Jump to content
Michał2008

[Instrukcja] - Usunięcie luzu na wałku sprzęgłowym

Recommended Posts

Witam,

 

Temat dotyczy luzu na wałku sprzęgłowym (wyrobiona obudowa skrzyni, obracające się łożysko) w manualnych 6-biegowych skrzyniach.

W moim przypadku objawiało się to dużymi problemami z wyjęciem biegu wstecznego i ‘jedynki’. Po wrzuceniu np. biegu wstecznego odjechaniu w planowane miejsce nie było możliwości wyciągnięcia biegu tzn. pedał sprzęgła wciśnięty do oporu a drążek nic, dodatkowo czuć było, że samochód chce jechać po puszczeniu hamulca auto powolutku się toczyło jakby nie był do końca wysprzęglony bieg pomimo wciśniętego sprzęgła (można było na siłę wyjąć bieg lub gasząc auto). Problemy znacząco narastały szczególnie w okresie zimowym. Po wymianie kompletnego sprzęgła problem pozostał…

Przeszukując Internet w poszukiwaniu rozwiązania mojego problemu znalazłem sporo ludzi, którzy mają podobne problemy.

Rozwiązaniem jest wykonanie odpowiedniego pierścienia kasującego luz pomiędzy łożyskiem a obudową skrzyni i odpowiedni jego montaż. W skrócie wygląda to tak: musimy dostać się do w/w łożyska, w tym celu należy zdjąć czarny dekiel i ukaże nam się łożysko, jest one zabezpieczone pierścieniem, który musimy zdemontować. Następnie wcześniej przygotowany pierścień wsadzamy na łożysko i nakładamy pierścień zabezpieczający. Grubość pierścienia musi być dobrze dobrana, aby spasować to ciasno, co uniemożliwi obrócenie się łożyska w obudowie. Na koniec zakładamy stary dekiel z dodatkowym uszczelnieniem lub kupujemy nowy. Ta operacja rozwiązała mój problem – może skrzynia nie chodzi jak nowa, ale biegi wchodzą poprawnie…

Do opisu dodaje kilka zdjęć plus moje nagranie jak to wyglądało po zdjęciu dekla.

(do napisania tej porady zabierałem się już kilka miesięcy z braku czasu, ale ze względu na pojawiające się na forum podobne problemy postanowiłem na szybko coś skleić, dlatego przepraszam za minimalistyczny opis).

 

 

Pozdrawiam.

2013-03-22-034.jpg

2013-03-23-039.jpg

2013-03-25-045.jpg

2013-03-25-052.jpg

2013-03-28-068.jpg

2013-03-28-069.jpg

2013-03-28-070.jpg

2013-03-28-074.jpg

2013-03-28-082.jpg

2013-03-28-084.jpg

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

A czy miałeś czasem problem z wrzuceniem biegu 1 albo wstecznego a kilkukrotne naciśnięcie sprzęgła (2-3 razy) pomagało? Mam podobny problem z ściąganiem biegów ale czasem jeszcze przy wrzucaniu mam problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
A czy miałeś czasem problem z wrzuceniem biegu 1 albo wstecznego a kilkukrotne naciśnięcie sprzęgła (2-3 razy) pomagało? Mam podobny problem z ściąganiem biegów ale czasem jeszcze przy wrzucaniu mam problem.

 

Tobie raczej padł wysprzęglik- pompka sprzęgła, jest temat o tym

Share this post


Link to post
Share on other sites
A czy miałeś czasem problem z wrzuceniem biegu 1 albo wstecznego a kilkukrotne naciśnięcie sprzęgła (2-3 razy) pomagało? Mam podobny problem z ściąganiem biegów ale czasem jeszcze przy wrzucaniu mam problem.

raczej nie miałem takiego problemu, problem poważny miałem z wyjęciem biegu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

Mam ten sam problem (trudności przy biegu 1 oraz R) i właśnie przymierzam się do naprawy.

Bardzo fajnie, że w końcu znalazł się ktoś kto udziela praktycznych informacji. Mam jednak prośbę: Zanim już zdemontuję ten dekielek w skrzyni biegów żeby się dostać do łożyska to potrzebuję więcej precyzyjnych informacji by ze spokojem móc działać.

1. Czy przed przystąpieniem do demontażu dekielka trzeba spuścić ze skrzyni olej?

2. Czy ten pierścień korygujący luz ma być wbity/wciśnięty pomiędzy łożysko a obudowę skrzyni biegów, czy powinien być od czoła łożyska a pierścieniem zabezpieczającym łożysko w obudowie??? - troszkę zawiłe pytanie ale mam nadzieję, że zrozumiałe ;) - na załączonych zdjęciach słabo to widać.

3. Czy na jednym z dodatkowych 2 zdjęć pokazany jest pierścień zabezpieczający łożysko, czy ten dodatkowy dystansowy?

4. Czym najlepiej dodatkowo uszczelnić dekiel w skrzyni ? (Silikon wystarczy ? ;)

 

Bardzo proszę o jak najszybszą odpowiedź bo PILNIE muszę się brać do roboty żeby dodatkowych uszkodzeń nie było :)

 

Dziękuję i pozdrawiam :)

Edited by dario701

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Nie

2. Wyciągamy pierścień zabezpieczający wsadzamy pierścień dystansowy i na to zabezpieczający;

3. Pierścień zabezpieczający

4. Silikon wysokotemperaturowy, ale to tylko dla pewności; jak zamontowałem z powrotem stary dekiel to trochę się pocił, z nowym powinno być wszystko ok. bez uszczelniania…

Share this post


Link to post
Share on other sites

WIELKIE DZIĘKI za szybką odpowiedź ze wskazówkami ! :)

No może przydałoby się lekkie doprecyzowanie :)

1. Jaki rozmiar ma mieć ten dodatkowy pierścień?

2. Czy to jest zależne od zużycia obudowy skrzyni, czyli powstałego luzu?

3. Czy metal na pierścień dystansowy ma mieć jakieś szczególne właściwości, twardość ?

4. No i ewentualnie na co jeszcze zwrócić szczególną uwagę???

 

Bardzo dziękuję i pozdrawiam !

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. Jaki rozmiar ma mieć ten dodatkowy pierścień?

2. Czy to jest zależne od zużycia obudowy skrzyni, czyli powstałego luzu?

3. Czy metal na pierścień dystansowy ma mieć jakieś szczególne właściwości, twardość ?

4. No i ewentualnie na co jeszcze zwrócić szczególną uwagę???

 

1. Średnica wewnętrzna 72,02 mm; zewnętrzna 75 mm. 72,02 dlatego, że kołnierz łożyska ma 72 mm, pierścień jest cienki i delikatny, dlatego należy dać troszkę zapasu, aby z luzem go wsadzić….

2. Od tego zależy grubość pierścienia

3. Nic mi na ten temat nie wiadomo; ja wykonałem go z kawałka rury, jaki znalazłem…

4. Najważniejsza jest grubość pierścienia, jak widać na filmiku jest to luz wzdłużny i chcemy go wyeliminować i spowodować, aby łożysko się nie obracało. Na początku wsunąłem wałek jak najdalej się dało potem wysunąłem i dokonałem pomiaru, jaką orientacyjną grubość powinien mieć pierścień (u każdego będzie inna). Należy tak dobrać grubość pierścienia, aby złożyć całość dosyć ciasno, co rozwiąże problem luzu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Michał2008" - WIEEELKIE DZIĘKI twoje wskazówki okazały się BAAAARDZO pomocne. Należy Ci się :brawo :respect

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest karolchat

Witam kolego.

 

Dziś znalazłem Twój wpis na forum. Miałem dokładnie ten sam problem, który opisałeś.

Zaraz po przeczytaniu wziąłem się za naprawę auta. Zajęło mi to 4 godziny razem z pojechaniem do tokarza i wytoczeniem tego pierścienia. Nie jestem mechanikiem a usterkę udało się naprawić :) Biegi chodzą idealnie.

Wielkie dzięki! Żyj sto lat!!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Michał2008 szacun na dzielni. Dzisiejsza wizyta u mechanika: 45 min. koszt 20 zł. Przyjechalem z 20 pierścieniami o roznej grubosci od 0.9 mm do 3.5 mm. Mechanik delikatnie zdziwiony ale podjal sie roboty z zaciekawieniem czy przyniesie efekt. No i jeszcze raz wielkie dzieki autorowi postu. Wszystko jak reka odjal. Auto zaczelo sie wysprzeglac zarowno na wstecznym jak i na pierwszym biegu. Pedal sprzegla przestal sie zawieszac w polowie, a coraz czesciej sie to zdarzalo szczegolnie podczas mrozow. Zniknal dziwny dzwiek podczas puszczania sprzegla w trakcie wbijania piatego biegu oraz hamowania silnikiem na 5 biegu. Wreszcie pedal sprzegla przestal sie unosic i opadac (ok. 2 cm) przy przyspieszaniu i odpuszczaniu pedalu gazu. I to wszystko dzieki zastosowaniu pierscienia redukujacego luz,w moim przypadku luz wynosil 1.3 mm. Jeszcze raz dziekuje autorowi posta i znawcą tematu z PPO...:ok

 

Pozdrawiam...

Share this post


Link to post
Share on other sites

To za huczenie na 5 biegu przy hamowaniu silnikiem odpowiada ten sam luz co za 1 i wsteczny?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Robiłem u siebie skrzynię 6-o biegową z objawami rzegotania na 5 i 6 biegu przy hamowaniu silnikiem. Z tym, że ja wyjmowałem/ zakładałem skrzynie 200zł, wiozłem ją 100km, płaciłem 600zł. za remont skrzyni +60zł za olej do niej. Ciekawe, czy uwzględniając moje objawy przy 5 i 6 biegu naprawa wygląda podobnie? Panowie jednoznacznie stwierdzili, że "skończyła się obudowa i trzeba ją tulejować i wymienić łożysko". Nie zwróciłem uwagi, czy w mojej skrzyni był ten czarny dekiel pokazany przez autora tematu. Widziałem jedynie, że skrzynia była połowiona, bo widać ślady silikonu przez całą długość obudowy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam . Dzis dzwoniłem ro ASO skody i VW i u nich nie da sue dokupic takich podkładek . Wiec trzeba je samemu dorobić . Moze ktoś z okolic Siedlec / Białej podlaskiej to robił i poleci jakiś warsztat ? Ja mam objawy takie ze przy naciśnięciu sprzęgła słychać pojedyczne stuk , z 4 na 5 słychać stuk , hamując i az do momentu zatrzymania auta cos szumi spod maski . Biegi wchodzą dobrze tylko sprzęgło nie za szybko odbija i czym zimniej tym gorzej choc zawsze odbija . To moge byc wlasnie objawy tego luzu ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie mam eliminowany problem opisany w tym temacie, przy okazji wymiany kompletnego sprzęgła. Oryginalny przebieg 140k... Było głośne wycie przy puszczaniu sprzęgła po redukcji z 6 na 5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potwierdzam:

- wyjący 5 bieg przy odpuszczeniu gazu (był to objaw, który pojawił się jako pierwszy)

- powracający, rzadki problem wypięcia z biegu 1-go i czasem wstecznego

- pedał sprzęgła nie podążający do końca za stopą ( tak jakby na chwilę się wieszał)

rozwiązanie opisane powyżej eliminuje powyższe problemy zupełnie:

- podnosimy auto do zdjęcia lewego koła, demontujemy element nadkola i mamy dostęp do owej zaślepki

- wybijamy ją pewnie za pomocą płaskiego śrubokręta i młotka( oleju wycieka zaledwie ok 20 gram, więc nie ma czego się bać)

- reszta jak na kilku filmikach na YouTube

Cała operacja od przygotowania, do posprzątania to niecałe 2 godz.

Mój passat 12.05. Problem wystąpił przy przebiegu org. 284000. Luz jaki był to 1,2 mm. Koszt części - 2 podkładki WHT 001976 to 28 PLN +owy dekielek (zaślepka) 26 PLN

Edited by Simon19

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy do tego trzeba odkręcić tylko nadole czy także podłogę plastikowa pod silnikiem ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy