Gość amator Zgłoś #1 Napisano 26 Marca 2008 Witam. Okazalo sie ostatnio, ze mam do wymiany gumowe oslony przegubow. W zwiazku z tym mam pytanie jak wymontowac polosie napedowe ? jezeli juz je wymontuje to czy trzeba je rozbierac zeby zalozyc te oslony na przeguby ? dopatrzylem sie jak na razie, ze zewnetrzne oslony sa rozerwane ale przy okazji chcialbym takze wymienic te wewnetrzne Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość hezek Zgłoś #2 Napisano 26 Marca 2008 przy skrzyni odkręca sie torsami półoś a przy kole śróbą piasty nie pamiętam ale nawet chyba nie trzeba wypinac zawieszenia a do zmiany osłon trzeba jeszcze poodpinac przeguby z półosi jak wygladają ładnie to niewymieniaj przy skrzyni nie pracują tak intensywnie jak przy kole wiec jak nie są poparciałe to jeszcze polatają Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
cervandes Zgłoś #3 Napisano 26 Marca 2008 ja demontowałem tylko lewą, i można było ją wyjąć bez odkręcania zawieszenia: tylko 6 torxów przy skrzyni oraz nakrętka piasty. Samochód na podnośniku, drugim lewarkiem lekko podlewarowana zwrotnica i powoli, powoli da się ją wyjać. Jak z prawą to nie wiem, nie zdejmowałem. Co do samych osłon: kup firmowe, np Lobro. koszt ze smarem i zaciskami około 30 pln. I przygotuj się na zakładanie dużej opaski, bo to jest koszmarna męczarnia. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość TIGEM Zgłoś #4 Napisano 30 Marca 2008 Półoś zarówno prawa jak i lewa osadzona jest na wieloklinach jedna strona w piaście koła, druga strona w mechaniżmie różnicowym przy skrzyni biegów. Jeżeli będziesz wymieniał tylko tą przy kole to należy odpiąć drążek kierowniczy i wypiąć dolny przegub kulowy w wahaczu i zdjąć zacisk hamulcowy bo przewód hamulcowy ogranicza ruch,zdjąć zaciski na osłonie gumowej przegubu,jeżeli jest do wymiany to ją poprostu rozetnij, piasta będzie trzymała sie tylko na kolumnie (teleskopie), odciągnij wachacz do dołu na tyle by piasta wisiała luźno na teleskopie(może przydać ci się druga osoba do pomocy) i energicznie mocno pociągnij, półoś powinna wyjść z przegubu w piaście koła, należy zwrócić uwagę czy półoś nie wysuwa sie ze skrzyni, jeżeli się wysunie wbij ją , do oporu. Możesz zrobić tak jak ktoś proponował odręcić nakrętkę półosi ale i tak będziesz musiał wypiąć wahacz by wyjąć przegub z piasty potem zbić przegub z półosi. Półoś jest zakończona wieloklinem na którym jest wycięcie, w którym z kolei powinien być pierścień zabezpieczający (sprężyste kółko z drutu) jeżeli jest,to dobrze, powinna być jeszcze podkładka, albo będzie na półosi albo w smarze przy przegubie, poszukaj, wszystko należy dobrze umyć, najlepiej pistoletem do ropowania na powietrze, jeżeli nie masz dostępu do takiego wyposażenia to miska, pędzel i benzyna, dokładnie wszystko wymyj,od tego zależy żywotność przegubu, Składamy oczywiści w odwrotnej kolejności, do przegubu między kulki wciśnij smar który jest w zestawie z osłoną (oczywiście tyle wciśnij ile będziesz mógł), na półoś nasuń: opaski zaciskowe, osłonę gumową (odwiń ją w stronę silnika, abyś widział wieloklin na półosi),załuż podkładkę, odciągnij wahacz do dołu, przystaw półoś do otworu z wieloklinem w przegubie i wsuń do pierścienia zabezpieczającego, ok 1cm, obróć piastą, dociskając piastę w stronę półosi, otwór z wieloklinem powinien ustawić się w jednej osi z półosią, jak będziesz miał już wszystko ustawione należy zdecydowanie i mocno napchnąć piastę z przegubem na półoś do oporu( można wspomóc się większym młotkiem) jeżeli nie da się zsunąć przegubu z półosi to masz całość zmontowaną, jeżeli się zsunie to powtórz wzystko od początku, raczej powinno się udać, nałóż resztę smaru w osłonę, naciągnij osłonę na przegub, pozakładaj opaski , poskładaj to co było rozmontowane na początku. Ważne: są różne średnice osłon, jeżeli nic nie było kombinowane to powinno dać się dobrać po silniku, albo zmierzyć średnicę przegubu po zewnątrz, są conjmniej dwie średnice, może więcej? Nie przekręcaj zbytnio na boki panewką z wieloklinem w przegubie bo ci kulki wypadną, wtedy żeby je włożyć trzeba mieć cierpliwość jak do skadania puzzli. Przegub wewnętrzny to inna bajka, a inna jest w przypadku wymiany obu osłon. Życzę miłej pracy jeżeli cię nie zniechęciłem. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość amator Zgłoś #5 Napisano 2 Kwietnia 2008 TIGEM Dzięki za szczegółowy opis nie zniechęciłeś mnie, dzisiaj wymienilem mieszek z jednej strony, w środe będe dalej walczył Okazało sie, że wewnętrzne są także także do wymiany Niestety podczas zmieny drugiego mieszka półoś wyszla ze skrzyni i to calkiem luźno co teraz zrobic ? w serwisie powiedzieli ze nie maja takiego zabezpieczenia olej sie nie wylal, nie wiem czy powinien czy nie ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
chris Zgłoś #6 Napisano 2 Kwietnia 2008 I nie zapomnij później o ustawieniu geometrii przedniego zawieszenia - u mnie pęknięte osłony drążków "wyszły" właśnie przy regulacji i musiałem najpierw je wymienić, a później znów robić geometrię zawieszenia. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość amator Zgłoś #7 Napisano 2 Kwietnia 2008 Ale geometrii nie trzeba ustawiać, odkręcam końcówke drążka kierowniczego i sworzeń wachacza a pozniej wszystko wraca na swoje miejsce ale nie w tym tkwi problem chodzi o to czy ta półoś bedzie dobrze siedziec w skrzyni jak wyszla prawie luzem Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dufi Zgłoś #8 Napisano 2 Kwietnia 2008 Może ja naskorbie jak wymieniałem przeguby zew. i wew. Bez konieczności robienia potem zbieżności czy geometrii. Musisz jedynie posiadać klucz nie torx tylko wygladający podobnie ale z 12 ząbkami, bo torx ma 6 ząbków. Jakoś sie tka dziwnie zwie nie pamietam. Z tego co wiem to można go kupić za okolo 40 -50 zł. Ja miałem pożyczony . Odkręcasz śrubę przegubu zew. klucz 28 lub 30. potem tym ala torxem odkrecasz przegub wewnętrzny, skręcasz koła na zewnątrz. czyli prawa strona - koła w prawo. Podnosisz półos od strony skrzyni do góry, tam jest miejsce a potem wyjmujesz ze strony koła. I masz całą półos z przegubami w garści. Aha co ważne musisz odkręcić osłone ( ta plastikową ) nad przegubem wew. bo ci półoś nie wejdzie. Tka robiłem z prawą strona, lewej jeszcze nie ruszałem, ale chyba tam jest łatwiej, wiecej miejsca. P.S. Mam nadzieje ze dośc jasno opisałem, bo nigdy w tłumaczeniu nie byłem dobry. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
cysiokysio Zgłoś #9 Napisano 3 Kwietnia 2008 Musisz jedynie posiadać klucz nie torx tylko wygladający podobnie ale z 12 ząbkami, bo torx ma 6 ząbków. Jakoś sie tka dziwnie zwie nie pamietam. Ten klucz nazywa sie "Spline". Czasami jak śruby nie są zjechane i nie sąmocno zapieczone to da się odkręcić torxem(nie polecam;) ) Tka robiłem z prawą strona, lewej jeszcze nie ruszałem, ale chyba tam jest łatwiej, wiecej miejsca. Ja robiłem tak z lewą i poszło jak po maśle (nie ma potrzeby wypinania drążka kierowniczego ani sworznia wachacza) Mam pytanko, może ktoś się orientuje, jaki rodzaj smaru powinien być użyty do przegubów? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dufi Zgłoś #10 Napisano 3 Kwietnia 2008 Ja kupiłem zestaw smar z tą gumową osłoną w komplecie. A w marko widzialem smar do przegubów LOTOSU, cos koło 10-15zł. Ale co on jest wart to nie wiem. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość amator Zgłoś #11 Napisano 3 Kwietnia 2008 A może mi ktoś powiedziec jak najlepiej wpic całą półoś do skrzyni biegów aby niczego nie uszkodzic ? Jak ja ustawic ? boje się, że jak uderze młotkiem to może sie coś stać z przegubami nowe zabezpieczenie ma być w poniedziałek więc czekam na pomoc Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
cysiokysio Zgłoś #12 Napisano 4 Kwietnia 2008 jak najlepiej wpic całą półoś do skrzyni biegów :eek:chyba ci sie passat znudził co, gdzie i po co chcesz do skrzyni wbijać ("wpic") aż mnie ciarki przeszły Powiedz kolego na jakim etapie jesteś (wyjmowania, czy może wkładania półosi) to cosik zaradzimy. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość amator Zgłoś #13 Napisano 4 Kwietnia 2008 oczywiście miało być wbić mam wyciągniętą całą półoś ze zmienionym mieszkiem Ale podczas gdy ją wyciągałem półoś nie wyszła z przegubu przy kole tylko wysuneła sie cała ze skrzyni dlatego oodkręciłem śrube piasty i wyciągnąłem wszystko, zbilem przegub zewnętrzny, założyłem osłone i wszystko złożyłem. Teraz ponawiam pytania: Jak najlepiej włożyć to półoś z powrotem do skrzyni żeby nie uszkodzić simeringu ? Czy powinien wylać się olej ze skrzyni w momencie jej wyciągania ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
cysiokysio Zgłoś #14 Napisano 4 Kwietnia 2008 cosik mi się zdaje że trochę namieszałeś, półośka nie wchodzi w skrzynię tylko w przegub wewnętrzny, aby wyjąć półośkę na leży odkręcić przegub wewnętrzny od skrzyni (chyba 8 śrub typu "spline") a z drugiej strony śrubę piasty. Kręcisz kierownicą na max w stronę z której wyjmujesz półoś, następnie wyciągasz wszystko do przodu. i analogicznie wkładasz z powrotem. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość amator Zgłoś #15 Napisano 4 Kwietnia 2008 Iw tym problem, widocznie zabezpieczenie nie trzymało i wyszło razem z przegubem wewnętrznym ze skrzyni. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
cysiokysio Zgłoś #16 Napisano 7 Kwietnia 2008 no ale tak powinno wyjść. Ośka razem z przegubem. Ośka nie wchodzi do skrzyni:-!! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ormowiec Zgłoś #17 Napisano 9 Kwietnia 2009 Panowie szybkie pytanie mam przegub jak na zdjeciu on ma jakieś zabezpieczenie czy mam go po prostu młotkiem zbić z półosi? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ziutekF Zgłoś #18 Napisano 9 Kwietnia 2009 zbić młotkiem ,postukać energicznie ,ale nie zza ucha. Pozdrawiam. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ormowiec Zgłoś #19 Napisano 9 Kwietnia 2009 Podzielę się wrażeniami z wymiany podartej osłony prawego koła. Nowa osłona spidan z opaskami, smarem, nakrętką, sprężynkami i dystansem kosztowała mnie całe 19 zł. Przy fabrycznej wygląda hmmmm delikatnie, no ale zobaczymy, ogolnie spidan dobra firma 1. odkręcić śrubę kiedy jeszcze auto stoi na ziemi, nasadka 30 2.widok na spieprzoną osłonę, nadkole, felga uświnione smarem, ba uświoniony jest nawet próg prawie na całej długości drzwi pasażera 3. odkręcona nakrętka, auto w górze 4. podnosimy drugą żabą wahacz lekko do góry i odkręcamy łącznik stabilizatora, klucz 17. 5. odkręcamy śrubę górną sworznia wahacza (klucz 16) oraz -w przypadku zacisków lucasa-odkręcamy też dolną śrubę zacisku w celu wyjęcia śruby sworznia 6. nacisnąć na wahacz i odpiąć sworzeń od zwrotnicy 7. kolumnę pociągamy lekko do siebie i w lewo, przegub sam sobie wyjdzie. Mała uwaga. jak widać półoś opiera się na osłonie silnika. Osłonę musiałem zdjąć, bo pan kilogram nie miał jak wziąć zamachu żeby zbić przegub. warto wtedy podstawić coś pod półoś żeby nie wisiała na przegubie wewn... no i trzeba ją trzymać żeby nie wyskoczyła z przegubu wewnętrznego 8. widok na przegub. podkładamy drewienko i traktujemy młotkiem (dzięki za wskazówki dla ziutekF, trzeba istotnie mocno klepnąć i wyskakuje 9. zbity przegub, strzałka wskazuje na sprężynkę której opór trzeba pokonać przy zbijaniu. warto wymienić tą sprężynkę na nową (jest w zestawie spidana) 10. wyjęty przegub i zestawik spidana. 11. Przegub umyłem pędzelkiem w korytku z benzyną. 12. Wcisnąć do środka nowy smar, nawjwięcej ile się da. trochę też wrzucić na ściany osłonki. 13. Nakręcamy starą nakrętkę żeby nie uszkodzić gwintu przy wbijaniu przegubu na półoś, wbijamy przegub na miejsce uprzednio wkładając osłonkę, dustans i sprężynkę 14. zaciskamy opaski i zaczynamy wszystko składać w odwrotnej kolejności. łącznik stabilizatora przykręcamy po opuszczeniu auta na ziemię, podobnie nakrętkę na przegubie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
skcrack Zgłoś #20 Napisano 9 Kwietnia 2009 Myślę że post powinien zostać wrzucony do FAQ. Świetna fotorelacja! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach