Skocz do zawartości
bobasspr

B3 1991 Jaki olej do automatu??

Rekomendowane odpowiedzi

Ja dawałem do swojego RAVENOL ATF Fluid 5/4 HP - ma brązowy kolor

płaciłem po 27 za litr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. A co sądzicie o oleju Maxxus atf va? Na etykiecie jest napisane że to olej do skrzyń vw i audi. Dodam że moja skrzynia to ckz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam. A co sądzicie o oleju Maxxus atf va? Na etykiecie jest napisane że to olej do skrzyń vw i audi. Dodam że moja skrzynia to ckz.

 

piszą , że spełnia normę VW G 052 162 A2

więc chyba się nadaje...

ważne, żeby miał właściwą normę czy inaczej specyfikację zalecaną przez VW - a kolor czy producent nie ma znaczenia

Edytowane przez angger

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dowiedziałem sie kilku nowych spraw. Większość olei hydraulicznych wychodzących z fabryki ma kolor przezroczysty(oleje jeszcze bez nazwy, bez "uszlachetniaczy itp). Np jest olej BoXol, który nie jest barwiony. Wg mnie kolor nie ma większego znaczenia ALE.....

Jeżeli był żółty, niech zostanie żółty, jeżeli czerwony to czerwony - moim zdaniem lepiej mieć jeden kolor oleju niż pomieszane goowno z pomidorami..... Chodzi o to że nieraz po kolorze oleju można "na oko" stwierdzić czy olej już wymaga wymiany czy nie. Książka pisze że 60 000 km i wymiana, ale są sytuacje tak jak u mnie że stałem w okropnym korku, klima, upał cholerny i do tego pompa wody która nie domagała i sami widzicie co się stało z olejem. Tyle odemnie. Pozdrawiam.

 

Aaaaaa a ten Maxxus w Carsie występuje jako zamiennki LT71141. Kilka osób na forum BMW sobie go chwali. Ja osobiście raz go lałem klientowi BO CHCIAŁ, ale nie wiem czy auto jeździ czy nie bo go nie było od tamtej pory.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

...Wg mnie kolor nie ma większego znaczenia ALE.....

Jeżeli był żółty, niech zostanie żółty, jeżeli czerwony to czerwony - moim zdaniem lepiej mieć jeden kolor oleju niż pomieszane goowno z pomidorami..... Chodzi o to że nieraz po kolorze oleju można "na oko" stwierdzić czy olej już wymaga wymiany czy nie...

 

 

 

 

 

 

wydaje mi się, że najwazniejsza jest specyfikacja - ale niektóre z tych olei są syntetyczne, inne połsyntetyczne a jeszcze inne mineralne

 

i badź tu mądry - jaki mam zalać? czy to jest podobnie jak z olejami silnikowymi? czym starszy silnik, tym dajemy gęstszy olej?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Olej esso 71141 i Jego specyfikacja jasno mówi iż jest to olej w PEŁNI SYNTETYCZNY. Nie chce robić ot ale piszesz że im silnik starszy tym olej gęściejszy...... Wiesz, z tego co ja wiem to nie gęstość jest ważna a lepkość i ściśliwość oleju. Ja mam w pasku nie wiem może 380 000km i leje cały czas Pełny syntetyk 0W40 zima i 5W50 lato. Brak problemu zmocą, z odplanaiem, z braniem oleju. Wydaje mi się że ten mit o tym że do starego silnika minerał jest najlepszy jest wyssany z palca ponieważ staremu heblowi nawet trociny nie pomogą. Skupmy się na sprawnych ZADBANYCH motorach, które poza dużym przebiegiem dalej są w super stanie bez pseduo napraw "na druta" Zresztą, odnoszę wrażene że jak zaleje mineralny olej do mojego motorka to mój pasek się załąmie i powiesi na "krawacie". NIE POSMARUJESZ, NIE POJEDZIESZ, Ale nie o tym.....

 

W automacie zmiana z minerału na syntetyk lub odwrotnie wiąże się z tym, że m.in tarczki cierne i taśmy hamulca są przystosowane przez producenta do pracy z danym typem oleju, Chodzi o rozpuszczalność w.w elementów poprzez te oleje a co za tym idzie, prosta wymiana oleju może doprowadzić do gwałtownego zniszczenia (rozpuszczenia lub nagłego stwardnienia np el. gumowych) tych elementów.

PRODUCENT SKRZYŃ 095 i 096 pisze OFICJALNIE aby stosować tylko i wyłącznie olej spełniający normy oleju VW G 052 162 A2 - co za tym idzie zamiennik także musi posiadać te normy.

Edytowane przez bobasspr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich forumowiczów i objaśnię wszystkim bardzo prostą zasadę doboru oleju do asb grupy VW. Jeśli jest bagnet do sprawdzania poziomu stosujemy olej czerwony atf dexron IId jeśli nie ma miarki olej G 052 162 w zamienniku esso atf lt 71141. Wiem co piszę bo od 13 lat nie robię nic innego jak wlewam oleje do automatów. :ok Jeśli ktoś ma jakieś pytania to w miarę możliwości podpowiem kolegom co robić. Pozdrawiam forumowiczów. Jak umyję swoje "paszczura" to zamieszczę kilka fotek w powitalni choć nie wystawiłbym go w konkursie piękności ale najważniejsze że zawsze spokojnie dowozi mnie na miejsce. Podobnie jak moje poprzednie dwie "sztuki" roczniki 78 i 83.

Edytowane przez Marcin1968

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Marcin, nie za bardzo potrafię pojąć Twoją wypowiedź. "Jak jest bagnet to czerwony a jak nie ma to zółty" Wiesz, skoro od 13 lat wymieniasz oleje w automatach, to może napisz TECHNICZNIE dlaczego tak twierdzisz, i może rozwiniesz temat tego typu że jedne skrzynie mają czerwony bagnet a inne zółte.

Sprawa kolejna, MAM BAGNET i mam olej żółty esso 71141, czy ZAGWARANTUJESZ mi że jak wleje czerwony to się napewno nic nie stanie?? Przyjadę do Ciebie, zapłacę Ci za olej CZERWONY i wymiane, Nie chcę być niegrzeczny ale to że wymieniasz oleje nie świadczy o tym że robisz to dobrze. Nie chodzi mi o sposób wymiany tylko o fakt że obalasz kilka istotnych spraw. Poprawiasz fabrykę, przynajmniej w moim przypadku. Ja się z tym NIE ZGODZE. To jest gadanie typu "Do starego silnika leje się mineralny olej, a do starego buczącego tylnego mostu trzeba nasypać trocin...... Wybacz ale to tak jak wróżenie z fusów.

Wiesz czym dokładnie różni się DexIID od LT 71141?? Skoro tak, to napisz. Podyskutujemy o tym.

Pozdrawiam

Edytowane przez bobasspr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam kolegę Patryka i postaram się odpowiedzieć bardziej technicznie jeśli taka prosta odpowiedź Cię nie usatysfakcjonowała.Sprawa jest bardzo prosta. Skrzynie grupy VW od 1995 posiadają zmieniona konstrukcję sprzęgła hydrokinetycznego co spowodowało konieczność zmiany oleju który jest dostosowany do nowej funkcji. W związku z tym serwis zrezygnował z innego oleju i zaleca olej "żółty" do wszystkich skrzyń nawet tych archaicznych 3-biegowych które gdy były stosowane np. w Golfie I lub Audi 100 C-3 to o oleju syntetycznym do automatu nikt nawet nie słyszał. Kolor bagnetu nie ma z tym nic wspólnego. Jeśli masz zalany olej syntetyczny i nie zmieniło to nic w pracy skrzyni to nie ma co zalewać zwykłego-po prostu trochę przepłaciłeś i tyle. Powrót do oleju DXIId jest bez sensu i jeśli Twoja skrzynia jeździła bez zarzutu do tej pory to będzie tak jeździła nadal. Zauważ że auta do '95 miały bagnet do sprawdzania poziomu oleju a potem już nie. I to jest najprostszy sposób na rozróżnienie tzw. skrzyni z lockupem lub bez. Trochę inaczej jest w przypadku skrzyń 5 i 6 biegowych stosowanych później bo tam już też mamy do czynienia z innymi rodzajami oleju. Na przykład skrzynia Jatco 5-biegowa z golfa4 wymaga oleju czerwonego Dexron III H a skrzynia Aisina 6 biegowa stosowana np. w T-5 Jetcie New Beetle wymaga również oleju czerwonego ale w specyfikacji ATF 4.Prosty przykład Mercedes od 1996 zaczął stosować 5 biegowy automat również zmienionej konstrukcji który wymaga oleju atf IIIh specyfikacja MB 236.10. Gdy wprowadzili skrzynię 7Gtronic wprowadzili olej o specyfikacji 236.14 który teraz zalecają również do wcześniejszych skrzyń 5-biegowych. Powód jest prosty jeden rodzaj oleju mniejsze zapasy i mniej pozycji w magazynie. Odrębną historią są oleje stosowane w skrzyniach koncernu ZF który dostarcza je również dla VAG. Jeśli Cię to interesuje to o tym też mogę coś napisać. Pozdrawiam kolegę.

Edytowane przez Marcin1968

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

brzmi przekonywująco -

tylko dlaczego atf dexron IId nie ma specyfikacji VW ?

 

np ten:

http://www.ravenol.pl/plyny-atf-do-przekladni-automatycznych/9-ravenol-atf-dexron-d-ii.html

 

/spełnia normy:

 

Dopuszczenie: MB 236.7, ZF TE-ML 03D, 04D, 11A, 14A, 17C

 

Odpowiada: MB 236.6, MAN 339 Typ Z-1, ZF TE-ML 05L, Ford SQM-9010B, Ford M2C-138 CJ, 166H, 185A, Cat-TO-2, MERCON, VOITH 607, RENK DOROMAT, CVT/

 

czy nie powinien spelniać też normy VW/Audi G 052162 A1

???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam kolejnego kolegę. Olej atf Dexron IID nie może spełniać tej normy z prostego względu ponieważ jest olejem mineralnym a G052 162 (nie używajcie oznaczeń A1 lub A2 gdyż to tylko oznaczenie pojemności butelki w jakiej jest sprzedawany A2 butelka 1 litr) jest olejem syntetycznym i jest to ten sam olej co ATF LT 71141. W ten sposób koncern VAG zunifikował olej używany do automatów na olej syntetyczny i zalecił stosować go również do wcześniej produkowanych skrzyń co niestety przy już dokonanych przebiegach lub niedoskonałościach które już te starsze skrzynie wykazywały może skutkować pogorszeniem pracy i skrzyni i pojawianiu się opinii że nie należy wymieniać oleju bo to psuje skrzynie. To nie wymiana oleju ale jej nie wykonywanie lub wlanie niewłaściwego oleju powoduje że skrzynia zaczyna szwankować. Zasada wymiany oleju jest równie prosta. Olej mineralny 2 lata lub 40000 km syntetyk 3 lata 50000km. I nie wierzcie w informację serwisu że oleju nie należy wymieniać bo jest life time. Weźcie ori butelkę oleju z serwisu i na niej jak byk jest napisane że olej w szczelnie zamkniętej butelce może być użyty 3 lata od daty rozlania (nowsze oleje 4 lata). Jak szczelnie zamknięty 3 lata a jak pracuje w skrzyni narażony na obciążenia termiczne wpływ wilgoci z powietrza to staje się niezniszczalny nieśmiertelny i na zawsze??? Ciekawe jakim cudem? Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
może skutkować pogorszeniem pracy i skrzyni i pojawianiu się opinii że nie należy wymieniać oleju bo to psuje skrzynie. To nie wymiana oleju ale jej nie wykonywanie lub wlanie niewłaściwego oleju powoduje że skrzynia zaczyna szwankować.

 

No i właśńie o to mi chodziło. Ja także twierdze że jak najbardziej wymieniać, ja przegrzałem olej, (niesprawna pompa wody i korek w upale) dlatego wymieniłem olej po ok 20 000. Ale warto było bo mam wrażenie że po wymianie skrzynia "lżej" pracuje, szybciej zmienia, nie ciągnie po obrotach itp. Zmiejszył sie poślizg na konwerterze.

 

Kolego Marcin, skoro dobrze znasz temat skrzyn to czy masz inforamcje na temat StallSped w skrzyni APE (bez lokapu, z drugim wałkiem połączonym na sztywno z koszem czwartego biegu) Niestety nie mam nru konwertera.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
czy masz inforamcje na temat StallSped w skrzyni APE

 

Chodzi o prędkość silnika przy full throttle na D i hamulcu?

2700 obr/min

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie mam instrukcji do Twojej skrzyni ale patrząc na instrukcję do golfa vento 92 oraz Passata 94 to konwerter powinien być "teoretycznie" QACA ale 100% pewności nie mam. Sądzę że jest to do ustalenia jeśli ktoś ma dostęp do Etki. Jeśli chodzi o sprawdzenie turbiny konwertera tzw. stall speed to z tego co pamiętam obroty powinny dojść maksymalnie do 2500 rpm. Ale nie robimy tego dłużej niż 10 sekund i przed kolejną próbą dajemy chwilę "odpocząć" sprzęgłu. A tak przy okazji zrobiłem skan ori instrukcji skrzyni 096 do golfa i sam zobaczysz jaki powinien być stosowany olej zresztą chyba nawet na bagnecie jest napis. Pozdrawiam2012-05-28 18;23;33.jpg

2012-05-28 18;17;34.jpg

2012-05-28 18;19;34.jpg

2012-05-28 18;20;55.jpg

Edytowane przez Marcin1968

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to u mnie coś już zdechło bo odkąd mam passata, to raz na kilka mieśiecy robie stall i mam zawsze ok 2800 do 2900obrotów. ....Przy czym brak jakichkolwiek niepokojących ojawów...

Jakie są efekty uszkodzonego sprzęgłą, np, jak kilka łopatek jest powiedzmy "nieszczelnych" ??

 

I co chłopaki?? Nikt nie wie?? No to może w tym temacie ma ktoś pojęcie http://forum.vw-passat.pl/threads/120440-B3-2E-Kick-Down-kolejny-klopot , oraz czy ma ktoś fote uszkodzonego tłoka kosza 3biegu??

Edytowane przez bobasspr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam kolegę ponownie. Sorki że się nie odzywałem ale młyn w pracy powoduje że po 17 nie chce mi się nawet myśleć o automatach.Ale do rzeczy zwiększenie obrotów stall speed nie jest spowodowany nieszczelnością "kilku łopatek" ale zwiększeniem luzów między elementami sprzęgła (zużycie ślizgów i elementów separujących). Co prawda strasznie dawno nie jeździłem skrzynią 3-wałkową i w tej chwili mogę się tylko odnieść do skrzyń z lock-upem. Zwiększenie luzów w elementach sprzęgła może powodować zmniejszenie sprawności układu tzn. auto mniej dynamiczne nie mogące uzyskać prędkości maksymalnej i dodatkowo obciążające elementy odpowiedzialne za pracę na wyższych biegach. Co do :

http://forum.vw-passat.pl/threads/12...kolejny-klopot , oraz czy ma ktoś fote uszkodzonego tłoka kosza 3biegu?? to łatwo to sprawdzić jak przejedziesz się z vagiem i otwartym blokiem pomiarowym ciśnienia który jest przetwarzane na natężenie prądu sterującego zaworem ciśnienia. Powinno przy kick down dojść do maksa (zadane i wykonane). Jeśli chodzi o tłok to nie wiem czy będę miał jakiś uszkodzony(najwyżej przywalę mu młotkiem :hurra) ale nowy to będzie w magazynie raczej na pewno. Zrobię fotę i zamieszczę.

Edytowane przez Marcin1968

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Interesuje mnie kilka istotnych spraw. Chodzi mi m.in o to , w jaki sposób z płyty sterującej olej "trafia" np na tłoki które sciskają tarczki itp. Wg mnie u mnie w skrzyni piepszy się właśnie tłok sprzegieł 3 biegu. Mam wrażenie że "puszcza ciśnienie". Wiem, że skrzynia 096 to już przeżytek ale mam niesamowity sentyment do tego tego samochodu, chcę go zrobić "do oryginału" więc wierzę że ktoś, lub oczywiście Ty kolego Marcin, odpowiesz mi na moje pytania. Pytam o te sprawy ponieważ mój tato nie jest Szejkiem i chcę sam wiele spraw ogarnąć nawet tych trudnych. Wiadomo, chodzi o $$$$ :):):)

Znam pobieżnie zasadę działania automatu, wiem jak działa konwerter (wiem co i jak, jaka role odgrywa olej itp) Natomiast zastanawiam się nad tym żeby rozebrać mój automat. Wiem, że zaraz ktoś napisze "jak się nie znasz to oddaj skrzynie specjaliście" ale NIE W TYM RZECZ. Ja chcę wiedzieć jak tam wszystko działa ale dokładnie. Piszesz o zaworze ciśnienia - wg schematu to solenoid nr 6 ( mam knige ATSG 096) Powiedz mi jaką on rolę odgrywa?? U mnie jak auto zapalone to są wartosci 0.985A i 0.995A Nie wiem jeszcze jak to wygląda podczas jazdy. Czy jego uszkodzenie wpływa na działanie całego układu skrzyni czy tylko na poszczególne biegi?? Już zdązyłem sie dowiedzieć że komplet tarczek ciernych do mnie kosztuje 445zł, piston kosza sprzegieł biegu 2-3 115zl, to na chwilę obecną tyle. Napewno nowy olej z filtrem ale co jeszcze?? Nigdy nie oddzielałem płyty sterującej od reszty skrzyni, czy są tam jakieś patenty na które trzeba uważać?? Chodzi mi o sam demontaż i potem montaż płyty.

Edytowane przez bobasspr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. Jedynym patentem przy zdejmowaniu sterownika i zakładaniu jest odpowiednie zaczepienie"drucika" współpracującego z tłoczkiem wybieraka. Z samym sterownikiem radzę uważać. Pod blachą kulki w odpowiednich miejscach no i oczywiście mnóstwo tłoczków i sprężynek w poszczególnych kanałach.Uwaga dwa otwory w sterowniku są pasowane żeby odpowiednio skręcić wszystkie 3 części-warto zaopatrzyć się w dwie śrubki m6 nie gwintowane całkowicie tylko z podniesioną średnicą żeby to dobrze ustawić. Jeśli chciałbyś sprawdzić ciśnienia na zespołach to po zdjęciu sterownika jest to zaj..... trudne ale wykonalne. Musisz jeszcze pomyśleć o (jeśli chcesz samodzielnie naprawić) uszczelce i oringu pod stator ewentualnie ślizgu na stator a reszta wyjdzie w trakcie. Podpowiedź - za 3 bieg odpowiada środkowy z 5 elektrozaworów i tłoczek ze sprężyną i "grzybkiem" pod sprężyną. Zawór ciśnienia odpowiada za ciśnienie liniowe całego układu. Przy full throttle powinno zejść do 0. Nie sądzę żeby potrzebny był cały komplet tarczek natomiast jeśli dzieje się coś z koszem 3 biegu to może będą potrzebne również przekładki. Ważne jest też sprawdzić jaka była grubość tarczek i przekładek żeby zachować odpowiedni luz na zespole. Jeśli chcesz to mogę zeskanować tą moją instrukcję do golfa bo to w sumie to samo i wrzucę link do imageshacka.

Powodzenia.

Edytowane przez Marcin1968

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W obecnej sytuacji, przyjmuję z miłą chęcia całę wsparcie:) Czyli pomiar ciśnień zostawiam w spokoju. Oczywiście książka jak najabrdziej mile widziana. Będę zamieszczał foty z rzobiórki skrzyni ale to jeszcze nie teraz. Czerwiec musi jeszcze objezdzić...

 

Teraz Część postu który zamieściłem na innym forum ale może Ty mi kolego w tym coś pomożesz. cyt. :

 

 

"Chodzi o to że dzisiaj naprawiłem kick down (uszkodzona linka a w zasadzie sam włącznik kick), i po naprawie skrzynia źle pracuje. Robiona była adaptacja - bez powodzenia.

Nadmienię, iż jak miedzy piny od wtyczki kick down włoże spinacz do papieru (zwarcie) i sterownik widzi błąd kick down, to wtedy skrzynia zachowuje się znacznie lepiej.

 

Chodzi o to że jak wszytsko jest "do oryginału" to skrzynia przełącza biegi bardzo delikatnie (prawie nie odczuwalna zmiana biegu, mówimy o delikatnym przyspieszaniu) natomiast problem pojawia się w momęcie zmiany z 2 na 3 bieg, występuję 2 sekundowy "poślizg", obroty zwiększaja sie o ok 200 i dopiero włącza sie bieg 3, natomiast czworka wchodzi bez problemu.

 

Efektu tego nie ma jak wepne w/w spinacz, i sterownik skrzyni ma błąd, biegi wchodzą nieco "twardziej" ale nie ma efektu "ślizgania" się miedzy 2 a 3 biegiem.

 

P.S.Skrzynia ślizga TYLKO podczas zmiany biegu, jak już zmieni to ciągnie dobrze, i naprawa linki polegałą po prostu na wymianie linki na nową z ASO VW."

Edytowane przez bobasspr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Skan książki zrobię w czwartek bo wtedy będę miał trochę czasu i mam nadzieję że dopcham się do kompa. Jest co prawda po niemiecku ale jest dużo obrazków więc chyba dasz radę. Na wszelki wypadek wezmę wszystkie które mam do skrzyni 3 wałkowej i posiedzę trochę ale czego się nie robi dla kolegi z forum :hyhy:kumple:jasne:passatfan A co do opisanej przez Ciebie przypadłości to czy przypadkiem coś złego nie dzieje się z potencjometrem przepustnicy? Sprawdzałeś błędy w sterowniku silnika i skrzyni jak robisz adaptację? Szkoda że w pracy nie mam podobnego auta bo można by podejrzeć bloki pomiarowe. Przyjechał dzisiaj T-4 to może w nim podpatrzę jak to jest ze wskazaniami potencjometru i włącznika kick-down. Pozdrawiam i do sklikania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności