Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Gość sfaragdas

hmm ciekawe ;-) a jakie wymagania ma swiatlo kierunkowskazu ;-) a jak by wywalic kierunek w lusterko ?? abo w blenede kolo lampy ;-) ??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W tyg. "Motor" z 05.11.br.na str.9 jest pokazany reflektor nowego A4 z 16-toma chyba diodami, jako światłem do jazdy dziennej. Ciekawe rozwiązanie, i nietypowe.

A wymagania co do kierunkowskazów, może znać tylko Guidon, On się wgłębił w tematykę oświetlenia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość sfaragdas

to ja teraz jestem ciekaw czy moja hella ma pow. 40cm^2 ?? i jak to sie ma z tym nadrzednym prawem unijnym?? bo wtakim razie jak by nie mialy 40cm ale posiada certyfikat unijny i homologacje?? to jak to ?? pozdrawima... hmm ;d gdzie mozna wywalic kierunki....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
hmm ciekawe ;-) a jakie wymagania ma swiatlo kierunkowskazu ;-) a jak by wywalic kierunek w lusterko ?? abo w blenede kolo lampy ;-) ??

 

DYREKTYWA RADY EUROPY z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach (76/756/EWG)

(...)

4.5. Światło kierunkowskazu

4.5.1. Stosowanie (patrz dodatek 4)

 

dodatek4xl0.jpg

 

Obowiązkowe. Typy świateł kierunkowskazów należą do kategorii (1, 2 i 5), których zestaw na pojeździe tworzy układ („A” i „B”).

 

Układ „A” jest stosowane dla wszystkich pojazdów silnikowych.

Układ „B” jest stosowane jedynie w przypadku przyczep.

 

4.5.2. Liczba

Liczba urządzeń jest taka by umożliwiała wysyłanie sygnałów, które odpowiadają jednemu z ustaleń określonych w ppkt 4.5.3.

 

4.5.3. Układ

dwa przednie światła kierunkowskazów (kategoria 1),

A: dwa tylne światła kierunkowskazów (kategoria 2),

dwa boczne powtarzające się światła kierunkowskazów (kategoria 5).

Β: dwa tylne światła kierunkowskazów (kategoria 2).

 

4.5.4. Pozycja

4.5.4.1. Szerokość:

Krawędź powierzchni świetlnej, która jest najbardziej odległa od wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu musi być oddalona nie więcej niż 400 mm od najdalej wysuniętego na zewnątrz punktu pojazdu.

Odległość między krawędziami wewnętrznymi dwu powierzchni świetlnych nie może być mniejsza niż 600 mm.

W przypadku gdy odległość między tylnym światłem kierunkowskazu i odpowiednim tylnym (bocznym) światłem pozycyjnym jest mniejsza niż 300 mm, odległość między najdalej wysuniętymi na zewnątrz punktami pojazdu i krawędzią zewnętrzną tylnego światła kierunkowskazu nie może przekraczać odległości między najbardziej zewnętrzna krawędzią światła kierunkowskazu i zewnętrzną krawędzią odpowiedniego tylnego (bocznego) światła pozycyjnego o więcej niż 500 mm.

W przypadku przednich świateł kierunkowskazów powierzchnia świetlna nie może być mniejsza niż 40 mm od powierzchni świetlnej światła mijania lub przednich świateł przeciwmgielnych, jeśli takie są zamontowane. Mniejsza odległość jest dozwolona, jeśli natężenie oświetlenia w odniesieniu do osi światła kierunkowskazu wynosi przynajmniej 400 cd.

4.5.4.2. Wysokość:

Nad ziemią: nie mniej niż 500 mm w przypadku świateł kierunkowskazów kategorii 5;

nie mniej niż 350 mm w przypadku świateł kierunkowskazów kategorii 1 i 2.

nie mniej niż 1 500 mm dla wszystkich kategorii.

Jeśli struktura pojazdu nie pozwala na utrzymanie tej najwyższej wartości, to najwyższy punkt na powierzchni oświetlającej może znajdować się na wysokości 2 300 mm w przypadku świateł kierunkowskazu kategorii 5 i na wysokości 2 100 mm w przypadku świateł kierunkowskazu kategorii 1 i 2.

 

4.5.4.3. Długość:

Odległość między środkiem odniesienia powierzchni świetlnej kierunkowskazu bocznego (układ „A”) i poprzeczna płaszczyzną, która wskazuje przednią granicę całej długości pojazdu nie powinna przekraczać 1 800 mm. Jeśli struktura pojazdu nie umożliwia osiągnięcia minimalnych kątów widoczności, odległość może wzrosnąć do 2 500 mm jeśli pojazd jest wyposażony zgodnie z układem „A”.

 

4.5.5. Widoczność geometryczna

Widoczność geometryczna: patrz dodatek 4.

Kąty wierzchołkowe: 15° powyżej i poniżej poziomych. Kąt wierzchołkowy poniżej poziomego może być zmniejszony do 5° w przypadku świateł kierunkowskazów bocznych „A” jeśli znajdują się poniżej 750 mm nad ziemią.

 

4.5.6. Ustawienie

Jeśli producent ustali szczególne specyfikacje dotyczące instalowania, to muszą one być przestrzegane.

 

4.5.7. Może być „zgrupowane” z jednym lub większą liczbą świateł.

 

4.5.8. Nie może być „kombinowane” z innym światłem.

 

4.5.9. Może być „wzajemnie sprzężone” jedynie ze światłem postojowym.

 

4.5.10. Połączenia elektryczne

Światła kierunkowskazów muszą zapalać się niezależnie od innych świateł. Wszystkie światła kierunkowskazów po jednej stronie pojazdu powinny być zapalane i wyłączane przez jedno urządzenie sterujące i muszą migać z tą samą częstotliwością.

 

4.5.11. Urządzenie ostrzegawcze działania

Obowiązkowe dla wszystkich świateł kierunkowskazów bezpośrednio niewidocznych dla kierowcy. Może być optyczny, akustyczny lub oba.

Jeśli jest optyczny powinno to być światło migające, które w wypadku nieprawidłowego działania jakichkolwiek świateł kierunkowskazów innych niż powtarzające boczne światła kierunkowskazów jest albo zgaszony albo pozostaje zapalony bez migania, albo wykazuje wskazaną zmianę częstotliwości. Jeśli jest jedynie akustyczny jest wyraźnie słyszalny i wskazuje zaznaczoną zmianę częstotliwości w przypadku nieprawidłowego działania.

Jeśli pojazd silnikowy jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy, musi być wyposażony w specjalne optyczne urządzenie ostrzegawcze działania świateł kierunkowskazów na przyczepie, chyba że sygnalizator ciągniętego pojazdu może umożliwić wykrycie braku jednego ze świateł kierunkowskazów na pojeździe w ten sposób utworzonym.

 

4.5.12. Inne wymogi

Światło powinno być światłem migającym, migającym 90 ± 30 razy na minutę. Działanie urządzenia sterującego kierunkowskazu powoduje, w ciągu nie więcej niż jednej sekundy, pojawienie się światła i nie więcej niż półtorej sekundy po jego pierwszym zgaśnięciu.

Jeśli pojazd silnikowy jest dopuszczony do ciągnięcia przyczepy, urządzenie sterujące świateł kierunkowskazu na pojeździe ciągnącym również uruchamia światła kierunkowskazów przyczepy.

W wypadku awarii innej niż zwarcie, pozostałe światła migają, lecz w tych warunkach częstotliwość może być inna niż wyszczególniono.

 

No, to by było na tyle.

 

Pozdrawiam,

Guidon

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witaj Guidon!!!

Chylę czoło przed Twoim wkładem w "światłologię".

Twój post z konieczności jest przedrukiem (suchy, prawniczy język), i nie we wszystkich miejscach zrozumiały dla mnie.

W końcowym fragmencie pkt.4.5.4.1. dot. powierzchni kierunkowskazów. Nie wiem jaką min. pow. może mieć kier., ale wiem już jakie natężenie oświetlenia (ilość w cd).

Określenie "widoczność geometryczna" z pkt.4.5.5. zdefiniowane jest w jakimś dodatku 4.

Czy Twoim zdaniem zaślepki boczne (blendy) przy reflektorach spełniały by "widoczność geometryczną"?

Pozdrawiam Zygmunt.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sorry! Niestety musiałem natychmiast wyjść więc nie powiesiłem tego "dodatku" ale już go wieszam tam, gdzie powinien być.

 

Fragment mówiący o powierzchni przednich kierunkowskazów jest faktycznie napisany tak, że trzeba wiedzieć, o co autorowi chodziło. Taki zapis jest ewidentnym błędem tłumacza - to jest oczywiście moje prywatne zdanie, według którego tekst powinien wyglądać tak:

 

"W przypadku przednich świateł kierunkowskazów, powierzchnia świetlna nie może być mniejsza (o więcej) niż 40 mm (4 cm2) od powierzchni świetlnej światła mijania lub przednich świateł przeciwmgielnych, jeśli takie są zamontowane."

 

Jeśli uda mi się dotrzeć do oryginału to go tu powieszę.

 

Jest jeszcze Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, Uzupełnienie 47: Regulamin nr 48, Wersja 4 (zawierająca poprawkę 1),(Dz.U.UE L z dnia 30 maja 2007 r.),

zawiera taki zapis:

(...) Za widoczne uznaje się światło (kierunkowskazów - przypis G.), które zapewnia nieprzesłonięty widok powierzchni widocznej na obszarze co najmniej 12,5 centymetrów kwadratowych, z wyjątkiem bocznych świateł kierunkowskazów kategorii 5 i 6.

 

Powinno wystarczyć.

 

Jeśli chodzi o blendy boczne to są one wręcz wymarzonym miejscem na zamontowanie kierunków. Hella produkuje dzienne w miejsce halogenów do Golfa 3 więc pewnie dała by radę wyprodukować kierunek w miejsce blendy bocznej i dzienne w miejsce kierunku w zderzaku. Tylko kto by ich do tego namówił?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Guidon jeszcze raz wielkie dzięki!!!

Masz rację. My, uczestnicy Forum nie wywrzemy "presji rynku"na producenta.

Ale dzięki informacjom przez Ciebie zamieszczonym, może jakiś "chałupnik".....?

Łączę pozdrowienia - Zygmunt.

P.S.

Dzisiaj usłyszane: -Blondynka do męża: Wiesz zalałam świece w samochodzie.

Nic nie szkodzi. A gdzie samochód? A w jeziorze!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku dla Kolegów Forumowiczów. Tysięcy nowych rozwiązań, może nawet patentów, uznania w środowisku i za tym idących gratyfikacji oraz ciepła rodzinnego i ogólnego szczęścia. Do Siego Roku!

 

A tak na marginesie co Koledzy myślą o dołożeniu dodatkowego, o niskiej mocy (np. 5W), włókna w żarówce świateł długich i homologowanie takiego układu do R/RL lub HR/RL?

 

Pozdrawiam, Guidon.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
no dobra odswierzamy temacik co powiecie na to http://www.allegro.pl/item319053825_swiatla_dzienne_diodowe_led_biale_plaskie_chrom.html co znaczy homologacja E11?? pozdrfawiam

 

 

No ładne cacko! Ale niestety bezużyteczne. Gadałem z gościem - powiedział, że ma to coś homologację producenta (E11 - Wielka Brytania) i żadnej innej, czyli nie posiada homologacji rodzaju (w tym przypadku powinno mieć RL). Ale faktycznie wygląda nie kulawo.

Pozdrawiam, Guidon!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A więc ciągle pojawiają się w różnych miejscach wątpliwości co do wymaganych oznaczeń i homologacji jakie muszą posiadać lampy dzienne.

Przepisy które przestudiowałem w poszukiwaniu odpowiedzi co do możliwości używania tych lamp to:

* Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z dnia 31 grudnia 2002 r.

* Ustawa z dnia 7 marca 2007 r. o zmianie ustawy: prawo o ruchu drogowym

* Rozporządzenie nr 87 normy E/ECE/324, E/ECE/TRANS/505 do przeczytania w jęz. angielskim tutaj

Właśnie w tym ostatnim dokumencie znajdziemy to co nas interesuje, czyli jakie oznaczenia musi mieć lampa do jazdy dziennej

 

Na stronie 7 znajdziemy:

5.2. Composition of the approval mark

The approval mark shall consist of:

5.2.1. an international approval marking, comprising:

5.2.1.1. a circle surrounding the letter "E" followed by the distinguishing number of the

country which has granted the approval 1/,

5.2.1.2. an approval number,

5.2.2. the additional symbol "RL".

5.2.3. The two digits of the approval number which indicate the series of amendments in

force at the time of issue of the approval, may be marked close to the above additional

symbols.

 

po przetłumaczeniu

5.2. Kompozycja oznaczenia dopuszczającego

Znak dopuszczenia powinien zawierać:

5.2.1. międzynarodowy znak dopuszczenia, składający się z:

5.2.1.1. kółko otaczające literę "E" po którym następuje numer kraju wydającego ten znak (czyli np E1, E14 itd),

5.2.1.2. numer dopuszczenia

5.2.2. dodatkowe oznaczenie "RL".

5.2.3. Dwie cyfry numeru dopuszczenia oznaczające numer nowelizacji wg której zostało przydzielone dopuszczenie (?) mogą być umieszczone blisko innych (w/w) symboli

 

myślę że to ucina wszystkie wątpliwości w tej sprawie :)

wszystkie te wymagania spełniają na 100% lampy hella oraz wesem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość sfaragdas

ormowiec no nareszcie znalazl sie ktos kto lubi w ustawach szperac ;-) dobrze ze mam Helle ;-) a pozwiedz mi prosze jak jest z tymi przepisami odnosnie xenonow na H7?? bo sobie zalozylem do tych angel eyes i chcialbym wiedziec czy to legal czy nie a jak nie to co mi grozi za to ;-) pozdrawiam i z gory dzieks ormowiec ;-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

poszukaj czegoś o minimalnej jasności świateł mijania, bo rozumiem że masz jakieś przetwornice ograniczające napięcie

zrobiłem linki do ustaw, tam gdzieś powinno być:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam odgrzebię trochę kotleta, ale mam dla Was ciekawa propozycje.

Miałem osatnio w rękach alternatywę dla TYCH świateł dziennych HELLA mianowicie światła polskiej produkcji (firma WAŚ), posiadające homologację i dopuszczenie do ruchu, a oparte są również o diodę mocy, co prawda jedną ale troszkę nowszej generacji i wydajności porównywalnej z tymi trzema helli. Koszt kompletu około 180zł, więc moim zdaniem tanio. A lampki bardzo solidne, i pod względem jakości i użyteczności deklasują wszelakiego rodzaju paski z allegro.

Link do strony producenta: http://www.was.eu/index.php3?action=wybrany&lampa_id=309&kategoria=all&lang=PL

 

Foto:

0243___01.jpg

 

Wymiary i specyfikacja

 

Od razu uprzedzę, że nie mam nic wspólnego z producentem, tylko jestem na etapie montażu dziennych i przez przypadek znalazłem takie lampki.

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam, piszecie,że razem ze światłami dziennymi maja sie palic swiatła pozycyjne tylne, chyba ze teraz cos krece, chyba ze ten schemat pozwala na to że on rozłacza przo od tyłu, im wiecej przeczytałem tym wiekszy mentlik mi sie zrobił:D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

A ja się zastanawiam czy można by w naszych B3 zrobić dzienne na bazie halogenów :confused: W ogóle ich nie używam a chętnie bym sobie odciążył instalację.

Zamysł mam taki, żeby instalacja (halogenowa) oryginalna została, włącznik byłby cały czas włączony na pierwszy poziom, wpiąłbym tylko przekaźnik sterowany plusem po zapłonie. W lampki wsadziłbym sobie jakieś żarówki diodowe i niech sobie świecą :D

 

Wymagania przepisów:

Światła dzienne mają być zamontowane min. 25 cm nad ziemią, nie wystawać poza obrys boczny samochodu oraz automatycznie gasnąć gdy włączy się światła mijania/drogowe. Wraz ze światłami dziennymi mają świecić tylne światła pozycyjne. Min. odległość między lampami to 60 cm.

 

Wymóg tylnych świateł jest już nieaktualny, a gaśnięcie po włączeniu drogowych :rolleyes: - powiedzmy że bym to przeoczył :cool:

 

Tylko czy niebiescy nie będą się do tego czepiać :?:

 

:provw:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witaj Remek, już to gdzieś kiedyś było na forum , ja mam takie coś na bazie instalacji halogenów tzn wykorzystałem przewody od lamp do wyłącznika a reszta dorobiona w sposób podobny jak w tym wątku http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c711c7660ccc0da3.html a tak to wygląda

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tzn w miejscu halogenów masz dzienne które się palą bez innych świateł - tak ??

Jeżeli tak to czy niebiescy za to się nie czepiają ??

Ja mam oryginalne halogeny hella i chciałbym je wykorzystać, tylko nie wiem jak to z punktu prawnego wygląda :confused:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z punktu prawnego nie możesz, po 1 lampki nie mają stosownych oznaczeń (w ogóle inny typ), po 2 nie świecą do przodu tylko bardziej na boki, no i po 3 - muszą gasnąć po włączeniu świateł mijania. Jak już masz przekaźnik to wystarczy go odpowiednio podłączyć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności