Slabb Zgłoś #4361 Napisano 4 Września 2015 chodzi Ci o ten przycisk z literką P i kierownicą? To jest przycisk uruchamiania asystenta aktywnego parkowania (auto samo parkuje).Kolejny na lewo to przycisk od włączania/wyłączania czujników parkowania/area view Tak dokładnie wielkie dzięki. Idąc dalej tym tropem to czy nie uważacie ze tych przycisków wokoło skrzyni biegów nie jest za duzo w sensie nawet na maxa dopasiony passat ma ich tylko 4 a reszta zaślepki tzn 3 po lewej i po prawej 1 ( jeśli sie myle przepraszam ) a reszta i tak atrapy.... W B6 jak miałem było mniej przycisków wszystkie po maxie doposażenia zajęte a tu nawet na max wyposażony passat ma braki jakby czegoś brakowało co mozna było domowic...... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MM_VW Zgłoś #4362 Napisano 4 Września 2015 (edytowane) Tak dokładnie wielkie dzięki. Idąc dalej tym tropem to czy nie uważacie ze tych przycisków wokoło skrzyni biegów nie jest za duzo w sensie nawet na maxa dopasiony passat ma ich tylko 4 a reszta zaślepki tzn 3 po lewej i po prawej 1 ( jeśli sie myle przepraszam ) a reszta i tak atrapy.... W B6 jak miałem było mniej przycisków wszystkie po maxie doposażenia zajęte a tu nawet na max wyposażony passat ma braki jakby czegoś brakowało co mozna było domowic...... To już kolego kwestie poczucia estetyki projektanta. Symetrie, wstawki etc. :-)) A co do wcześniejszych problemów dyskutowanych przez kolegów to ja mam MY2016 i: 1. pedał hamulca nie wydaje, żadnych niepokojących dźwięków, 2. zegarek wskazuje mi od momentu wejścia do auta właściwą godzinę (mam ustawioną opcję automatycznej aktualizacji z GPS czy innego ustrojstwa) Co do kwestii tego sygnału o otwartej masce to podejrzewam, że jest za wysoko ustawiony "odbojnik". Nie patrzyłem jak to w B8 jest rozwiązane, ale chodzi o zwykle regulowane (wykręcane) elementy gumowe regulujące odległość maski od błotnika/pasa przedniego. Jak jest wysoko wykręcone to po lekkim dodatkowym odkształceniu w górę może powodować załączanie czujnika (wysunięcie trzpienia). ---- Aż zszedłem do garażu i tu regulacja odległości maski jest standardowa na 4 gumowych śrubach. Spróbuj je może wkręcić z 0,5-1 obrotu i zobacz czy problem lampki otwartej maski będzie się powtarzał Edytowane 4 Września 2015 przez MM_VW Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
anton Zgłoś #4363 Napisano 4 Września 2015 (edytowane) Jestem na forum od niedawna. Długo zastanawiałem się nad wyborem silnika do B8. Czytam forum od kilku miesięcy i nie mogłem zdecydować się na wybór silnika. W ciągu ostatnich dwóch tygodni miałem okazję przetestować przez weekend zarówno 2.0 TDI 150 KM jak i 1.8 TSI 180 KM. Każdemu przyszłemu właścicielowi Passata B8 polecam wypożyczyć na weekend to auto. Przejechanie kilkuset kilometrów w różnych warunkach ułatwia decyzję co do wyboru silnika, felg czy wersji wyposażenia. Natomiast jazda testowa ok. 5 km obok handlowca jest w moim odczuciu bezcelowa. Moja opinia jest subiektywna, ale mam nadzieję, że pomoże niektórym kierowcom w podobnych do moich dylematach. Kilka wniosków po przejechaniu każdym z nich ok. 700 km. 1. Zużycie paliwa 1.8 TSI 180 KM 140 km/h 8.7 160 km/h 10.7 Pierwsze 3 km od startu (zimny silnik) 13.5 2.0 TDI 150 KM 140km/h 6.5 160 km/h 7.4 Pierwsze 3 km od startu (zimny silnik) 9.5 A zatem w silniku 1.8 TSI trzeba liczyć się z ok. 3-4 litry większym spalaniem niż w silniku 2.0 TDI 150 KM. Oczywiście stosując zasady eco-drivingu można w 1.8 TSI uzyskać na autostradzie spalanie 6-7 litrów/100 km, ale tylko jadąc z prędkościami 100-120 km/h. Dynamika - TSI szybciej przyspiesza do 100 km. Natomiast na autostradzie diesel sprawiał wrażenie, że jest bardziej elastyczny ( dynamiczny). Nie wiem dokładnie jakie są dane katalogowe , jeśli chodzi o np. przyspieszanie w zakresie prędkości od 100 do 220 km/h, ale nie odniosłem wrażenia, żeby TDI ustępowało pod tym względem 1.8 TSI. Jako że użytkuję B7 TDI 140 KM, to byłem bardzo ciekaw tego silnika 1.8 TSI. To nieoczekiwanie duże spalanie bardzo mnie zniechęciło do TSI. Miałem wrażenie , że ten silnik to jednak przełom, jeśli chodzi o oszczędność. Niestety przy analogicznych prędkościach autostradowych TSI ma większe obroty silnika i subiektywnie wydaje się głośniejszy. Także po przejechaniu kilkuset kilometrów w TSI śr. spalanie oscylowało ok. 10 l/100 km( jazda miasto i auotstrada). W mieście trzeba się liczyć ze spalaniem rzędu 12-13 litrów. W czasie jazdy testowej nie jeździłem agresywnie. Była to jazda dynamiczna, podobna w obu autach. Przy różnicy 9 tys. w zakupie i tak zdecyduję się na TDI, mimo że rocznie przejeżdżam około 18 tys. km. Nie wiem skąd u niektórych użytkowników spalanie 1.8 TSI wynosi około 8 litrów. Mnie nie udało się uzyskać takiego wyniku ( może gdybym stosował eco-driving na drogach podmiejskich i nie przekraczał ograniczeń prędkości - to uzyskałbym te 7-8 l/100 km. DSG. Nigdy nie użytkowałem auta z automatyczną skrzynię biegów. I tu mam dylemat. Znakomicie sprawdza się w połączeniu z ACC, zwłaszcza na autostradzie, w korkach z auto-hold. (noga odciążona ). Nie podobał mi się natomiast fakt dążenia DSG do jazdy na jak najwyższym biegu (ciekawe jak to wpływa na żywotność koła dwumasowego - w prasie motoryzacyjnej opinie są niepochlebne). No i kick-down- subiektywnie za duża zwłoka czasowa przy redukcji biegu. DSG jakby zastanawiała się, który bieg wybrać. Ci którzy jeżdżą z DSG nie wrócą do manuala. Ja mam wątpliwości czy ją wybrać. Na autostradzie 2.0 TDI jest elastyczny, więc nie trzeba redukować biegu. Jedynie w mieście w korkach będzie mi brakowało DSG. No i głośność we wnętrzu. Tu jestem niemile zaskoczony. O ile przednia szyba jest dźwiękochłonna, to boczne ewidentnie na autostradzie hałasują (kłania się brak bocznych szyb dźwiękochłonnych w Polsce) . I ten hałas na autostradzie to największa wada jaką udało mi się znaleźć w B8. Miesiąc temu miałem okazję przejechać około 500 km BMW serii 5 F10 3.0 diesel i muszę powiedzieć, że porównując wnętrze passata B8 do F10 nie widzę różnicy. Mam wrażenie, że oba auta mają porównywalną jakość materiałów. Wnętrze w B8 w wersji highline zasługuje na najwyższą pochwałę ( szkoda, że ten hałas na autostradzie przeszkadza) Auto bardzo ładnie wykończone wewnątrz. Zwłaszcza polecam wersję highline. Miałem okazję przetestować AID i klasyczne zegary. I tu rzecz ciekawa. Poza możliwością wyświetlenia mapy między zegarami na AID ( także w innym powiększeniu niż na Discovery PRO) oceniam to tylko jako fajny bajer , ale nic ponadto. Czy warto dopłacać do Discovery Pro? To też temat dyskusyjny. Już nawigacja Dicovery Media ma 6.5 cala przekątną, która w zupełności wystarczy. Jak do tej pory zastosowanie internetu w Discovery Pro w czasie jazdy( np. street view czy Janosik) nie sprawdziło się. Kolejna rzecz. Jasne wnętrze. Tu mam duży dylemat czy wybrać wnętrze ciemne czy jasne. Problemem na pewno jest w jasnym wnętrzu bardzo brudząca się alcantara. W aucie testowym, które miałem do dyspozycji (a miało przejechane raptem 1800 km ) alcantara była dość mocno przybrudzona. Nie wspomnę o schowkach w drzwiach, które wyłożone są także jasną wykładziną - nie wyobrażam sobie jak można utrzymać ją w czystości. Na pochwałę zasługuje fakt, że dolna wykładzina, do wysokości progów jest koloru czarnego. Dzisiaj gdybym miał wybierać jasne wnętrze to zdecydowałbym się na nie tylko w przypadku pełnych skórzanych foteli. Trzeba przyznać , że jasne wnętrze prezentuje się pięknie, ale z uwagi na fakt , że mam dwójkę małych dzieci, to chyba odpuszczę. Nawiasem mówiąc czarna skóra z alcantarą też się nieźle prezentuje i sprawia wrażenie bardziej praktycznej. Długo zastanawiałem się nad felgami. W TDI były 18", a w TSI 17". Po przejechaniu kilkuset kilometrów mam wrażenie , że o wiele bardziej komfortowe są17". Być może, gdyby dokupić DCC to sytuacja zmieniłaby się na korzyść 18 ". Ale tu znowu pojawia się dylemat ( ok. 7 tys. dopłaty za felgi 18"+ DCC) Chyba zostanę przy się 17" ( wyższy profil opony, mniejsze ryzyko uszkodzenia, no i wspominany komfort jazdy), zwłaszcza że te w wersji highline prezentują się całkiem nieźle. Oczywiście poza dyskusją 18" antracytowe prezentują się znakomicie. Czyli dylemat wygląd czy praktyczność. Przepraszam, że tak obszernie, ale mój wybór nie był łatwy, Zdecydowałem się przedstawić wszystkie moje dylematy. Podsumowując B8 wart swojej ceny. Ja zdecyduję się na 2.0 TDI 150 km. Nie jest to tytan mocy , ale w zupełności wystarcza do dynamicznego przemieszczania się ( także na autostradach). TSI jak dla mnie za głośny, no i jednak paliwożerny. W TDI trzeba zastanawiać się jak wejść ze spalaniem na poziom 8 l/100 km, w w TSI jak zejść ze spalaniem do 8 l/100 km. ( TDI nawet przy bardzo agresywnej jeździe z prędkościami od 90 do 200 km na autostradzie , częste dynamiczne przyspieszenia, noga w podłodze, nie udało mi się uzyskać średniego spalania wyższego niż 9.2 l/100 km DSG - tutaj największy dylemat (ciągle chodzi mi po głowie awaryjność - ewentualną gwarancja na 5 lat rozwiązuje problem). Edytowane 31 Października 2015 przez anton 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
piokow Zgłoś #4364 Napisano 5 Września 2015 Zapomniales dodać największej zalety TDI 150 koni. Że skrzynią DSG możesz zapodac chiptuning za 2 tysie i mieć prawie 200 koni i 400 niutkow . W 1,8 TSI możesz o tym pomarzyć. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pioter2009 Zgłoś #4365 Napisano 5 Września 2015 To już kolego kwestie poczucia estetyki projektanta. Symetrie, wstawki etc. :-)) A co do wcześniejszych problemów dyskutowanych przez kolegów to ja mam MY2016 i: 1. pedał hamulca nie wydaje, żadnych niepokojących dźwięków, 2. zegarek wskazuje mi od momentu wejścia do auta właściwą godzinę (mam ustawioną opcję automatycznej aktualizacji z GPS czy innego ustrojstwa) ---- Jeśli chodzi o ten pedał hamulca to coraz bardziej mam obawy, że faktycznie jest coś z nim nie tak... A co do zegarka to robię tak, ustawiam zegarek w opcji ręcznie, następnie przełączam na GPS i wtedy zegarek cofa się mi o godzinę, już naprawdę nie wiem o co chodzi z tym pitolonym zegarkiem. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
szylton Zgłoś #4366 Napisano 5 Września 2015 Zaznacz czas letni i dopiero ustaw godzinę. Potem auto GPS. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pioter2009 Zgłoś #4367 Napisano 5 Września 2015 Mam zaznaczony czas letni automatycznie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kriss555 Zgłoś #4368 Napisano 5 Września 2015 To go odznacz i zobacz co bedzie. Kwestia jest ewidentnie autoustawienia zegara gps, czas gps nie ma czasu letniego i zimowego stad to cofanie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Prim Zgłoś #4369 Napisano 5 Września 2015 Chyba troche przesadzasz z tym spalaniem 1.8.... Moge powiedzieć tak jak Ty ... Ze te 700 km sa mało miarodajne ja po 11k mam (patrz stopka) około 8... Nie oszczędzam paliwa - codzinnie praca-korki... Weekend wyjazd... + wakacje. Ja bym powiedział ze różnica w spLaniu tsi/tdi -1,5-2l. nie wiecej. Na wakacjach byłem z kumplem - kumpel 2.0tdi 150km.. średnia z całego wyjazdu - moja 7,7 , on 7,2... Tama sama jazda i obciążenie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pioter2009 Zgłoś #4370 Napisano 5 Września 2015 Chyba troche przesadzasz z tym spalaniem 1.8.... Moge powiedzieć tak jak Ty ... Ze te 700 km sa mało miarodajne ja po 11k mam (patrz stopka) około 8... Nie oszczędzam paliwa - codzinnie praca-korki... Weekend wyjazd... + wakacje. Ja bym powiedział ze różnica w spLaniu tsi/tdi -1,5-2l. nie wiecej. Na wakacjach byłem z kumplem - kumpel 2.0tdi 150km.. średnia z całego wyjazdu - moja 7,7 , on 7,2... Tama sama jazda i obciążenie Jeśli chodzi o trasę to jest całkiem spoko, żeby nie powiedzieć...idealnie (Zielona Góra-Dortmund, spalanie 6,7), ale w mieście to już faktycznie nie wygląda to zbyt kolorowo (kupując to auto miałem świadomość takiego spalania), średnie u mnie wychodzi często 11-13 litrów, tylko że ja po mieście nie robię dużych odcinków, więc na pewno stąd tak duże połykanie benzynki i taka średnia. Co do zegarka to coś tam pokombinowałem, zobaczę jutro czy jest efekt. A którą strefę macie Wy wybraną??? Ja dotychczas miałem+ 0h czas zachodnioeuropejski (GMT) i tutaj działy się te cyrki z przestawianiem się czasu, teraz zmieniłem na +2h czas wschodnioeuropejski... Tylko cholera ten pedał hamulca nie pozwala mi zasnąć:hmm Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MM_VW Zgłoś #4371 Napisano 5 Września 2015 (edytowane) Chyba troche przesadzasz z tym spalaniem 1.8.... Moge powiedzieć tak jak Ty ... Ze te 700 km sa mało miarodajne ja po 11k mam (patrz stopka) około 8... Nie oszczędzam paliwa - codzinnie praca-korki... Weekend wyjazd... + wakacje. Ja bym powiedział ze różnica w spLaniu tsi/tdi -1,5-2l. nie wiecej. Na wakacjach byłem z kumplem - kumpel 2.0tdi 150km.. średnia z całego wyjazdu - moja 7,7 , on 7,2... Tama sama jazda i obciążenie Myślę, że te +/- 2l/100 km długodystansowo, w mieszanych warunkach, przy w miarę standardowej jeździe może być w całkiem miarodajne. Zresztą jak się urealni spalanie katalogowe i konsekwentnie skoryguje katalogowe różnice w spalaniu między tymi silnikami to wyjdzie podobnie. Ja przed skasowaniem długodystansowego licznika na po niecałych 8 tys, km miałem 5,9 w tdi 190 KM. Ok. 75% tego przebiegu to jazda autostradami i ekspresówkami z prędkością przepisową +10/20 km/ przy zawsze wyłączonym start-stop. Jednakże kolega Anton raczej miał dość dynamiczną charakterystykę, a przy dynamiczniejszej jeździe różnice w spalaniu między tymi silnikami ędzie rosła. Dlatego jakoś nie pasuje mi ta różnica w tym co podał Prim między 7,7 w 1,8tsi i 7,2 w 1,5tdi, bo to by oznaczało jazdę jednostajną z wysoką prędkością lub dynamiczną, czyli warunki zbliżone do tych które podawał Anton, i wtedy dla przy 7,2 w tdi jakoś nie mogę uwierzyć w 7,7 w tsi. Bo to jakoś nie licuje nawet z danymi katalogowymi, które trzeba potraktować mnożnikiem. - - - - - aktualizacja - - - - - Tylko cholera ten pedał hamulca nie pozwala mi zasnąć:hmm Może nagraj te odgłosy i zamieść dla porównania. Może przewrażliwiony jesteś P.S. Nie pamiętam ustawień zegara, ale chyba na pewno nie mam zachodnioeuropejskiego. Edytowane 6 Września 2015 przez MM_VW Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
szylton Zgłoś #4372 Napisano 5 Września 2015 My mamy czas letni srodkowoeuropejski teraz +2. Tak ustaw, zahacz automatyczna zmianę i włącz GPS Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pioter2009 Zgłoś #4373 Napisano 5 Września 2015 Myślę, że te +/- 2l/100 km długodystansowo, w mieszanych warunkach, przy w miarę standardowej jeździe może być w całkiem miarodajne. Zresztą jak się urealni spalanie katalogowe i konsekwentnie skoryguje katalogowe różnice w spalaniu między tymi silnikami to wyjdzie podobnie. Ja przed skasowaniem długodystansowego licznika na po niecałych 8 tys, km miałem 5,9 w tdi 190 KM. Ok. 75% tego przebiegu to jazda autostradami i ekspresówkami z prędkością przepisową +10/20 km/ Jednakże kolega Anton raczej miał dość dynamiczną charakterystykę, a przy dynamiczniejszej jeździe różnice w spalaniu między tymi silnikami ędzie rosła. Dlatego jakoś nie pasuje mi ta różnica w tym co podał Prim między 7,7 w 1,8tsi i 1,5tdi, bo to by oznaczało jazdę jednostajną z wysoką prędkością lub dynamiczną, czyli warunki zbliżone do tych które podawał Anton, i wtedy dla przy 7,2 w tdi jakoś nie mogę uwierzyć w 7,7 w tsi. Bo to jakoś nie licuje nawet z danymi katalogowymi, które trzeba potraktować mnożnikiem. - - - - - aktualizacja - - - - - Może nagraj te odgłosy i zamieść dla porównania. Może przewrażliwiony jesteś P.S. Nie pamiętam ustawień zegara, ale chyba na pewno nie mam zachodnioeuropejskiego. Nagram i sami sobie posłuchacie, to mój pierwszy passat, więc może faktycznie przesadzam Szylton, dzięki. Jutro zmienię Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ebastian Zgłoś #4374 Napisano 5 Września 2015 w Seat Altea XL 1.8 TSI DSG mojej żony przy 220km/h spalanie wychodzi między 14 a 15 litra (A1 do Gdańska, sprawdzane kilka razy) więc zakładam, że jeżeli Passat przy 200 spali między 10 a 11 litra - będzie to akceptowalne (jest lżejszy i niższy niż Altea) Z kolei w mieście owym Seatem osiągnąć spalanie 12-13 litra to żaden wielki wyczyn, starczy "cisnąć" w miejscach gdzie nie ma korków:) zapewne Passat 1.8 będzie wyglądał podobnie więc porównywanie spalania benzynki do DIEZEL'a ma sens tylko przy "eko" lub jak kto woli jeździe zgodnie z ograniczeniami. Last but not least - uważam 1.8 TSI (a tym bardziej 2.0 TSI) za suuuper silnik - kiedy chcę mogę jechać ekonomicznie a kiedy chcę mogę mieć bardzo fajne przyspieszenia i wrażenia z jazdy (nieosiągalne w ON z racji np. doznań dźwiękowych, wyższych obrotów) - ale kosztem spalania coś za coś., nie ma się co oszukiwać tutaj sprawdza się ta sama prawda co w SUBARU IMPREZA - TURBO ŻYJE - TURBO PIJE Ale podczas kiedy moje Subaru GT nie potrafi zejść poniżej 15l nawet przy jeździe "ECO" - 1.8 robi to z duuużą klasą Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
iluvmyvw Zgłoś #4375 Napisano 5 Września 2015 Ładnie wykonany model. Gdzie takie sprzedają? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
piokow Zgłoś #4376 Napisano 6 Września 2015 W mieście w korkach tylko start stop ratuje 1,8 przed wejściem w pułap 12l u mnie aktualnie 10,3 przy jeździe miasto bez korków w 80% jeżdżąc jak 90% kierowców czyli wolno. Przy poszaleniu nawet w trybie ECO to cyferka szybko pnie się w gore. Poza miastem to już jak kolega napisał nie ma szału i ponad 10 na autostradzie trzeba liczyć nawet tylko przy 160. Przy większych prędkościach wcale bym się nie zdziwil jakby 2,0 TSI paliło mniej. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ptaku Zgłoś #4377 Napisano 6 Września 2015 W moim Golfie 6 2.0tsi przy mocy 265km/360Nm srednie spalanie wynosi 10.2L/100km tak wiec uwazam ze to jeden z lepszych silnikow do uzywania na codzien Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Prim Zgłoś #4378 Napisano 6 Września 2015 MM_VW sprostowanie. Ten TDI to 2.0 170 km b6 - 2006r, ~230k przebiegu... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MM_VW Zgłoś #4379 Napisano 6 Września 2015 (edytowane) Z 2.0 tdi z B6 nie mam porównania, ale ponieważ długo nie mogłem się rozstać z moim 1,9 TDi B5 3BG (ostatnie sztuki z 2005) 130KM to mogę powiedzieć, że średnie spalanie na dystansach nie mniejszych niż 8 tys. km w tym 190KM wychodzi mi 0,9 l/100km mniejsze niż tam. Ostatnio nawet jechałem wakacyjnie ze znajomym po niemieckich drogach krajowych trasę 200 km on własnie B5 ja swoim i w tych samych warunkach z pręd. do 100 km/h mnie wyszło 4,4 a u niego 5,3, więc ta różnica ok. 1 litra się w miarę potwierdza. To tak trochę tematu, ale ... Edytowane 6 Września 2015 przez MM_VW Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
piokow Zgłoś #4380 Napisano 6 Września 2015 Coraz ciekawsze historie w VW. Discovery Pro i CarNet nie wie że istnieją stacje benzynowe BP za to proponuje takie globalne koncerny jak Cepsa Markant czy Campsa Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach