Skocz do zawartości
arth

Opony asymetryczne

Rekomendowane odpowiedzi

Powiem ci jaka jest roznica miedzy prawymi a lewymi oponami prawe to te ze sklepu a lewe no wiesz na lewo ;);)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wszystko ladnie i pieknie, tylko ze ja je u szwabow na ebay zamowilem i tam nic o lewych i prawych nie pisali :cwaniak:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niema opon lewe czy prawe 1semetryczne 2asemetryczne 3kierunkowe kazda z tych opon mozna założyć na dowolne kolo dlatego wulkanizatorzy zaznaczaja kierunek jazdy zeby przy nastepnym montażu zachowac ta sama rotacje Prz zmianie rotacji zmniejszamy jej zywotnosc i moze sie odksztalcic

//Pisowania - boommax!!! :zalamany:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Niema opon lewe czy prawe 1semetryczne 2asemetryczne 3kierunkowe kazda z tych opon mozna zalorzyc na dowolne kolo dlatego wulkanizatorzy zaznaczaja kierunek jazdy zebyprzy nastepnym montarzu zachowac ta sama rotacje Prz zmianie rotacji zmniejszamy jej zywotnosc i moze sie odksztalcic

 

A pewny jesteś?

 

http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/biezniki.html ramka ostatnie zdanie

 

Może wystąpić także przypadek opon jednocześnie kierunkowych i asymetrycznych. Mamy wtedy do czynienia z oponami na prawą i lewą stronę pojazdu. O cenie takich opon nawet lepiej nie myśleć : )

 

A może oni się mylą?

 

http://www.twojrynek.pl/czytelnia/artykul.htm,7345

 

Najbardziej bogatym jest profil asymetryczny kierunkowy. Taka opona może być założona tylko po lewej albo tylko po prawej stronie samochodu.

 

Więc facet, zanim zaczniesz pisać głupoty - poczytaj fachowych pism i potem zajmuj głos w dyskusji. Skoro są na oponach strzałki kierunkowe i symbole na zewnątrz, to jasnym jest, że opona, która będzie pasowała na lewym kole (strzałka i symbol zgodne, na prawym pasować nie będzie. Bo albo ją założysz identycznie jak na lewym czyli strzałkami zgodnie i wtedy masz posiane na zewnątrz/wewnątrz, albo założysz je napisami zgodnie czyli na zewnątrz, ale wtedy będziesz miał żle dobrany kierunek jazdy. Więc proszę Cię, nie wprowadzaj ludzi w błąd. Akurat rozglądałem się za oponami do swojego autka i co nieco w tym temacie poczytałem i popytałem!

 

A zdjęcia opon kierunkowych zrobię Ci niebawem, Ba każdy może zrobić, bo praktycznie każda zimówka kierunkowa jest (ma strzałkę w którym kierunku ma się obracać) a Ty widzę chyba jeszcze tkwisz gdzieś tak w roku 1986, gdzie jedynie słuszne opony były z Dębicy czy Stomilu!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Więc facet, zanim zaczniesz pisać głupoty - poczytaj fachowych pism i potem zajmuj głos w dyskusji. (...)a Ty widzę chyba jeszcze tkwisz gdzieś tak w roku 1986, gdzie jedynie słuszne opony były z Dębicy czy Stomilu!

Sam zacytowałeś fragment:

"Może wystąpić także przypadek opon jednocześnie kierunkowych i asymetrycznych. Mamy wtedy do czynienia z oponami na prawą i lewą stronę pojazdu. O cenie takich opon nawet lepiej nie myśleć : )"

"Może", "przypadek" i "cena" - wniosek stąd, że takie opony to raczej rzadkość i omawiane tu oponki kolegi Artha do takich chyba nie należą.

 

Więc zanim zaczniesz kogoś obrzucać gównem, to może warto się chwilę zastanowić?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Więc facet, zanim zaczniesz pisać głupoty - poczytaj fachowych pism i potem zajmuj głos w dyskusji. (...)a Ty widzę chyba jeszcze tkwisz gdzieś tak w roku 1986, gdzie jedynie słuszne opony były z Dębicy czy Stomilu!

Sam zacytowałeś fragment:

"Może wystąpić także przypadek opon jednocześnie kierunkowych i asymetrycznych. Mamy wtedy do czynienia z oponami na prawą i lewą stronę pojazdu. O cenie takich opon nawet lepiej nie myśleć : )"

"Może", "przypadek" i "cena" - wniosek stąd, że takie opony to raczej rzadkość i omawiane tu oponki kolegi Artha do takich chyba nie należą.

 

Więc zanim zaczniesz kogoś obrzucać gównem, to może warto się chwilę zastanowić?

 

Duży kłócić się nie zamierzam. Ta tabelka była robiona gdzieś w roku 2002, kiedy taka opona była nowością. I zacytowałem ten tekst tylko dlatego, że ten gość absolutnie neguje istnienie takich opon. Ba nawet nie ma według niego opon kierunkowych, bo przecież panowie zdejmujący opony sami zaznaczają strzałki by takie opony mniej się zużywały. No sorki, ale to są już herezje.

 

Zobacz drugi linek z października tego roku

 

Bieżnik: kierunkowy, symetryczny, czy asymetryczny?

Bieżniki dzieli się na trzy podstawowe rodzaje: symetryczny, kierunkowy i asymetryczny. Budowa opon o bieżniku symetrycznym jest stosunkowo prosta. Ich zaletą jest dowolność montowania, niezależnie od strony auta, czy kierunku jazdy, bowiem zawsze zachowują one te same parametry. Są one najmniej zaawansowane technologicznie i zarazem najtańsze.

Opony kierunkowe wymagają zamontowania odpowiedniego do kierunku jazdy. W stosunku do opony symetrycznej, posiadają większe zdolności odprowadzania wody spod kół. Na obwodzie opony kierunkowej znaleźć można szerokie rowki obwodowe, służące gromadzeniu wody i rowki poprzeczne o kształcie lejków, które wyrzucają ją na zewnątrz.

W oponie o kształcie asymetrycznym, wodę odprowadzają szersze kanaliki po stronie wewnętrznej Natomiast na zewnątrz znajduje się więcej gumy, co zwiększa sterowność samochodu i zapewnia większą stabilność na zakrętach. Profil skierowany w kierunku jazdy poprawia odpływ wody spod kół. 

[b]Najbardziej bogatym jest profil asymetryczny kierunkowy. Taka opona może być założona tylko po lewej albo tylko po prawej stronie samochodu.[/b]

 

I teraz dostępność takich opon jest naprawdę duża (byłem w sklepie z oponami jakoś dwa dni temu i od ręki mięli 4 renomowanych producentów (mowa o takich tuzach jak Michelin Pirelli czy goodyear) i 8 różnych modeli opon i to w mojej wsi :), a ceny zaczynały się od 600 zł/szt, a powiedzieli, że są w stanie załatwić połowę taniej tych mniej znanych (czyli półka cenowa Klebera, Fuldy), ale ciągle opony nówki, więc to już chyba nie jest kwota astronomiczna, nie?) I właśnie tam mnie facet uczulił, że są to opony lewe i prawe, więc na dobrą sprawę musiałbyś mieć dwa koła zapasowe.

 

i teraz:

 

- Gdy mamy do czynienia z bieżnikiem kierunkowym (czyli norma w zimówkach), - masz strzałkę z napisem Rotate bądź Direction)

 

- Gdy mamy do czynienia z asymetrią, (masz zewnętrzną i wewnęrzną część opony) na takich oponach znajduje się napis outside, który jasno wskazuje jak montować oponę.

 

Teraz dodamy 2+2 i wychodzi nam: Połączenie tych dwóch znaczników (outside i strzałki kierunkowej) jest jasną sprawą, że masz do czynienia z oponą asymetryczną kierunkową.

 

Dlatego nie możesz założyć czterech takich samych opon, bo po odwróceniu barkami zewnętrznymi (outside) na zewnątrz dwie opony odwracały by się zgodnie z kierunkiem strzałki dobrze, a dwie żle - strzałki odwrotnie.

 

A teraz zobacz o co cała sprawa idzie:

 

nie chce zakladac nowego tematu, poradzcie cos, otoz:

 

kupilem nowe opony zimowe, zalozyli, wywazyli, okazuje sie ze:

 

na wszystkich po zewnetrznej stronie jest niby napisek "outside", wiec niby wszystko gra, jednak bieznik od strony kierowcy wskazuje inny kierunek od tego, jaki widnieje u pasazera- tam strzalki wskazuja do przodu, a po stronie kierowcy do tylu :wstyd:

 

Czy to normalne?????

 

jakby co zamieszcze fotosy

 

Z gory dziekuje

 

Czyli kolega ma opony asymetryczne kierunkowe (strzałki i napis), których istnienie NEGUJE pan mądry...

 

Zatem reasumując:

 

Na wszystkich czterech kołach powinny być strzałki zgodnie z kierunkiem toczenia

 

Napis outside powinien by na zewnątrz!

 

Bo teraz:

 

Oto oponka od strony pasazera:

 

 

Strona kierowcy:

 

 

 

zobacz jak to wygląda. To tak jakbyś na traktorze te tylne koła założył jedno tak, a drugie odwrotnie i mówił ludziom, że tak ma być...

 

Czyli kolega arth ma tak:

 

dc6b13c0ec42a87eoq8.th.jpg 1e95110f1594d2actr7.th.jpg

 

A powinien mieć tak:

 

dc6b13c0ec42a87eoq8.th.jpg dc6b13c0ec42a87eex7.th.jpg

 

Opony po stronie kierowcy powinny być symetrycznym odbiciem opon od strony pasażera, tak jakbyś do opony od pasażera lustro przystawił, a nie ją odwrócił o 180 stopni.

 

Czy już Duży pojąłeś, że niesłusznie mnie besztasz i czemu Pan pikus może swoje wywody o lewych oponach kupowanych na lewo może na półkę włożyć? Najlepiej na taką gdzie trzyma bajki albo litereturę SF. Bo opony asymetryczne kierunkowe są naprawdę coraż częstsze i chyba Fulda już takie ma z dolnej półki cenowej! A przypadek arth jasno pokazuje, że niektórzy sprzedawcy nie zdają sobie sprawy z istnienia opon na lewą i prawą strone pojazdu i trzeba ich na to uczulać! Bo żebyśmy w zimie nie zatańczyli na śliskim...

 

A dla totalnych niedowiarków polecam aukcję

 

http://moto.allegro.pl/item277553041_nowe_opony_letnie_15_firmy_nokian_205_55r15_88v.html

 

Gdzie na foto jest komplecik lewych i prawych

 

http://photos02.allegro.pl/photos/oryginal/277/55/30/277553041

 

A także opony są opisane z której strony jaka ma iść

 

http://photos02.allegro.pl/photos/oryginal/277/55/30/277553041_1

 

Moja rada - patrzeć na naklejki i nie kupować chińszczyzny nieznanej, tylko marki znane lub tanie firmy narek znanych!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Czy już Duży pojąłeś, że niesłusznie mnie besztasz

Tu chodziło mi tylko o to, że ostro do Pikusa skoczyłeś, nie podważam absolutnie cytowanych przez Ciebie informacji o oponach.

A wracając do opon Artha, jak już cytowałeś, pisze on:

na wszystkich po zewnetrznej stronie jest niby napisek "outside", wiec niby wszystko gra, jednak bieznik od strony kierowcy wskazuje inny kierunek od tego, jaki widnieje u pasazera- tam strzalki wskazuja do przodu

Wynika z tego, że Arth sugeruje się nacięciami bieżnika i kliny nazywa strzałkami, bo pisząc o oznaczeniach na oponie wspomina tylko napis "outside".

Przynajmniej ja go tak zrozumiałem, pewnie Pikus też - musimy poczekać aż Arth się wypowie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie otoz bylem to sprawdzic i czy chce czy nie to stwierdzono, ze moje sa zalozone jaknajbardziej wlasciwie :ok: To ze wyglada to troche inaczej z 2 stron - tak ma byc i nie moze byc inaczej.....podobno ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli masz tylko napis "outside" bez żadnych strzałek określających kierunek toczenia?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

arth, to co napisał char, moim zdaniem jest jak najbardziej :ok: i wierzę tym cytatom i linkom a nie Panu władkowi pompiarzowi lub niedouczonemu sprzedawcy którego wiedza skończyła się na oponie D-124 a

 

moje sa zalozone jaknajbardziej wlasciwie :ok: To ze wyglada to troche inaczej z 2 stron - tak ma byc i nie moze byc inaczej.....podobno ;)

 

A co mają powiedzieć? Musieliby dać Ci 2 nowe opony a co z tymi już założonymi?Kto je kupi? W babola Cię robią i tyle, najlepiej spławić klienta i niech się martwi.....

Widziałeś link z aukcji?Dlaczego tam są dwie inne a dwie inne?Dlaczego lewa i prawa ma bieżnik kierunkowy w tą samą stronę?

A teraz sobie pomyśl jak te opony na jednej osi będą odprowadzały śnieg,wodę? Żebyś się nie zdziwił podczas jazdy.....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kuczi, ale z Chara cytatu wynika, że opony asymetryczne mogą być kierunkowe ale nie muszą. I jeżeli są, to są droższe niż zwykłe asymetryczne. Z tego co pisze Arth, ma on chyba zwykłe asymetryczne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Z tego co pisze Arth, ma on chyba zwykłe asymetryczne.

 

No to niech poda co to za marka i model opony, zaraz poszuka się w necie :) No ale te kierunkowe nacięcia na srodku bieżnika?Opony wyglądają na kierunkowe....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
No ale te kierunkowe nacięcia na srodku bieżnika?Opony wyglądają na kierunkowe....

No tak samo mam z letnimi dunlopami. I też pytałem różnych oponiarzy...

I mam tylko napis "outside", bez żadnych strzałek. Wg mnie też bez sensu, no ale co robić...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie, jadąc autem ze źle dobranymi dwiema oponami w przypadku aquaplaningu auto zamiast płynąć prosto próbuje dryfować w jedną stronę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I właśnie tego się bardzo obawiam! Arth, zobacz czy gdzieś na barku opony nie masz strzałek kierunkowych z napisem Rotate bądź Direction albo co gorsza nie masz napisu right (lub left) na każdej oponie. Jeśli to znajdziesz będziesz miał podstawę do wymiany towaru wadliwego na wolny od wad. I wyczulam kolegów na takie przypadki. Są opony asymetryczne z bieżnikiem symetrycznym, czyli pikuś na jaką stronę go założysz, byle miały napis outside dobrze. Dlatego proszę Cię poszukaj albo napisu albo strzałek kierunkowych na barku opony. Jeśli znajdziesz - rób wojnę. Twoje życie jest ważniejsze! Bo może się okazać, żr na śliskim rusza Ci tylko połowa samochodu i co gorsza hamuje także tylko połowa...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość uki145

Wittam! ostatnio przerabiałem taki własnei problem . kupiłem 4 nowe zimówki Pirelli Sottozero 225/50 R17 ROF i wystąpiły dokładnie takie same wątpliwosci jak wyzej . rozwiązanie jest proste. opona nie jest kierunkowa(brak strzałki ), ale jest asytmetryczna i ma wyrazny podział na strone zewnetrzna i wewnetrzną. Po prawidłowym zamontowaniu okazało sie faktycznie , ze kierunek ułozenia wzoru jest w czesci odwrotny po lewej i po prawej stronie pojazdu (patrzac odpowiednio od tyłu czy przodu ).wbrew pozorom TAK MA WŁAŚNIE BYĆ i jest to prawidłowe i zgodne z załozeniami producenta. 4 argumenty wskazujace na poprawność tej tezy : 1. doswiadczenei wielu serwisów oponiarskich z którymi sie kontaktowałem wyjasniajac watpliwosci . 2. producent nie przewiduje podziału na opony prawe i lewe, inaczej ozanczyłby to wyraznie na oponie, a oznaczenia takiego na oponach asymetrycznych, niekierunkowych brak 4. opony przyszły wprost z fabryki, fabrycznei zapakowane bez podziału na prawe i lewe 4. fabrycznie nowe auta wyposażone w opony asymetryczne, niekierunkowe maja tak samo zamontoane opony .

Prosty wniosek,z resztą już wcezsniej napisany : problem konkretyzacji opony na prawa i lewa wystąpiłby jedynie w przypadku gdyby opona była równocześnnie kierunkowa i asymetryczna , ten przypadek tu nie wystepuje. Pozdrawiam

 

przykąłdy opon niekierunkowych ,asymetrycznych gdzie zawsze bedzie taki własnei problem ,jedynei natury estetycznej :

moja opona

http://www.opony.com.pl/opony/opony_producenci2.asp?model=SottoZero&producent=Pirelli&rozmiar=225/50R17&rodzaj=osobowe&pora_roku=zimowe&link=

 

a tu link podobnego zdjecia jak wysłane przez char tyle ,ze własnei opon asymetrycznych niekierunkowych : jak widac wszytskie 4 opony sa identyczne ,bez podziału na prawe i lewe, jak je zamontujemy po stronie zewnetrznej i wewnetrznej to kierunek ułozenia naciecia wzoru będzie inny z lewej i prawej strony i to jet jak najbardzioe prawidłowe .dwie prawe opony ze zdjecia pokazuja jak to bedzie wygladac po załozeniu. wyglada niefajnei ,ale co zrobić

http://www.allegro.pl/item280456975_225_55_16_95_h_pirelli_sotto_zero_295.html

 

 

continentale montowane fabrycznie np w renault laguna II, czy teraz volvo s 40

http://www.opony.com.pl/opony/opony_producenci2.asp?model=ContiPremiumContact&producent=Continental&rozmiar=205/55R16&rodzaj=osobowe&pora_roku=letnie&link=

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Są opony asymetryczne z bieżnikiem symetrycznym

Łoj... :niepewny:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chodzi tylko o te kliny, bo strzalek z kierunkami u mnie nie ma. Wszak kliny sa odwrotnie z jednej strony- jak widac na fotkach to i tak mozna zauwazyc, ze opona podzielona jest na 2 inne czesci czyli zewnetrzna i wewnetrzna. Na szczescie na obydwu stronach auta ta proporcja jest zachowana, czyli czesc zewnetrzna jest tu i tam zewnetrzna (zob. foto), wiec raczej jest dobrze. Mnie martwil tylko tan klin, ktory zmienil swoj kierunek po stronie kierowcy ale widocznie nie jest to istotne :|

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Są opony asymetryczne z bieżnikiem symetrycznym

Łoj... :niepewny:

 

Nie łoj, tylko tak jest, ze masz opony asymertyczne a bieżnik niekierunkowy, po odwróceniu wygląda tak samo. A tera cytata ze strony Pirelli:

 

Luke probably can answer this better, but I remember some versions of Pirelli PZeros as asymetrical and directional. Those tires come in Left and Right versions. You cannot rotate them to the other side, not even after dismounting the tire.

 

No i co? Czyli jednak nawet Pirelli produkuje. I prwnie i Continental by się znalazł i Goodyear. A większość nieporozumień wynika z tego, że sprzedawcy są ostro niedouczeni i wciskają kit... Proponuję podjechać do specjalistów, takich co mają naprawdę ogromne sklepy i szkolenia z zakresu nowych technologii oponiarskich!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość uki145

Witam! tez sie dziwiłem na początku, ale klin nie ma znaczenia w tej sytuacji. producent to testował i chyba wie najlepiej. tez bym wolał miec oponki asymetryczne kierunkowe ,wtedy zmysł estetyczny były spokojniejszy :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności