shel82 Zgłoś #1 Napisano 1 Września 2008 Witam, dokładnie jak w temacie, obecnie jeżdzę na 16" 205/55 i teraz niektórzy mówią by kupić opony trochę węższe, a wyższe, niektórzy, że tylko węższe jeszcze inni, że szersze bo styk bierznika z podłożem jest większy i przyczepność lepsza, a może te same? i jeszcze przy okazji zapytam czy w zime jeździećie na alu-felagch, bo ja zamierzam, a jedynym sprzeciwem jaki znalazłem to chyba tylko to, że alu jest droga w napraiwe przy okazji jakiegoś wypadu i, że może lakier odpadać od soli i piasku... z góry dzieki za podpowiedzi i pozdrawiam pasaciaży Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
JurekW Zgłoś #2 Napisano 1 Września 2008 (edytowane) W zasadzie to zrobisz jak zechcesz,lecz warto było by zainwestować w felgi stalowe ( odpada problem zamiany przed i po sezonie) i zamontować przynajmniej standardowy rozmiar opon zimowych , chociaż fachowcy zalecają na zimę montaż opon węższych o jeden rozmiar niż standardowe.Ja mam założone na stalówki oponki Kleber Krisalp 195/65R15. Edytowane 1 Września 2008 przez JurekW Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MM_VW Zgłoś #3 Napisano 1 Września 2008 Ja jeżdże na zimówkach w tym samym rozmiarze co letnie (205/60/15) i nie narzekam. Wiem, że to żadne fachowe stwierdzenie, ale głos w temacie. Dodatkowo poginam na alu-felgach (dodatkowy komplet) i też nie widzę, żadnych problemów z tym związanych. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jarucki Zgłoś #4 Napisano 1 Września 2008 (edytowane) a ja może dodam że: 1. jeśli poruszasz się po drogach odśnieżanych non-stop to opony miej jakie chcesz np 205/55/R16 2. jeśli poruszasz się po drogach odśnieżanych raz na jakiś czas to kup 185/60-65/R15-16 Co do felg: każdy poleca stalowe, bo: 1. sól itp. nie zeżrą felunków 2. uderzając w maleńkie krawężniki nie pęknie fela 3. z założenia stalowa tańsza od alu Edytowane 1 Września 2008 przez jarucki edi Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
marecek Zgłoś #5 Napisano 1 Września 2008 drobna poprawka: 195/65/15... Ich niewątpliwym atutem jest cena, bo są to najbardziej standardowe jakie można kupić - wszystkie nowe kompakty na tym rozmiarze jeżdżą z drugiej strony... w ubiegłą zimę eksperymentowałem w kopnym śniegu na podjeździe- ta sama śnieżna górka, takie same passaty, moje dunlopy M3 Wintersport (195/65/15) kontra dębice frigo 205/55/16... ja zakładałem łańcuchy. Dębica wjechała bez mielenia... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
shel82 Zgłoś #6 Napisano 2 Września 2008 Szukałem jeszcze tańszego rozwiązania i natknąłem się na opony: 205/60R16 Continental Conti Winter Contact TS790 - kilkuletnie (z 2003, 2004r.), sprzedawane na Allegro, nawet z gwarancją, ale zastanawia mnie rzeczywista wartość przydatności takiej opony, bo nie wiadomo jak one były przechowywane itd. (nibt zapasy magazynowe niemieckich handlarzy ) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Mr. X Zgłoś #7 Napisano 2 Września 2008 ja jeżdżę latem na alu 16" a zimą na stalówkach 15" Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Marios Zgłoś #8 Napisano 2 Września 2008 ja w zime latam na oponach sniegowych (gruba kostka) 225/45/R17 na aluminiowym felunku MAM7 i jak dla mnie auto zachowuje się lepiej niż na oponach weższych na grubym balonie ... auto wreszcie lata po sniegu jak przyklejone polecam jak ktos mieszka za miastem i czasem jeździ tam gdzie piaskarki nie wjerzdzają Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
JurekW Zgłoś #9 Napisano 2 Września 2008 Szukałem jeszcze tańszego rozwiązania i natknąłem się na opony:205/60R16 Continental Conti Winter Contact TS790 - kilkuletnie (z 2003, 2004r.), sprzedawane na Allegro, nawet z gwarancją, ale zastanawia mnie rzeczywista wartość przydatności takiej opony, bo nie wiadomo jak one były przechowywane itd. (nibt zapasy magazynowe niemieckich handlarzy ) shel82 ; Pięć sezonów dla oponki zimowej to maksimum - w niemcowni przy przeglądzie na to zwracają uwagę i zalecają właścicielowi wymianę na nowe.Kup opony z datą produkcji jak najmłodszą '08 , '07. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
shel82 Zgłoś #10 Napisano 2 Września 2008 Chyba jednak pozostanę przy opcji lato 16/205/55, a na zimę 15/195/65 - rozmiar kompaktowy, ponieważ cena zimówek w tym rozmiarze jest niebanalnie mniejsza niż dla 16/205/55 - nawet 100zł różnicy, co automatycznie zwraca mi koszt zakupu stalowych obręczy Zastanawia mnie fakt, że niektórzy piszą by założyć większy rozmiar i wałaśnie ku temu się prędzej skłaniałem, bo mieszkam za miastem i czasem ciężko się przedrzeć przez zaspy, a jak miałem poprzednio Audi 80 ten sposób zdawał egzamin, ale to może poddam jeszcze waszym językom Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
netadmin_47 Zgłoś #11 Napisano 2 Września 2008 Panowie, fizyka i mechanika się kłania. Przy węższej oponie jest większy nacisk na cm2 a zatem lepsze wypełnianie lameli = lepsza kierowalność i przyczepność. Mniej błota pośniegowego opona musi przed sobą rozepchnąć = mniejsze opory toczenia i mniejsze spalanie. Zalecenia producenta samochodu nie są wyssane z palca, opierają się na zwykłej fizyce. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
shel82 Zgłoś #12 Napisano 2 Września 2008 Panowie, fizyka i mechanika się kłania. Przy węższej oponie jest większy nacisk na cm2 a zatem lepsze wypełnianie lameli = lepsza kierowalność i przyczepność. Mniej błota pośniegowego opona musi przed sobą rozepchnąć = mniejsze opory toczenia i mniejsze spalanie. Zalecenia producenta samochodu nie są wyssane z palca, opierają się na zwykłej fizyce. Hmm, ale jeżeli jest większy styk opony z powierzchnią to łatwiej jej się wygrzebać - tak na chłopski rozum? mniejszy styk - szybciej zerwie kontakt z nawierzchnią?? Nie rozumiem także jak jest wyliczany nacisk na cm2, przecież nie zależy on od wysokości balonu? chyba, że jestem w błędzie... tylko od szerokości opny? Co to jest wypełnienie lameli? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
netadmin_47 Zgłoś #13 Napisano 2 Września 2008 (edytowane) Hmm, ale jeżeli jest większy styk opony z powierzchnią to łatwiej jej się wygrzebać - tak na chłopski rozum? mniejszy styk - szybciej zerwie kontakt z nawierzchnią?? Nie rozumiem także jak jest wyliczany nacisk na cm2, przecież nie zależy on od wysokości balonu? chyba, że jestem w błędzie... tylko od szerokości opny? Co to jest wypełnienie lameli? Toż o tym właśnie napisałem że na zimę lepsze są węższe opony. nie pisałem o wysokości balonu. A lamele to te bardzo drobne rowki (nacięcia) w zimowych oponach. Przy większym nacisku na cm2 wypełniają się śniegiem lub tym co z niego zostaje. A to powoduje lepsze "trzymanie" na śniegu. Przy szerszej oponie opory do pokonania są większe a nacisk mniejszy i właśnie wtedy szybciej jest zrywana przyczepność. Edytowane 2 Września 2008 przez netadmin_47 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
shel82 Zgłoś #14 Napisano 2 Września 2008 Dzięki nareszczcie mi to ktoś wytłumaczył pozdr Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zuse Zgłoś #15 Napisano 2 Września 2008 a ja powiem jeszcze krocej...obejrzyj sobie zimowe rajdy to zobaczysz jakiej szerokosci maja oponki (pomijajac sprawe kolcow) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tomaszz Zgłoś #16 Napisano 4 Września 2008 a ja powiem jeszcze krocej...obejrzyj sobie zimowe rajdy to zobaczysz jakiej szerokosci maja oponki (pomijajac sprawe kolcow) Dokładnie tak i jak kolega wyżej wyjaśnił od strony fizyki - 100% racji. Na rajdach to te opony nie wyglądają szerzej niż 165-175. Należy jednak pamiętać, że wystarczy wyjechać na mokry asfalt lub leciutko zaśnieżony i wtedy już z powrotem, jak w lato - szersza lepsza, więc na zimę do passata uważam, że spokojnie mogą być opony od 205 do 185. Jeśli ktoś DUŻO jeździ po śniegu, lodzie itd. to te 185 można założyć, 205 albo szersze dla kogoś kto często podróżuje w trasie i po mieście, a tylko czasem po śniegu. Najbardziej kompromisowym rozwiązaniem na pewno będzie właśnie 195. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Marios Zgłoś #17 Napisano 5 Września 2008 185-195 zimowe to chyba zakłada się do aut które posiadają wagę około 1100kg ... a B5 (3BG) prawie 1600 ... uważam że tutaj można ciagnąc na ten temat bardzo długą rozmowę ... ja mam porównanie jak jeździłem na waskich oponach w zime a teraz mam 225 ... i wszystko moim zdaniem przemawia na plus dla opony szerszej ... choć nie koniecznie jeżeli mowa o oblodzonej nawierzchni - tutaj faktycznie mała powierzchnia styku o wiekszej sile pwoduje że auto jest stabilniejsze ... ale na śniegu byłem bardzo mile zaskoczony Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Doc Zgłoś #18 Napisano 5 Września 2008 Nad czym tu Panowie dumać, skoro producent sugeruje 195 Takie właśnie zimą to najlepszy kompromis. Nie ma co polemizować czy mniej śniegu, a może plucha, lub mokry asfalt. Tego się nie przewidzi, a warunki pogodowe się zmieniają zimą diametralnie. Dlatego najlepszy jest kompromis i zalecenia producenta. Latem można sobie zakładać koła od bolidu, sam śmigam na 225, ale nie zimą Wiem jaki to ból spojrzeć na swoje auto na takich kartoflach, ale jakoś trzeba przejeździć tą udaną porę roku Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
JurekW Zgłoś #19 Napisano 6 Września 2008 Nad czym tu Panowie dumać, skoro producent sugeruje 195 Takie właśnie zimą to najlepszy kompromis.Nie ma co polemizować czy mniej śniegu, a może plucha, lub mokry asfalt. Tego się nie przewidzi, a warunki pogodowe się zmieniają zimą diametralnie. Dlatego najlepszy jest kompromis i zalecenia producenta. Latem można sobie zakładać koła od bolidu, sam śmigam na 225, ale nie zimą Wiem jaki to ból spojrzeć na swoje auto na takich kartoflach, ale jakoś trzeba przejeździć tą udaną porę roku Doc , bardzo dobre podsumowanie tematu .Popieram;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
email78 Zgłoś #20 Napisano 6 Września 2008 Witam. Weź to na chłopski rozum jak założysz szerokie to nacisk na cm2 jest mniejszy a na wąskich większy czyli lepiej bo opona ma lepszy styk z podłożem. Załóż sobie narty i nie zapadniesz się na śniegu a na lodzie się ślizgać bedziesz. a jak założysz łyżwy to sam czujesz różnicę na śniegu szybciej dotrzesz do podłoża a na lodzie masz lepszą przyczepność. Zakładając opony musisz wiedzieć ze powinieneś zachować stosowny profil wysokości żeby licznik nie przekłamywał , czyli na zimę 195/65/15 a na lato 205/55/15 i tak dalej. Pozdro Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach