Skocz do zawartości
marecek

Licznik z komputerem - wymiana (B5)

Rekomendowane odpowiedzi

po nitce do kłębka. Zdejmowałeś osłonę klapy tą od wewnątrz ? Tam wszystko w porządku? Może rurka od spryskiwacza jest gdzieś urwana i leje po zamku. To tylko moje domysły, musisz sprawdzić wszystkie wiązki. A komp żadnych błędów nie pokazuje?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kolego pisałem wcześniej że to sedan więć nie ma spryskiwaczy nie ma błędów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może przekodowanie licznika na Europę pomoże?

Kodowanie XX1XX

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kolego pisałem wcześniej że to sedan więć nie ma spryskiwaczy nie ma błędów

no fakt, wybacz :wstyd:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie

 

Pytanko. Licznik wskazuje przebieg w milach, da się to jakoś zmienić na kilometry. Co trzeba by zrobić , wymiana całego licznika czy może przeprogramowanie owego jeśli to tylko możliwe.

 

Druga sprawa jest taka że jak kończę jazdę to wskazówki obrotomierz, poziomu paliwa oraz temperatura silnika pozostają w tym samym miejscu co pad czas wyłączania silnika, nie opadają. Ponadto zegarek się zeruje z każdym odpaleniem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam serdecznie

 

Pytanko. Licznik wskazuje przebieg w milach, da się to jakoś zmienić na kilometry. Co trzeba by zrobić , wymiana całego licznika czy może przeprogramowanie owego jeśli to tylko możliwe.

 

Druga sprawa jest taka że jak kończę jazdę to wskazówki obrotomierz, poziomu paliwa oraz temperatura silnika pozostają w tym samym miejscu co pad czas wyłączania silnika, nie opadają. Ponadto zegarek się zeruje z każdym odpaleniem.

kodowanie licznika zmień na xx1xx bo pewnie masz inna cyfrę na tym miejscu

zmienisz to za pomocą vaga i po problemie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sposób zmiany mil na km znalazłem już na forum. W tej chwili czekam na kabel i zabieram sie do roboty.

 

 

 

Druga sprawa jest taka że jak kończę jazdę to wskazówki obrotomierz, poziomu paliwa oraz temperatura silnika pozostają w tym samym miejscu co pad czas wyłączania silnika, nie opadają. Ponadto zegarek się zeruje z każdym odpaleniem.
Z tym resetem zegarów wyszukałem na forum że jedną z przyczyn może być bezpiecznik, tylko który? Mógłbym prosić o wskazanie właściwego. Znalazłem opis bezpieczników w B5 ale za groma nie mam pojęcie.

 

Skrzynka bezpieczników:

zespbezpiecznikw5pp.th.jpg img77746if.th.jpg

Rozmieszczenie:

Kolor oznacza wartość prądu (A)

 

Passat B5 3B

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 -- 5 -- Podgrzewane spryskiwacze

2 -- 5 -- Kierunkowskazy

3 -- 5 -- Oświetlenie schowka, urządzenie klimatyzacyjne, dźwignia wyboru biegu

4 -- 5 -- Oświetlenie numeru rejestracyjnego

5 -- 5 -- Zespół wskaźników, ogrzewanie siedzenia, urządzenie klimatyzacjne

6 -- 5 -- Sterownik urządzeń elektrycznych zwiększających komfort

7 -- 10 -- Urządzenie przeciwbolujące ABS

8 -- 5 -- Automatyczna regulacja zasięgu świateł ksenonowych, telefon

9 - -

10 -- 5 -- Zmieniacz CD

11 -- 5 -- Urządzenie do regulacji prędkości w samochodzie z automatyczną skrzynką przekładniową

12-- 10 -- Zasilanie napięciem układu samodiagnozy

13 -- 10 -- Światła hamowania

14 -- 10 -- Sterownik urządzeń elektrycznych zwiększąjących komfort: regulacja

lusterka, podnoszenie szyb, centralna blokada drzwi

15 -- 10 -- Zespół wskaźników, automatyczna skrzynka przekładniowa

16 -- 5 -

17 -- 10 -- Nawigacja

18 -- 10 -- Światło drogowe prawe

19 -- 10 -- Światło drogowe lewe

20 -- 10 -- Światło mijania prawe, regulacja zasięgu świateł

21 -- 10 -- Światło mijania lewe, regulacja zasięgu świateł

22 -- 5 -- Światło tylne i pozycyjne prawe

23 -- 5 -- Światło tylne i pozycyjne lewe

24 -- 25 -- Wycieraczka, pompka spryskiwaczy

25 -- 30 -- Dmuchawa świerzego powietrza, układ obiegu powietrza, urządzenie klimatyzacyjne

26 -- 30 -- Ogrzewanie szyby tylnej i lusterka

27 -- 15 -- Wycieraczka szyby tylnej

28 -- 15 -- Pompa paliwa

29 -- 20 -- Sterowanie silnikiem

30 -- 20 -- Dach rozsuwany

31 -- 15 -- Światło cofania, urządzeni edo regulacji prędkości w samochodziez

mechaniczną skrzynką przekładniową, automatyczna skrzynka przekładniowa

32 -- 20 -- Sterowanie silnikiem

33 -- 15 -- Zapalniczka

34 -- 15 -- Sterowanie silnikiem, wtryskiwacze

35 -- 30 -- Gniazdo wtykowe wyposażenia elektrycznego przyczepy

36 -- 15 -- Reflektory przeciwmgłowe i światła przeciwmgłowe tylne

37 -- 20 -- Telefon, radioodbiornik

38 -- 15 -- Sterownik urządzeń eletrycznych zwiększających komfort:regulacja lusterka, zdalne odblokowywanie pokrywy wlewu paliwa, podnoszenie szyb, centralna blokada drzwi

39 -- 15 -- Światła awaryjne

40 -- 25 -- Sygnał dźwiękowy

41 - -

42 - -

43 - -

44 -- 30 -- Ogrzewanie siedzenia

 

 

Passat B5 3B6

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 -- 5 -- Podgrzewane spryskiwacze

2 -- 10 -- Kierunkowskazy

3 -- 5 -- Oświetlenie schowka, urządzenie klimatyzacyjne, dźwignia wyboru biegu

4 -- 5 -- Oświetlenie numeru rejestracyjnego

5 -- 5 -- Zespół wskaźników, ogrzewanie siedzenia, urządzenie klimatyzacjne kierownica wielofunkcyjna

6 -- 5 -- Sterownik urządzeń elektrycznych zwiększających komfort

7 -- 10 -- Urządznie przeciwblokujące ABS

8 -- 5 -- Automatyczna regulacja zasięgu świateł ksenonowych, telefon, Navi TELEMATIK

9 -- 5 -- Do IV 2002:ogrzewanie lusterka, pamięć regulacji siedzenia,

Od V 2002:czujnik parkowania

10 -- 5 -- Zmieniacz CD, system navi TELEMATIK, kierownica wielofunkcyjna

11 -- 5 -- Do IV 2002:urządzenie do regulacji prędkości(Tempomat) w samochodach z automatyczną skrzynką przekładniową

Od V 2002:pamieć regulacji siedzenia

12 -- 10 -- Zasialnie napięciem układu samodiagnozy

13 -- 10 -- Światła hamowania

14 -- 10 -- Sterownik urządzeń elektrycznych zwiększających komfort

15 -- 10 -- Zespół wskaźników, automatyczna skrzynka przekładniowa, Navi, pamięć regulacji siedzenia

16 -- 5 -- Urządzenie przeciwblokujące ABS

17 -- 10 -- Navi, sygnalizacja alarmowa w taksówce

18 -- 10 -- Światło drogowe prawe

19 -- 10 -- Światło drogowe lewe

20 -- 10/15 -- Światło mijania prawe, regulacja zasięgu świateł

21 -- 10/15 -- Światła mijania lewe, regulacja zasięgu świateł

22 -- 5 -- Światło pozycyjne prawe

23 -- 5 -- Światło pozycyjne lewe

24 -- 25 -- Wycieraczka

25 -- 30 -- Dmuchawa świeżego powietrza. układ obiegu powietrza, urządzenie klimatyzacyjne

26 -- 30 -- Ogrzewanie szyby tylnej i lusterka

27 -- 20/15 -- Wycieraczka szyby tylnej

28 -- 15/20 -- Pompa paliwa

29 -- 20 -- Sterowanie silnikiem

30 -- 20 -- Dach rozsuwany

31 -- 15 -- Światło cofania, urządzenie do regulacji prędkości, automatyczna skrzynka przekładniowa

32 -- 20 -- Sterowanie silnikiem

33 -- 15 -- Zapalniczka

34 -- 15 -- Sterowanie silnikiem, wtryskiwacze

35 -- 30 -- Gniazdo wtykowe, podłaczenia instalacji przyczepy

36 -- 15 -- Reflektory przeciwmgłowe i światła przeciwmgłowe tylne

37 -- 20 -- Telefon, radioodbiornik

38 -- 15 -- Sterownik urządzeń eletrycznych zwiększających komfort:regulacja lusterka, zdalne odblokowywanie pokrywy wlewu paliwa, podnoszenie szyb, centralna blokada drzwi

39 -- 15 -- Światła awaryjne

40 -- 25 -- Sygnał dźwiękowy

41 -- 25 --ABS z ESP

42 -- 25 -- ABS z ESP

43 -- 15 -- Recyrkulacja spalin

44 -- 30 -- Ogrzewanie siedzenia

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Płyta przekaźników:

zespprzekaznikw3vt2uf.th.gif

Rozmieszczenie rys. A)

 

img77679is1jk.th.jpg

 

Passat B5 3B

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

I-- Przekaźnik sygnału akustycznego

II-- Przekaźnik odciążający styku "X"

III--Przekaźnik częstotliwości pracy wycieraczki

IV-- Przekaźnik pompy paliwa lub przekaźnik świec żarowych

V-- Miejsce wolne

VI-- Miejsce wolne

A-- Bezpiecznik gniazdka I w bagażniku

B-- Bezpiecznik gniazdka II w bagażniku

 

 

Passat B5 3B6

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

I-- Przekaźnik dwutonowego sygnału akustycznego

II-- Przekaźnik odciążający styku "X"

III--Miejsce wolne

IV-- Przekaźnik pompy paliwa lub przekaźnik świec żarowych

V-- Przekaźnik częstotliwości pracy wycieraczki

Przekaźnik wycieraczki i czujników deszczu

VI--Przekaźnik pracy wycieraczki

Przekaźnik wycieraczki i czujników deszczu

A-- Bezpiecznik gniazda I w bagażniku, 20A

B-- Bezpiecznik gniazda II w bagażniku, 20A

 

 

Passat B5 3B

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

1-- Przekaźnik wentylatora chłodnicy (urządzenie klimatyzacyjne)

2-- Przekaźnik zdalnego odblokowywania pokrywy tylnej

3-- Przekaźnik sprzęgła elektromagnetycznego(urządzenie klimatyzacyjne)

4-- Sterownik urządzenia klimatyzacyjnego

5-- Przekaźnik dodatkowej pompy oleju napędowego

6-- Przekaźnik oświetlenia dźwigni wybory biegów lub sterownik sygnalizacji alarmowej II taksówki

7-- Przekaźnik wycieraczek reflektorów

8-- Przekaźnik świec żarowych

9-- Miejsce wolne

10--Przekaźnik reflektorów przecimgłowych

11--Przekaźnik przełączający głośnika na radioodbiornik lub telefon

12--Przekaźnik blokujący rozrusznik

13--Przekaźnik blokady rozruchu i światła cofania lub przekaźnik blokady rozruchu albo przekaźńik blokujący rozrusznika (wyłącznik pedału sprzęgła)

 

 

Passat B5 3B6

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

1-- Przekaźnik wentylatora chłodnicy (urządzenie klimatyzacyjne)

2-- Przekaźńik dachu z ogniwami słonecznymi

3-- Przekaźnik sprzęgła elektromagnetycznego(urządzenie klimatyzacyjne)

4-- Od V 2002:przekaźnik układu zabezpieczenia przed kradzieżą, przekaźnik wyłączania świateł do jazdy codziennej

5-- Do IV 2002:Przekażnik wyłąączania świateł do jazdy codziennej

Od V 2002:Przekażnik świateł drogowych

6-- Do IV 2002:przekaźnik oświetlenia dzwigni wyboru biegu

7-- Przekaźnik reflektorów przeciwmgłowych

8-- Przekaźnik wielofunkcyjny koła kierownicy

9-- Przekaźnik wielofunkcyjny koła kierownicy

10--Przekaźnik dodatkowej pompy oleju napędowego

Przekaźńik wspomagania układu hamulcowego

11--Miejsce wolne

12--Do IV 2002:Przekaźnik blokujący rozrusznik

13--Przekaźnik blokady rozruchu i światła cofania lub przekaźnik blokady rozruchu albo przekaźńik blokujący rozrusznika (wyłącznik pedału sprzęgła)

 

 

Rozmieszczenie rys. B)

 

27ue.th.jpg

 

 

Passat B5 3B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

1-- Miejsce wolne

2-- Przekaźnik ABS/EDS i ESC

3-- Przekaźnik ABS/EDS i ESC

4-- Przekaźnik wentylatora chłodnicy 300W, 1. stopień

5-- Przekaźnik dodatkowej pracy wentylatora chłodnicy

6-- Przekaźnik wentylatora chłodnicy 300W, 2. stopień

A-- Bezpiecznik wentylatora chłodnicy, 5A

B-- Bezpiecznik wentylatora chłodnicy, 30A

C-- Bezpiecznik pompy hydraulicznej 50A

 

 

Passat B5 3B6

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

1-- Miejsce wolne

2-- Miejsce wolne

3-- Do IV 2002:przekaźnik I ABS i ESP

Od V 2002:Przekaźnik wentylatora chłodnicy całkowite obciążenie 80W

4-- Do IV 2002:przekażnik II ABS i ESP

5-- Przekaźnik wentylatora chłodnicy, 1. stopień

6-- Przekaźnik dodatkowej pracy wentylatora chłodnicy

8-- Od V 2002:przekaźnik ABS i ESP

9-- Przekaźnik wentylatora chłodnicy, całkowite obciążenie

-- Bezpiecznik wentylatora chłodnicy, 5A

-- Bezpiecznik wentylatora chłodnicy, 30A

-- Bezpiecznik wentylatora chłodnicy, 40A

-- Bezpiecznik wentylatora chłodnicy, 60A

-- Bezpiecznik pompy hydraulicznej ABS, 50A (nie w samochodach z ESP)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tym resetem zegarów to możesz mieć już na wyczerpaniu akumulator. Ja tak miałem auto jeszcze paliło ale podczas rozruchu pobierało za dużo prądu i zegary się resetowały. Może jeszcze kostka od stacyjki - sprawdź.

Druga sprawa z tymi wskazówkami, może ktoś cofał przebieg nieumiejętnie i coś poknocił z epromem. Może VAG Ci prawde powie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Z tym resetem zegarów wyszukałem na forum że jedną z przyczyn może być bezpiecznik, tylko który? Mógłbym prosić o wskazanie właściwego. Znalazłem opis bezpieczników w B5 ale za groma nie mam pojęcie.

Nie jestem pewien, ale sprawdź ten:

15 -- 10 -- Zespół wskaźników, automatyczna skrzynka przekładniowa.

Jeżeli to nie będzie ten, to kontrolka w łapę i sprawdź wszystkie :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o cofanie licznika to nie mam pojęcia czy był cofany. Autko jest z 2000r i najprawdopodobniej miał przekładkę bo chyba to anglik był (wnioskuje po milach na zegarach). Muszę jeszcze sprawdzić czy trzyma ustawienia zegara, jak po jakimś czasie włączy się tylko zapłon bez uruchamiania silnika. Jak będzie wszystko ok to pewnie może być wina aku, który też będę musiał wymienić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

powracając do legendarnej tematyki montażu licznika z CAN do auta bez CAN (tutaj licznik od A3) pare ciekawych wypowiedzi na jednym z forum

 

Zacznę od plusów:

1. pełny fis pokazujący navi lub radio, które drzwi otwarte (bez względu na moduł komfortu lub jego nawet brak), dający możliwość pokazać które żarówki są spalone, dający informację o teoretycznym zasięgu

2. ważne - wyświetla informację airbag ze sterowników sprzed 2000roku

3. sygnał spalania nie idzie po CAN

4. sygnał z drzwi - analogowy

 

Minusy:

1. miałem problem z odczytem pinu immo

2. trzeba wykonać samodzielnie przejściówkę - opis i fotki później

3. jeśli ktoś nie ma CAN - potrzebny CANadapter żeby był sygnał obrotomierza

4. trzeba nietypowa obudowę zegarów - podam potem model

oraz

...

w końcu zabrałem się za przekładkę zegarów, dla przypomnienia stare immo II bez can, nowe immo III srebrne ringi oczywiście z can, w przypadku poduchy odpada podpięcie się pod kontrolkę klocków ponieważ po przekręceniu kluczyka sterownik poduchy uzbraja się i zanim poda masę na kontrolkę minie jakieś 2-3 sekundy licznik uznaje to za przerwę w obwodzie nie gasi kontrolki i wywala komunikat o klockach na fisie. Rozwiązałem to w prosty i skuteczny sposób: wyłączyłem poduchę vagiem, kontrolkę zasiliłem na stałe oczywiście przez rezystor i na katodę diody podałem pin 6 niebieskiej wtyczki, po podaniu masy przez sterownik różnica potencjałów na diodzie wynosi 0 i kontrolka gaśnie. Wszystko działa poprawnie i niema żadnych błędów.

 

 

 

Licznik pokazuje spalanie na postoju w l/h i kontrolką sygnalizuje otwarcie drzwi na czym mi zależało, przy okazji uaktywniłem rkm i zamontowałem tempomat.

Teraz pora na ESP szkoda tylko ze jest ABS 20 ale da się zrobić i powoli kompletuje części.

 

i jeszcze jedna dosyć istotna informacja która obala pewien mit... ja po tym zmieniłem zdanie na temat teorii że CAN jest w autach produkowanych w drugiej połowie 99

 

...Wyjęcie licznika na włączonym silniku sprawdzi czy działa CAN (bo nie zgaśnie silnik a więc odpada problem immo). Po drugi e- w niektórych autach są wsadzone jeszcze liczniki bez CAN pomimo że CAN jest :bigok: - przykładem bedzie auto xxx czy nawet i xxx,

....

a w takim przypadku sprawdzić VAGiem to sobie możesz nie powiem co - bo w VAG 19 nie będzie działała jak zegary wsadzone bez CANa

 

Linki do postów

Link 1

Link 2 (ponad 30stron!)

P.S. Mam nadzieje że autorzy nie będą miały nic przeciwko!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość danuch72

a tak troszku z innej beczki. jak zdemontowac wskażówki licznika te od predk. i obro. by ich nie uszkodzić? chce wymienić tarcze , ale te wskazówki...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

DO MARECEK.

 

Witam

 

Czytalem Twoje posty chce tylko zapytac czy udalo sie uruchomic licznik z FIS-em ile CIe to kosztowalo mamony i czy masz kogos kto podpowie jak to zrobic... pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

szukam osoby która wymieni mi licznik na wersje z 1/2 FIS i dolozy manetke do sterowani oraz potrzebne wiazki przewodow - mam wersje bez komputera

 

jesli ktos jest w stanie to zrobic to prosze o kontakt

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
jak zdemontowac wskażówki licznika te od predk. i obro. by ich nie uszkodzić?

 

Owiń nóż stołowy w jakiś materiał (żeby nie podrapać tarczek) i podłóż między tarczkę a wskazówkę i podważ. Zapamiętaj w jakiej pozycji były wskazówki żeby później założyć w te same miejsce.

 

czy masz kogos kto podpowie jak to zrobic...

Daj znać jak już wszystko będziesz miał to się dogadamy.

Edytowane przez gbels
Dopisanie tekstu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość kurzyna

i jeszcze jedna dosyć istotna informacja która obala pewien mit... ja po tym zmieniłem zdanie na temat teorii że CAN jest w autach produkowanych w drugiej połowie 99

 

Cytat:

...Wyjęcie licznika na włączonym silniku sprawdzi czy działa CAN (bo nie zgaśnie silnik a więc odpada problem immo). Po drugi e- w niektórych autach są wsadzone jeszcze liczniki bez CAN pomimo że CAN jest :bigok: - przykładem bedzie auto xxx czy nawet i xxx,

....

a w takim przypadku sprawdzić VAGiem to sobie możesz nie powiem co - bo w VAG 19 nie będzie działała jak zegary wsadzone bez CANa

 

No Dobrze ale Panowie w takim razie jeżeli to jest prawda to powiedzcie mi , czy nie ma sposobu na to aby sprawdzić czy jest CAN w fizyczny sposób np : są jakieś kabelki , jest jakaś wiązka przewodów w miejscu z łatwym dostępem ??, co by nie ściągać pół tapicerki itp

 

PS to oje pierwsze posty więc nie wiem jak się cytuje :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam wszystkich ja chciałem zapytać czy oprócz zegara i oczywiście manetek coś trzeba dokupić bo mi znajomy mówił że chyba trzeba jeszcze jakiegoś kompa dokupić żeby tym wszystkim sterował ja chciałbym u siebie założyć 1/2fis tylko teraz pytanie jak to wyjdzie finansowo gdyby okazało sie że trzeba jeszcze jakiś komp dokupić

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie potrzeba żadnego komputera wymieniać, pocztaj sobie post z wymianą licznika do 3BG, bo to jest temat 3b

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A czy w Passacie B6 z 2006 roku bez komputera (jest tylko trip, temperatura, całkowity przebieg i godzina) da się zrobićaby pokazywał średnie sppalanie, ile na 100km spalił itd. Czy też wystarczy tylko manetkę zmienić lub zdjąć zaślepkę i dołączyć jakiś przełącznik.

Ile kosztuje taka zabawka i kto to może zrobić?

Dzięki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności