Skocz do zawartości
skittle

Zastąpienie koła wielomasowego zwykłym kołem zamachowym

Rekomendowane odpowiedzi

- tak, kupiłem komplet tylko na tarczę nabijałem okładzinę organiczną żeby wytrzymała trochę więcej

- wczesne zestawy nie miały sprężyn na tarczy sprzęgłowej, nie wiem czym jeszcze się różnią

- miałem jednomas u siebie i pewnie nadal by był, gdyby nie pośpiech i wyciek oleju na sprzęgło, po wymianie na jednomas z używanym dociskiem i nową tarczą nie było odczuwalne drżenie wewnątrz, jedynie przy uruchamianiu i gaszeniu jest lekkie rzucanie silnikiem

Edytowane przez serek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

według sprzedawcy od wzdłużnie położonego silnika. muszę wieżyc mu na słowo, nawet nrów kolo nie ma wybitych a powinno 273c bądź właśnie 269B chyba 4 ostatnie znaki mieć. czyli nie obawiasz się o to ze dwumas Tobie odmówi posłuszeństwa?

 

---------- Dodano o 19:38 ---------- Poprzednia wiadomość o 19:34 ----------

 

do mnie zestaw najtaniej znalazłem tu;

http://allegro.pl/kolo-dwumasowe-sprzeglo-passat-b5-1-9tdi-90-110km-i3647490052.html

 

Jutro będę wiedział od znajomego ile da się załatwić po zniżkach w Bydgoszczy na miejscu.

Miałeś może styczność z 1.9tdi jeżdżącym na jedno masie?

 

---------- Dodano o 19:40 ---------- Poprzednia wiadomość o 19:38 ----------

 

a sachsa tu;

http://allegro.pl/kolo-dwumasowe-sprzeglo-passat-1-9tdi-81kw-110km-i3657040062.html

 

---------- Dodano o 19:45 ---------- Poprzednia wiadomość o 19:40 ----------

 

prze

- miałem jednomas u siebie i pewnie nadal by był, gdyby nie pośpiech i wyciek oleju na sprzęgło, po wymianie na jednomas z używanym dociskiem i nową tarczą nie było odczuwalne drżenie wewnątrz, jedynie przy uruchamianiu i gaszeniu jest lekkie rzucanie silnikiem

 

albo nie dopatrzyłem albo strony mi się nie wyświetlają poprawnie bo co chwila mi przewija

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tak, jak pisałem sam miałem u siebie przez jakiś czas, poza tym jeździłem też Paskiem z zespawanym i wyważonym dwumasem i nie było problemu z drganiami

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mi ogólnie drży pedał sprzęgła, widzę na oko jak lata drążek zmiany biegów i rzuca jak piszesz silnikiem przy gaszeniu i starcie, sprzęglo zawsze wciśnięte. no i pedał sprzęgła chodzi ciężko jak w ciągniku, noga z czasem boli ;).

jak to się stało że olej na sprzęgle? od góry Ci wleciał czy z zimeringow poszedł wewnątrz?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wewnątrz, dlatego zalecam wymianę uszczelniacza przy okazji sprzęgła

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wewnątrz, dlatego zalecam wymianę uszczelniacza przy okazji sprzęgła

 

będę wymieniał to co trzeba oszczędny traci 2 razy niestety.

to dlaczego jeśli mogę spytać wróciłeś do dwumasowego kola?, oprócz uszkodzenia starego zestawu, skoro nie czułeś wibracji itd tylko przy starcie? rzeczywiście jak ludzie piszą na stałym jeździ się po prostu gorzej?

z góry dziękuję Ci za odpowiedz i dziękuję za wcześniejsze informacje, pomogłeś ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

na jednomasie i wycieku, o którym wtedy nie wiedziałem miałem ciągłe uślizgi dlatego zanim mechanik rozebrał sprzęgło kupiłem nowe z dwumasem a potem okazało się, że to tylko uszczelniacz i wystarczyło kupić dodatkowo nową tarczę sprzęgła do jednomasu. Wymieniłem na dwumas a jednomas sprzedałem - ale jak wspomniałem, nie było odczuwalnych wibracji

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie po czasie

 

Zakupiłem zestaw sprzęgła Sachs nr katalogowy 3000 332 001 (g60)

Koło zamachowe VW 037 105 273C (to co zakupiłem wcześniej nie było jednak dobre, ale odsprzedałem :) ) (G60)

Śruby nowe z ASO Bydgoszcz

N90206103 - śruby do koła zamachowego 6szt

N10101001 - do docisku - 6szt

Nosiłem się za zamiarem zakupu uszczelniacza z kołnierzem i

 

..w nocy banda idiotów poniszczyła mi passata ;/. odsprzedałem go dzisiaj, szkoda mi było już tyle kasy w niego wkładać.

 

Na razie zestaw leży w piwnicy.

 

Pozdrawiam kolegów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy artykuł - dla tych co sądzą, że dobrze wychodzą na tym, że dwumas zastępują jednomasem :fajny Oraz jak ECODRIVING wpływa na zużycie dwumasy...

 

Żródło: Koło dwumasowe - usterki i objawy --- klik

 

A tu wkleję treśc, gdyby później artykuł znikł z neta :D

 

Kierowca ma duży wpływ na trwałość dwumasowego koła zamachowego. Co robić, a czego unikać, aby ten element pracował bezawaryjnie jak najdłużej? Obecnie już trzy czwarte produkowanych samochodów jest wyposażone w dwumasowe koło zamachowe. Element, który jeszcze pewien czas temu wydawał się zarezerwowany jedynie dla mocniejszych diesli, trafia obecnie do wielu silników benzynowych i zdecydowanej większości wysokoprężnych.

Wraz z kolejnymi, coraz bardziej restrykcyjnymi normami emisji spalin - obecność koła dwumasowego staje się niemal nieunikniona.

 

Element niemal niezbędny - Tyle się słyszy o kosztowanych awariach kół dwumasowych, że można nabrać przekonania, iż jest to element stworzony niejako na złość właścicielom samochodów i jedynie po to, aby wyciągać od nich pieniądze. Tymczasem jego obecność ma swoje uzasadnienie. Coraz większe wysilenie jednostek napędowych prowadzi bowiem do powstania silnych drgań skrętnych w układzie korbowym silnika. Z kolei chęć ograniczania zużycia paliwa powoduje obniżanie obrotów silnika w kierunku niszczących niskich częstotliwości. Jednocześnie szersze stosowanie stopów lekkich o niskim tłumieniu drgań powoduje, że wibracje mają niszczący wpływ na silnik. Drgania przenoszące się dalej na układ napędowy niszczą skrzynię biegów, przeguby i inne elementy.

 

I tu z pomocą przychodzi koło dwumasowe, które potrafi przejąć te drgania i je zneutralizować. Pochłaniając drgania, chroni układ korbowo-tłokowy silnika, skrzynię biegów i inne elementy. Gdyby nie obecność koła dwumasowego, w silniku doszłoby do przyspieszonego zużycia panewek, w skrzyni niszczyłyby się synchronizatory i koła zębate, nie wspominając o komforcie.

 

Co niszczy dwumas ?

 

Trwałości koła dwumasowego niestety nie służy notoryczne korzystanie z niskich obrotów, będące jedną z zasad ecodrivingu. Producenci kół dwumasowych przyznają, że częste schodzenie poniżej częstotliwości 25 Hz (1500 obr./min) doprowadza do nadmiernego obciążania sprężyn i tłumików kół.

 

Długowieczności nie sprzyja również nieumiejętne korzystanie ze sprzęgła. Dławienie silnika, np. przy ruszaniu z drugiego biegu, przeciąża sprężyny. Z kolei długa jazda z poślizgiem sprzęgła doprowadza do przegrzania zespołu koła dwumasowego i zmiany konsystencji zawartego wewnątrz smaru. W efekcie dochodzi do uszkodzenia łożysk.

 

Istotny wpływ na trwałość koła ma też stan jednostki napędowej. Nieregularności pracy wywołane usterkami układu zapłonowego lub rozregulowaniem wtrysku przyspieszają agonię koła dwumasowego. Jest to szczególnie częste zjawisko w nowoczesnych, wysilonych dieslach. Łatwe do sprawdzenia diagnoskopem korekty dawek biegu jałowego na ciepło nie powinny przekraczać 1,65 mg/skok (lub 2 mm3/skok - jeżeli w danym modelu korekty są wyrażane objętościowo), gdyż wyższe wartości świadczą o dużej nieregularności biegu silnika.

 

Wyeliminowanie usterek i błędów w technice jazdy pozwala nawet kilkakrotnie wydłużyć trwałość koła dwumasowego. Nie bez przyczyny w jednych autach wytrzymuje ono 180 tys. km, a w innych o połowę mniej. Poza nielicznymi przypadkami niedopracowanych modeli, to właśnie kierowca okazuje się mieć decydujący wpływ na to, ile koło dwumasowe wytrzyma.

 

Kiedy należy się wymiana?

 

Objawy zużycia koła dwumasowego mogą się różnić w zależności od modelu i stopnia nasilenia usterki, ale zawsze awarii towarzyszą anormalne dźwięki. Najczęściej spotykane to klekotanie na biegu jałowym i stukanie przy gwałtowniejszych ruchach pedałem gazu. Niestety, nie wytwarza się tańszych zamienników "dwumasów" i w razie awarii jedyne co można zrobić, to poszukać tańszej hurtowni.

 

Objawy awarii koła dwumasowego.

 

- Klekotanie i terkotanie na biegu jałowym, zmieniające się po wciśnięciu sprzęgła

 

- Piski przy redukowaniu biegów

 

- Stuki przy dodawaniu i ujmowaniu gazu na niskich obrotach

Jak samemu zdiagnozować usterkę

 

- Jadąc na 5. biegu zejdź pod 1000 obr./min i maksymalnie wciśnij pedał gazu. Silnik ze sprawnym kołem będzie płynnie przyspieszał. Przy zepsutym kole pojawić się mogą wibracje, telepania i szarpnięcia.

 

- Jadąc na 3. biegu na obrotach około 3000 wymuś szarpnięcie na sprzęgle kilkakrotnie gwałtownie kopiąc w pedał gazu. Jeżeli pojawią się hałasy i wibracje, to może to być objaw uszkodzenia koła dwumasowego.

 

- Jeżeli obie próby wskazują na awarię koła dwumasowego - mechanik będzie musiał zdemontować skrzynię biegów. Pomiar luzów koła potwierdzi jego stan.

 

Cztery sposoby na wydłużenie żywotności dwumasowego koła zamachowego :

 

1. Unikaj niskich obrotów. Permanentna jazda w zakresie zbyt niskich obrotów (1500 obr./min i poniżej) powoduje nadmierne i trwające długo obciążanie sprężyn oraz ich tłumików. Oszczędna jazda niestety nie służy trwałości "dwumasu".

 

2. Zmień sposób ruszania. Gwałtowne puszczanie sprzęgła, nie tylko przy ruszaniu, ale również po zmianie biegu na wyższy, powoduje chwilowe duże przeciążenie sprężyn i tłumików. Tak samo niszczące jest dławienie silnika, np. przy ruszaniu z 2. biegu.

 

3. Unikaj poślizgu sprzęgła. Długotrwała jazda z poślizgiem sprzęgła (przy ruszaniu, przy zużytym sprzęgle itp.) powoduje przegrzanie tzw. masy wtórnej, co skutkuje zmianą konsystencji smaru oraz uszkodzeniem łożyskowania wewnętrznego.

 

4. Zadbaj o wtryskiwacze. Zaniedbanie stanu stanu silnika (np. zużycie wtryskiwaczy w dieslu powyżej współczynnika korekcji 1,65 mg/H) powoduje nierównomierność biegu silnika, wywołującą ponadnormatywne wibracje koła dwumasowego

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

z tymi korektami wtryskiwaczy można się nie zgodzić. Korekta oznacza, że sterownik dodał lub odjął paliwa by zachować równą pracę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem - nie znam się. Znalazłem, co piszą - wiec wkleiłem :bry2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O jednomasie nic nie piszą. Można wywnioskować, dlaczego nie stosować, ale jednoznacznej opinii nie wyrażają na temat jednomasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak nie ma - jak jest :fajny

 

Coraz większe wysilenie jednostek napędowych prowadzi bowiem do powstania silnych drgań skrętnych w układzie korbowym silnika. Z kolei chęć ograniczania zużycia paliwa powoduje obniżanie obrotów silnika w kierunku niszczących niskich częstotliwości. Jednocześnie szersze stosowanie stopów lekkich o niskim tłumieniu drgań powoduje, że wibracje mają niszczący wpływ na silnik. Drgania przenoszące się dalej na układ napędowy niszczą skrzynię biegów, przeguby i inne elementy.

 

I tu z pomocą przychodzi koło dwumasowe, które potrafi przejąć te drgania i je zneutralizować. Pochłaniając drgania, chroni układ korbowo-tłokowy silnika, skrzynię biegów i inne elementy. Gdyby nie obecność koła dwumasowego, w silniku doszłoby do przyspieszonego zużycia panewek, w skrzyni niszczyłyby się synchronizatory i koła zębate

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość kibic

Ja wymienilem w pasku 19 tdi 90 km 98rok,na jednomas i jest ok. Kupiłem używke od a4 z 96 roku tez 19 tdi 90 km. Koło i docisk były dobre a tarcze sprzęgła zawiozłem do fachowca i zakuł nowe okładziny. Za kompletną używke czyli koło zamachowe docisk i tarcze zaplaciłem 200 zł okładziny na tarcze 70zł wymiana okładziny u fachowca 40zł. Całość kosztowała 310zł. Wymieniałem sam więc taniej,a wymiana w warsztacie kosztowała by mnie 250zł co uważam że nie jest drogo. Lepiej kupić orginał używke niż jakiś zamiennik. U mnie nie odczuwam żadnych drgań czy jakiegoś rechotu. Pedał sprzęgła stał się mięki,bierze od samego dołu niema żadnego efektu ślizgania się sprzęgła, jest bardzo dobrze. Też się bałem zmieniać na sztywne, ale jast dobrze jest cicho i bez wstrząsów budą. A jak kupicie dwumasa używke to i tak będzie dzwonił i może przejeżdzicie rok. A nowy troche kosztuje. Tak,że przy 90km polecam sztywne. POZDRO.

 

- - - - - aktualizacja - - - - -

 

Przy Twojej skrzyni biegów i mocy silnika masz racje,ale nie przy silniku 90 konnym. Dwumas bardziej wpływa na komfort jazdy niż układ jezdny. Weżmy Octawie te same silniki gabaryty,a zawieszenie zwykłe gdzie przez 8 lat nic nie było robione przy zawieszeniu,a w pasku 15 letnim jest zmieniane już 3 raz i to nie chińskie tylko najwyższa półka,ale jest komfort jazdy lepszy co czuć w ciasnych zakretach przy dużych szybkościach i wyboistych drogach. Coś za coś. Do auta które kosztuje 10000zł nikt kto myśli normalnie nie włoży nowego sprzęgła z dwumasem za 2000zł nawed jeśli go na to stać. Pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zdanie firmy LUK na temat stosowania jednomasów:

"Producenci samochodów coraz częściej stosują w swoich pojazdach Dwumasowe Koła Zamachowe. Dzieje się tak z uwagi na zalety DKZ oraz konieczność dalszej redukcji hałasu i emisji szkodliwych związków.

Ważną kwestią jest optymalne przystosowanie DKZ do określonego typu silnika. Alternatywą jest stosowanie oferowanych na rynku, wieloelementowych zestawów naprawczych, zawierających:

 

 

 

klasyczne, sztywne koło zamachowe,

 

docisk,

 

tarczę i

 

łożysko oporowe.

Takie zastępcze rozwiązania nie spełniają wymogów producentów pojazdów. Tarcza sprzęgła, z uwagi na ograniczony kąt skrętu, nie jest w stanie, w porównaniu z DKZ, w wymaganym stopniu zredukować drgań generowanych przez silnik. W efekcie może pojawić się hałas lub nawet, w skutek drgań, uszkodzenia w układzie napędowym"

 

Także jak pewnie zwykle bywa prawda leży gdzieś po środku. Dwumasa to kosztowna zabawa ale z jednomasem też może być różnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odgrzewam kotleta

Pacjent B5 AFN syncro

U mnie dwumas dogorywał bardzo długo i teraz już wydaje ostatnie klekoty, czuć wibracje i ogólnie klang silnika jakby na 3 cylindry

 

Przeczytałem lekturę ze sprzęgieł z audi 80 B4 i mam pytanie:

wiem że wszystko pasuje od 1Z ale to 90ps, później 2,0 16V 115-140ps czy to nie lepsza opcja?

rozumiem że zamach jest taki sam dla wszystkich tylko docisk i sprzęgło będzie chyba inne 1Z, a ABK, ACE

 

Mój kolega zakładał do A4 AFN komplet z 2,0 16V tylko nie pamięta oznaczenia, wiem tylko że śruby muszą być krótsze

 

Czy ktoś obeznany w temacie może po oznaczeniach sprawdzić czy tarcza oraz docisk z ABK oraz ACE to to samo teoretycznie lepiej było by zastosować sprzęgło od 140ps

 

fabryczne w afn dla syncro jest za słabe wiem co mówię bo parę razy zagrzebałem się w śniegu i od razu czuć "kapustę" dlatego chciałbym coś ciut na wyrost i nie myślę tu o chipach itp

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Robilem to w afnie koło sztywne założyłem z a4 b5 1.6 benzyna bo jest tansze niż z 1z a pasuje na 100% sprzęgło audi b4 2,0 16v. Szczerze jeśli masz zużyte poduszki silnika i skrzyni to nie polecam jednomasy. Tyle że za koszt dwumasy masz nowe sprzęgło jednomasowe i nowe oryginalne poduchy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Robilem to w afnie koło sztywne założyłem z a4 b5 1.6 benzyna bo jest tansze niż z 1z a pasuje na 100% sprzęgło audi b4 2,0 16v. Szczerze jeśli masz zużyte poduszki silnika i skrzyni to nie polecam jednomasy. Tyle że za koszt dwumasy masz nowe sprzęgło jednomasowe i nowe oryginalne poduchy.

rozumiem ze ogólnie 1,6 montowane wzdłużnie czy jakieś konkretne modele silnikowe

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W a4 b5 był tylko jeden silnik 1.6 co miał okolo 105 km kod ADP. Pasuje na 100 %

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W audi a4 b5 był silnik 1.6 benzynowy o różnych kodach ADP AHL ANA itd różnice tkwiły w osprzęcie moc od 100km plus minus kilka km. Akurat o kodzie ADP miał 101km jezdziłem takim kilka lat.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności