Jump to content
tom-998

[Instrukcja] Montaż kamery systemów wspomagających kierowcę

Recommended Posts

Montaż kamery systemów wspomagających kierowcę w Passacie B7

Kamera systemów wspomagających kierowcę zainstalowana jest w Passacie B7 na przedniej szybie tuż nad lusterkiem:

K1.jpg

 

Dzięki tej kamerze można aktywować trzy nowe systemy wspomagające kierowcę:

Lane Assist to asystent toru jazdy. Działa na zasadzie sprzężenia kamery monitorującej przestrzeń przed samochodem oraz elektromechanicznego układu kierowniczego Servotronic. Asystent pracuje przy prędkości powyżej 65km/h. Kamera rozpoznaje wyznaczone pasy ruchu po obu stronach jezdni i - w przypadku opuszczenia pasa ruchu - system przekazuje sygnał do układu kierowniczego, który natychmiast reaguje, wykonując skręt korygujący. Jeżeli nie ma właściwej reakcji ze strony kierowcy lub trwa ona zbyt długo, samochód opuści pas ruchu lub prędkość spadnie poniżej 60km/h - system ostrzega kierowcę poprzez wibrację kierownicy. Kierowca musi zareagować samodzielnie, system wyłączy się automatycznie po około 9 sekundach. Lane Assist może nie działać prawidłowo w przypadku źle oznaczonej jezdni, małych promieni skrętu i bardzo niekorzystnych warunków pogodowych.

Light Assist działa mniej więcej tak, że kiedy włączymy asystenta świateł drogowych po przekroczeniu 60 km/h włączają się światła drogowe, kiedy z naprzeciwka nadjeżdża pojazd z włączonymi światłami bądź wjedziemy w oświetlony teren (np. teren zabudowany) światła automatycznie przełączają się na światła mijania.*

Sign Assist czyli asystent rozpoznawania znaków drogowych.

 

Niestety żeby zamontować kamerę konieczna jest wymiana przedniej szyby na taką, która jest przeznaczona pod kamerę. Szyba ta ma między innymi ogrzewanie w okolicach miejsca zamontowania kamery. Koszt szyby pod kamery jest taki sam jak szyby zwykłej tak więc jeżeli ktoś jest zmuszony do wymiany szyby to warto wziąć szybę pod kamerę.

Numery szyb pod kamerę

- 3AA845011M

- 3AA845011AC

Numery szyb pod kamerę ogrzewanych

- 3AA845011AG

- 3AA845011AP

- 3AA845011AR

 

Potrzebne części

Kamera - 3AA980654D

ai689_K2.jpg

obraz.png.6eb6c8d657fd7106b62452bf44b655c4.png

Wtyczka do kamery – 8E0972712 x 1

obraz.png.0c1b2fede6e4256e4fd9cfb82c9b7759.png

zb848_K3.jpg

Piny do wtyczki kamery – 000979009E x 5 (konektor MQS)

obraz.png.173aac2b0670177b7b61e7cb6a832793.png

sw967_K4.jpg

Wtyczka ogrzewania – 4B0971832 x 1

obraz.png.fa2669bc32514475af99731cb55c6383.png

nn425_K5.jpg

Piny do wtyczki ogrzewania - 000979009E x 2

obraz.png.173aac2b0670177b7b61e7cb6a832793.png

Nakładka na lusterko – 1TO858547 NX1 – kolor biały, Y20 – kolor szary, 9B9 – kolor czarny (mała osłonka)

Nakładka na lusterko – 3AA868437 NX1 – kolor biały, Y20 – kolor szary, kolor 9B9 – czarny (duża osłonka)

obraz.png

hm628_K6.jpg

 

Montaż i podłączenie

1. Demontujemy lusterko wewnętrzne

2. Demontujemy lampkę oświetlenia wnętrza

3. Demontujemy górną osłonę słupka A.

4. Demontujemy osłonę na nogi po stronie kierowcy

Jak to zrobić opisałem tutaj

 

5. Kamerę montujemy w zaczepy wciskając ją ostrożnie żeby nie uszkodzić szyby

K10.JPEG

 

K7.jpg

6. Wiązkę wykonaną zgodnie z poniższym schematem przeciągamy używając np., twardszego przewodu przez podsufitkę w kierunku lewego słupka następnie w dół wzdłuż słupka A oraz nad nogami kierowcy aż do interfejsu diagnostycznego magistrali danych, który znajduje się w przestrzeni na nogi, strona kierowcy, w pobliżu zespołu pedałów.

 

Wiązka

Do wykonania wiązki potrzebujemy wtyczkę 12 pinową 8E0972712 z pinami 000979009.

Trzy przewody od tej wtyczki ciągniemy (pin 1, pin 3, pin 4) od kamery w okolice nóg kierowcy (pin 3 i pin 4 do Getwey-a, pin 1 do skrzynki bezpieczników).

Pin 2 wtyczki podłączamy do masy. Druga wtyczka służy do podłączenia podgrzewania w okolicach kamery.

Wtyczka ta ma numer 4B097183 a piny przeznaczone do niej mają numer 000979009E. Pin pierwszy z tej wtyczki podłączamy do pinu 6 kostki 8E0972712, a pin drugi do masy.

 

Pin 1 wtyczki kamery ----------> + 12 V bezpiecznik SC4

Pin 2 wtyczki kamery ----------> masa

Pin 3 wtyczki kamery ----------> CAN H pin 17 interfejs diagnostyczny magistrali danych (Gateway)

Pin 4 wtyczki kamery ----------> CAN L pin 7 interfejs diagnostyczny magistrali danych (Gateway)

Pin 6 wtyczki kamery ----------> pin 1 wtyczki ogrzewania 4B0971832 (+12 V)

Pin 2 wtyczki ogrzewania ----------> masa

 

Przewody Can powinny być skręcone !!!

Sposób poprowadzenia wiązki

K8.JPG

 

7. Kostkę 12 pinową wpinamy w kamerę, natomiast kostkę 2 pinową od ogrzewania we wtyczkę zaznaczaną strzałką na poniższym zdjęciu

K9.JPEG

8. Przewód CAN High podłączamy do pinu 17 złącza 20 pinowego interfejsu diagnostycznego magistrali danych, przewód CAN Low podłączamy do pinu 7 złącza 20 pinowego interfejsu diagnostycznego magistrali danych . + 12 V do bezpiecznika SC4 (ja dołożyłem dodatkowy bezpiecznik).

Jeżeli chcemy wpiąć się bezinwazyjnie w interfejs diagnostyczny magistrali danych możemy zrobić sobie adapter umożliwiający nam podłączenie do CAN H i CAN L a jeżeli zajdzie potrzeba powrót do rozwiązania fabrycznego. Potrzebne części i instrukcja dostępna w poniższym linku.

http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=62514

 

Tak wygląda kamera po zamontowaniu

LA8.jpg

 

LA7.jpg

 

Kodowanie

1.Wchodzimy w 19-CAN Gateway, wchodzimy w listę połączeń i zaznaczamy sterownik A5 . Następnie wciskamy zapisz konfigurację.

2.Wchodzimy w 09-Centr.Zesp.Elektr., wchodzimy w Kodowanie-07, następnie w pomocnik długiego kodowania i w bajcie 11 zaznaczamy bit 3. (Jeżeli bajt jedenasty nie jest opisany korzystamy z Lcode2).

3.Wchodzimy w 44-wspomaganie kierownicy, wchodzimy w dostęp upoważniony i wpisujemy kod 64835. Następnie wchodzimy w Adaptacje wybieramy kanał 6 i włączamy Lane Assist

4. Wchodzimy w 37-nawigacja, wchodzimy w Kodowanie-07, następnie w pomocnik długiego kodowania i w bajcie 8 zaznaczamy bit 5.

5. Wchodzimy w A5 , wchodzimy w Kodowanie – 07, następnie w pomocnik długiego kodowania i kodujemy sterownik kamery w następujący sposób (kodowanie z mojego samochodu):

Bajt 0 – zaznaczamy bit 0 [aktywacja Lane Assist]

Bajt 1 – zaznaczamy bit 0 [aktywacja Sign Assist]

Bajt 2 – zaznaczamy bit 0 [kodowanie LA (bit 0) lub DLA (bit 1)]

Bajt 3 – zaznaczamy bit 0 [aktywacja Light Assist]

Bajt 4 – zaznaczamy bit 0 [Kodowanie Sign Assist - Europa Zachodnia (bit 0) lub Europa Wschodnia(nie działa Sign Assist)

Bajt 5 – zaznaczamy bit 1 [Kodowanie Sign Assist - marka VW (bit 1)]

Bajt 6 – zaznaczamy bit 1 [Kodowanie Sign Assist -MFA]

Bajt 7 – zaznaczamy bit 2 oraz bit 3 [Kodowanie typu nadwozia]

Bajt 8 – zaznaczamy bit 1 [Kodowanie Sign Assist - RNS]

Bajt 9 – zaznaczamy bit 0

Bajt 10 – zaznaczamy bit 2 [Kodowanie Light Assist - Ksenony lub lampy halogenowe]

Bajt 12 – zaznaczamy bit 0

Bajt 13 – zaznaczamy bit 0 [Kodowanie Lane Assist]

To jest kodowanie dla samochodów z kierownicą po lewej stronie z ksenonami i RNS

Jeżeli nie mamy RNS zmieniamy kodowanie w bajcie 8, jeżeli nie mamy ksenonów zmieniamy kodowanie w bajcie 10, jeżeli mamy kierownicę po prawej stronie zmieniamy kodowanie w bajcie 14

Na poniższym zdjęciu widać opis poszczególnych bajtów w sterowniku A5

P1000103.jpg

Po zakodowaniu w menu pojawiły się nowe ikonki dzięki, którym możemy włączać i wyłączać poszczególnych asystentów

LA10.jpg

 

W przypadku Light Assist na MFA pojawia się ikonka widoczna na powyższym.

Lane Assisst

mb872_LA2.jpg

cg820_LA3.jpg

[video=youtube;-NtCgqsVtY4]

 

Sign Assist

ex840_LA5.jpg

jk879_LA6.jpg

 

Przedłużenie przewodów

Po wymianie szyby lusterko wsteczne i czujnik deszczu znajdują się trochę niżej i przewody, które do nich idą są za krótkie. Nie pozostaje nic innego jak je trochę przedłużyć. Ja żeby nic nie ciąć zrobiłem sobie adaptery.

 

Adapter do przedłużenia przewodów do lusterka

Wtyczka 6 pin – 8E0971833

Piny do wtyczki – 000979009E x 6

Wtyczka 6 pin – 8E0971834

Piny do wtyczki – 000979012E x 6

 

Adapter do przedłużenia przewodu czujnika zmierzchu i deszczu

Wtyczka 3 pin – 1C0973119B

Piny do wtyczka – 000979009E

Wtyczka 3 pin – 1K0973333

Piny do wtyczki – 000979012E

 

Uwaga odnośnie kamery. Najlepiej kupić kamerę z końcówką D. Ważne żeby była to kamera, która była wcześniej zamontowana w Passacie ponieważ pozwoli nam to uniknąć kalibracji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I znowu wydatki. Gratulacje jedna z najbardziej użytecznych instrukcji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musi być GW z b7, jeżeli nie przeszkadza brak blokady kierownicy to on wystarczy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostatnio zwróciłem uwagę jeszcze na jedną rzecz, mianowicie jeżeli w samochodzie mamy zamontowany Side Assist to po montażu Lane Assist aktywuje nam się Side Assist Plus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A co daje taka zmiana jeśli mogę prosić jakie są różnice ?? :ocochodzi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak masz oba assystenty to side uruchamia mikro drgania kierownicy jak bys chcial przejchac przez lewa linie w momencie jak wyprzedza cie auto.

 

Dzis testowalem w ulewie z burza line assist i powiem ze ma problem z poprawna analiza lini na drodze w mega deszczu.

Natomiast sign assist bez problemu rozpoznaje znaki.

Edited by Bimbasz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzis testowalem w ulewie z burza line assist i powiem ze ma problem z poprawna analiza lini na drodze w mega deszczu.

 

Ale i tak uważam, że działa dość dobrze. Ja zauważyłem, że light assist z tą kamerką nie działa tak dobrze jak z kamerką, którą miałem wcześniej. Czasami zdarza się, że włączą się długie światła w terenie zabudowanym albo zbyt późno się wyłączą kiedy zbliżam się do jakiegoś samochodu, który jedzie w tym samym kierunku. Z tamtą kamerą Light Assist działał rewelacyjnie z tą działa dobrze ale nie tak dobrze jak z poprzednią.

Marcin jakbyś miał chwilkę to wrzuciłbyś opis bajtów z sterownika A5 z VCDS.

Edited by tom-998

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masz Tomek racje. Tamta dzialala bardziej dokladniej. Moze przez to ze ma wiekszy obiektyw. Ta ma taki maleńki. Ale i tak nie jest zle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzis testowalem w ulewie z burza line assist i powiem ze ma problem z poprawna analiza lini na drodze w mega deszczu.

Natomiast sign assist bez problemu rozpoznaje znaki.

 

Nie wiesz tak naprawde z jakiego auta masz kamere.

Moze Q3, moze 1T3, albo 5N - rózna wysokość nadwozia i pochylenie przedniej szyby

VW przy wymianie szyby zaleca kalibrację, mimo ze kamera wraca na swoje miejsce .

 

Light assist idzie dotrymowac by przełączał swiatła szybciej, tak samo z rozpoznawaniem Terenu zabudowania.

Mój po "trymowaniu" przy wykryciu 2 latarni zmienia juz światła na mijania

Z wykrywaniem auta jadądcego przed nami jest różnie, kiepsko jak mają brudne lampy czy słabe światła tylne. Rowerzysty z ledową lampką pod siodelkiem nie wykryje z 100m

Używam kamery A5 od ponad roku wiec troche jej natestowałem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie wiesz tak naprawde z jakiego auta masz kamere.

 

Akurat wiem dokładnie z jakiego mam, mam z passata, ponieważ była zakodowana pod passata, a logiczne jest, że kto demontuje kamerę to nie zmienia jej kodowania na inne tylko zostaje takie jak było.

 

 

Light assist idzie dotrymowac by przełączał swiatła szybciej, tak samo z rozpoznawaniem Terenu zabudowania.

Mój po "trymowaniu" przy wykryciu 2 latarni zmienia juz światła na mijania

Z wykrywaniem auta jadądcego przed nami jest różnie, kiepsko jak mają brudne lampy czy słabe światła tylne. Rowerzysty z ledową lampką pod siodelkiem nie wykryje z 100m

Zdradź szczegóły jak się "trymuje" light assist, jak nie chce Ci się pisać to podaj linka gdzie takie coś jest opisane.

 

poniżej filmik z kodowania kamery assystentów, może się komuś przyda.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam zamontowałem kamerkę i mam taki błąd Adres A5: Czujniki asyst.j.-p. Plik etykiet: 3AA-980-654.clb

Oznaczenie elementu: 3AA 980 654 D HW: 3AA 980 654 A

Komponent i/lub wersja: MFK_Gen1 H09 0300

Kodowanie: 01010101010202110201000001010000

Kod serwisu: WSC 12345 122 11111

Zbiór danych ASAM: EV_47X 001639 (VW46)

VCID: 39720E4DB88B4FE9685-806C

Kody błędów zostały skasowane.

 

2 - ilość znalezionych błędów. Oto one:

2621440 - Magistrala danych

U1121 00 [009] - brak informacji

Potwierdzony - Testowany od skasowania kodów błędów

Ramka zamrożona:

Stan błędu: 00000001

Priorytet błędu: 6

Częstość błędu: 1

Wew.licznik błędów: 150

Przebieg: 36088 km

Data: 2019.14.09

Czas: 21:34:50

 

2686976 - Magistrala danych

U1121 00 [009] - brak informacji

Potwierdzony - Testowany od skasowania kodów błędów

Ramka zamrożona:

Stan błędu: 00000001

Priorytet błędu: 6

Częstość błędu: 1

Wew.licznik błędów: 150

Przebieg: 36088 km

Data: 2019.14.09

Czas: 21:34:50

kamerka nie czyta znaków ? pozostałe funkcje działają beż zarzutów

Share this post


Link to post
Share on other sites

Michał do jakiego cana podłaczyłeś kamerkę bo to musi być Exp can wychodzi z gatewaya 17 i 7 pin

Edited by romeo9999

Share this post


Link to post
Share on other sites
Musi być GW z b7, jeżeli nie przeszkadza brak blokady kierownicy to on wystarczy.

 

A tak zapytam z ciekawości czemu brak blokady kolumny kierownicy ?? skoro rygiel z passata B7 2012 według eetki jest to 3C0905861J ta wersja rygla jest również obsługiwana w passatach B6 nawet z roku 2005

 

Pewnie do passata b6 trzeba sporo części wymienić żeby mieć takie cudo :(

 

Szyba, bordnetz, gateway itp. ?

Edited by SZYLO

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan podpięty do rozszerzonego myślę ze problem tkwi w gatewaya ,być może on jest nie odpowiedni ale nie wiem jaki obsługuje znaki ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

np

Oznaczenie elementu SW: 7N0 907 530 L HW: 1K0 907 951

Komponent: J533 Gateway H41 1620

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam ja posiadam taki

Adres 19: CAN Gateway

Oznaczenie elementu: 7N0 907 530 G HW: 1K0 907 951

Komponent i/lub wersja: J533 Gateway H41 1614

Kodowanie: 352006

Kod serwisu: WSC 12345 122 11111

VCID: 346C3F7997E9B281BB3-8061

Nie znaleziono błędów.

pozdrawiam dziękuję

Share this post


Link to post
Share on other sites

i co, uruchomiły się znaki?

jak nie, jaki masz licznik,

jaki nr softu w navi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nie uruchomiły się na wyświetlaczu wywala błąd usterka sing assist
 

Adres 17: Zest.wskaźników (J285) Plik etykiet: 3C8-920-xxx-17.clb

Oznaczenie elementu SW: 3AA 920 870 P HW: 3AA 920 870 P

Komponent: KOMBI H04 0811

Numer seryjny: 00000000000000

Kodowanie: 161F01

Kod serwisu: WSC 05314 115 00000

Zbiór danych ASAM: EV_Kombi_UDS_VDD_RM09 A04721

ROD: EV_Kombi_UDS_VDD_RM09_VW21.rod

VCID: 3F866055A6AF61E6A27-806A

-------------------------------------------------------------------------------

Adres 37: Nawigacja (J794) Plik etykiet: 1K0-035-27x-37.clb

Oznaczenie elementu SW: 3C8 035 279 L HW: 3C8 035 279 L

Komponent: RNS315-EU H70 0407

Numer seryjny: VWZAZ2N0284334

Kodowanie: 040004110400110000011301

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

 

Mam pytanie do tych co zamontowali kamerę. jakiej długości powinny być wiązki do przedłużenia lusterka i sensora zmierzchu / deszczu. mam już wszystko oprócz szyby i chciałbym przygotować sobie wiązki. Ze zdjęć powiedzmy ze jest to 10-15cm, czy tak jest w rzeczywistości?

 

Pytanie dodatkowe czy tą obudowę całości mogę zastosować w b6?

 

pzdr

Edited by symeks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy