pogromca Zgłoś #1 Napisano 1 Listopada 2010 (edytowane) Dobra obiecałem, że zdam relację z montażu C/L Home, więc korzystając z wolnego czasu skleciłem jako taki manual. Może nada się do warsztatu:fajny Coming/Leaving Home to określenie funkcji, którą zwykle posiadają najnowsze modele samochodów, np. Passat B6 w opcji. Polega to na tym, że gdy zamykamy lub otwieramy naszego passata z pilota i jest już ciemno to przez określony czas pozostają zapalone światła zewnętrze w celu ułatwienia nam dojścia do domu (Coming Home) lub z domu do samochodu (Leaving Home). W pasku B6 w standardzie świecą się pozycyjne plus mijania oraz podświetlenie deski rozdzielczej, w opcji można mieć jeszcze podświetlenie przestrzeni wokół samochodu lampkami pod lusterkami zewnętrznymi. W B5FL nie ma w ogóle takiej możliwości w standardzie, ale na szczęście można to zrealizować za pomocą oddzielnego modułu. Na Ebay.de jest masa tego typu modułów, jednak zdecydowana większość to chińskie badziewie, którego nie polecam kupować, mimo że cena może wydawać się całkiem dobra. Te chińskie wynalazki mają zwykle tylko 1-2 wyjścia o ograniczonym obciążeniu, trzeba ciąć fabryczne przewody aby to zamontować, nie rozłączają wyjść po załączeniu zapłonu i powodują inne drobne problemy, które w rezultacie sprawiają że odechciewa się korzystać z tych urządzeń. Na szczęście istnieje alternatywa, ja znalazłem również na Ebay.de bardzo dobre urządzenie niemieckiej produkcji, które spełniło wszystkie moje oczekiwania. Co prawda jest sporo droższe od tych chińskich, no ale co zrobić, za jakość się płaci, ale jak ktoś jest zdolny to może sobie coś takiego zrobić sam. Może na początek opiszę trochę to ustrojstwo. Tak to wygląda z zewnątrz: - Urządzenie może być sterowane masą lub plusem, - Posiada trzy niezależne wyjścia, - Maksymalne obciążenie to 14 A na każde wyjście, - Pobór prądu 5 mA, - Regulowany czas aktywacji wyjść w zakresie od 1 do 120 sekund, - Posiada czujnik oświetlenia z regulowaną czułością, - Wymiary to 70x50x35 mm. Oznaczenia kolorów przewodów: - czarne – 3x wyjścia +12V - zielony – zasilanie +12V po zapłonie - czerwony – zasilanie stałe +12V - biały – sterowanie +12V - brązowy – masa - fioletowy – sterowania masą - czarno-czerwony – czujnik światła Tak wygląda rzeczony czujnik światła, jest to fotorezystor: Czułość czujnika można regulować, tak samo jak czas świecenia świateł. Trzeba zdjąć pokrywkę urządzenia. Regulacji dokonujemy widocznymi potencjometrami. No i dobra, mamy urządzenie, teraz trzeba zastanowić się jakimi światłami chcemy realizować naszą nową funkcję. W związku z tym, że mam lusterka zewnętrzne z podświetleniem od Superba to jedno wyjście przeznaczę na te lampki, jedno na podświetlenie deski rozdzielczej i jedno na światła przeciwmgłowe, będzie prawie jak oryginał. Poza tym chcę jeszcze zrobić tak, żeby lampka pod lusterkiem włączała się w momencie otwarcia danych drzwi, tak jak w oryginale lampka pod drzwiami. Ogólnie to polecam zaopatrzyć się w lusterka z podświetleniem bo wtedy ta cała funkcja jest bardziej efektowna i efektywna zarazem też. Zrobiłem schemat jak to wszystko należy podłączyć. Oto i on: Lampka pod drzwiami jest załączana masą w momencie otwarcia drzwi, a plus jest na stałe. Ja do zasilania lampki pod lusterkami potrzebuję stałą masę, a plus ma się pojawiać w momencie otwarcia drzwi. Aby to zrealizować zastosowałem mini przekaźnik 1 A, podłączenie wg schematu, plus bierzemy od lampki pod drzwiami, ma on również służyć do zasilania lampki pod lusterkiem, a masa również od lampki pod drzwiami na cewkę przekaźnika. Zgodnie ze schematem trzeba zastosować diody, po to żeby w momencie otwarcia drzwi kierowcy świeciła się tylko lampka po lusterkiem kierowcy a nie obie, a jednocześnie żeby moduł uruchamiał dwie lampki jednocześnie gdy jest ciemno. Tak wygląda ten przekaźnik z okablowaniem gotowy do założenia: Tak wygląda wtyczka od strony lusterka z podświetleniem. Zaznaczyłem piny odpowiedzialne za podświetlenie. Natomiast po stronie instalacji drzwi te piny w kostce są oczywiście nieobsadzone. Instalujemy wcześniej przygotowane przewody zgodnie ze schematem. Piny zainstalowane. Teraz podłączamy się do lampki oświetlenia pod drzwiami, zgodnie ze schematem. Gotowe, a wygląda to tak: Robimy w miarę porządek z tymi kabelkami. Sprawdzamy czy lampka świeci. Jak widać świeci. Więc instalujemy to samo w drugich drzwiach. Jak się z tym uporamy to można przystąpić do montażu modułu C/L Home. Zasilanie stałe modułu, zasilanie po zapłonie i masę podłączamy w okolicach wspornika przekaźników, na połączenia śrubowe, dlatego trzeba przewody zakończyć konektorami oczkowymi. Na zasilaniu najlepiej zastosować bezpiecznik 15 A, w razie potrzeby można będzie dezaktywować moduł. Dodatkowo wszystkie trzy wyjścia też lepiej zabezpieczyć bezpiecznikami 5 A, da to możliwość odłączenia poszczególnych wyjść w razie konieczności. Połączenia śrubowe pod które należy się podpiąć pokazałem na zdjęciu poniżej. Stały plus pod połączenia oznaczone 30, a plus po zapłonie pod połączenie 75X. Masę podłączamy do nadwozia przy progu. Teraz podłączamy sterowanie modułem. Ja zrobiłem za pomocą kierunkowskazu bo już nie chciało mi się kombinować z centralnym. Czyli wykorzystujemy biały przewód a fioletowy można uciąć lub zaizolować i schować. Biały przewód łączymy przy progu, w kostce 10-pinowej koloru brązowego jest na pinie nr 9 przewód koloru czarno-białego, to jest plus na kierunkowskaz i do tego kabla się przypinamy. Akurat nie mam tutaj zdjęcia. Sterowanie kierunkowskazami jest wbrew pozorom dobre, urządzenie nie włącza się bez potrzeby. Jedyny przypadek kiedy urządzenie zostanie aktywowane to przy włączeniu świateł awaryjnych, gdy kluczyka nie będzie w stacyjce to moduł uruchomi się jeden raz. Teraz dobieramy się do wtyczki przy włączniku świateł. Jedno wyjście ma służyć do podświetlenia deski rozdzielczej, więc łączymy je z przewodem na pinie nr 17, oznaczonym jako 58d. Drugie wyjście dajemy na światła przeciwmgłowe, pin nr 8, oznaczony jako 84a na włączniku świateł. Dobra, jeszcze pozostało trzecie wyjście, które dajemy na podświetlenie pod lusterkami. Łączymy przewód zgodnie ze schematem, niestety jeden przewód do lusterka pasażera trzeba przeciągnąć pod deską rozdzielczą, należałoby zdemontować schowek i tamtędy poprowadzić przewód aż do drzwi pasażera. Tak u mnie wygląda zamontowany moduł. Nawet nie wiem kiedy ale jak widać poszedł mi jeden uchwyt od półki, a ciężko go skleić żeby się jakoś dłużej trzymał. No i na koniec trzeba jeszcze jakoś ładnie ukryć czujnik światła. Ja zrobiłem obok czujnika deszczu więc chyba miejsce jak najbardziej odpowiednie i mało kto się domyśli że to samoróbka. No i to by było na tyle, wszystko jak na razie działa bez zarzutu i mam nadzieję, że tak pozostanie. Dobre jest to, że włączając zapłon urządzenie się dezaktywuje, więc nie trzeba czekać na odjazd aż światła zgasną, jak w tych chińskich modułach, poza tym póki klucz jest w stacyjce to się moduł nie uruchomi, tak więc można używać kierunkowskazów bez przeszkód. Nie trzeba też ciąć żadnych kabli, nie wpływa w żaden sposób na istniejącą instalacje samochodu, wszystkie wyjścia są odseparowane i zabezpieczone, jak i cały moduł, także wszystko tutaj jest przemyślane. W razie wątpliwości piszcie w tym temacie, postaram się wszystko wyjaśnić jak będę umiał. Nie biorę odpowiedzialności za ewentualne usterki samochodu powstałe przy wykonywaniu czynności opisanych w tym manualu. Ogólnie to najważniejszy jest ten schemat, on wszystko wyjaśnia, także tego się trzymać a będzie dobrze. A poniżej filmik jak to działa. [ame] [/ame] Edytowane 17 Grudnia 2010 przez pogromca Dodałem filmik Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jaack Zgłoś #2 Napisano 25 Listopada 2010 Witam, właśnie jestem na etapie dogadywania kupna tego sterownika od producenta (kupuję 2szt. - 1 dla szwagra, druga dla mnie). Koleś zgodził się mi zrobić wersję z powoli gasnącymi światłami i tak samo przy zapalaniu ;D Tak się zastanawiam czy wpięcie sterowania w kierunki to na pewno dobre wyjście... Nie miałeś jaj z tym żadnych? Dużo roboty było z poprowadzeniem czujnika zmierzchu aż do lusterka? (Też mam czujnik deszczu więc wykorzystam to tak samo jak Ty ) Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pogromca Zgłoś #3 Napisano 26 Listopada 2010 Nie miałem i nie mam jak do tej pory żadnych problemów z urządzeniem. Sam producent na swojej stronce zaleca podłączenie pod kierunki. Nic się nie może stać bo jak jest włączony zapłon to urządzenie jest nieaktywne. Czyli niezamierzone uruchomienie będzie tylko przy światłach awaryjnych i to tylko pod warunkiem że będzie ciemno. Na takie ustępstwo mogę się zgodzić. Z pociągnięciem czujnika nie było problemów, trzeba przedłużyć kabel, zdjąć oczywiście lampkę, słonecznik, lusterko wewnętrzne, tapicerkę lewego słupka i fragment uszczelki. Wydaje się dużo ale to wszystko ładnie i szybko się demontuje, także nie ma problemu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jaack Zgłoś #4 Napisano 27 Listopada 2010 Aha jak tylko dostanę to cacko zabieram się do roboty ;] A jak z ustawieniem czułości czujnika? Dobrałeś szybko odpowiednie ustawienie? Mam dylemat gdzie to podpiąć, bo nie mam lusterek z podświetleniem. Chyba dam w postojówki tył, halogeny przód (bo jak bym chciał mijania to by wypadało postojówki też odpalić, a kabli za mało ;p) i podświetlenie deski, co Ty na to? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kamil_01 Zgłoś #5 Napisano 28 Listopada 2010 mogę prosić o jakiś link do tego modułu, ale dokładnie tego samego jak w/w instrukcji montażu tego z ebay.de dziękuje i pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jaack Zgłoś #6 Napisano 29 Listopada 2010 http://www.miketronics.de/Seiten/FollowMeHome_der_alleskoenner.htm A proszę bardzo Jak byś czegoś nie czaił po niemiecku, to śmiało wal Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kamil_01 Zgłoś #7 Napisano 29 Listopada 2010 czyli to by był ten... http://www.miketronics.de/Seiten/FollowMeHome_der_alleskoenner.htm jeszcze jedno pytanie żeby to zamówić trzeba do nich chyba zadzwonić hmm... pzdr. Kamil Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Siwy_223 Zgłoś #8 Napisano 29 Listopada 2010 czyli to by był ten...http://www.miketronics.de/Seiten/FollowMeHome_der_alleskoenner.htm jeszcze jedno pytanie żeby to zamówić trzeba do nich chyba zadzwonić hmm... pzdr. Kamil są jeszcze e-maile. Koszt z przesyłką to 41e. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jaack Zgłoś #9 Napisano 29 Listopada 2010 są jeszcze e-maile. Koszt z przesyłką to 41e. Yyy, nie bardzo, koszt samego modułu to 59 EUR, za zamówienie mailem jest 2 EUR upustu (57), przesyłka to 4 EUR - razem 61 EUR. Ja za dwa z przeróbką żeby światła powoli się zapalały i gasły (ok. 1,5s) dałem 118 EUR - czyli norma, ale nie wołał nic więcej za dorobienie tego dodatku. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Siwy_223 Zgłoś #10 Napisano 29 Listopada 2010 ok, spoko. Może gość mi podał cenę za inny moduł. Kusi mnie, żeby sobie zamontować Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pogromca Zgłoś #11 Napisano 29 Listopada 2010 Aha jak tylko dostanę to cacko zabieram się do roboty ;]A jak z ustawieniem czułości czujnika? Dobrałeś szybko odpowiednie ustawienie? Mam dylemat gdzie to podpiąć, bo nie mam lusterek z podświetleniem. Chyba dam w postojówki tył, halogeny przód (bo jak bym chciał mijania to by wypadało postojówki też odpalić, a kabli za mało ;p) i podświetlenie deski, co Ty na to? Przy czułości nic nie grzebałem bo akurat było ustawione dla mnie odpowiednio. Tylko długość świecenia sobie zmniejszyłem. Co do podłączenia no to już według uznania, postaram się na dniach wrzucić krótki filmik jak to u mnie wygląda. Zapomniałem dodać że świecą się jeszcze lampki tablicy rejestracyjnej. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
darecki11 Zgłoś #12 Napisano 29 Listopada 2010 (edytowane) Gratuluję pomysłowości. Prawdopodobnie i ja się skuszę na zamontowanie tego układu. Brawo. To znowu ja. Co powiesz o takim module, co prawda jest on przeznaczony do aut bez can. Ale to przecież można pominąć. http://cgi.ebay.co.uk/Light-Duration-all-makes-Coming-Home-Leaving-Home-/270666279768?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f04f7ab58 Edytowane 29 Listopada 2010 przez darecki11 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jaack Zgłoś #13 Napisano 29 Listopada 2010 Tutaj CAN przecież nie ma nic wspólnego kolego Widać, że ten układzik działa podobnie, tylko nie widzę czujnika zmierzchu, czytaj - środek lata, 12:00 w południe, otwierasz/zamykasz samochód a ten Ci podświetla ;/ Ja wybrałem ten układ od Miketronics z dwóch powodów, mianowicie: - czujnik zmierzchu, - przetestowane przez kolegę co oczywiście tego "Twojego" w żaden sposób nie wyklucza ;] Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zima18 Zgłoś #14 Napisano 30 Listopada 2010 Także sobie zrobiłem C/L Home, ale układem własnej roboty. Oczywiście nie posiada czujnika zmierzchu, a więc działa za każdym razem, kiedy otwieram/zamykam samochód. Nie jest to zbyt skomplikowany układ, działa (jak na razie) bez zarzutu. Czas podświetlania można regulować poprzez dobór elementów wykonawczych. Części kosztowały mnie około 10 zł. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kamil_01 Zgłoś #15 Napisano 30 Listopada 2010 Ok, wszystko czaje, światła włączą się gdy ze stacyjki zniknie zasilanie, wtedy idziemy oświetloną drogą do domu, ale nie mogę skumać kiedy i jak one mają włączyć się gdy wychodzę z domu, czy to trzeba podłączyć pod centralny zamek i z niego idzie sygnał kiedy mają się zajarać ? czy jak ?? :dupablada pzdr. Kamil Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Siwy_223 Zgłoś #16 Napisano 30 Listopada 2010 Ok, wszystko czaje, światła włączą się gdy ze stacyjki zniknie zasilanie, wtedy idziemy oświetloną drogą do domu, ale nie mogę skumać kiedy i jak one mają włączyć się gdy wychodzę z domu, czy to trzeba podłączyć pod centralny zamek i z niego idzie sygnał kiedy mają się zajarać ? czy jak ?? :dupablada pzdr. Kamil nie tak do końca, jak zniknie zasilanie po stacyjce to nic sie dzieje, dopiero jak zamkniesz auto to święcą się światła przez określony czas, żebyś miał czas na oddalenie się i dojście do domu. A włączają się jak otworzysz samochód - najlepiej z pilota, bo po co taka funkcja, gdy otwieramy auto kluczykiem ;p -otwierasz autko np z odległości 30m i masz trochę światła wokoło...funkcja teoretycznie przydatna, ale parkując w garażu, lub na oświetlonych miejscach niepotrzebna zupełnie - no chyba, że dla zabawy PS. jakbyś przeczytał wątek od początku, to dowiedziałbyś się, że sterowanie koledzy robią sygnałem "+" z kierunkowskazów... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kamil_01 Zgłoś #17 Napisano 30 Listopada 2010 JASSNE!!!!!!!! o k... no przecież jak zamykasz central to kierunki działają czytałem całe od początku do końca ale zapomniałem o tym fakcie KIERUNKI :D:D SORKI I WIELKIE DZIĘKI :roza Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jaack Zgłoś #18 Napisano 30 Listopada 2010 Hehe ;D Ja się zastanawiałem czy nie uruchamiać funkcji sygnałem który wywołuje ryglowanie/odryglowanie drzwi, ale wstępnie dam po kierunkach, jak nie będzie wnerwiać, to tak zostawię Mój moduł jest gotowy, właśnie schnie, Pan Mike jutro wysyła ;D (tylko ciekawe kiedy ja w tym zimnie to zamontuję ;/) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kamil_01 Zgłoś #19 Napisano 30 Listopada 2010 nie mają problemu żeby wysłać do Polski ? Aha pieniądze oczywiście na konto wpłacaliście ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jaack Zgłoś #20 Napisano 30 Listopada 2010 Przelew z góry (konto walutowe), zero problemu z przesyłką, też mnie to zdziwiło ;p (4 EURO! w Polsce więcej zapłacę ;p) Pytałem oczywiście czy można zrobić 50% płatności przed i 50% po, ale napisał mi, że mają zbyt dużo przykrych doświadczeń i nie chodzi to w grę. Z drugiej strony zaproponował, że jeśli się boję to mogę kupić przez Ebay (ale mimo wszystko płatność z góry). Podsumowując koleś bardzo porządny. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach