Mr. X Zgłoś #1 Napisano 6 Czerwca 2011 (edytowane) Chciałbym opisać mam nadzieję jasno i rzeczowo krok po kroku montaż kierownicy multifunkcyjnej. Oczywiście nie będę opisywać co jest potrzebne do wykonania jej montażu gdyż jest to świetnie przedstawione na poniższych stronach, które w TYM wątku podał forumowicz GRZECHHH: http://translate.google.pl/translate?js=n&prev=_t&hl=pl&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=de&tl=pl&u=http%3A%2F%2Fwww.schrauberinsel.de%2Fcontent%2Fview%2F31%2F26%2F http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=pt&tl=pl&u=http%3A%2F%2Fwww.clubegolfpt.com%2Fforum%2Fviewtopic.php%3Ff%3D14%26t%3D63883 Jako, że moje auto nie posiada instalacji pod telefon podłączenie sterowania multifunkcją wykonałem wykorzystując przekaźnik o nr 452 (1J0 907 487 B). Jeśli wykonujemy wiązkę instalacji pod przekaźnik należy wziąć pod uwagę sprawę czy posiadamy już tempomat czy też go nie. Jeśli go nie posiadamy wtedy należy zaopatrzyć się również w 10-cio pinową wtyczkę o nr 8L0 972 980 wraz z wiązką (zgodnie z bardzo dokładnym opisem na TEJ stronie), którą należy podłączyć do manetki z włącznikiem tempomatu. Zakładam, że porada będzie jednak przydatna dla osób mających jednak tempomat w swoim passacie, które będą chciały swoje auto doposażyć w gadżet jakim jest kierownica multifunkcyjna. Nie wiedzieć czemu przekaźnik 452 ma tyle samo nóżek co przekaźnik 451 choć z 18 wykorzystamy tylko 12. Po obowiązkowym odłączeniu akumulatora, demontażu starej kierownicy (po ówczesnym zaznaczeniu mazakiem w dwóch niesymetrycznych miejscach na wieloklinie oraz na wielowpuście koła kierownicy kreskami byśmy w razie czego nie kombinowali z ustawieniem kierownicy na wprost) ściągamy osłony stacyjki, wymontowujemy taśmę airbagu oraz przełączniki wycieraczek i kierunkowskazów. Wymontowujemy również radioodtwarzacz (w moim przypadku była to mała nawigacja MCD) by obsadzić pin nr 11 zielonej wtyczki mini-iso jak na zdjęciu poniżej (foto z opisem pinów zapożyczone ze strony www.passatplus.de, przewód z małym zapasem ciągniemy w okolice tablicy przekaźników. Z żółtej wtyczki T5 idącej do taśmy airbagu demontujemy przewód idący na pole nr 3 (przewód sygnału dwutonowego koloru brązowo-żółtego nie będzie on potrzebny). Przewodów obsadzonych na polach 4 i 5 żółtej wtyczki T5 nie ruszamy gdyż zasilają one poduszkę powietrzną!!! To samo tyczy się przewodu brązowego obsadzonego na polu 2 - to masa, jest ona potrzebna. Obsadzamy za to pole nr 1 i pole nr 3 po przewodzie od sygnału dźwiękowego (w dalszej części opiszę gdzie który przewód należy podłączyć w gnieździe przekaźnika 452). W poniższym miejscu jest fabryczne miejsce przystosowane do zamontowania przekaźnika kierownicy multifunkcyjnej: Przewody instalacji przekaźnika 452 podłaczamy odpowiednio: 4 - zrównoleglić z przewodem idącym na pin nr 4 czarnej wtyczki T10 manetki tempomatu lub bezpośrednio na pin nr 10 białej wtyczki T15a umiejscowionej pod sterownikiem silnika, 5 - na pin 11 zielonej wtyczki mini-iso radioodbiornika, 6 - pod zielony przewód linii diagnostycznej K idący do wtyczki OBDII, 8 - zrównoleglić z przewodem idącym na pin nr 3 czarnej wtyczki T10 manetki tempomatu lub bezpośrednio na pin nr 9 białej wtyczki T15a umiejscowionej pod sterownikiem silnika, 9 - zrównoleglić z przewodem brązowo-żółtym idącym na pin 6 wtyczki S6 przekaźnika nr 53 dwutonowego sygnału dźwiękowego, 10 - masa (obok rączki do otwierania pokrywy silnika), 12 - pod bezpiecznik nr 5 oraz na pole nr 3 żółtej wtyczki T5 przy taśmie airbag, 13 - pod bezpiecznik nr 10 (zasilanie dociągnąć z terminala 30) - złącza śrubowego pod listwą przekaźników, 14 - przewód dolutować do uprzednio przeciętego przewodu idącego z pina nr 7 białej wtyczki umiejscowionej pod sterownikiem silnika T15a na pin nr 5 czarnej wtyczki T10 manetki tempomatu (jeśli zamiast przeciąć przewód dołączymy równolegle do niego przewód z pola 14 wtyczki przekaźnika nie będzie nam działać przycisk CANCEL w kierownicy), 15 - pod zasilanie podświetlenia instrumentów (58d), 16 - zrównoleglić z przewodem idącym na pin nr 2 czarnej wtyczki T10 manetki tempomatu lub bezpośrednio na pin nr 8 białej wtyczki T15a umiejscowionej pod sterownikiem silnika, 18 - na pole nr 1 żółtej wtyczki T5 przy taśmie airbag, Pola nr 1, 2,3, 7, 11 oraz 17 są niewykorzystane. Poniższe zdjęcie przedstawia podłączenie przewodu z pola 9 instalacji przekaźnika 452 z przewodem z pola nr 6 wtyczki S6 dwutonowego przekaźnika sygnału dźwiękowego 53: oraz zdjęcie obrazujące umiejscowienie przekaźnika nr 53: Dwa poniższe zdjęcia obrazują podłączenie się pod istniejącą instalację tempomatu przy kolumnie kierownicy: Takie rozwiązanie umożliwia bezproblemową a zarazem bezinwazyjną możliwość ponownego zamontowania manetki tempomatu w pełni obsługującą tempomat, gdyby z jakichś przyczyn jednak znudziła się nam kierownica multifunkcyjna. Wtedy po wymianie manetki (no chyba, że jej w ogóle wymieniać nie zamierzamy będziemy mogli obsługiwać tempomat manetką lub kierownicą), kierownicy oraz demontażu przekaźnika 452 znów mamy możliwość korzystania z tempomatu za pomocą samej manetki. Jak już wszystko mamy poskładane należy zakodować kierownicę. W tym celu za pomocą np VAGa lub VCDSa w bloku nr 16 sterownika kierownicy multifunkcyjnej wchodzimy w funkcję kodowania i wpisujemy kod 00008, który uaktywni nam możliwość sterowaniem radioodbiornikiem oraz tempomatem za pomocą zamontowanej kierownicy. A oto efekt kilkugodzinnej pracy: Jeśli ktoś nie miał wcześniej tempomatu a chce zamontować kierownicę multifunkcyjną opis podłączenia jest następujący: Od manetki tempomatu poprzez okolice przekaźnika 452 należy dociągnąć do komory silnika (do plastikowej osłony komputera na podszybiu wiązkę i podłączyć odpowiednio: Wtyczka T10 manetki tempomatu --------------------------------------Biała wtyczka T15a Pin nr-------------------------------------------------------------------------Pin nr 4 i 7 (oba kable koloru czarno/białego) ---------------------------------10 Wtyczka T10 manetki tempomatu---------------------------------------Pomarańczowa wtyczka T10e 6 (kabel czarno/niebieski)--------------------------------------------------8 Przewody instalacji przekaźnika 452 podłączamy odpowiednio: 4 - zrównoleglić z przewodem idącym na pin nr 4 czarnej wtyczki T10 manetki tempomatu lub bezpośrednio na pin nr 10 białej wtyczki T15a umiejscowionej pod sterownikiem silnika, 5 - na pin 11 zielonej wtyczki mini-iso radioodbiornika, 6 - pod zielony przewód linii diagnostycznej K idący do wtyczki OBDII, 8 - na pin nr 9 białej wtyczki T15a umiejscowionej pod sterownikiem silnika, 9 - zrównoleglić z przewodem brązowo-żółtym idącym na pin 6 wtyczki S6 przekaźnika nr 53 dwutonowego sygnału dźwiękowego, 10 - masa (obok rączki do otwierania pokrywy silnika), 12 - pod bezpiecznik nr 5 oraz na pole nr 3 żółtej wtyczki T5 przy taśmie airbag, 13 - pod bezpiecznik nr 10 (zasilanie dociągnąć z terminala 30) - złącza śrubowego pod listwą przekaźników, 14 – na pin nr 7 białej wtyczki T15a umiejscowionej pod sterownikiem silnika, 15 - pod zasilanie podświetlenia instrumentów (58d), 16 - na pin nr 8 białej wtyczki T15a umiejscowionej pod sterownikiem silnika, 18 - na pole nr 1 żółtej wtyczki T5 przy taśmie airbag, Pola nr 1, 2,3, 7, 11 oraz 17 są niewykorzystane. Na koniec chciałbym podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do zamontowania przeze mnie kierownicy multifunkcyjnej udostępniając swoje materiały, służąc radami oraz podając linki do wielu bardzo przydatnych materiałów. Bez Was na pewno nie podjął bym się zadania jakim był montaż kierownicy multifunkcyjnej Edytowane 5 Października 2016 przez Mr. X info update dla osób nie posiadających tempomatu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zima18 Zgłoś #2 Napisano 7 Czerwca 2011 Wielkie poważanie Bartku za opis Ostatnimi czasy właśnie się zastanawiałem jak ta kierownica jest podłączona, miałem do Ciebie nawet dzwonić, a tutaj patrzę, że pojawił się manual Pytanie jeszcze, czy każda taśma jest przystosowana pod kierownicę multifunkcyjną ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Mr. X Zgłoś #3 Napisano 7 Czerwca 2011 Wielkie poważanie Bartku za opis hehe dzięki, sam nie uzyskałem dostatecznej podpowiedzi co i gdzie więc sam się zabrałem za montaż czy każda taśma jest przystosowana pod kierownicę multifunkcyjną ? chyba nie każda taśma jest przystosowana, musi być na jej wyjściu i wyjściu 5 pinów (tam gdzie podłączona jest żółta wtyczka), 2 piny są od airbagu, 1 masa, a 2 kolejne do podłączenia multifunkcji Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zima18 Zgłoś #4 Napisano 7 Czerwca 2011 A manetkę tempomatu zmieniałeś czy pozostałeś przy starej? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Mr. X Zgłoś #5 Napisano 7 Czerwca 2011 A manetkę tempomatu zmieniałeś czy pozostałeś przy starej? zmieniłem na dedykowaną do tego typu kierownicy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MaciejK Zgłoś #6 Napisano 7 Czerwca 2011 Wszytko super tylko paliwka trochę mało a tak poważanie super, pełen szacun!! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
GRZECHHH Zgłoś #7 Napisano 7 Czerwca 2011 (edytowane) Dla uzupełnienia może jeszcze tylko dodam od siebie: -Taśma 5pin jest na wyposażeniu standardowo jeżeli mamy ESP, -Manetka tempomat może zostać w ostateczności nie zmieniona na dedykowaną, -Sterownik typu 451 instalujemy tylko w przypadku kiedy mamy zainstalowaną ori. obsługę telefonu która podpięta jest pod instalacje CAN i chcemy nią sterować. Do poprawy: -wyprowadzenie nr.13 idzie pod bezpiecznik nr 10, a nie bezpośrednio pod przyłącze śrubowe 30! Tak wykonana instalacja w najgorszym przypadku może się skończyć spaleniem samochodu! J452.pdf Edytowane 19 Czerwca 2011 przez GRZECHHH Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Mr. X Zgłoś #8 Napisano 7 Czerwca 2011 wyprowadzenie nr.13 idzie pod bezpiecznik nr 10, a nie bezpośrednio pod przyłącze śrubowe 30! słuszna uwaga, opis już poprawiony Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Charakterek Zgłoś #9 Napisano 7 Czerwca 2011 Dałem punkcik pomógł, bo właśnie takich profsjonalnych opisów bardzo tu brakuje. Wielki szacun za odczynienie czarów nad kierownicą i rozjaśnienie przeciętnym szaraczkom, że to wcale nie jest aż tak trudne. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Mr. X Zgłoś #10 Napisano 7 Czerwca 2011 (edytowane) Dałem punkcik pomógł, bo właśnie takich profsjonalnych opisów bardzo tu brakuje. a dziękuję bardzo Wielki szacun za odczynienie czarów nad kierownicą i rozjaśnienie przeciętnym szaraczkom, że to wcale nie jest aż tak trudne. oj Jacku zabierałem się za montaż ponad miesiąc bo patrząc na schematy też widziałem czarną magię Edytowane 12 Czerwca 2011 przez Mr. X Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
sZuw4X Zgłoś #11 Napisano 7 Czerwca 2011 Wreszcie ktoś zrobił manuala jak zamontować multi Namówiłeś mnie na tą przeróbkę :dance5 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Mr. X Zgłoś #12 Napisano 7 Czerwca 2011 Wreszcie ktoś zrobił manuala jak zamontować multi Namówiłeś mnie na tą przeróbkę tylko nie wiem czy w Twoim aucie nie trzeba by było zastosować przekaźnika 451 (w razie czego takowy posiadam), ale to zależy czy masz telefon oraz tuner TMC Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
GRZECHHH Zgłoś #13 Napisano 8 Czerwca 2011 Jeżeli jest zainteresowanie to mogę również przygotować opis montażu dla wersji 451 do paska 2005 z MFD ver.G z TMC, w przeciągu tygodnia powinienem mieć przyjemność montować taką dla kolegi 'focuspl'. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
sZuw4X Zgłoś #14 Napisano 8 Czerwca 2011 tylko nie wiem czy w Twoim aucie nie trzeba by było zastosować przekaźnika 451 (w razie czego takowy posiadam), ale to zależy czy masz telefon oraz tuner TMC Właśnie u mnie będzie z tym problem. Fabrycznie miałem zwykłe radio Beta i licznik 1/2 FIS. Zamontowałem u siebie MFD wersje G i Pełen FIS. Muszę jeszcze podłączyć do tego TMC. Jeżeli jest zainteresowanie to mogę również przygotować opis montażu dla wersji 451 do paska 2005 z MFD ver.G z TMC, w przeciągu tygodnia powinienem mieć przyjemność montować taką dla kolegi 'focuspl'. Gdyby była taka możliwość bardzo bym prosił. Jest to dla mnie czarna magia a nigdzie nie mogłem się doczytać jak to wszystko razem zgrać. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
focuspl Zgłoś #15 Napisano 9 Czerwca 2011 trzymam kciuki - mogę robić w trakcie zdjęcia Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
GRZECHHH Zgłoś #16 Napisano 10 Czerwca 2011 (edytowane) Oki.. Chciałem jeszcze napisać o moich wnioskach odnośnie podłączenia manetki i działania funkcji Cancel. Manetka od multikierownicy ma zasadniczo 3 położenia: -OFF -ON -chwilowe z pozycji ON w stronę OFF, Na Pin T10/6 podawane na stale napięcie 12V, w momencie przełączenia na ON napięcie idzie na piny T10/7, T10/4 i T10/5, przy lekkim/chwilowym przesunięciu w kierunku na OFF na pin T10/5 nie idzie 12V. Wiosek taki że jeżeli podłączymy ten T10/5 razem z pinem T15a/7 i T18m/14 to funkcja Cancel z kierownicy nie zadziała ponieważ Manetka będąc w pozycji ON cały czas będzie podtrzymywać 12V na tej linii. Więc według mnie pin manetki T10/5 należy zostawić w spokoju, do niczego nie podłączać i cieszyć się Cancel z kiery. Edytowane 11 Czerwca 2011 przez GRZECHHH Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Mr. X Zgłoś #17 Napisano 10 Czerwca 2011 (edytowane) Chciałem jeszcze napisać o moich wnioskach odnośnie podłączenia manetki i działania funkcji Cancel. opis poprawiony, jutro po przecięciu przewodu przetestuję działanie klawisza cancel w aucie A więc tak Grzegorzu odciąłem przewód idący na pin 5 wtyczki T10 tempomatu i klawisz CANCEL zaczął działać Edytowane 12 Czerwca 2011 przez Mr. X Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
GRZECHHH Zgłoś #18 Napisano 19 Czerwca 2011 Instalacja u kolegi "focuspl" zakończona pełnym sukcesem, tak jak pisałem oparta o sterownik 451. Teraz mogę już napisać iż praktycznie nie ma potrzeby porywać się na instalację tego modelu sterownika. Do większości aplikacji wystarczy model 452 i to nawet do modeli z 2005r. Nie ma też znaczenia czy mamy MCD, MFD A-C czy MFD G z TMC czy poczciwą Gammę, wszystko będzie latać. Jest tylko jeden wariant który narzuca nam 451 - zainstalowany ori. system telefoniczny/głośnomówiący który podpięty jest pod CAN nad którym chcemy mieć kontrolę z kierownicy. Sama instalacja różni się tylko tym że podłączamy o dwa przewody więcej pod wtyczkę licznika, jest to właśnie magistrala CAN. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
focuspl Zgłoś #19 Napisano 20 Czerwca 2011 chciałem jeszcze raz podziękować Grześkowi za wielką pomoc z kierownicą - wszystko działa w 100%. Jest już kierownica, pełen fis z nawigacją G i tunerem TMC. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pogromca Zgłoś #20 Napisano 28 Czerwca 2011 Ja również stałem się szczęśliwym posiadaczem kierownicy multifunkcyjnej. Zakładałem kilka dni temu, miałem robić manual ale skoro Mr.X już wstawił to sobie daruję. Robiłem w oparciu o przekaźnik 451, bo mam MFD G i TMC. Dodam od siebie, że w tym przypadku jest 11 przewodów do podpięcia, zamiast 12 w przypadku 452. Nie podłączamy 12 V po zapłonie do przekaźnika, bo sygnał jest teraz przekazywany przez CAN. Nie podłączamy również kabelka do navi, bo sterowanie jest po magistrali. Oraz nie podłączamy podświetlenia przycisków od włącznika świateł, bo też sygnał jest przekazywany CAN-em. Ale dochodzą 2 przewody CAN do licznika. W sumie jeden przewód mniej, jakby nie patrzeć.:fajny Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach