Michał2008 Zgłoś #1 Napisano 20 Grudnia 2013 Witam, Temat dotyczy luzu na wałku sprzęgłowym (wyrobiona obudowa skrzyni, obracające się łożysko) w manualnych 6-biegowych skrzyniach. W moim przypadku objawiało się to dużymi problemami z wyjęciem biegu wstecznego i ‘jedynki’. Po wrzuceniu np. biegu wstecznego odjechaniu w planowane miejsce nie było możliwości wyciągnięcia biegu tzn. pedał sprzęgła wciśnięty do oporu a drążek nic, dodatkowo czuć było, że samochód chce jechać po puszczeniu hamulca auto powolutku się toczyło jakby nie był do końca wysprzęglony bieg pomimo wciśniętego sprzęgła (można było na siłę wyjąć bieg lub gasząc auto). Problemy znacząco narastały szczególnie w okresie zimowym. Po wymianie kompletnego sprzęgła problem pozostał… Przeszukując Internet w poszukiwaniu rozwiązania mojego problemu znalazłem sporo ludzi, którzy mają podobne problemy. Rozwiązaniem jest wykonanie odpowiedniego pierścienia kasującego luz pomiędzy łożyskiem a obudową skrzyni i odpowiedni jego montaż. W skrócie wygląda to tak: musimy dostać się do w/w łożyska, w tym celu należy zdjąć czarny dekiel i ukaże nam się łożysko, jest one zabezpieczone pierścieniem, który musimy zdemontować. Następnie wcześniej przygotowany pierścień wsadzamy na łożysko i nakładamy pierścień zabezpieczający. Grubość pierścienia musi być dobrze dobrana, aby spasować to ciasno, co uniemożliwi obrócenie się łożyska w obudowie. Na koniec zakładamy stary dekiel z dodatkowym uszczelnieniem lub kupujemy nowy. Ta operacja rozwiązała mój problem – może skrzynia nie chodzi jak nowa, ale biegi wchodzą poprawnie… Do opisu dodaje kilka zdjęć plus moje nagranie jak to wyglądało po zdjęciu dekla. (do napisania tej porady zabierałem się już kilka miesięcy z braku czasu, ale ze względu na pojawiające się na forum podobne problemy postanowiłem na szybko coś skleić, dlatego przepraszam za minimalistyczny opis). Pozdrawiam. 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Michał2008 Zgłoś #2 Napisano 20 Grudnia 2013 .... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Michał2008 Zgłoś #3 Napisano 28 Grudnia 2013 Proszę o przeniesienie do Warsztatu... z góry dzięki Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
trasek Zgłoś #4 Napisano 28 Grudnia 2013 A czy miałeś czasem problem z wrzuceniem biegu 1 albo wstecznego a kilkukrotne naciśnięcie sprzęgła (2-3 razy) pomagało? Mam podobny problem z ściąganiem biegów ale czasem jeszcze przy wrzucaniu mam problem. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zarembaz Zgłoś #5 Napisano 28 Grudnia 2013 A czy miałeś czasem problem z wrzuceniem biegu 1 albo wstecznego a kilkukrotne naciśnięcie sprzęgła (2-3 razy) pomagało? Mam podobny problem z ściąganiem biegów ale czasem jeszcze przy wrzucaniu mam problem. Tobie raczej padł wysprzęglik- pompka sprzęgła, jest temat o tym Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Michał2008 Zgłoś #6 Napisano 28 Grudnia 2013 A czy miałeś czasem problem z wrzuceniem biegu 1 albo wstecznego a kilkukrotne naciśnięcie sprzęgła (2-3 razy) pomagało? Mam podobny problem z ściąganiem biegów ale czasem jeszcze przy wrzucaniu mam problem. raczej nie miałem takiego problemu, problem poważny miałem z wyjęciem biegu... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dario701 Zgłoś #7 Napisano 30 Grudnia 2013 (edytowane) Witam. Mam ten sam problem (trudności przy biegu 1 oraz R) i właśnie przymierzam się do naprawy. Bardzo fajnie, że w końcu znalazł się ktoś kto udziela praktycznych informacji. Mam jednak prośbę: Zanim już zdemontuję ten dekielek w skrzyni biegów żeby się dostać do łożyska to potrzebuję więcej precyzyjnych informacji by ze spokojem móc działać. 1. Czy przed przystąpieniem do demontażu dekielka trzeba spuścić ze skrzyni olej? 2. Czy ten pierścień korygujący luz ma być wbity/wciśnięty pomiędzy łożysko a obudowę skrzyni biegów, czy powinien być od czoła łożyska a pierścieniem zabezpieczającym łożysko w obudowie??? - troszkę zawiłe pytanie ale mam nadzieję, że zrozumiałe - na załączonych zdjęciach słabo to widać. 3. Czy na jednym z dodatkowych 2 zdjęć pokazany jest pierścień zabezpieczający łożysko, czy ten dodatkowy dystansowy? 4. Czym najlepiej dodatkowo uszczelnić dekiel w skrzyni ? (Silikon wystarczy ? Bardzo proszę o jak najszybszą odpowiedź bo PILNIE muszę się brać do roboty żeby dodatkowych uszkodzeń nie było Dziękuję i pozdrawiam Edytowane 30 Grudnia 2013 przez dario701 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Michał2008 Zgłoś #8 Napisano 30 Grudnia 2013 1. Nie 2. Wyciągamy pierścień zabezpieczający wsadzamy pierścień dystansowy i na to zabezpieczający; 3. Pierścień zabezpieczający 4. Silikon wysokotemperaturowy, ale to tylko dla pewności; jak zamontowałem z powrotem stary dekiel to trochę się pocił, z nowym powinno być wszystko ok. bez uszczelniania… Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dario701 Zgłoś #9 Napisano 30 Grudnia 2013 WIELKIE DZIĘKI za szybką odpowiedź ze wskazówkami ! No może przydałoby się lekkie doprecyzowanie 1. Jaki rozmiar ma mieć ten dodatkowy pierścień? 2. Czy to jest zależne od zużycia obudowy skrzyni, czyli powstałego luzu? 3. Czy metal na pierścień dystansowy ma mieć jakieś szczególne właściwości, twardość ? 4. No i ewentualnie na co jeszcze zwrócić szczególną uwagę??? Bardzo dziękuję i pozdrawiam ! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
HuMaX Zgłoś #10 Napisano 1 Stycznia 2014 Rowniez przylaczam sie do pytan. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Michał2008 Zgłoś #11 Napisano 2 Stycznia 2014 1. Jaki rozmiar ma mieć ten dodatkowy pierścień?2. Czy to jest zależne od zużycia obudowy skrzyni, czyli powstałego luzu? 3. Czy metal na pierścień dystansowy ma mieć jakieś szczególne właściwości, twardość ? 4. No i ewentualnie na co jeszcze zwrócić szczególną uwagę??? 1. Średnica wewnętrzna 72,02 mm; zewnętrzna 75 mm. 72,02 dlatego, że kołnierz łożyska ma 72 mm, pierścień jest cienki i delikatny, dlatego należy dać troszkę zapasu, aby z luzem go wsadzić…. 2. Od tego zależy grubość pierścienia 3. Nic mi na ten temat nie wiadomo; ja wykonałem go z kawałka rury, jaki znalazłem… 4. Najważniejsza jest grubość pierścienia, jak widać na filmiku jest to luz wzdłużny i chcemy go wyeliminować i spowodować, aby łożysko się nie obracało. Na początku wsunąłem wałek jak najdalej się dało potem wysunąłem i dokonałem pomiaru, jaką orientacyjną grubość powinien mieć pierścień (u każdego będzie inna). Należy tak dobrać grubość pierścienia, aby złożyć całość dosyć ciasno, co rozwiąże problem luzu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dario701 Zgłoś #12 Napisano 2 Stycznia 2014 "Michał2008" - WIEEELKIE DZIĘKI twoje wskazówki okazały się BAAAARDZO pomocne. Należy Ci się :brawo :respect Pozdrawiam. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość karolchat Zgłoś #13 Napisano 3 Stycznia 2014 Witam kolego. Dziś znalazłem Twój wpis na forum. Miałem dokładnie ten sam problem, który opisałeś. Zaraz po przeczytaniu wziąłem się za naprawę auta. Zajęło mi to 4 godziny razem z pojechaniem do tokarza i wytoczeniem tego pierścienia. Nie jestem mechanikiem a usterkę udało się naprawić Biegi chodzą idealnie. Wielkie dzięki! Żyj sto lat!!! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomiboss Zgłoś #14 Napisano 13 Stycznia 2016 Witam. Michał2008 szacun na dzielni. Dzisiejsza wizyta u mechanika: 45 min. koszt 20 zł. Przyjechalem z 20 pierścieniami o roznej grubosci od 0.9 mm do 3.5 mm. Mechanik delikatnie zdziwiony ale podjal sie roboty z zaciekawieniem czy przyniesie efekt. No i jeszcze raz wielkie dzieki autorowi postu. Wszystko jak reka odjal. Auto zaczelo sie wysprzeglac zarowno na wstecznym jak i na pierwszym biegu. Pedal sprzegla przestal sie zawieszac w polowie, a coraz czesciej sie to zdarzalo szczegolnie podczas mrozow. Zniknal dziwny dzwiek podczas puszczania sprzegla w trakcie wbijania piatego biegu oraz hamowania silnikiem na 5 biegu. Wreszcie pedal sprzegla przestal sie unosic i opadac (ok. 2 cm) przy przyspieszaniu i odpuszczaniu pedalu gazu. I to wszystko dzieki zastosowaniu pierscienia redukujacego luz,w moim przypadku luz wynosil 1.3 mm. Jeszcze raz dziekuje autorowi posta i znawcą tematu z PPO...:ok Pozdrawiam... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zima18 Zgłoś #15 Napisano 17 Stycznia 2016 To za huczenie na 5 biegu przy hamowaniu silnikiem odpowiada ten sam luz co za 1 i wsteczny? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
rafallogi Zgłoś #16 Napisano 16 Lutego 2016 Robiłem u siebie skrzynię 6-o biegową z objawami rzegotania na 5 i 6 biegu przy hamowaniu silnikiem. Z tym, że ja wyjmowałem/ zakładałem skrzynie 200zł, wiozłem ją 100km, płaciłem 600zł. za remont skrzyni +60zł za olej do niej. Ciekawe, czy uwzględniając moje objawy przy 5 i 6 biegu naprawa wygląda podobnie? Panowie jednoznacznie stwierdzili, że "skończyła się obudowa i trzeba ją tulejować i wymienić łożysko". Nie zwróciłem uwagi, czy w mojej skrzyni był ten czarny dekiel pokazany przez autora tematu. Widziałem jedynie, że skrzynia była połowiona, bo widać ślady silikonu przez całą długość obudowy. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
passatcik6 Zgłoś #17 Napisano 27 Lutego 2016 Witam . Dzis dzwoniłem ro ASO skody i VW i u nich nie da sue dokupic takich podkładek . Wiec trzeba je samemu dorobić . Moze ktoś z okolic Siedlec / Białej podlaskiej to robił i poleci jakiś warsztat ? Ja mam objawy takie ze przy naciśnięciu sprzęgła słychać pojedyczne stuk , z 4 na 5 słychać stuk , hamując i az do momentu zatrzymania auta cos szumi spod maski . Biegi wchodzą dobrze tylko sprzęgło nie za szybko odbija i czym zimniej tym gorzej choc zawsze odbija . To moge byc wlasnie objawy tego luzu ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
csm Zgłoś #18 Napisano 9 Marca 2016 Właśnie mam eliminowany problem opisany w tym temacie, przy okazji wymiany kompletnego sprzęgła. Oryginalny przebieg 140k... Było głośne wycie przy puszczaniu sprzęgła po redukcji z 6 na 5. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Simon19 Zgłoś #19 Napisano 7 Kwietnia 2016 (edytowane) Potwierdzam: - wyjący 5 bieg przy odpuszczeniu gazu (był to objaw, który pojawił się jako pierwszy) - powracający, rzadki problem wypięcia z biegu 1-go i czasem wstecznego - pedał sprzęgła nie podążający do końca za stopą ( tak jakby na chwilę się wieszał) rozwiązanie opisane powyżej eliminuje powyższe problemy zupełnie: - podnosimy auto do zdjęcia lewego koła, demontujemy element nadkola i mamy dostęp do owej zaślepki - wybijamy ją pewnie za pomocą płaskiego śrubokręta i młotka( oleju wycieka zaledwie ok 20 gram, więc nie ma czego się bać) - reszta jak na kilku filmikach na YouTube Cała operacja od przygotowania, do posprzątania to niecałe 2 godz. Mój passat 12.05. Problem wystąpił przy przebiegu org. 284000. Luz jaki był to 1,2 mm. Koszt części - 2 podkładki WHT 001976 to 28 PLN +owy dekielek (zaślepka) 26 PLN Edytowane 14 Kwietnia 2016 przez Simon19 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
passatcik6 Zgłoś #20 Napisano 7 Kwietnia 2016 Czy do tego trzeba odkręcić tylko nadole czy także podłogę plastikowa pod silnikiem ?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach