Skocz do zawartości
KrisT

Klimatronik - naprawa silnika klapy regulacji temperatury - błąd 4F7, siłownik V68

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

Ja tak mam. Jak kabina się nagrzeje do 18'C, to już jest lepiej. Ale początek to masakra poprostu. Brakuje opcji, żeby climatronic przestał grzać ma max do czasu osiągnięcia temperatur jak jest w ECON. Od tego jest przecież AUTO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Koledzy a miał z was ktoś tak że przy przełączeniu z LO (tryb ECON) na 18, 19, 20 stopni silniczek V68 otwiera się maksymalnie a już od 21, 22 itd steruje dobrze (przymyka i otwiera)
Wyciagnac i przeczyscic potencjometr w srodku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie jest podobnie, ale climatronic celowo dogrzewa auto. Widać do doskonale na kanale 11.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ja tak mam. Jak kabina się nagrzeje do 18'C, to już jest lepiej. Ale początek to masakra poprostu.
Dlatego mam ustawione na 18-19C i nawiew na 2 kreski. Aczkolwiek nie wiem czemu ale nawiew sam lubi przeskoczyc czasami na 3 i 4 kreske i musze pare razy je zmniejszac.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odzew. A więc po kolei:

 

1. V68 odkręciłem i w środku jak nówka...co za ból. troszkę przedmuchałem, pochuchałem i założyłem. DIAG, kasowanie błędów, adopt, itp. Działanie bez zmian (z LO do 21 stopni otwiera czerwone cięgięłko na max., po 21 zaczyna pracować w miarę rozsądnie)

 

2. Z ciekawości włączyłem tryb AUTO..... i szok działa poprawnie!!! co ja mu temp. o 1 wzwyż to silniczek korekcję robi bez zarzutu. Co każdy stopień w dół czy w górę słyszalny i widzialny (nie zakładałem schowka) ruch, czyli działa jak należy!?.

.

3. Po zabawie w trybie AUTO, sprawdzian w ECON i działa poprawnie....dopóki dopóty nie nastawie temperatury na HI. Po nastawie na HI znów żyje własnym życiem. Przejście na AUTO, potem na ECON i znów chodzi OK.

 

4. Reszta serwomechanizów i silniczków w stanie idealnym. Żadnych błędów na DIAG.

 

Wszystko to robione w zacienieniu przy temp. zewnętrznej około 9-10 stopni, silnik po rozgrzewce (miał prawie 90st)

 

Konkluzja: Mam dość, zostawiam temp na 19-20 stopni i nie dochodzę do HI czy LO . Zrobiłem jakieś 50km i gra.

 

Myślę że nie da się tego już naprawić więc się poddaję.

Edytowane przez nes2k

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"1. V68 odkręciłem i w środku jak nówka...co za ból. troszkę przedmuchałem, pochuchałem i założyłem."

trzeba bylo uzyc kontaktu do regeneracji potencjometrow. U mnie pomoglo, mimo ze w srodku tez bylo w miare czysto.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam,

Ostatnio moja klima zaczęła zbyt mocno grzac, diagnoza wywaliła jakże często widywany błąd 4F7 czyli usterka silnika/siłownika (ozn.-V68) klapy regulacji temperatury. Jest to bardzo częsta przyczyna niedomagania klimy w passatach powodująca kłopoty z uzyskaniem ustawionej w klimatroniku temperatury.

Czytałem o zacinających sie silniczkach siłownika- V68, w większosci przypadków jest to błędna diagnoza i nie może byc mowy o zacinaniu się silniczka tego serwomechanizmu (poprawna nazwa) bowiem one działają dobrze a sam problem pracy mechanizmu wynika z wbudowanego potencjometru który ustala położenie dzwigni sterującej i podaje ecu niewłaściwe dane (rezystancje). Co prowadzi przeważnie do działania siłownika w dwóch skrajnych położeniach klapy- albo grzeje na maxa albo wcale.

 

Z mechanicznego punktu widzenia serwomechanizm ten jest długowieczny i dosyc wytrzymały, jedynym słabym elementem jest w/w zabrudzajacy i wycierajacy się potencjometr który jest jedynym zbyt delikatnym elementem.

 

W większosci przypadkow można ustrojstwo (V68) naprawic/zregenerowac/wyczyścic i cieszyc się prawidłową pracą klimatronika, pokrótce opiszę jak to zrobic.

 

1.Demontujemy schowek pasażera- odkręcamy 7 srubek schowka, odkręcamy trójkatną zaślepkę pod schowkiem po stronie lewej tunelu. Następnie całośc lekkim szarpnieciem wyjmujemy. (uwaga na lampkę)

 

2. Naszym oczom ukazuje się w głębi serwo-V68, łatwo go poznac po czerwonym cięgnie klapy.

8b38a4b2d0e6b288m.jpg

Następnie odkręcamy je kluczem płaskim 5.5 lub torxem T15

d88304724b31f502m.jpg

Jest cięzko ale damy radę, czasem trzeba trochę pokombinowac aby małym torxem dosięgnąc te 3 małe srubki...Ja przykleiłem taśmą torxa do śrubokręta i małego płaskiego kluczyka. Robota iscie ginekologiczna...:637:

Po odczepieniu cięgna klapy (to czerwone) i wyjęciu serwomechanizmu, podważamy zaczepy obudowy płaskim śrubokrętem i rozbieramy gada...:D spoko nic sie nie wysypie.

 

3. V68 mamy rozebrany, tak wygląda w środku:

63818ad80c1b9f7fm.jpg

Podważajac silniczek wyjmujemy go (zapamiętajcie jak był zamocowany! zazwyczaj nalepką do góry) a następnie ciągnąc do góry za gniazdo wtyczki wysunie nam się potencjometr (to niebieskie).

UWAGA Jeśli zamontujecie przy składaniu silniczek odwrotnie wtedy zmieni sie jego kierunek obrotów co może spowodowac zniszczenie przekładni!

3983680ab0a31463m.jpg

Oddzielamy potencjometr od dniazda, nic nie jest lutowane, wszystko jest na "wcisk".

Teraz mozemy sprawdzic działanie potencjometru podłączajac miernik (omomierz) do 1 i 2 nózki- patrząc na zdjęcie i liczac od dołu.

Na zdjęciu widac taki czarny krązek jest na nim strzałka i zawsze musi byc do dołu (zdjecie) lub patrząc od przodu (od strony nozek) skierowana w lewo! Kręcąc "czarnym kapturkiem":D w zakresie namalowanym na zdjęciu, wartośc rezystancji (oporu elektr) powinna liniowo rosnąc (i malec kręcąc z powrotem) w przedziale ok od 700 ohm-do 3.5 kohm!

Jakiekolwiek skoki oporności powodują wysłanie fałszywych info do ecu o położeniu ramienia "siłownika" co powoduje jego zapętlenie w ruchu i wadliwe działanie.

5f64ddae9f18a062m.jpg

 

4.Następnie rozbieramy potencjometr.

dd11f13777511eefm.jpg

Za pomocą cieńkiego śrubokręcika odginamy do wewnątrz kołnierzyk "czarnego krązka" (dekielek potencj.) I powolutku staramy sie go wycisnąc. Plastik jest na tyle plastyczny ze nic się nie połamie choc będzie to troszkę wizualnie "zmaltretowane", ale to nic, nie należy się tym zbytnio przejmowac.

 

5. Udało sie, rozebralismy gada...

0ef951f8015f9daem.jpg

Na zdjeciu powyzej widac częsci składowe rozebranego potencjometru.

Teraz mozemy dokładnie przeczyscic bieżnię oporu ( to czarne-ściezke? nie jestem elektronikiem wiec sorki za nazewnictwo) Najlepiej zrobic to wacikiem zamoczonym np w acetonie lub innym płynie odtłuszczajacym. Są też specjalne srodki do czyszczenia potencjometrów do kupienia w sklepach elektronicznych.

Styki miedziane oprócz wyczyszczenia mozemy delikatnie lekko dogiąc.

Tylko uwaga nalezy to robic ostrożnie bo blaszka jest bardzo delikatna.

 

6.Po wyczyszczeniu składamy potencjometr do kupy wciskajac "czarny dekielek z blaszką" do niebieskiej obudowy. Następnie najlepiej miernikiem sprawdzic jego działanie czy opór rośnie i maleje liniowo bez żadnych skoków. Jesli tak to wszystko zrobiliśmy dobrze i całośc możemy poskładac do kupy.

Jesli nie, nadal rezystancja rośnie skokowo/maleje tzn. wariuje to czyścimy jeszcze raz, jesli i to nie pomoże to niestety potencjometr jest na tyle zużyty ze czeka nas wymiana całego serwomechanizmu na nowy.

 

7. Jesli operacja czyszczenie sie udała, i V68 mamy poskładany to podłączamy go do klimy (nie musi byc przykręcony) i robimy autodiagnoze klimatronika.

Jesli wyświetli nam 444 02 czyli brak błędów, możemy całośc poskręcac do kupy.

 

8. Kiedy mamy już wszystko zrobione dobrze jest Vag'iem zrobic (wręcz należałoby) tzw. nastawy podstawowe.

Czyli w Vag'u wybieramy (będąc juz w sterowniku klimy) Basic seting 04, następnie wybrac kanał 01- poczekac az wszystkie wartosci w okienkach zejdą do zera, --- wrócic do strony klimy--- skasowac błędy,jeśli są--- wejśc do adaptacji 10 --- wybrac kanał 000 i zatwierdzic (safe).

 

Teraz nasz klimatronik powinien działac prawidłowo a my możemy sięgnąc po zasłużonego browarka za dobrze wykonaną robote i cieszyc się ze nie wydaliśmy na nowy "siłownik" kilku stówek w serwisie.

Mam nadzieję ze opisany sposób naprawy się przyda, mnie udało się naprawic serwo i klima znowu działa tak jak powinna.:)

 

 

P.S.opis naprawy głównie dotyczy usunięcia błędu 4F7, jeśli temp powietrza nadal jest inna od zadanej byc może winny jest za to jeden z czujników temp bądz inna np. mechaniczna usterka. sorki za nazewnictwo i ogólną treśc jeśli uraziłem jakiegos szpeca, ale chciałem całośc opisac jak najbardziej "łopatologicznie" aby praktycznie każdy dał sobie radę w usunięciu usterki.

 

 

Przed przystąpieniem naprawy potencjometrów komputer pokazywał mi błąd silniczka nawiewu na nogi.

 

Po wcześniejszym przeczytaniu jak naprawić potencjometry powyczyszczałem je nitrem i szmatką.

Przed rozebraniem i czyszczeniem sprawdziłem miernikiem potencjometry i pokazywały różne wartości jak, przesuwałem czarnym kółeczkiem.

 

 

Silniczki

Wewnętrznego i

zewnętrznego | Nawiew na przód | mieszalnik ciepła | Na nogi

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Numery potencjometrów | C32612 | C32606 | C32606 | C32608

 

Wartości potencjometrów

po naprawie

( mieżyłęm 200K) | 0,4-3,8 | 0,8-4,4 | 0,6-3,9 | 0,5-3,5

 

Numery silniczków w

nastawnikach | 3C2113 | 3C2443 | 3C2443 | 3C2442

 

 

Wspólny dla silniczków numer części 1 397 220 295 - 12V

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jak się przyjrzycie wartością i numerom części ,to dlaczego te wartości potencjometrów sie różnią ?

 

A tak przy okazji pokazywał mi błąd pedału gazu.

Wiec jak go miałem na wierzchu to go też przeczyściłem i mam teraz spokój z błędem pedału gazu.

UWAGA Po wykręceniu pedału gazu i odkręceniu pięciu śrubek i czyszczeniu też potencjometru ?

Skręcając pedał gazu zwrócić uwagę na fasolki na otwory śrubek żeby je przykręcić w te same miejsce.

Chyba ze masz VAGA to możesz ustawić pedał.

Teraz wszystko hula jak należy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
potencjometry powyczyszczałem je nitrem i szmatką
Elementy te nie czyści się rozpusz. nitro.

Jest do tego specjalny preparat - "Kontakt do potencjometrów".

Płyn zawiera środek czyszczący i smar konserwujący, bez którego posuw suwaka potencjometru wytarłby ścieżkę.

Edytowane przez tomnik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Elementy te nie czyści się rozpusz. nitro.

Jest do tego specjalny preparat - "Kontakt do potencjometrów".

Płyn zawiera środek czyszczący i smar konserwujący, bez którego posuw suwaka potencjometru wytarłby ścieżkę.

 

Morze masz rację z tym KONTAKTEM ale wolałem wytrzeć to nitrem , bo wiem że jest łagodniejszy od acetonu .

Silniczek mieszalnika ciepło zimno (czerwone cięgno ) pracuje bez przerwy na (AUTO) a przecież nie miałem usterki na silniczku ,

i nie było grzebane przez drugą osobę , nie było śladów tarcia na potencjometrze przez blaszkę .

Za to silniczek z błędem na nogi to był cały zakurzony od pozostałych silniczków i pokazywał mi dziwne wykresy przed czyszczeniem .

 

Skoro wiesz tyle o elektronice to po wiec dlaczego kabelki do wtyczek silniczków są pozamieniane tylko w silniczku z mieszalnikiem ciepła .

Według schematu kabelki koloru (czerwono żółty) wychodzą z wtyczek silniczków nr 1 do klimatronika DO A8 - brązowo biały z wtyczek nr 3 do klimatronika A7 - a nr 2 z wtyczek to te kółeczko co się kreci i wchodzi do klimatronika w każdy inny PIN -według schematu.

 

Za to w moim pasku są zamienione kabelki w tyczce silniczka mieszalnika ciepła 1 z 3 pozostałe idą według schematu?

Pomylili się przy składaniu paska w fabryce czy schemat kopnięty ? przypominam ze nic tam nie było nigdy grzebane przez mechanika.

I jeszcze klimatronik pracuje prawidłowo, dam ciepło to leci ciepłe powietrze i jak zmniejszam temperature to się obniża temperatura na termometrze.

Najpierw wolałem sprawdzić okablowanie a potem się zabrać za silniczki i teraz wiem że mam spokój z klimą. :plaza

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam , a ja mam pytanie odnośnie tego czy jak owy potencjometr ulegnie uszkodzeniu czy można kopic sam potencjometr czy lepiej używany / nowy silnik ? widziałem gdzieś zamiennik febi za około 200 zl http://www.motoplatforma.com/index.php?p8011,silnik-regulacji-klapy-temperatury-nawiewu-febi-34150-audi-seat-skoda-vw

Edytowane przez Vestust

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam , a ja mam pytanie odnośnie tego czy jak owy potencjometr ulegnie uszkodzeniu czy można kopic sam potencjometr
Nikt sie jeszcze nie pochwalil, wiec mozesz byc pierwszym ktory tego dokona ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podejrzewam że samego potencjometru nie kupi się bo nie było by opłacalne dla nich.

Kupić można silniczek z potencjometrem w całości .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zapytanie! czy adaptacja silniczków konieczna po ingerencji???

Witam!

Jestem tu od niedawna, bo też od niedawna mam Passka; mam pytanie. Kto chętny na pomoc, niech mu szczęście w życiu zawita;) mam takie błędy z climatronica: przeważnie 25b i 4FA, a "czasami" wszystkie cztery czyli + 4F7 i 4F8. Clima niby działa, ale słychać jak czasem klapki szaleją, i jak chłodzi to nie sądzę żeby dawało ~6C, a może bliżej 12, więc może któraś niedomknięta<?>.Planuję się za to zabrać, tzn. wiem mniej więcej jak dojść do silniczków, oraz mam dwie używki zakupione na allegro, na pierwszym miejscu zabrałbym się za 4FA bo pod schowkiem jest szybki dostęp, i tak: mam dwie opcje przed poczynaniami, tzn. albo wyciągnąć rozłączyć, przeczyścić ścieżki potencjometru + popsikać kontaktem, taka regeneracja, lub podmienić ten z allegro jeden z nich. Potem zrobić diagnozę z pozycji klimy i zobaczę czy błąd 4FA zniknie, jako pierwszy. I teraz pytania (do Was;)) Czy po takiej ingerencji jest konieczna adaptacja silniczków VAGiem? bo to się wiążę z kursem do mechanika mojego, który ma VAG-a. Czy może nic się nie poprzestawia? Bo domyślam się że z pozycji climatronica to ja tylko mogę podglądnąć parametry nastaw w trybie serwis... tak? bo adaptacji z climatronic'a nie można zrobić raczej... Czy ja dobrze rozumuję? Proszę! "dobrych ludzi" o pomoc;) I jeszcze jedno, jakbym odpiął sam sterownik climatronic, te wtyki, i tam też powyczyszczał i kontaktem złącza popsikał, to czy wtedy też coś się może rozregulować? Czy raczej na pewno nie... Każdemu z osobna WIELKIE DZIĘKI za pomoc;)))

Pozdrawiam!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć. Zabrałbym się też za błąd 4f7 czyli v68. Przed założeniem używanych kontrolnie przejechalbym ich potencjometry. Adaptację możesz spróbować zrobić przez panel climatronic.

Pzdr :-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

mam pytanie odnośnie tej strzałki.

 

Na zdjęciu widac taki czarny krązek jest na nim strzałka i zawsze musi byc do dołu (zdjecie) lub patrząc od przodu (od strony nozek) skierowana w lewo

 

Mianowicie u mnie po rozebraniu wyglądało podobnie jak na zdjęciu tzn. strzałka była po lewej stronie patrząc od nóżek. Jednak nie była na krańcowym lewym zakresie ruchu - podobnie jak na zdjęciu- lekko oddalona od krańca ruchu. Podobnie ramie przymocowane do cięgna też nie było na max wychylenia.

 

I moje pytanie brzmi jak złożyć to wszystko? Tak jak była ta strzałka? (zaznaczyłem sobie położenie markerem na niebieskim plastiku), czy jednak skierować ją na max zakresu ruchu po lewej stronie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

rozebrałem wszystkie 4 serwomechanizmy i w 2 z nich tzn v85 i v71 strzałka była po prawej stronie ale na końcu zakresu ruchu.

 

jak to złożyć??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
rozebrałem wszystkie 4 serwomechanizmy i w 2 z nich tzn v85 i v71 strzałka była po prawej stronie ale na końcu zakresu ruchu.

 

jak to złożyć??

 

Hej,

Zapewne poradziłeś sobie z tym problemem ale i tak nikt nie podpowiedział odnosnie Twojego pytania..…

Dzisiaj ja walczyłem z V85:

Wyciągniecie bez żadnych problemów.-Jedynie rozebranie samego potencjometru było problemem i się poddałem :smutek - nie wiem jak wyciągnąć- rozdzielić ten czarny element z samego potencjometru (ale zapodałem mu kontakt PR do środka kilka razy, przedmuchałem poobracałem i jest OK.)

Teraz odnośnie tej strzałki o która pytałeś : moim zdaniem nie ma to znaczenia w jakiej pozycji złożysz (strzałka na prawo czy lewo) jej na mechanizmie- ponieważ jeśli potencjometr jest ok. to po podłączeniu i tak ustawi się w pozycję którą zada mu Klima….

Sam silnik i nie ma granicy obrotu w prawo i w lewo więc jest zależny od potencjometru który podaje mu położenie.

Po złożeniu wszystkiego i zamontowaniu oraz skasowaniu bledu jest OK. nawet po kilkukrotnej zmianie położenia klapy z panelu.

Poki co jest ok. zobaczymy….

Zostaje jeszcze V71 i V68

--------------------------------------------------------

V71 i V 68 zrobiony (1,5 godzinki roboty)

klima poki co czysta od błedów :D

 

sam potencjometr czyszczenie bez rozbierania...odchylenie czarnego :kołnierza" zapodanie kontaktu PR, sprężarka i tak 2-3 razy - wszystko śmiga jak należy

dodatkowo:

przy dzisiejszych 2 silniczkach przed rozebraniem poznaczyłem markerem miejsca na mechanizmie a po wyczyszczeniu -poskładanie „na znaki” jak w rozrządzie :D

Edytowane przez dariusz198012
dokonanie dalszego czyszczenia :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

mam problem u siebie w passku 1.9tdi rok 2002 konkretnie z klimatronikiem. Przeczytałem sporo wątków na forum ale nie widziałem nic co by pokazywało moje objawy. Kiedy włączę zapłon na panelu klimy pokazują się cyferki i liczby coś jak wtedy gdy wchodzimy w diagnostykę z panelu ale nie ma napisu "DIAG". Dodatkowo nawiew działa na maksymalnych obrotach . Po przełączeniu z ECON na AUTO klima chłodzi ale dalej na max - mimo że mam ustawioną np jedną kreskę a jak wyłączę całkiem klimatronik i tak wieje. Po wejściu w diagnostykę wywaliło mi błędy 25b , 4f7 i 4f9 . Z tego co przeczytałem ,żeby sprubować naprawić błąd 4f7 trzeba rozkręcić schowek pasażera. Co radzicie ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam.Pomozcie jak mozecie.Moj klimatronik grzeje goraco nawet gdy ustawie 18 stopni. zawsze daje goracym.Dopiero gdy ustawie na lo czyli na nazimniejszy to daje jak z lodowki. moje bledy- 603 silownik klapy przestrzeni dol./odmraż.-V85 . Nastepny- 1271 silnik sterujacy klapy temperatury-V68,brak osprzetu/nie zwiazany ze sprzetem-BLAD SPORADYCZNY. Nastepny- 1274 silnik sterujacy klapy przeplywu powietrza-V71,brak osprzetu/nie zwiazany ze sprzetem. A jak wejde w licznik to pokazuje- 476 Nie znany kod bledu magistrala can,brak sygnalu.Niewiem czy ta magistrala ma zwiazek z klima.Szukalem wpisow i jest tego pelno.Jedni pisza ze te silniczki trzeba sprawdzic,inni ze inna rzecz.A ja bym chcial trafna podpowiedz.Z gory dziekuje

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak masz błędy silniczków klap to masz jasną wskazówkę. Podobnie z innymi błędami. Bierz się za nie po kolei. Czemu szukasz dziury w całym i innych "trafnych podpowiedzi"?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności