Skocz do zawartości
prezes2117

Wentylator od chlodnicy klimy

Rekomendowane odpowiedzi

Ja w 3B mam tylko jeden bieg wentylatora...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ja w 3B mam tylko jeden bieg wentylatora...

 

 

 

a masz klimatronik ? bo jest tak to powinny byc dwa biegi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam. Opornica również ma tylko 2 zaciski...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie przy schematach z tego rocznika jest wzmianka że dla silników poza AFN jest opcja wiatraka 300W z dwoma biegami pracy, różni się tylko tym że nie ma opcji "run-on" Opornica ma właśnie tylko 2 zaciski.

Edytowane przez GRZECHHH

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no okej mam dwa biegi ale kiedy wlaczam klime auto wydaje sie troche lepiej przyspieszac i teraz nie wiem czy temperatura cieczy chlodzacej jest odpowiednia bo ten wiatrak dosc szybko kreci na pierwszym biegu ..takjakby byl niedogrzany na zegarach nie bardzo to widac moze delikatnie wskazowka opadla z 90 stopni ale minimalnie widze tez inne spalanie ale prawdopodobnie przez zalaczona sprezarke jak to u was wyglada duze roznice w spalaniu z wlaczona klima i wogule jak sie zachowuje auto bo z poprzednich doswiadczen jakie mialem z innymi autami z wlaczona klima auto mulilo ...wiem ze troche to zagmatwane ale chce sie upewnic czy wszystko okej ...dzieki !!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kiedy wlaczam klime auto wydaje sie troche lepiej przyspieszac
Jest właśnie odwrotnie. Włączona klimatyzacja powoduje zmniejszenie mocy auta i jego zdolność do przyspieszeń.

 

...wiem ze troche to zagmatwane
Byłoby mniej, gdybyś używał znaków interpunkcyjnych...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kiedy wlaczam klime auto wydaje sie troche lepiej przyspieszac

 

U mnie mam identycznie. Przy włączonej klimie (manualna) auto odczuwalnie lepiej ciągnie i nie jest to jakieś przeczucie. Od 2 tys obrotów dostaje większego kopa niż bez klimy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
U mnie mam identycznie. Przy włączonej klimie (manualna) auto odczuwalnie lepiej ciągnie i nie jest to jakieś przeczucie. Od 2 tys obrotów dostaje większego kopa niż bez klimy.

 

Myślę,że to bardzo subiektywne wrażenia.W każdym absolutnie samochodzie z klimatyzacją po jej włączeniu odczuwalny jest delikatny spadek mocy podczas przyspieszania.Spręźarka klimatyzacji robi swoje i jest to naturalny objaw.W Waszym przypadku musielibyśmy pisać o anomialiach...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Myślę,że to bardzo subiektywne wrażenia.W każdym absolutnie samochodzie z klimatyzacją po jej włączeniu odczuwalny jest delikatny spadek mocy podczas przyspieszania.Spręźarka klimatyzacji robi swoje i jest to naturalny objaw.W Waszym przypadku musielibyśmy pisać o anomialiach...

 

Anomalia czy subiektywne wrażenie ale rzeczywistość.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Anomalia czy subiektywne wrażenie ale rzeczywistość.
Napiszę tak : napełnij układ klimatyzacji prawidłową ilością czynnika. Przejedź się autem. Podziel się wrażeniami.

Załączona sprężarka klimatyzacji stawia silnikowi opór, czyli pewna część wytworzonej przez silnik mocy "idzie" na tą właśnie sprężarkę. Nic za darmo.

Moc silnika jaką ma do dyspozycji kierujący jest pomniejszona o tą jej część, która wykorzystuje układ klimatyzacji.

 

Sterownik silnika w sytuacjach, w których kierowca chce wykorzystać całą moc silnika, odłącza sprężarkę klimatyzacji, jeśli ta została wcześniej załączona.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość wiciu_88

Witam

 

W moim B5 FL z 2002 roku ten wiatrak jest zużyty. Jak się go puknie to startuje. Jak go najłatwiej zdemontować i wyminić na nowy. Z góry czy od spodu. Mam typ valeo czy gate

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napiszę tak : napełnij układ klimatyzacji prawidłową ilością czynnika. Przejedź się autem. Podziel się wrażeniami.

Załączona sprężarka klimatyzacji stawia silnikowi opór, czyli pewna część wytworzonej przez silnik mocy "idzie" na tą właśnie sprężarkę. Nic za darmo.

Moc silnika jaką ma do dyspozycji kierujący jest pomniejszona o tą jej część, która wykorzystuje układ klimatyzacji.

 

Sterownik silnika w sytuacjach, w których kierowca chce wykorzystać całą moc silnika, odłącza sprężarkę klimatyzacji, jeśli ta została wcześniej załączona.

 

 

tak wszystko co jest tu napisane to prawda , z tym , ze u mnie naprawde wydaje sie ze auto lepiej ciagnie -mysle ze silnik jest poprostu niedogrzany i chodzi tak jakby na ssaniu napiecie na pierwszym biegu to 7.2 V w innych postach czytalem ze napiecie na pierwszym biegu powinno wynosic 4.8 V wiec cos jest nie halo do tego kolega mateusz ma to samo wiec to chyba nie sa jakies zludzenia ...a moze kolega mateusz zmierzy jakie napiecie jest na pierwszym biegu ?? dziekuje .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. Mam wrażenie, że działa mi tylko 1-bieg. Zmierzyłem dzisiaj napięcie na wtyczce i wynosi ono 9 V. Co to oznacza?

Dodam, że wymieniałem szczotki. Coś jeszcze padło ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Problem z wentylatorem jest dosyć powszechny więc postanowiłem przygotować małą pomoc.

 

W załączniku jest pokazany schemat podłączenia opornicy z trzema zaciskami oraz całego układu.

Analizując go można dojść do wniosku że tak naprawdę mamy tutaj możliwe 3 biegi wentylatora.

 

Włączając klimatyzacje sterownik silnika załącza od razu (powinien załączyć) przekaźnik J397 - Run-on relay. Zasilany jest przez opornice 1R odpowiada to małym obrotom wiatraka.

 

Przekaźnik J279 sterowany jest przez czujnik temperatury przy chłodnicy cieczy oraz czujnik ciśnienia przy chłodnicy klimatyzacji. Zasila on wiatrak również przez drugi rezystor w opornicy 1R. Załączenie tego przekaźnika podczas pracy klimatyzacji (załączonego J397) spowoduje że wypadkowa rezystancja opornicy wyniesie 0,5R a więc obroty wentylatora się zwiększą.

Przy nie włączonej klimatyzacji przekaźnik ten może również zostać załączony tylko z uwagi na zwiększającą się temperaturę wody, odpowiada wtedy za najniższe obroty.

 

Przekaźnik J280 sterowany jest przez dodatkowe zestyki czujnika temperatury przy chłodnicy cieczy oraz czujnika ciśnienia przy chłodnicy klimatyzacji. Jego załączenie całkowicie pomija opornicę i zasila wiatrak pełnym napięciem z instalacji, osiąga on wtedy maksymalne obroty.

Przy nie włączonej klimatyzacji przekaźnik ten może również zostać załączony tylko z uwagi na zwiększającą się temperaturę wody, odpowiada wtedy za najwyższe obroty.

 

Moje sugestie co do diagnozy:

- jeżeli wiatrak pracuje - nieważnej czy wysokie/niskie obroty to jest sprawny [pracuje znaczy włącza się po włączeniu klimatyzacji lub w upalne dni]

 

-Sprawdzić bezpieczniki 5A i 40A

 

- Aby sprawdzić działanie biegu Run-on [na odpalonym silniku po włączeniu klimatyzacji wiatrak powinien pracować na małych obrotach] najlepiej na włączonym zapłonie wyjąć przekaźnik J379 i kawałkiem drutu zewrzeć piny gniazda 30 z 87

Jeżeli wentylator nie wystartuje to należy sprawdzić opornice.

Po zwarciu J379 oraz zacisków opornicy E1 z E3+A wiatrak powinien pracować na pełnych obrotach, jeżeli tak to ewidentnie wina opornicy tj. części 1R odpowiedzialnej za małe obroty.

 

- Aby sprawdzić działanie sekcji z przekaźnikiem J279 należy postępować podobnie na włączonym zapłonie wyjąć przekaźnik J279 i kawałkiem drutu zewrzeć piny gniazda 30 z 87.

 

Jeżeli wentylator nie wystartuje to należy sprawdzić opornice.

Po zwarciu J279 oraz zacisków opornicy E2 z E3+A wiatrak powinien pracować na pełnych obrotach, jeżeli tak to ewidentnie wina opornicy tj. części 1R odpowiedzialnej za małe obroty.

 

- Aby sprawdzić działanie sekcji z przekaźnikiem J280 odpowiedzialne za najwyższe obroty należy postąpić podobnie jak wyżej tj. kawałkiem drutu zewrzeć piny jego gniazda 30 z 87.

Jeżeli nie wystartuje to sprawdzić sam wiatrak.

 

-Aby sprawdzić dodatkowo przekaźniki w układzie musimy podać masę na od tyłu gniazda na pin oznaczony jako 86, powinno to spowodować załączanie przekaźnika i włączenie wiatraka.

 

Ten opis wyczerpuje kwestię sprawdzenie elementów wykonawczych, jeżeli nie rozwiązało to problemów pozostaje jeszcze sprawdzić poprawność działania samych czujników, w celu załączenia konkretnego biegu podają one masę na pin 86. Na pinie 85 powinno być cały czas pełne napięcie +12V

opornica.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Problem z wentylatorem jest dosyć powszechny więc postanowiłem przygotować małą pomoc.

 

W załączniku jest pokazany schemat podłączenia opornicy z trzema zaciskami oraz całego układu.

Analizując go można dojść do wniosku że tak naprawdę mamy tutaj możliwe 3 biegi wentylatora.

 

Włączając klimatyzacje sterownik silnika załącza od razu (powinien załączyć) przekaźnik J397 - Run-on relay. Zasilany jest przez opornice 1R odpowiada to małym obrotom wiatraka.

 

Przekaźnik J279 sterowany jest przez czujnik temperatury przy chłodnicy cieczy oraz czujnik ciśnienia przy chłodnicy klimatyzacji. Zasila on wiatrak również przez drugi rezystor w opornicy 1R. Załączenie tego przekaźnika podczas pracy klimatyzacji (załączonego J397) spowoduje że wypadkowa rezystancja opornicy wyniesie 0,5R a więc obroty wentylatora się zwiększą.

Przy nie włączonej klimatyzacji przekaźnik ten może również zostać załączony tylko z uwagi na zwiększającą się temperaturę wody, odpowiada wtedy za najniższe obroty.

 

Przekaźnik J280 sterowany jest przez dodatkowe zestyki czujnika temperatury przy chłodnicy cieczy oraz czujnika ciśnienia przy chłodnicy klimatyzacji. Jego załączenie całkowicie pomija opornicę i zasila wiatrak pełnym napięciem z instalacji, osiąga on wtedy maksymalne obroty.

Przy nie włączonej klimatyzacji przekaźnik ten może również zostać załączony tylko z uwagi na zwiększającą się temperaturę wody, odpowiada wtedy za najwyższe obroty.

 

Moje sugestie co do diagnozy:

- jeżeli wiatrak pracuje - nieważnej czy wysokie/niskie obroty to jest sprawny [pracuje znaczy włącza się po włączeniu klimatyzacji lub w upalne dni]

 

-Sprawdzić bezpieczniki 5A i 40A

 

- Aby sprawdzić działanie biegu Run-on [na odpalonym silniku po włączeniu klimatyzacji wiatrak powinien pracować na małych obrotach] najlepiej na włączonym zapłonie wyjąć przekaźnik J379 i kawałkiem drutu zewrzeć piny gniazda 30 z 87

Jeżeli wentylator nie wystartuje to należy sprawdzić opornice.

Po zwarciu J379 oraz zacisków opornicy E1 z E3+A wiatrak powinien pracować na pełnych obrotach, jeżeli tak to ewidentnie wina opornicy tj. części 1R odpowiedzialnej za małe obroty.

 

- Aby sprawdzić działanie sekcji z przekaźnikiem J279 należy postępować podobnie na włączonym zapłonie wyjąć przekaźnik J279 i kawałkiem drutu zewrzeć piny gniazda 30 z 87.

 

Jeżeli wentylator nie wystartuje to należy sprawdzić opornice.

Po zwarciu J279 oraz zacisków opornicy E2 z E3+A wiatrak powinien pracować na pełnych obrotach, jeżeli tak to ewidentnie wina opornicy tj. części 1R odpowiedzialnej za małe obroty.

 

- Aby sprawdzić działanie sekcji z przekaźnikiem J280 odpowiedzialne za najwyższe obroty należy postąpić podobnie jak wyżej tj. kawałkiem drutu zewrzeć piny jego gniazda 30 z 87.

Jeżeli nie wystartuje to sprawdzić sam wiatrak.

 

-Aby sprawdzić dodatkowo przekaźniki w układzie musimy podać masę na od tyłu gniazda na pin oznaczony jako 86, powinno to spowodować załączanie przekaźnika i włączenie wiatraka.

 

Ten opis wyczerpuje kwestię sprawdzenie elementów wykonawczych, jeżeli nie rozwiązało to problemów pozostaje jeszcze sprawdzić poprawność działania samych czujników, w celu załączenia konkretnego biegu podają one masę na pin 86. Na pinie 85 powinno być cały czas pełne napięcie +12V

Fajny opis. Przyda się.

Napisz jeszcze jak dobrać się do przekaźników i gdzie są te bezpieczniki.

I pytanie, które zadałem wcześnie.

Co jeżeli mam na wtyczce 9V po włączeniu klimy. Wentyl działa, to chyba 1 bieg. I tylko ten działa?

 

Gdy w wentylator trzeba rąbnąć np śrubokrętem aby się włączył oznacza iż jego koniec już nastał ? Jak się tam do niego dobrać aby go wyjąć ?

 

Tzn oznaka że kończą się szczotki, albo zawieszają.

Wymień je albo cały wentylator.

U góry jedna śrubka. Następnie energicznie w prawo aż wyjdzie z zaczepów. Przewód idzie pod wiskiem do wtyki obok wlewu oleju do wspomagania.

Edytowane przez cinek1987cinek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

I mi pojawił sie problem z klimą :/ otóż kilma nabita była koniec lata rok temu wiec czynnika jest jeszcze sporo ale mam problem z wentylatorem nie działa po włączeniu klimy (tryb auto) wiec odpiąłem kostkę i podpiąłem go na krótko do akumulatora przedtem lekko w niego pukałem młoteczkiem (może zawiesiły sie szczotki) i to nic nie dało na krótko nie działa. Z kostki wychodzącej pod którą podpina się wentylator też nie ma napięcia wiec pewnie wina bezpiecznika 40A sprawdzę go wtedy to wyjdzie. Ale bardziej problem jest w wentylatorze bo nawet na krótko nie działa ???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rozbierz go i zobacz stan szczotek, [może się zablokował, że spaliło bezpiecznik] ewentualnie zaopatrz się w inny, nowy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No niestety musiałem nowy wstawić 159 zł ale i dobrze bo okazało sie że chłodnica mi lekko soczki puszcza wiec też od razu wymieniłem :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Panowie od dłuższego czasu się zastanawiam nad pewną sprawą, mianowicie :

Posiadam dwie chłodnice oraz dodatkowy wentylator (chłodnicy klimatyzacji), niedawno sprawdzałem czy działa i okazało się, że pracuje (podłączony na krótko), sęk w tym ... nie mam klimatyzacji (brak przycisku na panelu) Pomyślałem, że pewnie auto w Holandii miało dzwonka i zostały zamontowane dwie chłodnice - czy to ma sens ? Dodam również, że panel środkowy też wygląda na majstrowany bo brakuje mi trzech zaślepek czyli wychodzi na to, że był wymieniany.

Czy to możliwe, że ktoś wymontował klimatyzację ?

Sprawdzałem kody z naklejki - kodu na klimatyzację nie było (nie odczytałem jednego numeru, jest nieczytelny)

 

Wyposażenia mojego auta to :

2x przednie el. szyby

2x airbag przód

ABS

 

Szukałem na forum dekoderów VIN i znalazłem jedną stronę gdzie można rozkodować numer za 2 Euro i chyba skorzystam.

 

Pozdrawiam

Mateusz/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności