Jump to content

hak64

  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

Seller statistics

  • 0
  • 0
  • 0

About hak64

  • Birthday 11/29/1964

Informacje osobiste

  • Imię
    Henryk
  • Płeć
    Mężczyzna
  • Miejscowość
    Żory

Samochód

  • Generacja
    -
  • Silnik
    Nie passat
  • Rok produkcji
    1987

Recent Profile Visitors

639 profile views
  1. Każdy profesjonalny warsztat i każda stacja diagnostyczna dysponuje możliwością sprawdzenia zawieszenia i przeniesienia napędu. Pytanie "czy jechać" zadaj raczej sobie, bo ani ubezpieczyciel (likwidator szkody), ani nikt z forum nie ma w tym interesu.
  2. Panie, przykra sprawa, ale o wróżki tu trudno, a i fusy po kawie dawno wyschły. W miarę rzetelnie oszacować wartość szkody można na podstawie dokumentacji fotograficznej. Umiejscowienie, zakres, głębokość, rys czy wgnieceń może wskazywać na ewentualne wystąpienie innych, niewidocznych uszkodzeń. W przypadku podejrzenia uszkodzenia elementów zawieszenia, przegubów, czy półosi, jedyną możliwością jest sprawdzenie tych elementów w profesjonalnym warsztacie, lub na stacji diagnostycznej. Kolejną, pominiętą przez szanownego pana kwestią, jest brak jakiejkolwiek informacji, czy szkoda nastąpiła z winy rzeczonej pani, czy też z winy własnej (likwidacja szkody z OC dość znacząco różni się od naprawy z AC). Nie ukrywam, że poniższy "szczegółowy" opis zdarzenia jest równie przydatny, jak wskazanie, z której strony świeciło słońce. W ustaleniu okoliczności zdarzenia i wskazania ewentualnej winy, niezbędne jest określenie, czy do zdarzenia doszło na drodze publicznej, czy któryś z pojazdów poruszał się drogą z pierwszeństwem, czy pojazd będący w ruchu nie wykonywał czasem manewru cofania, wreszcie czy do zatrzymania pojazdu nie doszło czasem bezpośrednio przed nadjeżdżającym autem (brak czasu na reakcję obronną). Z tym pytaniem to proszę jednak do wróża Macieja, bo żaden diagnosta, rzeczoznawca, czy innej maści fachowiec, nie jest w stanie przewidzieć czasu ujawnienia się usterki, zwłaszcza że wiele zależy tu od umiejętności i stylu jazdy użytkownika. Miłego dnia.
  3. Z ubezpieczycielem prowadzi się korespondencję wyłącznie pisemną (mail). Po pierwsze odpowiedź także musisz otrzymać w formie pisemnej (to zaś może służyć jako dokument procesowy), na dodatek musi ona zawierać uzasadnienie zajętego przez ubezpieczyciela stanowiska z podaniem podstaw prawnych. Niestety bieżące naprawy nie są brane pod uwagę przy szacowaniu wartości bazowej pojazdu. Tę wartość można podnieść jedynie poprzez udokumentowanie nakładów poniesionych na tuning, doposażenie pojazdu, lub wymianę całych podzespołów (silnik, skrzynia biegów, kompletne zawieszenie / np. sportowe, gwintowane/).
  4. Nie kolego. Ubezpieczyciel orzekając szkodę całkowitą musiał już określić wartość auta przed szkodą. Jak inaczej mógłby stwierdzić, że naprawa jest nieopłacalna i przekracza wartość bazową auta? Ponadto należy unikać warsztatów partnerskich ubezpieczyciela, zwłaszcza zaś przy naprawach z rozliczeniem bezgotówkowym. Istnieje bowiem ryzyko, że to nie interes poszkodowanego, a partnera biznesowego jest dla warsztatu ważniejszy. Jest jeszcze inny problem. Zlecając naprawę w trybie rozliczenia bezgotówkowego poszkodowany daje ubezpieczycielowi prawo do kontroli zgodności i jakości wykonywanych prac z ich zakresem określonym w kosztorysie. Mało tego, ubezpieczyciel jako płatnik usługi naprawy będzie miał prawo do dysponowania częściami z odzysku (zapłaciłem za nowy, więc porysowany zderzak zabieram i sprzedaję na aukcji). Co prawda ubezpieczyciele nie handlują używanymi częściami, ale w ramach umowy partnerskiej, pozwalają na to warsztatowi. To m.in. dlatego właśnie stawki rbg w warsztatach partnerskich ubezpieczyciela są takie niskie, a ubezpieczyciel nalicza sobie rabat np. 8% od całości kosztów naprawy. Auto zastępcze można wynająć nawet od osoby prywatnej (potrzebna tylko umowa najmu z określoną stawką dzienną). Omija się wtedy wszelkie bzdurne procedury (protokoły zdawczo- odbiorcze, dodatkowe ubezpieczenie, kaucje, czy ograniczenia dysponowania autem (brak możliwości przewozu określonych ładunków, ciągnięcia przyczep, czy udostępnienia pojazdu np. żonie, lub innemu członkowi rodziny). Miłego dnia.
  5. Ubezpieczyciel nie ma prawa dysponować Twoim autem, nie mogą Cię zmusić do jego naprawy, ani też nie mogą Ci tego zabronić. Decyzja czy, gdzie i za ile naprawiasz auto jest wyłącznie Twoją decyzją. Musisz się jednak liczyć z tym, że koszt naprawy nie może przekroczyć wartości auta przed szkodą. Jeśli więc otrzymałeś z PZU pismo o braku zgody na naprawę, bo koszt przekracza wartość auta, to masz prawo odstawić wóz do innego warsztatu (nie ASO), gdzie dokonają naprawy zgodnie z technologią producenta i zakresem prac określonym w kosztorysie (tym z ASO). Przy zastosowaniu bardziej przystępnej stawki rbg kalkulacja kosztów naprawy sporządzona przez warsztat będzie o kilka tys niższa, zatem koszt naprawy nie przekroczy wartości auta przed szkodą. - Nie będzie więc podstaw do orzeczenia szkody całkowitej. Możesz także przyjąć proponowaną przez ubezpieczyciela kwotę odszkodowania, naprawić auto z użyciem części z odzysku (wtedy zmieścisz się w kwocie poniżej 10 tys zł) i sprzedać wóz, lub też użytkować go dalej. W kwestii odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu, to świadczenie musi uwzględniać nie tylko rekompensatę poniesionych kosztów leczenia, ale także utracone dochody (na L-4) nie uzyskuje się pełnej pensji, koszty dojazdu do placówek medycznych, koszt opieki nad chorym, a nawet przyszłe koszty zabiegów zapobiegających pogarszaniu się stanu zdrowia spowodowanego zdarzeniem (sanatoria, okresowe zabiegi rehabilitacyjne, zakup sprzętu do ćwiczeń rehabilitacyjnych). Miłego dnia.
  6. Witam. Nie zaglądałem tu, bo to klub regionalny. Za namową mkpol kolega ChymeK zwrócił się do mnie poradę. Odpowiedziałem zgodnie ze swoją wiedzą (być może zechce się tym pochwalić). Nie. Panie kolego, to się nie uda. Ubezpieczyciel orzekł szkodę całkowitą, zatem nie wyrazi zgody na naprawę. Przeglądałem kosztorys ubezpieczyciela i stwierdziłem, że i tak jest zaniżony (niska stawka rbg, zamienniki zastosowany współczynnik odchylenia, ceny części z narzuconym rabatem. Pomimo tego koszt naprawy znacząco przekraczał wartość pojazdu przed szkodą. W takim przypadku jedynym sensownym rozwiązaniem jest odwołanie od wyceny wartości wraku (wystąpienie do ubezpieczyciela z wnioskiem o zagospodarowanie wraku), gdyż jest przeszacowana i nie można go zbyć za takie pieniądze. Już koledze zasugerowałem jak to zrobić. Kolejną możliwością jest udokumentowanie nakładów poniesionych na doposażenie pojazdu, tuning, lub wymianę całych podzespołów - to pozwoli podwyższyć wartość bazową auta (prze zaistnieniem szkody). Przy szkodzie całkowitej ubezpieczyciel wypłaca bowiem odszkodowanie stanowiące różnicę pomiędzy wartością auta przed i po szkodzie. Zatem nam zależy aby ta różnica była jak największa. Sądząc po fotkach, naprawa tego auta nie ma większego sensu. Jest prawdopodobieństwo, graniczące z pewnością, że uszkodzeniu uległa geometria pojazdu, a tylna belka wymaga wymiany. Z pewnością do naprawy będą punkty mocowania beli i podłoga bagażnika, Zatem koszt naprawy, nawet z użyciem części ze szrotu byłby bliski wartości auta przed szkodą.
  7. Te drzwi wymagają wymiany, zatem naprawa nawet z użyciem części ze szrotu, przekroczy 1,5 tys zł. Gdyby szkodę wyliczyło ASO, wyjdzie około 5 tys. Dlaczego chcesz likwidować z AC, a nie z OC sprawcy? To mi wygląda na przetarcie kołem ciężarówki - czyżby uciekł?
  8. Rozbite auto zwykle oznacza kłopoty i znaczną stratę finansową. To zasługa ubezpieczycieli, którzy prześcigają się w tzw. „strzyżeniu baranów”. Biorąc pod uwagę, że szefem działu likwidacji szkód zostaje zwykle osoba mająca w przedmiotowej materii „szczególne zasługi”, nikogo to nie powinno dziwić. Nie znaczy to jednak, że z ubezpieczycielem nie można wygrać, że wysokość odszkodowania zależy wyłącznie od widzimisię likwidatora szkody. Poniżej znajdziecie informacje przydatne do skutecznego dochodzenia roszczeń odszkodowawczych. SZKODA Z OC SPRAWCY TERMIN ZGŁOSZENIA SZKODY Jest tożsamy z okresem przedawnienia roszczeń i wynosi 3 lata, co wynika z Kodeksu Cywilnego. TERMIN WYKONANIA OGLĘDZIN PRZEZ UBEZPIECZYCIELA 7 dni. Jeśli w tym czasie ubezpieczyciel ze swojej winy nie wykona oględzin, można samodzielnie udokumentować szkodę przesyłając fotki ubezpieczycielowi. Przy szkodach o wartości do 5 tyś oględziny rzeczoznawcy nie są konieczne. Czasem już po rozpoczęciu naprawy ujawniane są nowe uszkodzenia – należy wtedy domagać się dodatkowych oględzin. SPOSÓB ROZLICZENIA SZKODY serwisowy Rzeczoznawca ubezpieczyciela sporządza ocenę techniczną uszkodzonego pojazdu, a warsztat wykonuje swój kosztorys naprawy i przedstawia ubezpieczycielowi do akceptacji. Rozliczenie następuje na podstawie faktur po wykonanej naprawie. kosztorysowy Odszkodowanie jest wypłacane na podstawie kosztorysu sporządzonego przez ubezpieczyciela. Zwykle na zaniżonych stawkach rbg i z zastosowaniem zamienników (często także z niedozwolonymi korektami, naliczoną amortyzacją i rabatem serwisowym). szkoda całkowita Orzeka się ją, gdy koszt naprawy pojazdu przekracza 100% wartości pojazdu przed szkodą. Wypłacone odszkodowanie stanowi różnicę pomiędzy wartością pojazdu nieuszkodzonego w dniu szkody, a wartością wraku. Orzeczenie szkody całkowitej nie oznacza, że pojazd należy złomować. Ubezpieczyciel nie ma prawa decydować o nie swoim mieniu, w związku z czym można pojazd naprawić, jednak koszt naprawy nie może przekroczyć wartości pojazdu przed szkodą. Praktykowany jest jeszcze inny sposób rozliczenia szkód, polegający na uzyskaniu wyceny kosztów naprawy z warsztatu lub serwisu i przedstawieniu ubezpieczycielowi do akceptacji. INNE KOSZTY Ubezpieczyciel sprawcy jest obowiązany zwrócić nam kosztów, które ponieśliśmy w związku ze szkodą, należą do nich: holowanie parkowanie i zabezpieczenie uszkodzonego pojazdu pojazd zastępczy uszkodzone mienie przewożone w pojeździe, w tym i ładunek (są jednak wyjątki) uszkodzone ubranie, kask itp. rekompensata za oczywistą utratę wartości pojazdu z kolizyjna przeszłością SPRAWCA NIEUBEZPIECZONY Jeśli sprawca został ustalony ale pomimo obowiązku nie posiadał ważnej polisy OC, odszkodowanie wypłaci nam Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, jednak tylko w przypadku gdy nie mamy wykupionego AC. Gorzej gdy sprawcą jest osoba nie objęta obowiązkiem posiadania OC (pieszy, rowerzysta). W takich przypadkach UFG wypłaci odszkodowanie tylko za zdarzenie zakwalifikowane jako wypadek i wyłącznie w sytuacji, gdy doznaliśmy obrażeń skutkujących naruszeniem czynności narządów ciała na okres powyżej 14 dni. TERMIN WYPŁATY ODSZKODOWANIA: Za szkody w mieniu ubezpieczyciel ma ustawowy obowiązek wypłacić odszkodowanie w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia szkody. Możliwe jest jednak przedłużenie tego okresu do 90 dni, jeśli okoliczności zdarzenia wymagają wyjaśnienia (wyjątek stanowią zdarzenia, gdzie przyjęcie odpowiedzialności ubezpieczyciela zależy od postępowania sądowego). SZKODA Z WŁASNEGO AC Przy szkodach z AC należy uważnie przeczytać zapisy w umowie ubezpieczenia, bo to ubezpieczyciel dyktuje warunki. TERMIN ZGŁOSZENIA SZKODY Zależny od zapisów w OWU (zwykle max 3-5 dni), przy czym kradzieże należy zgłaszać niezwłocznie po ujawnieniu szkody. TERMIN WYKONANIA OGLĘDZIN Podobnie jak przy szkodzie z OC sprawcy - zwykle 7 dni SPOSÓB ROZLICZENIA SZKODY serwisowy Podobnie jak w przypadku szkody z OC, z tą jednak różnicą, że zapisy OWU zwykle dokładnie precyzują w jaki sposób powinny być skalkulowane koszty naprawy: części zamienne, amortyzacje, korekty i stawki za rbg. itp. kosztorysowy Odszkodowanie jest wypłacane na podstawie kosztorysu wykonanego przez ubezpieczyciela zazwyczaj uwzględnia on zamienniki zamiast części oryginalnych i niskie stawki za rbg. Należy także zwrócić uwagę, jaka polisa została wykupiona, bowiem tzw. „wariant kosztorysowy” wyklucza możliwość naprawy z rozliczeniem serwisowym. Faktury za naprawę nie będą więc uwzględnione. szkoda całkowita Przy szkodach z AC, orzeka się ją gdy koszt naprawy pojazdu sporządzony przez ubezpieczyciela przekracza 70% wartości pojazdu także ustalonej przez ubezpieczyciela. Wartość pojazdu określa się na dzień szkody, powinna ona uwzględniać: przebieg, wyposażenie i inne czynniki wpływające na wartość pojazdu (inne uszkodzenia, serwisowanie w ASO, stan opon, poprzednie naprawy pojazdu itp.) Podobnie jak przy szkodzie z OC wypłacana jest różnica pomiędzy wartością pojazdu przed szkodą, a wartością wraku. Samochód można naprawiać do pełnej wartości samochodu przed szkodą. TERMIN WYPŁATY ODSZKODOWANIA: 30 dni od dnia zgłoszenia szkody. Różnicą (między szkodami z OC) jest fakt, że ubezpieczyciel gwarantuje sobie możliwość dokonywania ustaleń własnych do woli (nie jest określony termin). To były podstawy. Przejdźmy jednak do konkretów. Chcąc dokonać poprawnej wyceny szkody niezależny rzeczoznawca musi dysponować oceną techniczną pojazdu sporządzoną przez ubezpieczyciela, lub jego kosztorysem naprawy. Konieczne jest także podanie, czy jest to szkoda z OC sprawcy, czy AC właściciela pojazdu. Niezbędne będą też fotki uszkodzeń, bo nie jest możliwe kwalifikowanie naprawy, czy wymiany uszkodzonych elementów na podstawie lakonicznego opisu podanego przez właściciela pojazdu. To potrafi tylko wróżka. Rzeczoznawca zaś nie sporządza kosztorysu z wykorzystaniem fusów po kawie. Mając powyższe na uwadze, osoby chcące zweryfikować poprawność wyliczenia szkody (sporządzonej przez ubezpieczyciela), proszone są o stosowanie się do tych zaleceń.Trzeba jeszcze dodać, że korzystanie z programów eksperckich, stosowanych w kalkulacjach napraw pojazdów (Audatex, Eurotax i inne), jest płatne. W związku z powyższym, moja (ewentualnie innych rzeczoznawców) pomoc będzie się raczej ograniczać do szacunkowej wyceny. Nie oznacza to jednak pozostawienia „na lodzie” osób zainteresowanych zleceniem profesjonalnej wyceny i uzyskaniem kosztorysu opatrzonego podpisem i numerem licencji wykonawcy.
  9. Możesz próbować, ale istnieje ryzyko, że naprawa według kosztorysu ASO przekroczy wartość auta przed szkodą.
  10. "Jak ubezpieczenie może wycenić ta szkodę" Wycena szkody jest obowiązkiem ubezpieczyciela, który jest zobligowany do naprawienia szkody w mieniu objętym ochroną ubezpieczeniową. W Twoim przypadku naprawa będzie obejmowała lakierowanie trzech elementów: felgi, zderzaka i błotnika (nadkole to plastikowy element we wnęce na koło w błotniku). Szacowany koszt naprawy niewiele przekroczy kwotę 1000 zł, choć wycena ASO była by trzykrotnie wyższa. Przy uszkodzeniach zderzaków warto je zdemontować do oględzin, bo niektóre uszkodzenia (ułamane zaczepy, ślizgi, wzmocnienia) są widoczne dopiero po ich zdjęciu. W tym przypadku raczej nie jest to konieczne.
  11. Nie napisałeś czy to kolizja z własnej winy, czy też masz jakiegoś sprawcę. Występują znaczące różnice w sposobie likwidacji szkód. Ten zderzak i dokładka kwalifikują się do wymiany (podejrzewam także konieczność wymiany wzmocnień zderzaka oraz reflektora /może mieć ułamane zaczepy/). Szkoda likwidowana z OC sprawcy powinna zostać oszacowana na nie mniej niż 4 tys (nie licząc reflektora). Naprawa własnej szkody z zastosowaniem części z odzysku, to koszt około 1 tys.
  12. Za utrzymanie obrotów na biegu jałowym odpowiada silniczek krokowy, tyle że do jego poprawnej pracy niezbędne są prawidłowe odczyty czujników temperatury, przepływomierza lub położenia przepustnicy i sondy lambda. Ta ostatnia ma też wpływ na dawkowanie paliwa. Podobne objawy mogą być też spowodowane nieszczelnym układem dolotowym (zasysanie lewego powietrza).
  13. Po zatankowaniu pod korek, czasem zdarza się, że nadmiar paliwa wycieknie przewodem odpowietrzającym.
  14. Masz rację - w przypadku odszkodowania od zarządcy drogi. Natomiast obecność znaku A-18b nie wyklucza możliwości dochodzenia roszczeń od koła łowieckiego. Sam miałem okazję zobaczyć szarżę postrzelonego dzika na zaparkowany samochód.
  15. Możliwe, ze masz w lampie zaśniedziały styk, albo przebicie na masę, dlatego wymiana żarówki nie pomogła.
×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy