszlo rok temu, sa zasilone przewodem 8 lub 10 mm^, z czasem poszly nowe ( grubsze ) kable do lamp. W moim przpadku ogolny przyrost nie byl zbyt wielki, ale zrobilem przerobke tez znajomemu, gdzie napiecie skoczylo jakiej 2,7V - nawet stare lampy w polaczeniu z porzadnymi zarowkami zaczely swiecic. Ogolnie warto, przekazniki powinny tam byc fabrycznie. Pomijajac kwestie gorszych/zmiennych warunkow w komorze silnika to teraz montowal bym przekazniki przy lampach - ladnie przykrecic, wczepic sie we wiazke, tylko ladnie gdzies poprowadzic gruby rzewod pradowy ( 6mm^ na jedna zarowke, a wlasciwie lampe w zupelnosci wystarczy - drogowych i tak sie prawie nie uzywa). W ten sposob mozna zastosowac oddzielny przekaznik na kazda zarowke, choc fakt faktem, sa to elementy malo awaryjne. Wazniejsza zaleta sa mniejsze straty na cieniutkich ori kablach bez potrzeby ich wymieniania, lapy dostaja prad praktycznie prosto z aku. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pepek84 Zgłoś #56 Napisano 9 Marca 2010 Witam ! Zamierzam zrobić porządek z kiepskim światłami u mnie w pasku. Nie bardzo lubię ani znam się na elektryce więc nie chce sam z tym kombinować żeby czegoś nie spaprać. W związku z tym mam pytanko , czy byłby ktoś w okolicach Krakowa chętny pomóc mi z tym ? Generalnie chodzi mi o wykonanie tej instalacji z 4 przekaźnikami + wymiana żarówek , bo mam wrażenie jakim jeździł ze świeczkami zamiast żarówek Jakiś poczęstunek zupą chmielową byłby , się rozumie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
emcom Zgłoś #57 Napisano 13 Maja 2010 (edytowane) Dziś zakupiłem przekaźniki do świateł na Allegro. I przy okazji chciałbym polecić Kolegom zainteresowanym taką przeróbką zakup na tej aukcji : http://www.allegro.pl/show_item.php?item=1024596718 Akurat ja jestem z Łodzi tak jak Sprzedający, więc odebrałem je osobiście. Powiem jedno, rewelacja. Za tę cenę to w ogóle cud miód i orzeszki. Nie dość że przekaźniki porządnej firmy, to jeszcze - jeśli ktoś chce je zainstalować w komorze silnika - bardzo dobrze wykonane i odporne na trudne warunki pracy, bo w przeciwieństwie do taniej chińszczyzny z większości sklepów mają szczelnie zalane żywicą obudowy ! Także szczerze polecam, bierzcie póki są - w tej cenie to jak za darmo. (jeśli napisałem nie w tym miejscu co potrzeba, to proszę o przeniesienie postu) Edytowane 13 Maja 2010 przez emcom Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
monter Zgłoś #58 Napisano 17 Maja 2010 http://www.allegro.pl/item1043600990_przekaznik_samochodowy_nais_panasonic_cb1_12v.htmlPowiem jedno, rewelacja. Za tę cenę to w ogóle cud miód i orzeszki. Nie dość że przekaźniki porządnej firmy, to jeszcze - jeśli ktoś chce je zainstalować w komorze silnika - bardzo dobrze wykonane i odporne na trudne warunki pracy, bo w przeciwieństwie do taniej chińszczyzny z większości sklepów mają szczelnie zalane żywicą obudowy ! Także szczerze polecam, bierzcie póki są - w tej cenie to jak za darmo. Potwierdzam, dzis dostałem przekaźniki od tego sprzedawcy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mrowa0210 Zgłoś #59 Napisano 18 Stycznia 2011 Witam mam Passata B3 chciałem zamontować do niego BI-XENONY ale wszyscy mi mówią ze nie można mieć takich żarówek i wo gule żeby założyć taki zestaw to trzeba miec w lampach wycieraczki i spryskiwacze ale nie chce mi się wierzyć czy może mi ktoś pomóc z góry dziękuje. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Qdlik Zgłoś #60 Napisano 18 Stycznia 2011 Witam mam Passata B3 chciałem zamontować do niego BI-XENONY ale wszyscy mi mówią ze nie można mieć takich żarówek i wo gule żeby założyć taki zestaw to trzeba miec w lampach wycieraczki i spryskiwacze ale nie chce mi się wierzyć czy może mi ktoś pomóc z góry dziękuje. dobrze Ci mówią oprócz wycieraczek. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach