Jump to content
misiek2123

Usterka AdBlue (DEF)

Recommended Posts

Witam,

Walczę z usterką AdBlue, po podłączeniu VCDS czy ODIS brak błędów, na desce rozdzielczej świeci się żółty trójkąt i wyskakuje komunikat o usterce AdBlue oraz że nie będzie można uruchomić silnika po przejechaniu 1000 km, dodam że płyn został dolany do pełna, został też odłączony akumulator, z tego co mi udało się wyczytać to Superb3 ma taki sam problem i podobno pomaga zrobienie nowych nastawów lub "reset" adblue jeżeli cokolwiek to znaczy. Czy jest to do wykonania na VCDS lub ODIS jeżeli tak to może ktoś pokierować gdzie tego szukać?

PS. Dzisiaj jeszcze będę próbował sposobu kolegi z forum jopstons który miał taki sam problem.

błąd.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem ten sam problem. Podzwoniłem do ASO i dowiedziałem się jak wykonać reset systemu adblue - metoda, którą nawet jeśli bym oddał auto na serwis to i tak sami by stosowali. Zostawię szczegółową instrukcję dla innych którzy mogą mieć ten problem:

1. Musimy zwrócić uwagę, że nie jesteśmy w trakcie wypalania DPF. Jeśli zdarzy się że tak, czekamy aż się wypali i dopiero przechodzimy do kroku 2.

2. Wybieramy w miarę prostą i płaską trasę.

3. Silnik ma być już zagrzany. Jedziemy 40km/h. Przełączamy skrzynię DSG na manualny wybór biegów (+-), bo to na manualu wykonujemy cały proces. 

4. Ze względów bezpieczeństwa zważamy, żeby nikt za nami nie jechał.

5. Jadąc 40 km/h ustawiamy bieg 3. Nabieramy prędkości do np. 100 km/h i jedziemy ze stałą(!ważne!) prędkością przez 1 kilometr, po czym wciskamy szybko/mocniej (ale nie stawiamy samochodu dęba) hamulec, zmniejszając znacząco prędkość (nie musimy hamować do 0). 

Jak za pierwszym razem nie pomogło, to wydłużamy odcinek na którym samochód jedzie na wysokich obrotach (bo to wysokie obroty tu chodzi) i powtarzamy proces hamowania. 

I tak do skutku. 

Stosowałem, pomaga. Powodzenia :)

Edited by putiek
Doprecyzowanie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z ciekawości lejecie adblue z butli czy dystrybutora dla tirów?

kolega lał z butli i już 3 razy to samo, ja leje z dystrybutora i nigdy problemu. To chyba coś z zapowietrzaniem układu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja kupuje adblue  org z ASO   , nie ma duzej roznicy w cenie , ale wiem ze nei bedzie problemu , raz mi sie zapalil  DPF  , to kazali  jechac na trzecim biegu  i na 3000 obrotow i tak jechac przez 30 min , az sie wypali . 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 godzin temu, Mirecki napisał:

Z ciekawości lejecie adblue z butli czy dystrybutora dla tirów?

kolega lał z butli i już 3 razy to samo, ja leje z dystrybutora i nigdy problemu. To chyba coś z zapowietrzaniem układu?

Oczywiście, że z kija dla ciężarówek. Adblue w ASO to przebitka większa jak na długopisie ze znaczkiem VW.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy zadziałała komuś procedura opisana przez "putiek"? Ja próbowałem i bez zmian (błąd systemu adblue jak był tak jest).

 

Na innych forach znalazłem jeszcze  takie "sposoby":

1. VCDS->Engine->Basic Settings->Check of SCR efficiency po 20 minutach kończy się komunikatem "Aborted-Safety reasons | Cancel" . I niby pomogło
 

2. Ja też to robiłem VCDS. 
Robisz to wszystko na postoju i na włączonym silniku, oczywiście przed tą procedurą wykasuj wszystkie błędy w eku. 
Jak to już ogarniesz 
Wchodzisz w sterownik 09 silnik, później wybierasz nastawy podstawowe. Następnie szukamy takiej komendy jak SPRAWDZENIE SPRAWNOŚCI SCR. Wybierasz tą opcję a na stępnie potwierdzasz przyciskiem IDŹ, po chwil program każe ci Wcisnąć i trzymać pedał hamulca A na stępnie pedał przyśpieszenia. Auto samo wejdzie na wyższe obroty i tak trzymać aż do zakończenia całego cyklu sprawdzenia układu Adblue. 
Trwa to około 8min. 
Jeżeli jest wszystko wpożądku, po całej procedurze kontrolka Awarii i odliczanie układu Adblue gaśnie. 

 

3. Wypalenie filtra dpf (najpierw jazda, później już na postoju silnik zwiększył obroty, wentylatory zaczęły pracować i charakterystyczny zapach - trzymałem go na biegu jałowym 2,5k obr aż skończył) . 
Następnie zgodnie z procedurą opisaną na niemieckich forach dalsza jazda autostradowa - Obroty silnika w przedziale 1500, 2100obr. , skrzynia ustawiona w ręczny tryb na najwyższym biegu, po czym jedziemy na tempomacie jednostajną prędkością przez 5-6 sekund, następnie gwałtownie wciskamy gaz na 5-6 sekund i gwałtownie zdejmujemy mogę z gazu. 
Tak zrobiłem kilka razy - błąd nadal widniał, auto zgaszone na ok 1h i po ponownym rozruchu było już ok. Błędów brak  

 

Próbowałem oba opisy dot. 'jazdy", ale nic nie dały. Mam OBD11, po wejściu w sterownik silnika (01) -> podstawowe parametry -> są trzy opcje zawierajace "SCR" :

- SCR sprawdzenie całego systemu

- SCR sprawdzenie dawki dozowania

- Cofanie blokady SCR

Próbowałem sprawdzenie całego systemu, ale nic to nie daje. Słaba jest komunikacja oprogramowania OBD11 do użytkownika. Na filmach z użyciem VCDS aplikacja informuje, że należy wcisnąć pedał hamulca i pedał przyśpieszenia w odpowiednich momentach. W OBD11 nic nie każe, ale też nic sie nie dzieje - nie wiadomo czy aplikacja coś robi czy nie.

 

Może macie pomysł jak usunąć komunikat o błędzie za pomocą OBD11. 

Ewentualnie podpowiecie, które parametry obserwować na wykresach/odczyt danych rzeczywistych,, żeby sprawdzić czy czujniki i elementy wykonawcze wchodzące w skład systemu SCR pracują poprawnie?

Czujnik Nox czasem pokazuje wartość MAX na wykresie po czym wraca do wartości wahających się między 30-200/300 ppm (max = ponad 70tysięcy ppm). Czy to oznacza że któryś czujnik Nox nie działa poprawnie? Ile jest tych czujników?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem kiedyś podobny problem.

Zacznę od tego, że po zatankowaniu AdBlue z dystrybutora do pełna wchodzi jakieś 10-11 litrów. Generalnie lejemy do momentu aż odbije (wyłaczy) nam pistplet. Po zatankowaniu włączamy zapłon i czekamy minimum 30 sekund, dopiero potem uruchamiamy silnik.

W tym czasie komputer aktualizuje poprzez czujniki stan napełnienia płynu AdBlue.

Jak komuś po zatankowaniu błąd nie zniknął to znaczy, że za szybko włączył zapłon lub po prostu za dużo (przelał) wlał płynu i czujniki z komputerem zgłupiały. Procedura naprawy ASO i z niemieckiego forum podpowiada aby zrobić to tak, jak ja sam zrobiłem i błąd u mnie zniknął.

Od tamtej pory tankowalełem kilka razy i ani razu problemów nie miałem. Po prostu nauczyłem się, że tankuje do pierwszego odbicia pistoletu i po włączeniu zapłonu czekam dobre 30 sekund i dopiero uruchamiam silnik.

 

Edited by jopstons

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie znowu jazda z Adblue - błąd p204f00 ,  w OBD11 skasowany i nie powraca lecz na desce cały czas aktywny. Mam kolejną procedurę - tym razem od Bosch'a (a to głównie On produkuje to ustrojstwo) , mam nadzieję że podziała.

Dzielę się z Wami bo jest dość szczegółowo opisana (lecz liczę także na pomoc w temacie - za co z góry dziękuję) 

SCR – PROCEDURA UZDRAWIANIA SYSTEMU (z ang. SCR Healing Procedure)

Po wystąpieniu błędów w układzie SCR (Selektywna Redukcja NOx – z ang. Selective Catalist Reduction) zagrożonych brakiem możliwości ponownego uruchomienia silnika, należy przeprowadzić procedurę uzdrawiania systemu.

Zgodnie z odpowiednimi regulacjami prawno-technicznymi, dotyczącymi redukcji emisji szkodliwych składników spalin, zwyczajne kasowanie specyficznych błędów nie jest możliwe i wymaga przejścia procedury, która potwierdza sprawność systemu w teście drogowym. Z tego względu konieczne jest wykonanie jazdy spełniającej warunki procedury uzdrawiania, lub ewentualnie spełnienie warunków stacjonarnych.

Błędy DTC, których dotyczy omawiana procedura opatrzone są dodatkowym komunikatem na centralnym wyświetlaczu zestawu wskaźników „Awaria systemu SCR – brak możliwości uruchomienia silnika za 0km”.

WARUNKI PROCEDURY UZDRAWIANIA SYSTEMU SCR

1. Błąd nie może być skasowany bezpośrednio przy użyciu narzędzia diagnostycznego ze względu na regulacje.

2. Tryb uzdrawiania jest dostępny tylko przez 30 minut od uruchomienia silnika.

Jeśli system nie został “uzdrowiony” w ciągu 30 minut i komunikat na zestawie wskaźników nie zniknął, należy wyłączyć na chwilę silnik, uruchomić silnik ponownie i wykonać raz jeszcze procedurę uzdrawiania.

3. Uzdrowienie może być skutecznie wykonane poprzez trzykrotne przejście określonego cyklu. Ten cykl nie jest uruchamiany w określonym momencie, lecz jest realizowany automatycznie, gdy spełnione są określone warunki.

Uzdrawianie musi być potwierdzone w trzech pełnych cyklach w ciągu wspomnianych 30 minut. Jeśli się nie powiedzie, należy procedurę powtórzyć.

UZDRAWIANIE SYSTEMU W WARUNKACH JAZDY TESTOWEJ

1. Włączyć silnik i podczas dynamicznej jazdy doprowadzić silnik do temperatury normalnej, tak aby czujnik NOx przeszedł w tryb aktywny –około 5-10 minut. Temperatura SCR powinna osiągnąć poziom 320-340 °C (poziom minimalny to 300°C).

2. Utrzymuj średnią prędkość tak aby nie zmieniać obciążenia silnika. Ważniejsze jest utrzymanie stabilnego obciążenia silnika, niż stabilnej prędkości, tak więc należy utrzymać możliwie stałą pozycję pedału przyspieszenia.

3. Prędkość samochodu powinna się mieścić w przedziale 60-90km/h.

4. Powolne przyspieszanie i zwalnianie jest dopuszczalne, jednakże podczas szybkiego przyspieszania lub zwalniania cykl uzdrawiania jest przerywany.

5. Po 30 minutach od uruchomienia silnika cykl uzdrawiania jest wyłączany. W takim przypadku należy wyłączyć silnik na chwilę, włączyć na nowo i podjąć kolejną próbę.

UZDRAWIANIE SYSTEMU W WARUNKACH STACJONARNYCH

1. Włączyć silnik i podczas dynamicznej jazdy doprowadzić silnik do temperatury normalnej, tak aby czujnik NOx przeszedł w tryb aktywny –około 5-10 minut. Temperatura SCR powinna osiągnąć poziom 320-340 °C (poziom minimalny to 300°C).

2. Postaw auto w miejscu, w którym temperatura układu wydechowego nie stanowi niebezpieczeństwa wystąpienia pożaru. Przełącz dźwignie zmiany biegów w pozycję neutralną (N). Naciśnij pedał przyspieszenia tak, aby utrzymać prędkość obrotową silnika na poziomie 1500-2000. W tych warunkach zostanie uruchomiony cykl uzdrawiania.

3. W warunkach braku obciążenia silnika temperatura SCR relatywnie szybko spada.

4. Gdy temperatura SCR spadnie poniżej 200°C cykl zostaje zakończony. Należy wtedy ponownie rozpocząć gwałtowne zwiększanie prędkości obrotowej silnika, aby podnieść temperaturę SCR ponownie powyżej 300°C. Następnie należy powtórzyć kroki od pkt 2, tak aby trzykrotnie spełnić warunki cyklu uzdrawiającego.

5. Tak jak w przypadku trybu uzdrawiania podczas jazdy, tak i w tym przypadku występuje 30 minutowy limit czasowy. W przypadku niepowodzenia, procedurę należy powtórzyć, doprowadzając do zniknięcia komunikatu na zestawie wskaźników.

Screenshot_20200215-014007_OBDeleven.jpg

Edited by Bartek60001

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem podobny problem. Podobno jest to błąd w sofcie. W ASO zrobili upgrade softu - koszt 300 PLN i na razie problem się nie powtórzył.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minut temu, tjacek napisał:

Miałem podobny problem. Podobno jest to błąd w sofcie. W ASO zrobili upgrade softu - koszt 300 PLN i na razie problem się nie powtórzył.

fajnie ze trzeba jeszcze placic za ich bledy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy