Skocz do zawartości
Nuttie

montaż elektrycznych szyb od A do Z

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Nabyłem ostatnio komplecik (4x) podnośników elektrycznych szyb z silniczkami i całą wiązką oraz przekaźnikiem i przyciskami. W związku z tym mam do Was parę pytań. Przekaźnik montuję pod siedzeniami z tyłu, tuż obok centralki ABSu. Kable do wszystkich drzwi muszę poprowadzić pod plastikami na progach a potem pod plastikami na słupkach bocznych - tam gdzie się pas bezpieczeństwa chowa - aż wyjdą kołnierzem w środku drzwi. Moje pytanie jest jak zdjąć te plastiki na progach. Jest to taka duża listwa, ciągnąca się od końca przedniego nadkola do początku tylnego z paskowaną wzdłużnie fakturą. Nie widzę tam śrub, więc domyślam się że są zatrzaski. Jak to zdjąć nie łamiąc niczego? To samo z tym pionowym plastikiem od pasów, gdzie podważać bym mógł to potem normalnie złożyć.

 

Z częścią mechaniczną powinienem sobie poradzić, jedyne co to zdejmować mam stary mechanizm "ręczny" na opuszczonej max w dół szybie czy na podniesionej do góry do oporu? Tak samo z montażem elektryki, pozycja podnośników powinna być ustawiona na max w dół gdy szyba też jest na dole, czy nie ma to znaczenia? Nie chcę żeby mi walnęła szyba i przy okazji obcięła parę paluszków :634: No więc jak to wygląda?

 

Kolejną sprawą jest podłączenie zasilania. Ponieważ jest to stary typ to ma jeden duży przełącznik w drzwiach kierowcy i stamtąd idzie czerwony plus z bezpiecznikiem i kabel do podpięcia do stacyjki. Ze sterownika/przekaźnika (pod kanapą z tyłu) idzie trzeci kabel, którego należy połączyć z masą. Nie mam zielonego pojęcia o elektryce. Może mi ktoś łopatologicznie wytłumaczyć gdzie i do czego te 3 kabelki podłączyć. Rozumiem, że plus z bezpiecznikiem to mogę podłączyć bezpośrednio do akku - tylko jak - do kabla idącego od akku czy od razu do klemy? Mistyczny kabel do stacyjki też mi nie wiele mówi, bo przecież tam siedzi milion pięćset dwa dziewięćset kabli i nie mam zielonego pojęcia gdzie go podłączyć i w jaki sposób. Mam się wpiąć do innego kabla zrywając izolację i podpinając ten właściwy czy może właściwe jest zamontowanie jakiegoś trójnoga na kable? To samo z kablem idącym od przekaźnika pod siedzeniami, gdzie tą najbliższą masę znaleźć. Może sterownik od ABSu ma podpiętą masę to też bym się pod nią podpiął, tylko która to jest?

 

Będę wdzięczny za wszelkiego typu rady, szczególnie takie dla laika. Jak będę montował w ten weekend elektrykę to postaram się zrobić fotostory i wrzucić do FAQ. Tylko proszę ustrzeżcie mnie przed jakimiś głupimi błędami.

 

Pozdrawiam

Nuttie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Z częścią mechaniczną powinienem sobie poradzić, jedyne co to zdejmować mam stary mechanizm "ręczny" na opuszczonej max w dół szybie czy na podniesionej do góry do oporu? Tak samo z montażem elektryki, pozycja podnośników powinna być ustawiona na max w dół gdy szyba też jest na dole, czy nie ma to znaczenia? Nie chcę żeby mi walnęła szyba i przy okazji obcięła parę paluszków No więc jak to wygląda?

jak zdejmujesz reczny to zostaw szybe na gorze i niech ktos Ci trzyma albo ja tasma przyklej do ramki i elektryke jak bedzyiesz wsadzal to szyba tez w gorze i podnosnik wywindowany tez do gory.

z reszta Ci nie pomoge gdyz jak u sibie zakladalem elektryke na tyl to mialem paska drugiego obok i przekladalem tak jak tam bylo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

z tą listwą progową się nie cackaj, ma ona bardzo mocne zatrzaski, podwaz gdziekolwiek śrubokrętem i bedzie gites.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
z tą listwą progową się nie cackaj, ma ona bardzo mocne zatrzaski, podwaz gdziekolwiek śrubokrętem i bedzie gites.

 

gdziekolwiek czyli najlepiej przy uszczelce. Bez problemu wyjmiesz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobra z tymi plastikami to powinienem sobie dać radę nie łamiąc ich. Jak myślicie może warto żebym zamontował jakieś plastikowe rurki i w nich poprowadził kable, czy to przerost formy nad treścią? Być może kiedyś będę chciał pociągnąć audio na tył to tylko kabelek bym wsunął z przodu i wyjął z drugiej strony? Albo chociaż je jakoś odizolował, coby się nie obijały? Co myślicie?

 

Czyli szyby w górze mają być? Taśma klejąca utrzyma tak przyklejoną szybę do ramki? Czy lepiej owinąć ją pionowo, tak jak szelki? Żeby tylko nie było problemów z wyjęciem tego po zamontowaniu podnośnika.

 

No i został ostatni element, czyli elektryka, ktoś coś w ogóle poradzi? :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Żadnych rurek nie potrzeba - zresztą nie ma miejsca... Wzdłuż całego progu idą specjalne zaczepy - nic Ci się nie będzie obijało. A przewody do audio możesz sobie pociągnąć od razu - zostawisz zapas z przodu (gdzieś za deską rozdzielczą), z tyłu (np. pod kanapą) i przy montażu audio nie będziesz musiał drugi raz rozbierać :ok:

:provw:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak są zaczepy to już ważna informacja ;)

 

No ale do rzeczy, tzn. do elektryki bo z tym będzie najgorzej a tam gdzie to będę montował nie ma żadnego elektryka a nie chcę potem przez 200km wracać do domu bez możliwości uchylenia szyby ;)

 

To jak poratuje może ktoś jakimś schemacikiem? :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie, jako że już zamontowałem i postaram się umieścić dokładny opis co i jak (co prawda bez zdjęć choć może ze 3-4 wstawię, bo padało i padł mi na działce także telefon). Dziś dopiero podłączyłem zasilanie, bo wcześniej tak jak się spodziewałem miałem problemy. Kolega, który sprzedawał mi elektrykę kazał podłączyć czerwony kabel z bezpiecznikiem do plusa stałego a czarny po stacyjce, tak by się załączały szyby w momencie przekręcenia kluczyka. Słowem czarny miał działać jako "włącznik". Tak też wszystko podłączyłem (elektryk co prawda mi to zrobił ;) ) no ale zauważyłem że nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki nadal mogę poruszać szybami. Mogę to także robić po godzinie stania auta i nieodpalania, słowem nonstop. Zatem podejrzewam, że coś jest nie tak. Sprawdziłem ten czarny kabel, który miał odpowiadać za "włączanie" szyb po przekręceniu kluczyka i faktycznie prąd leci dopiero jak się przekręci kluczyk, zatem odpada opcja że elektryk podłączył do obu stałych plusów. Zauważyłem natomiast, że jak przekręcę kluczyk to zapala mi się podświetlenie przycisków od szyb. Zatem doszedłem do takiego wniosku:

- czarny kabel służy jedynie do podświetlenie przycisków, a czerwony gruby do normalnego zasilania szyb.

Zatem należałoby podłączyć oba kable w następujący sposób:

- czerwony plus do plusa odpalanego od stacyjki (w momencie przekręcenia kluczyka) tak by szyby działały dopiero po przekręceniu. Problem natomiast pozostaje, żeby zrobić tak by jeszcze powiedzmy 1-2 minuty po zgaszeniu auta można byłoby domknąć szyby. Ale to już inna kwestia.

- czarny plus do przełącznika świateł, tak by przełączenia świateł na pozycję postojowe i potem mijania zapalało się podświetlenie przycisków. Innymi słowy zsynchronizować podświetlenie przycisków z podświetleniem deski. Może żeby było łatwiej mogę się podpiąć pod któryś z kabli zasilających żarówki?

 

Chciałbym żeby ktoś mnie uświadomił czy dobrze rozumuję?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nuttie, nie kombinuj! to bez sensu! a jak będziesz stał sobie gdzieś, przyjdzie Ci ochota otworzyć sobie okno na działeczce żeby posłuchać muzyki, to co? bedziesz przekręcał kluczyk, kolejnym kablem obiążał i tak już kiepskie kostki stacyjki w naszych paskach, itd... jak dla mnie, po tygodniu się w** kurzysz poprostu i zrobisz tak jak jest teraz.

Co do podświetlenia to uważam że jest dobrze, zobacz że przycisk od włączania świateł również podświetla się z zapaleniem silnika.

Ew można zrobić tak jak mówisz, żeby podświetlały się z deską, ale czy jest sens kolejnych kombinacji? czy to przeszkadza w jeździe? albo w czym kolwiek...

Ja osobiście bym zostawił jak jest ;)

Sorki że tak naskoczyłem na dzień dobry :)

Pozdrawiam, :vw:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pogląd, ja w tym kombinowaniu troszczę się o moduł komfortu, który ciągle jest aktywny. Boję się że przez to że ciągle jest podłączony do zasilania w końcu się przepali. Dodatkowo pobiera prąd niepotrzebnie z akku. Co prawda nie wiem w jakich ilościach, jeżeli śladowych to jestem w stanie mu to puścić płazem. ;) Na razie kombinował nie będę sprawdzę w B4 jak wróci z warsztatu czy tam się przyciski zapalają po przekręceniu kluczyka, czy po włączeniu podświetlenia.

No ale tak jak mówię, nie wiem czy opcja że ciągle jest na chodzie moduł jest bezpieczna.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No napewno nie jest zbyt bezpieczna, ale z drugiej strony czy moduł komfortu nie jest w tym momencie w stanie czuwania? Może coś takiego tam jest.. nie wiem, na tym sie nie znam, a co do tych szyb to mówie jak to jest wnerwiające na podstawie doświadczenia z ciężarówek :D

Co do komforta myśle że jednak stan czuwania mu sie uaktywnia ;)

Sprawdzaj, pytaj i kombinuj by było dobrze :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przycisk od szyberdachu podświetla się jak przekręcisz kluczyk. Tak samo podlaczył bym podswietlenie od szyb. A co do możliwości ich otwierania, tez lepiej chyba na stacyjke.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No dobra - a jeżeli zrobisz tak, że szyby będzie można otwierać tylko po przekręceniu kluczyka, to jak wtedy zrobić domykanie szyb przy zamykaniu drzwi ... :confused:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Słuszna uwaga, tylko że aby zrobić domykanie szyb z kluczyka to potrzebuję paru informacji. Poniżej stan faktyczny:

 

Zamontowałem 4x elektryczne szyby z passata B3 G60, wszystko jest podłączone i działa. Ponieważ jest to stary układ mam duże sterowanie (4 przyciski) w drzwiach kierowcy + po jednym przycisku na każde drzwi. Całością steruje moduł komfortu/sterownik znajdujący się pod siedzeniami z tyłu:

 

http://allegro.pl/item413865562_ster...57959875a.html

 

No i wiem, że ten moduł ma funkcję domykania szyb z kluczyka, ew. z pilota. Wszystkie gniazda są podłączone i w ogóle, ale interesuje mnie zrobienie funkcji domykania szyb z kluczyka. Domyślam się że trzeba podłączyć albo centralkę centralnego zamka z modułem komfortu albo z przełącznikiem szyb "master" znajdującym się w drzwiach kierowcy. Albo ewentualnie sam styk - kabel - znajdujący się w zamku kierowcy dający sygnał do zamknięcia wszystkich drzwi z modułem komfortu albo z odpowiednim kablem w przełączniku w drzwiach kierowcy. Tylko nie wiem, który do którego. Przerabiał może ktoś coś takiego i wie co do czego podłączyć żeby się szyby domykały jak będę trzymał kluczyk w pozycji zamkniętej w drzwiach kierowcy?

 

Znalazłem na forum także chyba właściwy cytat:

Czy ktoś wie dokładnie gdzie jest sterownik odpowiedzialny za domykanie szyb (POWER WINDOW CTRL UNIT) ten moduł powinien być podłączony przewodem czerwono żółtym z zamkiem drzwiowym. Po tym przewodzie (wg schematu) jest podawany sygnał na zamykanie szyb.

 

czy jest on połową odpowiedzi na moje pytanie? W domu mam gdzieś schematy B3 to zobaczę.

 

Dodatkowo, nie jestem pewien czy tam nie ma jakiegoś przekaźnika/bezpiecznika (razem ze sterowaniem pompy paliwa) bo wg. schematu powinno coś takiego być.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

centralny zamek masz fabryczny?

anyway... jeśli masz alarm z pilotem i możliwością zaprogramowania, to programujesz w nim długi impuls zamykania (ok. 30 sek) i ten impuls podłączasz pod pin 26 w czarnej wtyczce. Możesz sobie sprawdzić czy działa, opuść szyby i podaj + na ten pin, powinny zacząć jechać do góry.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Central mam fabryczny. Tylko nie wiem gdzie jest centralka sterująca od niego. Pod siedzeniem z tyłu jest chyba sterownik ABSu, czy właśnie ta centralka? Pompka na pewno jest w bagażniku. Tylko szyby mam podłączane nie fabrycznie, niemniej jest to zestaw oryginalny (wiązka, przełączniki, moduł) wymontowany z B3 G60 1989 r. Tylko, że podłączone zasilanie jest niezależnie. Tzn. gruby plus do stałego plusa (prawie z akku), a cienki plus po stacyjce.

 

Nie mam alarmu w ogóle, sam centralny. Niemniej może jakiś sobie kiedyś założę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nie jest obok pompki?

wchodzi do niej cienki czerwono-żółty kabel

właśnie ten kabelek podłączasz pod pin 26 w module komfortu i możesz już domykać szyby kluczykiem. Pozdr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
http://allegro.pl/item413865562_sterownik_modul_komfortu_cs_vw_357959875a.html rozumiem, że do pinu o numerze 26 w tym module komfortu? Ja mam taki sam tylko bez litery A na końcu. Co jeżeli pin 26 jest zajęty? Wpiąć się drugim kablem?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zajęty? nie wychodzi z niego czerwono-żółty kabel?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nie jest obok pompki?

wchodzi do niej cienki czerwono-żółty kabel

właśnie ten kabelek podłączasz pod pin 26 w module komfortu i możesz już domykać szyby kluczykiem. Pozdr

 

zajęty? nie wychodzi z niego czerwono-żółty kabel?

 

Chyba nie zrozumiałem. ;) W pierwszym cytacie napisałeś że z centralki centralnego zamka ma iść czerwono żółty kabel, który powinienem podłączyć do pinu 26 w module komfortu. rozumiem, że kabel nie ejst wolny tylko muszę się w niego wpiąć? Z modułu nie wystaje żaden wolny, niepodłączony kabel. Wszystkie są podpięte ale wiem że zostało parę wolnych pinów do obsadzenia właśnie w tych małych wtyczkach. Auto zaparkowałem teraz trochę dalej pracy i nie za bardzo mogę się teraz z roboty wybić i sprawdzić czy w module komfortu jest jakikolwiek czerwono żółty kabel.

 

edit: Ponieważ znalazłem kartkę w teczce na której wypisałem sobie wszystkie połączenia, tzn. kable czy są sprawne bo mi cały układ nie dzialał w pewnym momencie to sprawdzałem miernikiem kabel po kablu (jeden koniec na wtyczce do drugiego końca w np. module) czy nie są przerwane i z tego wychodzi że nie ma żadnego kable czerwono - żółtego. Natomiast nie zaznaczałem pinów więc nie wiem czy jest wolny czy nie.

 

Z drugiego cytatu wynika, że ten czerwono-żółty kabel powinien już wychodzić z modułu komfortu. Trochę nie rozumiem. :rolleyes:

 

Dla mnie jak dla prostego chłopa poproszę :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności