Gość siecki Zgłoś #1 Napisano 1 Listopada 2008 Witam, chciałbym kupić do swojego passata B6 2.0T (200KM) felgę aluminiową o rozmiarze 7.5x17 5x112 ET 47. Mam pytanie, czy przy założonej oponie 235/45/17 będzie wszystko dobrze pasowało? (nie mam obniżonego zawieszenia). Jeżeli nie, to jaki rozmiar opony proponujecie? Będę wdzieczny za pomoc Marcin Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
d7d Zgłoś #2 Napisano 1 Listopada 2008 felig typu: 7,5J x 17 ET47 powinny bdb pasować, takie właśnie rozmiary są zalecane do: Passat Lim. (B6), Passat Var. (B6), Passat Lim. R36 (B6) ; przykładowe oryginalne felgi VW to : - Azuro, 7,5J x 17, Brillant-Silber ET47 - Siena, 7,5J x 17, Sterling-Silber ET47 - Avignon, 7,5J x 17, Sterling-Silber ET47, Takie wymiary felg są jednak zalecane jako koła letnie a nie zimowe. Do kompletu koł letnich zalecane są opony 235/45 R17 97W XL. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Zbikra Zgłoś #3 Napisano 2 Listopada 2008 d7d, z całym szacunkiem, ale twoja wypowiedź jest trochę nieuporządkowana. W temacie, o który pyta siecki odpowiedziałbym tak: 1. Nominalny rozmiar obręczy do opony 235/45R17 to 8.0Jx17 (można to potwierdzić sprawdzając w normie ETRTO). Jednak obręcz o pół cala węższa, tj. 7.5Jx17 z pewnością jest także dopuszczalna (trzeba sprawdzić w książce pojazdu lub w autoryzowanym salonie). 2. Rozstaw szpilek 5x112 (5 śrub na obwodzie o średnicy 112 mm) oraz tzw. off-set ET=47 mm są wartościami typowymi dla samochodu VW Passat B6. Jednak przed zakupem tych felg koniecznie należy sprawdzić średnicę otworu centrującego w osi felgi. Jeśli jest mniejsza niż piasta na ośce zawieszenia to felgi nie zamocujesz, jeśli natomiast większa – to felgę przykręcisz, ale obciążenie pojazdu przejmą właśnie szpilki, a nie piasta, której zadaniem jest właśnie to. 3. Nie czytałem instrukcji do Pasata B6 200 KM i nie wiem co tam piszą na temat rozmiaru opon letnich i zimowych. Ja od wielu lat wyznaję zasadę, że rozmiar opon letnich i zimowych powinien być ten sam chociaż jest wiele teorii, że powinno być inaczej. 4. Uwaga na oznaczenie XL (Extra Load) na oponie. Index nośności dla opon normalnych (NL) rozmiaru 235/45R17 wynosi 93. Jeżeli instrukcja pojazdu wymaga opon XL, które mają index 97 – trzeba, kupując opony, koniecznie szukać takiego oznaczenia na niej. Pozdrawiam. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Wazzi Zgłoś #4 Napisano 2 Listopada 2008 2. Rozstaw szpilek 5x112 (5 śrub na obwodzie o średnicy 112 mm) oraz tzw. off-set ET=47 mm są wartościami typowymi dla samochodu VW Passat B6. Jednak przed zakupem tych felg koniecznie należy sprawdzić średnicę otworu centrującego w osi felgi. Jeśli jest mniejsza niż piasta na ośce zawieszenia to felgi nie zamocujesz, jeśli natomiast większa – to felgę przykręcisz, ale obciążenie pojazdu przejmą właśnie szpilki, a nie piasta, której zadaniem jest właśnie to. Jesli jest minimalnie za duzy, wystarczy dac pierscienie centrujace, wtedy wszystko jest ok. 3. Nie czytałem instrukcji do Pasata B6 200 KM i nie wiem co tam piszą na temat rozmiaru opon letnich i zimowych. Ja od wielu lat wyznaję zasadę, że rozmiar opon letnich i zimowych powinien być ten sam chociaż jest wiele teorii, że powinno być inaczej.. To juz sprawda indywidulana, jak kto woli. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
d7d Zgłoś #5 Napisano 2 Listopada 2008 Zbikra - odpowiadam: 1. siecki pytał o "felgę aluminiową o rozmiarze 7.5x17 5x112 ET 47", czy "czy przy założonej oponie 235/45/17 będzie wszystko dobrze pasowało? (nie mam obniżonego zawieszenia). Jeżeli nie, to jaki rozmiar opony proponujecie?" więc odpowiedziałem zgodnie z danymi podanymi dla modelu B6 przez VW 2. podałem też że VW zaleca do tylch felg opony letnie "235/45 R17 97W XL" i to tez jest wg VW 3. pisałem o oponach letnich dlatego że VW zaleca do B6 inne rozmiary opon zimowych (205/55 R16 na 6,5Jx16 lub 205/50 R17 na 6Jx17), nie wnikam przy tym czy to zalecenie stosowania opon o szerokości 205 jest mniej czy bardziej słuszne może zaleca takie rozmiary (205) tylko dlatego że na te opony można założyc łańcuchy? a na większe już nie? 4. VW do Passata B6 stosuje rózne szerokości opon letnich: 215/55 R16 na 7J x16 235/45 R17 na 7,5Jx17 235/40 R18 na 8J x 18 a fabryczne całoroczne to 205/55 R16 na 6,5 J x 16 5. siecki nie pytał o rozstaw szpilek 5x112 i o średnicę otworu - więc na ten temat nie pisałem; zakładam zresztą że jest to wiedza podstawowa więc nie ma po co rozwijać tego tematu, należy jednak sprawdzić poprawność tych parametrów 6. pewnie norma ETRTO zakłada do opon 235/45 R17 felgi 8J x 17 ale w tym względzie zawsze bardziej ufam zaleceniom VW 7. indeks nośności wg mnie zależy od max. całkowitego obciążenia przypadającego na koło (oś) a to zależy m.in. od zastosowanego w Passacie silnika, dla 147 kW T-FSI wynosi dla 1080kg osi przedniej i 1020kg dla osi tylnej XL - (Extra Load = RF) opona wzmocniona (opona wzmocniona o większej ładowności) Zbikra: Nie wiem czy moja wypowiedź jest nieuporządkowana ale zakładam że na forum należy skupić się bardziej na udzieleniu odpowiedzi niż na zbędnym komentowaniu wypowiedzi innych forumowiczów (ad. - "twoja wypowiedź jest trochę nieuporządkowana"). :596: pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jetta_GT Zgłoś #6 Napisano 2 Listopada 2008 (edytowane) Jeśli jest mniejsza niż piasta na ośce zawieszenia to felgi nie zamocujesz, jeśli natomiast większa – to felgę przykręcisz, ale obciążenie pojazdu przejmą właśnie szpilki, a nie piasta, której zadaniem jest właśnie to. To znaczy, że nie powinno (lub nie można) zakładać plastikowych pierścieni ??? Cos mi to nie zbyt pasuje... Przecież felgi mają odpowiednio ukształtowane gniazda pod śruby (nakretki) a te drugie pasujace do tego kształty łba. Przyjrzyj się dobrze otworowi centrujacemu (taka ma funkcję) np. w oryginalnej feldze stalowej, a zobaczysz, że dolega on punktowo (w kilku miejscach) do piasty. Przeniesienie obciążenia odbywa się za pomocą powierzchni ciernych felgi i piasty, dlatego te śruby (nakrętki) musza byc przykręcone z odpowiednim momentem Witam, chciałbym kupić do swojego passata B6 2.0T (200KM) felgę aluminiową o rozmiarze 7.5x17 5x112 ET 47. Mam pytanie, czy przy założonej oponie 235/45/17 będzie wszystko dobrze pasowało? (nie mam obniżonego zawieszenia). Jeżeli nie, to jaki rozmiar opony proponujecie? Będzie dobrze Wg VW do twojego Paska taka rozmiarówka: ------------------rozmiar opony-------- felga----- ET-- łańcuchy Standardowo: 205/55 R 16 91W; 61/2 J x 16; 42; Tak .......Zmiany: 215/55 R 16 93W; 61/2 J x 16; 42; Nie .................215/55 R 16 93W; 7J x 16;____ 45; Nie .................235/45 R 17 94W; 71/2 J x 17;_ 47; Nie .................235/40 R 18 95Y; _8 J x 18;___ 44; Nie Zimowe:____205/55 R 16 91H/V; 61/2 J x 16; 42; Tak ................205/50 R 17 93H/V; 6 J x 17; ___45; Tak Do pozycji z felgami 18" musi być zawiecha Sportline z ogranicznikami sprężyn lub zestaw z Votexu i ograniczniki. Dodatkowo na nadkolach zakłada się takie nakładki poszerzajace (ang. Flaps) Edytowane 6 Listopada 2008 przez artmin scalone Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Matsil Zgłoś #7 Napisano 3 Listopada 2008 (edytowane) 1. Nominalny rozmiar obręczy do opony 235/45R17 to 8.0Jx17 (można to potwierdzić sprawdzając w normie ETRTO). Jednak obręcz o pół cala węższa, tj. 7.5Jx17 z pewnością jest także dopuszczalna (trzeba sprawdzić w książce pojazdu lub w autoryzowanym salonie). Może i nominalny rozmiar obręczy do tej opony jest jaki podajesz, ale wszystkie oryginalne felgi VW montowane w B6 z oponami 235/45R17 sa w rozmiarze 7,5x17 ET47 i nie ma podstaw żeby wątpić w obliczenia niemieckich inżynierów . Sam mam w aucie takie felgi z takimi oponami zakupione w komplecie razem z nowym autem w salonie. 3. Nie czytałem instrukcji do Pasata B6 200 KM i nie wiem co tam piszą na temat rozmiaru opon letnich i zimowych. Ja od wielu lat wyznaję zasadę, że rozmiar opon letnich i zimowych powinien być ten sam chociaż jest wiele teorii, że powinno być inaczej. Z całym szacunkiem ale Twoja zasada ma się nijak do praw fizyki . Jeździłem w rajdach przez kilka sezonów i wiem co piszę i jak powiniem wyglądać dobór opon do warunków na drodze. Ktoś może powiedzieć, że jazda ekstremalna ma niewiele wspólnego z jazdą codzienną - prawda, ale tu prawa fizyki się nie zmieniają i obowiazują te same zasady. Od kilku lat używam poniższych rozmiarów na zimę i lato wcześniej w B5, teraz w B6 i uważam z doświadczenia, że to dobry wybór: LATO: 235/45/17 - B6 225/45/17 - B5 ZIMA: 215/55/16 - B6 205/55/16 - B5 Pzd Szymon Edytowane 3 Listopada 2008 przez Matsil Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość siecki Zgłoś #8 Napisano 3 Listopada 2008 Dzięki wszystkim za podpowiedzi, bardzo mi pomogły. Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Zbikra Zgłoś #9 Napisano 3 Listopada 2008 (edytowane) Matsil; Z reguły nie wdaję się w polemiki na temat doboru opon, bo za długo siedzę w tym biznesie, aby ktoś przekonał mnie do swoich racji. Twoje zasady doboru ogumienia są słuszne - oponie węższej w zimie łatwiej pokonać kopny śnieg lub małe zaspy. Ale jest także inna teoria: opony szersze posiadają większą powierzchnię styku z podłożem co przekłada się na większą siłę tarcia na styku z jezdnią (zgodnie z pewnym elementarnym prawem mechaniki) i , w efekcie, auto trzyma się drogi pewniej . Rozwiązaniem pośrednim jest teoria od lat stosowana przeze mnie, tj. jeden rozmiar przez cały rok. Jetta; Powierzchnie cierne piasty i felgi przenoszą moment obrotowy z półosi napedowej na koło. Obciążenie statyczne pojazdu przenosi kołnierz na piaście oraz otwór centrujący w feldze. Stożkowe lub kuliste powierzchnie styku szpilki i gniazda otworu w feldze jedynie w pewnym stopniu przejmują tę funkcję. Edytowane 3 Listopada 2008 przez Zbikra Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Matsil Zgłoś #10 Napisano 7 Listopada 2008 Ale jest także inna teoria: opony szersze posiadają większą powierzchnię styku z podłożem co przekłada się na większą siłę tarcia na styku z jezdnią (zgodnie z pewnym elementarnym prawem mechaniki) i , w efekcie, auto trzyma się drogi pewniej . Rozwiązaniem pośrednim jest teoria od lat stosowana przeze mnie, tj. jeden rozmiar przez cały rok. Zbychu, zgadza się ale: szeroka opona = większy styk z powierzchnią co powoduje lepszą przyczepność jeżeli współczynnik tarcia jest duży i takie zasady obowiązują latem, jeżeli współczynnik tarcia jest mały (zimą) sytuacja całkowicie się zmienia i opona jest podatka na większy uślizg, wąska opona = mniejszy styk z powierzchnią co przy dużym współczynniku tarcia daje mniejsza przyczepność za to przy małym tarciu zwiększa się nacisk opony na cm2 podłoża i polepsza przyczepność na śliskiej nawierzchni. I żeby podeprzeć się fizyka i mechaniką: T = N*f gdzie: T - tarcie N -siła nacisku f - współczynnik materiałowy stykajacych się powierzchni Powyższe potwierdza to co napisałem wcześniej. Polskie warunki są specyficzne i rzadko w całym okresie zimowym jeździmy po śniegu, coraz częściej po suchym asfalcie . Trzeba więc iść na jakiś kompromis. Jeżeli przez cały rok używasz 215/55/16 to nie ma problemu, ważne żeby nie przesadzać w obydwie strony i cały rok nie jeździć na 235 lub 195 . P.S. Jak widzę jesteś z Olsztyna a to wylęgarnia rajdowych talentów, popytaj kolegów z podwórka - podpowiedzą to i owo na temat doboru opon . Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
raver32 Zgłoś #11 Napisano 7 Listopada 2008 To jeszcze ja dorzuce 3 grosze.Kupiłem samochód w salonie na oryginalnych felgach 17-tkach Le Mans z oponami 235/45/17 Conti Sportcontact 2.Na zimę założyłem Goodyear UG Performance 215/55/16 bo osobiście uważam,że 205 są trochę za niskie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
d7d Zgłoś #12 Napisano 6 Grudnia 2008 Na zimę założyłem Goodyear UG Performance 215/55/16 bo osobiście uważam,że 205 są trochę za niskie. "za niskie" w sensie całkowitej średnicy koła czy grubości opony? opony Goodyear UG Performance 215/55/16 z indeksami 91H ? na jakich felgach? stal czy alu? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Zbikra Zgłoś #13 Napisano 6 Grudnia 2008 Uogólniając trochę posty przedmówców uważam, że opony o profilu mniejszym niż 60 nie bardzo nadają się na nasze drogi. Są zbyt niskie i nie najlepiej wybierają wszelkie nierówności w nawierzchni. Szczególnie w połączeniu z zawieszeniem samochodów zachodnich, które - generalnie - są dość twardo zawieszone. Podobno samochody azjatyckie są bardziej miękkie, ale nie mogę tego potwierdzić, bo nie jeździłem jeszcze "japończykiem" czy "koreańczykiem". Znam kolesi, którzy tylko dlatego zmienili opony z 205/55 R16 na 195/60 R15 albo na 195/65 R15. Ja - mimo wszystko - zostaję przy swoich 205/55 R16 bo, dzięki temu, że są niższe, są bardziej przyczepne na zakręcie i zapewniają lepszą stabilność auta przy szybszej jeździe po łuku. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość matijaz Zgłoś #14 Napisano 9 Grudnia 2008 osobiscie radzil bym osobom ktore chca zmienic opony w passku na 235/45 17 zeby przejechaly sie autem z takimi oponami, zawsze wydawalo mi sie, ze ludzie mowiacy o problemach z koleinami w samochodzie z szerokimi niskoprofilowymi oponami przesadzaja - do czasu jak kupilem autko z oponami 235/40 17 cali... samochod na minimalnie nierownej nawierzchni zaczyna sie zachowywac nerwowo, myszkuje po drodze... o ile mnie to akurat nbie przeszkadza, bo auto to z zalozenia mialo byc szybkie a nie komfortowe, o tyle bardzo irytowalo by mnie takie zachowanie passata... takich problemow nie maja rodzce w passku na 215/55 16... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość sadziak Zgłoś #15 Napisano 31 Stycznia 2009 ja jeżdzę na R17/235/45 mam takie letnie i zimowe. Jeździ się znakomicie.. ktoś powiedział że przy montowaniu wiekszych kół 18 albo 19 cali ..trzeba mieć zawieszenei sportline - czy ktoś może mi powiedzieć czy wersja 2,0tfsi ma takie zawieszenie - sportline ? 2. nikt nie mówi o oponoach 235/35/R19 - ludzie w innych samochodach np bmw na takich jeżdzą .. co o tym sądzicie ? może przy twardszym zawieszeniu typu sportline, nie ma to takiego znaczenia czy profil jest 40 czy 35 .. ? szerokość zostaje bez zmian więc jak ktoś napisał samochód myszkuje w koleinach.. (to takiej róznicy dalszej już nie będzie) .. proszę o radę - wacham się między 18x8,5 z 235/40/R18, a 19x8,5 z 235/35/R29 (komplet 4 felg i 4 opon - różnica w cenie znaczna).. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Matsil Zgłoś #16 Napisano 1 Lutego 2009 (edytowane) 2,0 TFSI czy FSI ma zwykłe zawieszenie jeżeli nie jest w wersji sportline. Sportline to wersja wyposażenia i niewiele ma to wspólnego z zawieszeniem. Owszem w tej wersji można zamówć obnizenie zawiasu o 20 czy 30mm - sam mam ten pakiet. Z praktycznego punktu widzenia im niższy profil tym zawieszenie powinno być bardziej miękkie - żeby zachowac komfort. Rzeczywistość jest inna, bo nie chcemy jeździć wozem drabiniastym więc przy niższym profilu obniżamy auto - na komforcie dużo tracimy ale prowadzenie i wygląd samochodu znacznie się poprawia. Moim skromnym zdaniem 235/45/17 i obniżone zawieszenie w sportline jest najlepszym kompromisem pomiędzy komfortem a wyglądem. Jeździłem na 18-kach i tam już jest sporo twardzej - czuć każdą łatę na drodze. Spojrzyj na moje zdjęcia poniżej w stopce, mam 17-ki i auto z tym zawieszeniem wygląda OK. Edytowane 1 Lutego 2009 przez Matsil Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sadziak Zgłoś #17 Napisano 29 Sierpnia 2011 2,0 TFSI czy FSI ma zwykłe zawieszenie jeżeli nie jest w wersji sportline. Sportline to wersja wyposażenia i niewiele ma to wspólnego z zawieszeniem. Owszem w tej wersji można zamówć obnizenie zawiasu o 20 czy 30mm - sam mam ten pakiet. Z praktycznego punktu widzenia im niższy profil tym zawieszenie powinno być bardziej miękkie - żeby zachowac komfort. Rzeczywistość jest inna, bo nie chcemy jeździć wozem drabiniastym więc przy niższym profilu obniżamy auto - na komforcie dużo tracimy ale prowadzenie i wygląd samochodu znacznie się poprawia. Moim skromnym zdaniem 235/45/17 i obniżone zawieszenie w sportline jest najlepszym kompromisem pomiędzy komfortem a wyglądem. Jeździłem na 18-kach i tam już jest sporo twardzej - czuć każdą łatę na drodze. Spojrzyj na moje zdjęcia poniżej w stopce, mam 17-ki i auto z tym zawieszeniem wygląda OK. odgrzebię trochę stary wątek. Finalnie zdecydowałem się wtedy kupić 235/40/R18. Sprawdziłem w ASO i w wersji HighLine mam "sportowe" zawieszenie, czyli takie jak w Sportline (twardsze amorki i -15mm sprężyny). Muszę powiedzieć, że jeździlo mi się bardzo dobrze przez 2 sezony. tutaj jest wątek o moim passku, na fotach zobaczycie go na felgach BBS CH 18" ET35, a także na zimówkach 17x7,5 ET46. W tym tygodniu wchodzi gwint H&R i samochód pójdzie jeszcze po 2-3cm na oś w dół a w piwnicy czekają na sezon 2012 felgi 19x8,5.. http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=92365 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mm76 Zgłoś #18 Napisano 29 Sierpnia 2011 (edytowane) Czy do passata b6 będą pasowały (wejdą) opony w rozmiarze 215/55 R17 lub 215/60 R17? Obecnie mam 235/45 R17 i chciałbym troszkę wyższe i węższe ale koniecznie 17" Edytowane 29 Sierpnia 2011 przez mm76 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pawelb6 Zgłoś #19 Napisano 29 Sierpnia 2011 Czy do passata b6 będą pasowały (wejdą) opony w rozmiarze 215/55 R17 lub 215/60 R17? Obecnie mam 235/45 R17 i chciałbym troszkę wyższe i węższe ale koniecznie 17" 215/50/17 ,jak założysz któreś z wymienionych przez ciebie to auto nie będzie jeździło jak powinno i wtedy to już prawie opony z jeepa 4x4 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sadziak Zgłoś #20 Napisano 30 Sierpnia 2011 Czy do passata b6 będą pasowały (wejdą) opony w rozmiarze 215/55 R17 lub 215/60 R17? Obecnie mam 235/45 R17 i chciałbym troszkę wyższe i węższe ale koniecznie 17" do Passata B6 mogę wypowiedzieć się nt. profilu dla opon o szerokości 235mm. można zastosować następujące: 235/45/R17 235/40/R18 235/35/R19 tutaj wklejam foto jak wygląda opona 235/40/R18 (letnie Bridgestone Potenza S001) na feldze BBS CH 18X8,5 ET35: a tutaj można zobaczyć jak wygląda 235/45/R17 na feldze 17x7,5 ET45 (opony zimowe Nokian WR G2): Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach