cooler Zgłoś #1 Napisano 13 Lipca 2007 Witam, Ponieważ wkurzyli mnie fachowcy , którzy ciągle mówili "jutro" w sprawie instalacji mojego haka (marki Brink, model 405000, elektryka nr: 756411 cena całości 603 PLN), sam podszedłem do instalacji haka . Sprawa okazała się nie dość że prosta, to także bezproblemowa, szczerze mówiąc jestem pod wrażeniem przygotowania zarówno haka, jak Passata co do instalacji . Po pierwsze: ZERO wiercenia, cięcia, niszczenia czegokolwiek! Wszystko w Pasku jak i w elementach haka dopasowane perfekcyjnie. Podłączenie elektryki polega na wpięciu w oryginalne wejścia w lampach! Żadnej prowizorki i dorabiania kabelków (nie lubię ingerenci w układ elektryczny). W skrócie: odkręcasz z każdej strony po dwie śruby zderzaka obok lamp (wszystkie śruby Torx), 3 śruby od strony nadkola, oraz 3 główne śruby od dołu plus malutkie od plastików (chyba po dwie). Do tego można (ale w moim przypadku okazało się że nie trzeba) odkręcić osłonę tłumika, choć dało się włożyć nakrętkę bez zdejmowania osłony. Następnie wysuwasz delikatnie osłonę zderzaka (plastik) i masz przed oczami metalową belkę zderzaka. po dwie śruby (normalne) z każdej strony i jest już zdjęta. Teraz delikatnie wsuwamy belkę haka w podłużnice, przykręcamy 4-ma śrubami (otwory są gotowe - trzeba tylko zdjąć zaślepki) i jest po zawodach. Następnie czas na elektrykę: warto przełożyć kabelki przed montażem osłony zderzaka - jest to łatwiejsze niż z założoną osłoną. Wszystko jest pięknie przygotowane: wyjmujemy orginalną zaślepkę (z lewej strony pod lampą), przekładamy kabelek, a następnie nakładamy zaślepkę dostarczoną z zestawem - idealnie uszczelniony kabelek i zabezpieczona blacha auta! Najlepsze przed nami: wyjmujemy oryginalne wtyczki z gniazd w lampach, podłączamy "przejściówki" od zestawu do gniazd lamp, a oryginalne kabelki wpinamy z drugiej strony do "przejściówki" zestawu. I mamy elektrykę. Teraz tylko mocujemy gniazdko elektryczne obok kuli, podłączamy kolorowe kabelki do gniazdka wg załączonego schematu ( nr 3 - niebieski, nr 1 - czarno-biały itd). Montujemy teraz osłonę zderzaka, jedziemy na stację diagnostyczną i dostajemy papier że mamy prawidłowo zamontowany hak. Z tym dokumentem, kartą pojazdu i oczywiście dowodem rejestracyjnym jedziemy do swojego Wydziału Komunikacji i w ciągu kilku minut (bez opłat ) mamy wpis w dowodzie "przystosowany do holowania". Jak dla mnie sprawa do zrobienia z narzędziami typu mocna wkrętarka w około 1-2h. Oszczędzamy sporo kasy (100-200 PLN) a także mamy pewność że wszystko jest dobrze zrobione (robiliśmy sami dla siebie). Generalnie da się zrobić bez kanału, choć ten ułatwia podejście do śrub od spodu (jak się podniesie tył i zdejmie koła to jest OK - w kilka minut zdejmie się całą osłonę. Dołączone papierowe instrukcje, a elektroniczne są tu: Polecam ten hak, oraz samodzielną instalację. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Krawcol Zgłoś #2 Napisano 13 Lipca 2007 Oszczędzamy sporo kasy (100-200 PLN) a także mamy pewność że wszystko jest dobrze zrobione (robiliśmy sami dla siebie). No oszcednosc na pewno Ale mam pytanie juz bardziej teoretyczne-jak wyglada sprawa z przegladem Bo jak jakas firma montuje, to oni chyba jakies papierki daja na hak A tak na przegladzie bez problemu wbija hak do dowodu, czy trzeba cos zalatwiac No i szacuneczek za opis Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
cooler Zgłoś #3 Napisano 16 Lipca 2007 A tak na przegladzie bez problemu wbija hak do dowodu, czy trzeba cos zalatwiac Na przeglądzie sprawdzają poprawność instalacji, zwłaszcza elektrycznej (człowiek był w szoku że jest mechanizm odłączania tylnego światła przeciwmgielnego - sam stwierdził że to świetna rzecz i szkoda że we wszystkich zestawach nie ma tego), stan mocowań, śrub itp, jeżeli wszystko OK to nie ma problemu. I najważniejsze: Dostaje się dokument o przystosowaniu pojazdu do holowania, a z tym dokumentem, kartą pojazdu (!) oraz oczywiście dowodem walimy do swojego Wydziału Komunikacji i po kilku minutach jest pieczątka w dowodzie Zaraz dodam do podstawowego opisu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Matsil Zgłoś #4 Napisano 16 Lipca 2007 A co z przerywaczem kierunkowskazów, czy wymieniałeś go na inny? Gdzieś spotkałem się ze stwierdzeniem, że są specjalne modele do pracy z hakiem. Ponoć standardowe po podpięciu przyczepy głupieją. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
cooler Zgłoś #5 Napisano 16 Lipca 2007 A co z przerywaczem kierunkowskazów, czy wymieniałeś go na inny? Gdzieś spotkałem się ze stwierdzeniem, że są specjalne modele do pracy z hakiem. Ponoć standardowe po podpięciu przyczepy głupieją. O tym nic nie wiem, sprawdzę jak podłączę przyczepę, w Mercu nie miałem żadnych problemów, w Polonezie też, jeżeli w Passacie nie ma żadnych cudów to też powinno być OK. Na badaniach elektryka była testowana na specjalnym przyrządzie obciążającym obwody i kierunki nie miały problemu: działały jak zwykle... Sprawdzę i napiszę: myślę że na szybko miałbym rozwiązanie: żarówkę kierunku z tyłu się przekręca i już jest odłączona - ale może nie trzeba cudować... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość stomi Zgłoś #6 Napisano 16 Lipca 2007 interesuje mnie jaka cena jest tego kompletnego haka, rozumiem ze ze strony brink kupowałeś? dobry opis Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
cooler Zgłoś #7 Napisano 17 Lipca 2007 interesuje mnie jaka cena jest tego kompletnego haka Za zestaw hak oraz elektryka (warto właśnie tą ze względu na brak ingerencji w oryginalny układ elektryczny na czym mi zależało) kosztowały 603 PLN. Kupiłem ze strony Brink. Może warto u lokalnego dealera np Inter Cars'a kupić taniej jak się ma zniżkę? Ja nie kombinowałem, ale pewnie około 100 PLN dało by się urwać gdyby się dorwać do cen hurtowych. Warto zrobić samemu bo jest to proste i wiadomo że nic nikt nie dodłubał . Ja osobiście oprócz kilku speców od silników nikomu nie wierzę... A i z kimś takim miałem wygraną batalię w temacie "pękniętego bloku silnika w Mercu (olej w płynie chłodniczym) gdy jednak z uporem forsowałem swoją diagnozę (uszczelka i potrzeba splanowania głowicy) okazało się że mam rację . Sory za dygresję ale nigdy nie spuszczam samochodu z oczu w trakcie jakiejkolwiek roboty i jak na razie jest OK. Kolega pracował w serwisie Peugota i mi trochę sprzedał co sobie nawzajem mechanicy za kawały kosztem klientów robią... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
longboy Zgłoś #8 Napisano 13 Czerwca 2008 1. czy mogę zastosować te same śruby z belki do montażu haka?? 2. czy konieczna będzie modyfikacja zderzaka od dołu?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
rafako1981 Zgłoś #9 Napisano 13 Czerwca 2008 jesli moge to przedstawie swoja sytuacje : mieszkam w olsztynie i tam niedawno zakladalem hak w firmie ktora sie tym zajmuje zaplacilem za wszystko 530 zl z czego dodam ze nie mam pojecia co za firma wyprodukowala ten hak Daze do tego aby potwierdzic slowa kolegi ze montaz jest banalnie prosty a ja z niewiedzy zlecilem to ludziom ale przez caly czas bylem przy montazu. Fachowcom zajelo to 45 min a laikom podejrzewam ze zajeloby to ok 1.5 godz. Jesli chodzi o ingerecje w zderzak to nie ma takiej mozliwosci hak jwest tak dopracowany ze nie trzeba nic ciac i idealnie pauje. Pozdrawiam. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
longboy Zgłoś #10 Napisano 15 Czerwca 2008 Wczoraj założyłem hak. Zajęło mi to z szukaniem nakrętek i przewierceniem blachy pod wiązkę przy gnieździe (taka miałem wiązkę że musiałem wiercić blachę do której przymocowane jest gniazdo) 2,5 godz. bez podpinania się do instalacji. Faktycznie banalnie prosty jest montaż. Jak dla mnie schody zaczynają się przy podpięciu się do instalacji. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Danny87 Zgłoś #11 Napisano 15 Czerwca 2008 cos drogie kupujecie te haki. za swoj zaplacilem 280 zł (do 2000kg)na allegro i montaz 100 zł w autoryzowanym zakładzie. Zrobilem ok 10 tys km z przyczepa i nic sie nie stalo, wiec nie wiem po co przepłacac Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
longboy Zgłoś #12 Napisano 15 Czerwca 2008 Danny87 oryginalny czy rzemieślniczy?? odpinany czy odkręcany?? nowy czy używany?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Danny87 Zgłoś #13 Napisano 20 Czerwca 2008 rzemieślniczy, odkręcany, nowy Wie mozę ktos jaki ma maksymalny uciąg oryginalny hak??? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość ho Zgłoś #14 Napisano 3 Lipca 2008 orientujecie sie gdzie mozna dostac i za ile ta przejscowke do lapy zeby n ie ingerowac pryslowiowym nozykiem w przewody?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
prtoip Zgłoś #15 Napisano 3 Lipca 2008 W żadnym vw już od golfa 2 nie trzeba ingerować w przewody instalacji elektrycznej tylko po to żeby podłączyć gniazdo haka. Każda wkładka tylnej lampy ta w którą wkładasz żarówki ma po zewnętrznej stronie wystające końcówki na tzw małe wsuwki wystarczy kontrolką sprawdzić co dana blaszka podaje i wsunąć odpowiedni kabel od gniazda. Sam zakładałem hak w pasacie kilka tygodni temu hak kupiłem na allegro za 250 zł odkręcany z instalacja i gniazdem, uciąg 2000kg nacisk na kulę 75kl z instalacją wszystkimi potrzebnymi śrubami i gniazdem. Nie musiałem robić żadnych poprawek ale co ciekawego mój jest montowany na 6 śrub czyli po 3 na stronie, otwory są gotowe w samochodzie tyle że dwa ostatnie są zaślepione fabrycznie i trzeba wyjąc z nich gumy, to chyba jest lepsze rozwiązanie bo hak fabryczny też jest montowany na 6 śrub. Gdyby ktoś chciał dokładniejszy opis jak podłączyć instalacje haka to mogę to zrobić. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość ho Zgłoś #16 Napisano 3 Lipca 2008 dzieki za pomoc Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zipek135 Zgłoś #17 Napisano 3 Lipca 2008 prtoip kupowałeś hak bez dziurawienia zderzaka? Musiałeś do montowania ściągać zderzak ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
prtoip Zgłoś #18 Napisano 4 Lipca 2008 Nie da się zamontować haka bez zdjęcia zderzaka. W praktyce wygląda to tak że demontujesz zderzak a w to miejsce przykręcasz hak (zderzak zostaje jako ozdoba garażu) po zamontowaniu wszystko jest tak ładnie dopracowane że nie musiałem niczego podcinać ani dziurawić nawet na instalacje jest przewidziany otwór pod lewą lampą trzeba tylko w gumie zaślepiającej ten otwór zrobić dziurę żeby przełożyć wiązkę kabli a po przełożeniu uszczelnić jakimś silikonem. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
validol Zgłoś #19 Napisano 14 Września 2008 Właśnie założyłem u siebie hak (oryginał Westfalia) i mam kilka uwag do montażu. Oryginalna belka wzmacniająca zderzak przykręcona jest w taki sposób że całkowicie zakrywa podłużnice - po odkręceniu czysto i sucho - nówka. Założenie w to miejsce haka skutkuje tym, że podłużnice są otwarte z tyłu (po środku jest wsunięty tylko profil który jest teraz częścią haka). Po rozważeniu wszelkich za i przeciw zagłuszyłem u siebie te otwory pianką puliuretanową. Czy ktoś miał również wątpliwości co do zostawiania tych podłużnic otwartych? - W podłużnicy w dalszej jej części widać jakąś gąbkę owiniętą w folię wypełniającą cały profil wewnątrz. Druga uwaga to rozmiar otworów przez które przewleka się śruby w haku. Oryginalne śruby do montażu mają rozmiar M10x105 (czyli średnica 10) natomiast otwory w haku mają około 12 mm - jak to jest w innych hakach? Moment dokręcania śrub wg instrukcji to wstępnie 30 Nm i 55 Nm po 1000 km przebiegu z przyczepą - więc dość mocne dokręcenie - być może śruby tak mocno ścisną porofil haka z podłużnicą że wielkość otworu w haku i średnicy śruby nie będzie miała znaczenia. Mam pytanie do innych użytkowników którzy montowali hak czy mają takie same wątpliwości jak ja ... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mcgiwer Zgłoś #20 Napisano 13 Października 2008 Witam, mam hak odpinany (automat Westfalia) niestyty jak chciałem ostatnio podłączyć przyczepke to zapaliła mi się choinka z migaczy, po głębszym szperaniu znalazłem problem, instalacja haka wyposażona jest w moduł kierunkowskazów "Jaeger" do którego dostała się woda i przez to poprostu płytka z przekaźnikami zgniła, niestety nie można tego nigdzie dostać, bynajmniej ja nie mogę tego nigdzie znaleźć, chcę ominąć ten moduł, ale nie wiem czy jak podłączę ten hak bezpośrednio do lamp to nie będzie jakiegoś zonka w postaci zdymienia instalacji (w końcu ktoś ten moduł po coś dał) Więc pytam się was użytkowników, czy można podłączyć hak bezpośrednio pod lampy?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach