marcin_B5 Zgłoś #121 Napisano 18 Lutego 2010 możesz zmienić nawiewy na te z Superba Polecam. Jak ktoś chce zobaczyć jak to wygląda zapraszam do mojego wątku o aucie: http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=29985 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ARECKY Zgłoś #122 Napisano 18 Lutego 2010 Bardzo lubię takie zabawy z diodami, ale... z własnego doświadczenia wiem, że diody są wrażliwe na regulacje (podświetlenie nawiewów ściemnia/rozjaśnia się razem z zegarami i innymi przełącznikami po regulacji pokrętłem od tego ) Poza tym diody LED nie są odporne na tzw. polaryzację wsteczną i lubią się przepalać mimo że powinny być dożywotnie, ale w samochodach różnie bywa i źle znoszą piki prądowe. Pisaliście że odkształcona deska wróci na swoje miejsce i to 100% prawdy, ale nikt nie dodał że wyjmując nawiewy nie sposób ich nie porysować - ubytki farby widać nawet na załączonych fotkach na początku tego postu - właśnie wczoraj wymieniałem i nie pomogło nawet owijanie śrubokrętów i płaskowników bawełnianą szmatką tym bardziej że farbka jest położona bardzo cienką warstwą i po naruszeniu jej zaczyna się odkruszać dookoła. Starałem się robić wszystko bardzo starannie i dokładnie ale jeśli nawiewy nigdy nie były ruszane to wyjęcie ich graniczy z cudem, tak samo żarówek ( próbując je wyciągnąć naruszyłem izolacje na przewodach oraz odkształciłem osłonkę anty refleksyjną światłowodu próbując podważyć oprawkę) Natomiast efekt wymiany (u mnie zostało tak jak fabryka dała czyli na czerwono i z oryginalnymi żarówkami - o zgrozo 19,70/szt w serwisie - i nie dajcie sobie wmówić że potrzebna tylko jedna żaróweczka na środkowe nawiewy, nawet na schemacie w Etce jest jedna, musiałem się wracać i dokupić drugą ) o czym to ja... a efekt.... warty pracy i wysiłku Pozdrawiam i wszystkim życzę powodzenia przy wymianie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomnik Zgłoś #123 Napisano 25 Lutego 2010 (edytowane) ARECKY ma racje-wyjęcie nawiewu(w moim wypadku środkowego-udało się wyjąć bez zarysowań) a potem żarówki, graniczy z cudem. Postanowiłem podzielić się moimi spostrzeżaniami, dotyczącymi wyjęcia samej oprawki z żarówką ,bo jak widzę sposobów demontażu nawiewu jest kilka(a i mój był trochę inny-opisywane nie przyniosły skutku). Nieprawdą jest,że zaczep,który mamy podważyć w celu wyciągnięcia oprawki znajduje się w miejscu,które wskazuje zielona(moja) strzałka(patrz zdjęcie poniżej). Zatrzask ów jest na końcu "rowka"(pisząc koniec,mam na myśli tą niewidoczną,schowaną część oprawy,z której "wychodzi" żar.), znajdującego się "pod" oprawką i stanowi integralną całość z czerwonym światłowodem. "Początek" rowka zaznaczyłem strzałką żółtą i pewnie w to miejsce trzeba włożyć jakieś narzędzie(np. grubszą,dłuższą igłę). Piszę-pewnie, bo tak jak Koledzy wyżej, też z tą czynnością się namęczyłem i w końcu wypchnąłem oprawkę, posługując się śrubokrętem wsadzonym w miejsce zaznacz.zieloną strzałką i dopiero wtedy mogłem zlokalizować ukryty zaczep. Wymieniałem tylko jedną żarówkę i po długiej walce zabrakło mi już animuszu by sprawdzić czy wyżej opisany sposób "działa"(przy następnej wymianie napewno z tego skorzystam). Pewne jest jedno-miejsce zaczepu. Prawdą jest, tak jak pisał np. Kolega Ziggy, że da się zastosować tanią,"zwykłą", wsuwaną żaróweczkę (1,2 W) zamiast drogiej z oprawką. Trzeba zgnieść starą, spaloną, resztki szkła wydłubać ostrożnie małym śrubokrętem pozostawiając tylko dwa druciki, które znajdowały sie w bańce przed jej stłuczeniem. Zlokalizować dwa druciki(odczepy) na nowej żarówce i tak ułożyć w oprawce stare, pozostawione przez nas aby po wsunięciu nowej żar. powstał styk(zapewniam,że działa). Życząc wytrwałości w walce,pozdrawiam. Edytowane 10 Maja 2013 przez tomnik Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
killer Zgłoś #124 Napisano 2 Marca 2010 Witam. Przepalilo mi sie pare zarowek w nawiewach w moim pasku, wiec postanowilem wymienic je na diody led. Na allegro jest mase aukcji z diodami, min. ta: http://www.allegromat.pl/aukcja50397 Jak myslicie, beda dobre te diody? Do kazdej diody dodaja rezystor, jaki musze wziac? na 12V? I czy potrzebne beda jakies dodatkowe oporniki, czy te ktore daja gratis starcza? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
viking Zgłoś #125 Napisano 2 Marca 2010 Witam.Przepalilo mi sie pare zarowek w nawiewach w moim pasku, wiec postanowilem wymienic je na diody led. Na allegro jest mase aukcji z diodami, min. ta: http://www.allegromat.pl/aukcja50397 Jak myslicie, beda dobre te diody? Do kazdej diody dodaja rezystor, jaki musze wziac? na 12V? I czy potrzebne beda jakies dodatkowe oporniki, czy te ktore daja gratis starcza? powinny byc ok ja osobiscie zakupiłem zwykłe czerwone 5mm i na kazdy nawiew 2 rezystory bo jak dałem jeden to zajasno swieciły zobacz moje posty tam wszystko jest wyjasnione Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
killer Zgłoś #126 Napisano 4 Marca 2010 Kupilem te ledy z tej aukcji, czekam teraz na przesylke. Wzialem rezystory na 12V, i teraz ponownie pytam czy bede potrzebowal jakis dodatkowych opornikow? I czy jak bede lutowal to musze odlaczyc akumulator, czy mozna lutowac bez obaw o jakies zwarcie i spalenie czegos..? Wiem ze przy spawaniu trzeba odlaczac aku, a z lutowaniem to nie mam pojecia.. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
viking Zgłoś #127 Napisano 5 Marca 2010 (edytowane) Kupilem te ledy z tej aukcji, czekam teraz na przesylke. Wzialem rezystory na 12V, i teraz ponownie pytam czy bede potrzebowal jakis dodatkowych opornikow? I czy jak bede lutowal to musze odlaczyc akumulator, czy mozna lutowac bez obaw o jakies zwarcie i spalenie czegos..? Wiem ze przy spawaniu trzeba odlaczac aku, a z lutowaniem to nie mam pojecia.. ja dla pewnosci bym odłonczył wtyczke od wiazki podswietlenia która masz pod zaslepka deski z prawej strony , a do diód ja dawałem po dwa rezystory na dwie diody i swiatło jest jak w orginale, nie zajasne , nie zaciemne i zadnych innych oporników niepotrzeba , ewentualnie przetrzyj diody papierem sciernym by lepiej swiatło rozpraszały . ---------- Post added at 10:12 ---------- Previous post was at 10:11 ---------- ja Edytowane 5 Marca 2010 przez viking Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patryk_ Zgłoś #128 Napisano 5 Marca 2010 Kupilem te ledy z tej aukcji, czekam teraz na przesylke. Wzialem rezystory na 12V, i teraz ponownie pytam czy bede potrzebowal jakis dodatkowych opornikow? I czy jak bede lutowal to musze odlaczyc akumulator, czy mozna lutowac bez obaw o jakies zwarcie i spalenie czegos..? Wiem ze przy spawaniu trzeba odlaczac aku, a z lutowaniem to nie mam pojecia.. Jeżeli będziesz miał rezystory (oporniki) na 12V to diody mogą trochę za mocno świecić,ale to będziesz widział jak już podłączysz.Jeżeli chodzi o lutowanie to nic się nie stanie,akku nie musisz odłączać,to nie spawarka a samo odłączenie wtyczki-jak najbardziej możesz. Pzdr. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomnik Zgłoś #129 Napisano 7 Marca 2010 (edytowane) Witam!Postanowiłem zamieścić kilka informacji dla osób,które mają problemy w dobraniu rezystorów obniżających napięcie zasilania led-ów i uzyskania właściwej(podobnej,identycznej) jasności świecenia w porównaniu z podświetleniem reszty kokpitu.Niestety nie obędzie się bez kilku wzorów,kartki,ołówka bądż kalkulatora.Nie jest to jakaś wiedza tajemna i trudna do przyswojenia.Opis ów jest skierowany do osób,które nie miały dotąd do czynienia z elektroniką i elektrotechniką.Dzięki niemu problem stanie się łatwiejszy do rozwiązania.Mam nadzieję,że będzie to komuś pomocne. Na zdjęciu nr1 widnieje schemat połączenia naszej led wraz z rezystorem®.Opornik ten potrzebny jest do obniżenia napięcia zasilania led,bo jak wiecie podłączenie jej bezpośrednio do nap. instalacji samochodowej, zniszczy ją; nie biorę tu pod uwagę led-ów “na 12V”(mają one wbudowany rezystor).Na schemacie znajdziemy tez trzy strzałki symbolizujące napięcia: Uz-napięcie zasilania Uled- napięcie zasilające led-a Ur-napięcie “odkładające" się na rezystorze Teraz pierwszy ze wzorów: Uz=Ur+Uled mówiący,że napięcie przyłożone do układu jest sumą napięć panujących w nim Interesuje nas jakie napięcie(Ur) powinno się odłożyć na rezystorze aby bezpiecznie zasilić led: Ur=Uz-Uled Do obliczenia wielkości rezystancji potrzeba nam jeszcze jednego wzoru - prawa Ohma R=U/I i garści informacji: Uz-napięcie zasilania(instalacji samoch.);musimy uwzględnić jego maksymalną wartość czyli 14,4V(silnik włączony -alternator ładuje) Uled-napięcie zasilania led-a,podawane przez producenta elementu i dla diód,które są w kręgu naszego zainteresowania wynosi 2,4V ;przy nim led osiąga największą jasność ,przekroczenie go powoduje uszkodzenie diody. I-prąd płynący przez led-a przy napięciu 2,4V,wynoszący dla tego typu diód 25mA (identyczny prąd płynie również przez szukany rezystor-połączenie szeregowe) Najpierw obliczamy jaki spadek napięcia musi powodować rezystor Ur=14,4V-2,4V Ur=12V Teraz wartość rezystora R=12V/0,025 25mA=0,025A R=480 om Najbliższa produkowana wartość rezystancji według tzw. szeregu głównego to:470 om Stosując obliczony rezystor, zasilamy led bezpiecznym dla niej napięciem ale może okazać się,że dioda świeci za jasno w porównaniu z resztą kokpitu.Aby zmniejszyć jej jasność można zastosować drugi rezystor ale dobór jego to metoda prób i błędów.Poniższa metoda pozwoli nam zrobić to w sposób bardziej “estetyczny" i dokładnie dobrać intensywność świecenia led-a. Poza tym w układzie pozostanie tylko jeden rezystor. Na zdjęciu numer 2 odnależć możemy trzy elementy.Dwa z nich to nasza led i obliczony rezystor.Trzeci to potencjometr czyli opornik o regulowanej rezystancji.Proponuje zastosować potencjometr tzw.montażowy,1Kom(1000 om).Wlutowujemy tak jak na zdjęciu i zmieniając jego rezystancje,dobieramy jasność świecenia led-a(zróbmy to na załączonym silniku).Następnie wylutowujemy go(nie zmieńmy nastawy!) i posługując się multimetrem,odczytujemy wartość ustawionej rezystancji.Jeśli nie posiadacie tego narzędzia, warto go nabyć drogą kupna,przyda się w przyszłości;nie jest to droga inwestycja-14zł(cena razem z baterią!) cyfrowy,żółty np. w Castoramie. Powiedzmy,że odczytana przez nas wartość to 218 om.Dodając ją do wcześniej zastosowanego opornika otrzymujemy; 470+218=688 Najbliższa produkowana to 680 om.Rezystor ten lutujemy na miejsce naszego 470. Dla porządku i ścisłości dodam,że stosując ledy niebieskie i białe(mam tu na myśli zwykłe białe, nie typu high power) musimy wiedzieć,że pracują one przy wyższym napięciu,do 4V i trzeba to uwzględnić w naszych obliczeniach. Pozdrawiam. Edytowane 7 Marca 2010 przez tomnik Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
sebastian1515 Zgłoś #130 Napisano 7 Marca 2010 Witam jestem nowy na forum. Prosze o pomoc w demontazu przedniej konsoli z klima manualna w vw b5 fl 2002r spalily mi sie zarowki podswietlenia pokretel.Z gory dziekuje za pomoc pozdrawiam. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patryk_ Zgłoś #131 Napisano 7 Marca 2010 Witam jestem nowy na forum. Prosze o pomoc w demontazu przedniej konsoli z klima manualna w vw b5 fl 2002r spalily mi sie zarowki podswietlenia pokretel.Z gory dziekuje za pomoc pozdrawiam. A pierwszego posta kolego nie czytałeś?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomnik Zgłoś #132 Napisano 7 Marca 2010 Kol.Patryk,kolega Sebastian1515 wyrażnie napisał,że posiada klimę manualną i potrzebuje instrukcji wymiany żarówek(a właściwie żarówki)podświetlenia pokręteł, więc wysłanie go do pierwszego postu nic mu nie da. Kolego Sebastian1515 tu znajdziesz wszystko: http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=40040&highlight=pod%B6wietlenie Używaj forumowej wyszukiwarki.Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
sebastian1515 Zgłoś #133 Napisano 7 Marca 2010 dziekuje za pomoc:) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patryk_ Zgłoś #134 Napisano 8 Marca 2010 Kol.Patryk,kolega Sebastian1515 wyrażnie napisał,że posiada klimę manualną i potrzebuje instrukcji wymiany żarówek(a właściwie żarówki)podświetlenia pokręteł, więc wysłanie go do pierwszego postu nic mu nie da.Kolego Sebastian1515 tu znajdziesz wszystko: http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=40040&highlight=pod%B6wietlenie Używaj forumowej wyszukiwarki.Pozdrawiam O żesz...Fakt,zwracam honor Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
killer Zgłoś #135 Napisano 11 Marca 2010 Znalazlem ciekawy poradnik o podlaczaniu diod led: http://neonarium.w.interia.pl/poradnik/text_2.htm Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ewelina196 Zgłoś #136 Napisano 15 Marca 2010 A ja dodam cos od siebie, diody 5 mm wystarcza moga byc przezroczyste co do opornikow inaczej rezystorow 2,2 kilo lub 2,7 kilo(metoda pro i bledow) i wystarczy po jednej sztuce.Dlaczego takie duze ano bo z doswiadczenia 1kilowe mialem wczesniej i popalilo diody (okolo 3-4 miesiecy swiecenia) Rezystory wedle zyczenia jak kto woli dluzej roznicy niema w swieceniu ale jednak jest,oczywiscie diode mozna zmatowic papierkiem sciernym i juz mamy inny efekt swiecenia. Zauwazylem ze mozna dioda regulowac swiecenie wkadajac ja dalej znaczka lub blizej,najlepjej kupowac diody i rezystory w dobrym sklepie elektronicznym gdzie mozemy poprocic o to zeby sprzedawca pokazal diody i ewentualnie zaprezentowal jak swieca na dowolnym oporniku a dlaczego? kazda dioda moze miec inny odcien,grubosc sa dakzwane fluxy dyfuzyjne itd. Co do kratek wyciaga sie je bardzo prosto tylko konieczne sa 4 srobokrety i wychodzi az milo,najgorszy pierwszy raz:kciuki,jezeli ktos nie ma podswietlania to ciagniemy od kratki do kratki po wyciagnieciu a zasilanie od panelu z klima lub zapalniczki Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Olo82 Zgłoś #137 Napisano 19 Marca 2010 Mam pytanie wymieniłem żarówki na oryginalne i podświetlenie na dole jest ok ale u góry słabo się świeci (a w jednym nawiewie góra wcale) co to może być Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patryk_ Zgłoś #138 Napisano 19 Marca 2010 Mam pytanie wymieniłem żarówki na oryginalne i podświetlenie na dole jest ok ale u góry słabo się świeci (a w jednym nawiewie góra wcale) co to może być 2 możliwości-nie są dociśnięte do końca,lub ten plastik jest pęknięty/złamany.Innej możliwości niema.w końcu to po jednej żarówce na nawiew. Pzdr. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Olo82 Zgłoś #139 Napisano 19 Marca 2010 jest jeszcze 3 możliwość: brud - a raczej nagromadzenie środków do konserwacji tapicerki. Na tych nawiewach była dosyć gruba warstwa:doh poprzedni właściciel nie żałował kosmetyków do tapicerki Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patryk_ Zgłoś #140 Napisano 20 Marca 2010 jest jeszcze 3 możliwość: brud - a raczej nagromadzenie środków do konserwacji tapicerki. Na tych nawiewach była dosyć gruba warstwa:dohpoprzedni właściciel nie żałował kosmetyków do tapicerki To już ekstremum,musiałby być niezły syf żeby nie było nic widać Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach