Jericho Zgłoś #681 Napisano 1 Września 2011 Całkiem spory wpływ na konsumpcję oleju ma również jego jakość I technika jazdy. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
1212kris Zgłoś #682 Napisano 1 Września 2011 a kolega to chyba troszke z prawda sie mija musisz poczytac na temat swojego silnika kazdy tdi pd pozera jakas dawke oleju VW dopuszcza 0.5 l na 1000 km jako norme wg mnie skoro ty nie dolewasz nic to chyba auto stoi przez caly rok w garazukolego nie dolewam między wymianami nic jeżdze do 140km/h robie rocznie 25tyś a stan utrzymuje miedzy min a max Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dtambor Zgłoś #683 Napisano 1 Września 2011 kolego nie dolewam to nie ja pisałem, coś przymieszałeś przy cytowaniu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kujon Zgłoś #684 Napisano 2 Września 2011 owszem pożera, między wymianami ubywa mi z max do połowy miarki - pewnie jakieś 0,5-0,6l - również nie dolewam, widocznie trafiłmi się kiepski motor . Całkiem spory wpływ na konsumpcję oleju ma również jego jakość. porównanie ilości dolewania do kiepskości motoru lub jego stanu to raczej temat bardzo rozległy. Powiem tak że nieraz silnik który potrzebuje powiedzmy 1 litra oleju na 15tyś jest w lepszym stanie niż ten co niby nic nie bierze. Opisywałem już kiedyś temat dolewek oleju jego zużycia itd., i w skrócie każdy PD pobiera i spala olej, a różnica w dolewkach jest tylko uzależniona w sporej części ile ubytek tego oleju zastąpi olej napędowy. Wystarczy że nieszczelność na uszczelnianiu pompowtrysków, zła mieszanka, vacum pompa itd i paliwo leje się do oleju. Dlatego bez oceny ilości paliwa w oleju nie można oceniać stanu silnika, z tego też powodu wszystkim w serwisach wiadomo iż wymiany oleju LL co 30 tyś to przesada bo mieszanka oleju z paliwem może wynieść nawet 50/50%. I to nie jest problem oleju że nie wytrzymuje parametrów tylko problem rozcieńczenia go paliwem. Z tego wynika że silnik który spala 1 litr oleju może być o niebo w lepszym stanie niż ten który ubytek uzupełnia paliwem, dlatego raczej unikałbym oceny zużycia silników poprzez zużycie oleju zwłaszcza w silniku PD. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
gandalf bialy Zgłoś #685 Napisano 3 Września 2011 (edytowane) znalazlem fajny opisik dot oleju wiec wklejam dla potomnych!!! Chcesz kupić olej, obejrzyj dokładnie opakowanie.... Znalazłeś już „SAE" ? (np. SAE 15W 40) "SAE" jest to skrót nazwy amerykańskiego związku inżynierów samochodowych (Society of Automotive Engineers). Ten związek ocenia właściwości lepkości olejów silnikowych oraz dzieli je na klasy SAE. 0W-40, 5W-40, 10w-40 ...15W-40 - Enigma ?? Rozszyfrujmy te skróty...Liczba „W" 0W..., 5W..., 10W..., 15W..., 20W... Pierwsza liczba - a więc np. 0 lub 5 czy 10, 15 ...itd., mówi o tym jak płynny jest olej przy zimnym silniku („Liczba W" = Winter czyli zima) czym niższa liczba „W", tym bardziej płynny jest olej w niskiej temperaturze. Tym lepiej dla silnika. Szybciej zaczyna wędrować po zimnym silniku a tym samym smarować zaraz po „uruchomieniu". Jednym słowem chroni go przed zatarciem w lodowate dni. Przy opisie lepkości możemy stwierdzić, czym liczba oznaczająca lepkość jest większa, tym olej jest mniej płynny = bardziej lepki np. 15W, 20W (w ostrą zimę o konsystencji miód, smoła) Poruszenie współpracujących części w silniku np. w -20 jest mocno utrudnione. Silnik tak na to reaguje jak byśmy grali w koszykówkę ubrani w płaszcz i kalosze... Druga liczba...po liczbie „W" np 30, 40, 50 lub 60 podaje płynność oleju przy wysokiej temperaturze. Także tu obowiązuje zasada - czym niższa liczba w oznaczeniu, tym lżej pracuje silnik, jednak także - czym wyższa ta liczba - tym bardziej może być obciążony silnik. Jest to warstwa chroniąca silnik przed zatarciem (film olejowy) Oleje, które pokrywają tylko jedną klasę lepkości SAE nazywamy olejami jednosezonowymi (monograde) np. SAE 30, 40 albo SAE W30, SAE 40 albo SAE W40 itd. Oleje, które pokrywają kilka klas lepkości nazywamy olejami całorocznymi albo wielosezonowymi - wspomniane wcześniej SAE 15W-40. Znaczone są zarówno: klasa lepkości przy zimnym starcie (pierwsza liczba W), jak i klasa lepkości przy wysokiej temperaturze (druga liczba po liczbie W). Te dwie klasy dzielone są litera W, z tego wynikają oznaczenia jak np.: SAE 15W40, SAE 0W30 albo 10W60 Coś jeszcze? API ? Co to znowu ? Amerykański Instytut Naftowy API (American Petroleum Institute) kwalifikuje jakość olejów. API tworzy klasyfikacje w zależności od warunków eksploatacji silników, dzieląc na silniki benzynowe i Diesla. W przeciwieństwie do klasyfikacji SAE, która została opracowana przez przemysł samochodowy, API jest klasyfikacją przemysłu naftowego. Oznaczenie API jest prawie na każdym pojemniku z olejem i wygląda np. tak: API SL/CF Co dokładnie oznacza API SL/CF ? A więc instytut API rozwinął następującą klasyfikacje: Pierwsza litera za API to zawsze albo S albo C. S = oleje do silników benzynowych. C = oleje do silników Diesla. Druga litera to klasa a w zasadzie jakość oleju. Czym litera jest dalsza w alfabecie, tym wyższa jest jakość oleju. Najwyższe specyfikacje API są właśnie SL-SM/CI-4. Klasy API są definiowane następująco: Klasyfikacja API dla silników benzynowych - klasyfikacja od początku powstania do dnia dzisiejszego. Prehistoria..... SA - oleje nie zawierające dodatków uszlachetniających. SB - oleje dla silników z niskim obciążeniem skonstruowanych przed 1958r. SC - oleje dla silników konstruowanych na początku lat 60 SD - oleje dla wysoko obciążonych silników (silniki samochodowe lat produkcji końca lat 60 i początku 70); SE - oleje do silników konstruowanych w latach 70-tych. SF - oleje do silników o konstrukcji z lat 80-tych. SG - olej dla najwyższych wymagań. Jak SF + ochrona przed tworzeniem osadu. Oleje te wprowadzone zostały pod koniec lat 80-tych SH - Specyfikacja wprowadzona w 1993r. Podwyższono wymogi dotyczące odporności na utlenianie oraz ochronę przeciw korozji. SJ - Specyfikacja wprowadzona w 1996 roku. Tak samo jak SH + lepsze parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach, lepsza współpraca z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność paliwa. SL - Specyfikacja wprowadzona w 2001r. zastępująca klasyfikację SJ. Oleje do wszystkich silników używanych obecnie. Doskonała ochrona silnika w wysokich temperaturach oraz zmniejszone zużycie oleju i paliwa. SM - najnowsza specyfikacja, weszła w życie w lipcu 2004r do benzynowych silników aut osobowych. Ta sama ewolucja spotkała oleje do silników Diesel. Klasyfikacja API dla silników Diesla: CA - oleje dla silników z niewielkim obciążeniem CB - oleje dla silników z niewielkim obciążeniem. Charakteryzują się lepszymi własnościami przeciw zużyciowymi w stosunku do olejów klasy CA. CD - oleje do silników zarówno wolno ssących jak i doładowanych. Zapewniają ochronę przed zużyciem, korozją oraz chronią przed powstawaniem osadów wysokotemperaturowych. CDII - oleje do dwusuwowych silników Diesla. CE - Oleje do doładowanych silników wysokoprężnych, pracujących pod dużym obciążeniem zarówno przy wysokiej, jak i niskiej prędkości obrotowej. CF4 - Oleje do szybkoobrotowych czterosuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikacje CE w silnikach Diesla zasilanych paliwem o niskiej zawartości siarki. CF - Specyfikacja olejów silnikowych dla silników wolno ssących oraz doładowanych, pracujących pod dużym obciążeniem, zasilanych paliwem o zróżnicowanej jakości. CF2 - oleje do wysoko obciążonych dwusuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikację CDII CG-4 - oleje te produkowane od około 1998 r. przewyższają oleje klasy CF-4. Stanowi standard dla nowoczesnych 4-suwowych silników Diesla; CH-4 - jest stosunkowo rzadko używanym olejem najnowszej generacji od roku 2001; CI-4 - dotychczas najwyższa klasa jakości olejów wprowadzona w 2002. Oleje tej klasy używane są dla najnowocześniejszych, wysokoprężnych 4-suwowych wysokoobrotowych silników Diesla przede wszystkim aby podnieść poziom redukcji emisji szkodliwych substancji. Przewidziana dla samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy oczyszczania spalin. I chyba najbardziej istotna dla nas klasyfikacja..... - ACEA Europejski odpowiednik SAE ale tak naprawdę nazywa się ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles) Asocjacja europejskich konstruktorów samochodowych. ACEA testuje oleje według "europejskiego systemu zachowania jakości dla olejów silnikowych" albo w oryginale brzmi to EELQMS = "European Engine Lubricant Quality Management System". Tutaj musimy zwrócić szczególna uwagę na fakt, iż, system ten jest jednak bardziej rygorystyczny niż amerykański system API. Klasyfikacja ACEA dzieli oleje według zastosowania w następujący sposób: ACEA A = dla silników benzynowych ACEA B = dla silników Diesla w samochodach osobowych (Light duty Diesel Engines, wszystkie silniki Diesla o mniejszej pojemności) ACEA E = dla wszystkich "ciężkich silników" Diesla jak np. w ciężarówkach Za literą oznaczającą przeznaczenie dla odpowiedniego typu silnika jest umieszczana cyfra, która klasyfikuje jakość oleju w sposób podobny do klasyfikacji API. Czym cyfra jest wyższa, tym wyższa jakość oleju. Za tą cyfrą, dzielony przez myślnik podany jest rok wydania danej specyfikacji. Silniki benzynowe: ACEA A1 - jakość standardowa; ACEA A2 - wysoka jakość standardowa; ACEA A3 - wyższa jakość zachowania w stosunku do temperatury oraz oksydacji; ACEA A4 - Kategoria zarezerwowana dla przyszłych konstrukcji silników benzynowych wyposażonych w bezpośredni system wtrysku paliwa. ACEA A5 - Oleje silnikowe dające możliwość redukcji konsumpcji paliwa oraz umożliwiające wydłużenie rekomendowanych przez producentów przebiegów między obsługowych. Silniki Diesla dla samochodów osobowych: ACEA B1 - jakość podstawowa; ACEA B2 - wysoka jakość standardowa; ACEA B3 - wyższa nośność sadzy oraz ochrona przed zatarciem; ACEA B4 - dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. ACEA B5 - najwyższa jakość gwarantująca maksymalną oszczędność paliwa. Silniki Diesla dla samochodów ciężarowych oraz innych ciężkich maszyn: ACEA E1 - jakość standardowa; ACEA E2 - wysoka jakość standardowa; ACEA E3 - wyższa nośność sadzy, lepsza ochrona przed zatarciem oraz czystość wału i silnika; ACEA E4 - oleje silnikowe stosowane w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych spełniające normy Euro 1, Euro 2, Euro 3 pracujących w najcięższych warunkach eksploatacyjnych, pozwalające na wydłużenie okresów wymian oleju. ACEA E5 - oleje stosowane w najnowocześniejszych silnikach wysokoprężnych spełniające wymagania Euro 1, Euro 2, Euro 3. Ulepszona ochrona w stosunku do E4 Specyfikacje ACEA zostały zaktualizowane w latach 1998, 1999 i 2002. Dlatego im wyższy rok ujęty w specyfikacji, tym wyższe wymogi spełniane są przez olej danego typu i jakości. ---------- Post added at 19:40 ---------- Previous post was at 19:29 ---------- też piszesz troche bzdury bo producent podaje klasę lepkości oleju i ewentualnie normę(jak w przypadku pd), a rodzaj oleju (technologia jego wytwarzania, czyli syntetyk, półsyntetyk, minerał) to sprawa odrębna, nie zawsze ściśle powiązana z klasą lepkości. Faktem jest że ogólnie przyjęło się mieszać te pojęcia ale to dwie odrębne rzeczy, tak naprawde mało który olej 5w40 jest olejem syntetycznym . owszem pożera, między wymianami ubywa mi z max do połowy miarki - pewnie jakieś 0,5-0,6l - również nie dolewam, widocznie trafiłmi się kiepski motor . Całkiem spory wpływ na konsumpcję oleju ma również jego jakość. pzdr no nie do konca bzdurki w tej chwili nie powiem dokladnie gdzie ale spotkalem sie z informacja ze np minerala do PD nie lejemy (co jest chyba faktem ogolnie znanym ) i nie bylo to forum tylko jakas stronka zwiazana z rupa VAG co do drugiej kwesti wypowiedz kolegi do ktorej zrobilem przyczepe zrozumialem ze jego silnik wcale nie bierze nic wiec moja wina jak ktos nie dolewa to spoko jego problem co nie oznacza ze tego oleju nie ubywa z kolei jak zauwazyl jeden z kolegow roznica miedzy min a max czyli jak to sie mowi w normie wynosi okolo litra wiec jezeli stan pelny to 4 litry jak w moim AWX to min 3 jazda na 3/4 oleju chyba za dobrze silnikowi nie robi no ale caly czas w normie pozdrawiam. Edytowane 3 Września 2011 przez gandalf bialy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pampek01 Zgłoś #686 Napisano 12 Września 2011 Dzięki za ten opis, teraz już rozumiem o co chodzi z tymi klasami. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość milciaa Zgłoś #687 Napisano 18 Września 2011 Hej, Kupiłam passata b5 fl z 2003 roku z 1.9 TDI 131KM z automatem z 190tys przebiegu. Chce wymienić w nim olej ale nie wiem jaki. Czytałam o normach jakie musi spełnić i chciałam się zapytać czy Castrol Edge 5w40 będzie ok? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
lukasr7 Zgłoś #688 Napisano 18 Września 2011 Hej,Kupiłam passata b5 fl z 2003 roku z 1.9 TDI 131KM z automatem z 190tys przebiegu. Chce wymienić w nim olej ale nie wiem jaki. Czytałam o normach jakie musi spełnić i chciałam się zapytać czy Castrol Edge 5w40 będzie ok? Będzie dobry spełnia normę. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
StefanTG Zgłoś #689 Napisano 24 Września 2011 Panowie , czy ktoś z was używał tego oleju " GM DEXOS 2 5W30 " ?? z opisu wynika , że spełnia norme vw 502.00, 505.00, 505.01 . czy będzie dobry do 1.9 tdi afn 110km ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kmdm24 Zgłoś #690 Napisano 25 Września 2011 Panowie , czy ktoś z was używał tego oleju " GM DEXOS 2 5W30 " ?? z opisu wynika , że spełnia norme vw 502.00, 505.00, 505.01 . czy będzie dobry do 1.9 tdi afn 110km ? Jeżeli spełnia normę 505.00 to do silnika AFN będzie dobry,nawet do silników 115 km,130 km na pompowtryskiwaczach.Więc jak ma te normy i jest orginalny to bez problemu można go lać,chociaż ja bym spróbował czegoś znanego,polecanego na tym forum,sprawdzonego(ile zaoszczędzisz na takiej wymianie) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
weak_michael Zgłoś #691 Napisano 25 Września 2011 Gwoli oszczędności,w Kauflandzie można nabyć olej K-Classic 5W-40 5L w cenie 92 PLN.Zgadnijcie kto go rozlewa?A jakże-CASTROL!!! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Adam204 Zgłoś #692 Napisano 25 Września 2011 z opisu wynika , że spełnia norme vw 502.00, 505.00, 505.01 . czy będzie dobry do 1.9 tdi afn 110km ? sam sobie odpowiedziałeś na to pytanie bo skoro spełnia normę to będzie dobry ale po co bawić się w jakieś eksperymenty jak masz duży wybór olejów na forum co użytkownicy je stosowali i polecają Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
StefanTG Zgłoś #693 Napisano 25 Września 2011 (edytowane) W 1.9tdi 130 AVF używam motul specific , tylko ostatnio kupiłem go za 100zl na allegro i nie jestem do końca pewny czy to nie podróba Edytowane 25 Września 2011 przez StefanTG Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
weak_michael Zgłoś #694 Napisano 25 Września 2011 Zatem jaka jest konkluzja?Nie kupować oleju na Allegro,jedynie od Szanownych Forumowiczów!!:dobrze Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
webi Zgłoś #695 Napisano 25 Września 2011 Ostatnio płaciłem 160 zł za 5L Specyfika i 140 za x-cesa. Silnik AFN ma na liczniku 240 kkm a w rzeczywistości pewnie wiele więcej i jakoś nie dolewam więcej niż 0,1 - 0,2l. Poziom oleju utrzymuję w 2/3 miarki. Jest wiele dobrych źródeł nie ma co ryzykować. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
stade Zgłoś #696 Napisano 27 Września 2011 ja wlasnie jestem po zmianie z Mobila na Motula.Moje pierwsze spostrzezenia to iz na Mobilu silnik byl glosniejszy,jakby twardziej pracowal.Wiele razy zastanawialem sie dlaczego?lecz nigdy nie bralem pod uwage ze winowajca moze byc olej.Uleglem opinia i postanowilem zmienic na inny oczywiscie odpowiedni do mojego silnika i dzis sie mile zaskoczylem.Odrazu odczulem roznice w kulturze pracy motoru,stal sie wyraznie cichszy. I to by bylo narazie na tyle,zadnych innych roznic nie odczulem,musze troszke nabic km na tej oliwie by wypowiedziec sie wiecej wiec cdn... acha,dodam ze Mobil czy tez Motul byly z pewnego zrudla.wymieniam co 10-12tys km badz po rownym roku. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
thermalfake Zgłoś #697 Napisano 27 Września 2011 Też jestem po wymianie z Mobil'a XE 3000 na Motul'a Specific. Po paru dniach nie stwierdziłem jakiejś znaczącej poprawy w klekocie silnika, no może minimalnie. Póki co w garażu nie zostawił ani jednej małej czarnej plamki oleju. Na wcześniejszym zawsze rano była jedna wielkości nakrętki do butelek. Być może wcześniejszy olej był podróbą, ja tego nie wiem bo mechanik go zalewał, ja bańkę dostałem. W sobotę będę mył silnik od spodu to się dokładniej zobaczy pocenie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Deniro7 Zgłoś #698 Napisano 29 Września 2011 Jestem nowy więc witam wszystkich forumowiczów.Mój passek to 1.9 TDI AHU,1999r, na zegarze 189kkm.w silniku zalany jest olej Liqui Moly MoS 2 leichtlauf 10W-40,ale nie mogę go nigdzie dostać.Termin wymiany nagli.Moje pytanie przejść na Castrol Magnatec 10w-40,czy szukać Liqui Moly.Z góry dzięki za odpowiedzi.Pozdrawiam. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomnik Zgłoś #699 Napisano 29 Września 2011 (edytowane) Jestem nowy więc witam wszystkich forumowiczów.Mój passek to 1.9 TDI AHU,1999r, na zegarze 189kkm.w silniku zalany jest olej Liqui Moly MoS 2 leichtlauf 10W-40,ale nie mogę go nigdzie dostać.Termin wymiany nagli.Moje pytanie przejść na Castrol Magnatec 10w-40,czy szukać Liqui Moly.Z góry dzięki za odpowiedzi.Pozdrawiam. Proszę bardzo-http://sklep-oleje.pl/Liqui_Moly_MoS2_LEICHTLAUF_10W_40_5L-314.html http://el-olej.pl/Liqui_Moly_MoS2_LEICHTLAUF_10W40_2184_5L-823.html?utm_source=nokaut.pl&utm_medium=cpc&utm_campaign=2011-09&utm_content=823#nclid=321d89a802ac0e9714a90a0dcdaf6f41 http://www.nokaut.pl/szukaj/oleje-silnikowe/liqui-moly-10w40-leichtlauf.html 189tys km i zalewasz olejem półsyntetycznym? Zrób płukankę Liqui Moly i zalej 5W-40 http://www.liqui-moly.pl/features/katalog?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=57&category_id=22 Nie wlewaj Magnatec-a. Edytowane 29 Września 2011 przez tomnik Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jericho Zgłoś #700 Napisano 4 Października 2011 Taka ciekawostka: Amsoil 10w-40 Motul 10w-40 Synergie + Lotos Semisyntetic 10w-40 Agip Sint 2000 Turbodiesel 10w-40 Orlen Classic 15w-40 Номера масел ( Numbers ) 1) Valvoline Maxlife Synthetic 5W-40 2) Motul 8100 X-cess 5W-40 3) Statoil Lazerway 5W-40 C3 4) Castrol Magnatec 5W-40 5) Chevron Delo 400 Synthetic 5W-40 6) Ravenol VSi 5W-40 7) Motul 300V 5W-40 Победители по местам ( Winners ) 1) Motul 300V 5W-40 2) Ravenol VSi 5W-40 3) Castrol Magnatec 5W-40 4) Statoil Lazerway 5W-40 C3 5) Valvoline Maxlife Synthetic 5W-40 6) Chevron Delo 400 Synthetic 5W-40 and Motul 8100 X-cess 5W-40 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach