Skocz do zawartości
rysiek19

zawór N 75 a turbina w tdi

Rekomendowane odpowiedzi

Witam kolegów na forum i zastanawia mnie pewna sprawa poczytałem trochę na forum o tym jak silnik dostaje muła przy ok.3000 tyś i w większości jest odpowiedz zaworek n75 sprawdzenie wężyków chodź to nie zawsze pomaga wymiana na nowy.A objawy pozostają nie zawsze wpada w tryb awaryjny czasami ciągnie normalnie a za chwile muł też mowa o turbinie ze zmienną geometrią łopatek że często się zapiekają ale jeżeli była by zapieczona to silnik był by cały czas przymulony . I mam jeszcze jedno pytanko jaki wpływ na pracę silnika ma czujnik z czterema pinami co znajduje się w przewodzie powietrznym od turbiny do kolektora ssącego (czujnik temperatury powietrza dolotowego jak się pomyliłem w nazwie to sory) :confused:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

n75 to po wlaczeniu silnika powinien sie "odzywac" delikatnym stukaniem. ja mialem tak ze moj raz stukal i bylo ok a czasem nic i wtedy po 3tys/obr nic.wymienilem na nowy okolo 120/140zl ciekawostka jest fakt ze w sklepie do passata ten czujnik jest drozszy okolo 30zl niz od audi ten sam model 1.9tdi 1z Sprawdz czy zachodzi to stukanie wynik bedzie oczywisty.pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej podpiac sie pod VAGa, co do zaworka mozesz go sprawdzic podajac mu 12V na piny, powinien pstryknac, mozesz tez dmuchnac w niego i po podaniu napiecia sprawdzic czy przepuszcza na rozne wyjscia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pisales ze raz ciagnie ladnie a za chwile mul,mialam to samo w moim pasku.Otoz winowajca calego zamieszania byl slynny przeplywomierz powietrza

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rysiek Ty nie masz kierownic w turbinie...:D ten problem masz zgłowy.

 

Natomiast, rozbierz i przeczyśc N75, sprawdz stan sprezynki w środku (opis jak to zrobic jest na forum).

Posprawdzaj wezyki czy nie ma gdzies przetarć.

Nastepnie sprawdz czy luzno chodzi ciegno od siłownika podciśnieniowego na turbinie (metalowa gruszka)

Nastepnie czy ramię wychodzące z turbiny (do ktorej jest zamocowane cięgno siłownika) porusza się lekko bo byc może zapieka się. To ramię otwiera zawór upustowy w turbinie przez co ogranicza się ciśnienie doładowania. Jeśli sie zacina powoduje przeładowania i wejscie w tryb awaryjny.

Jedyna rada to klucz 16, troche ropy badz wd40 i rozruszac ustrojstwo.

 

Następne sprawa to zaworek N18 i sterowanie recyrkulacją spalin, może siłownik z zaworu (ten przy kolektorze dolotowym) się zacina. Jedyna rada to zaslepić ustrojstwo grubszą blaszką włozoną między EGR (tak się to nazywa) a tę karbowaną alu rurką.

 

Przepływki w 1Z padaja niezwykle rzadko.. Ja stawiam na zapiekające się cięgno w turbinie..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

KrisT nie chodzi mi o moje turbo w 1Z ale o turbo w innych modelach silnika gdzie jest ta kierownica i ta jak pisałem po wymianie zaworka N 75 na nowy mulenie auta nie ustąpiło i jest tak że ciągnie do końca a po chwili 3000.tyś.i muł.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zobacz kolego te wezyki od podcisnienia ktore ida od n75 do turbo(czy dobrze podpiete) ,zobacz wezyk na filtrze powietrza na dole idzie jeden grubszy.i pod filtrem paliwa tez jest elekto zawor z wezykami sparawdz dokladnie czy nie przetarte itd.jeden z tych wezykow od podcisnienia idzie do ECU na podszybiu tez mozna sprawdzic.jezeli przewody sa ok.a przeplywka sprawna moze wtedy nalezy zainteresowac sie tubinka dac do przeczyszczenia lub regeneracji. pozdro.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

troszkę żle napisałem uprzednio, więc dopiszę...:D Kierownice (np w AFN) sa tym samym czym jest zawór upustowy w turbinie od 1Z ( i podobne)

 

Jesli chodzi o przeładowanie to jeśli wszystko inne jest dobre i wiemy na pewno że zacinają się kierownice/zwór upustowy to w pierwszym przypadku musimy rozebrac całe turbo i porządnie wszystko wyczyścić. A w drugim wystarczy tylko rozruszać ramię przy turbinie.

 

Jesli wynieniłeś zaworek N75 (a mozna go regenerować) i nadal mulenie (przeładowanie -notlauf) wystepuje to pozostaje tylko wyczyścic te nieszczęsne kierownice. !! Oczywiście przyjmuję że połaczenia N75 z siłownikiem, sam siłownik, jak i całe ustrojstwo od N18, EGR'a łącznie z przepływką i rurami dolotowymi jest w porządku..:cool:

 

Wymiana N75 przy zaciętych kierownicach/zaworze upustowym nie rozwiąże problemu powstawania przeładowania turbiny. Zanim zaczniecie wymieniac ten sławny zaworek sprawdzcie siłownik/kierownice/zu przy turbinie.

Edytowane przez KrisT

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Orientuje sie ktoś czy można zamontowac czujnik N75 np od 1.9 90KM do 115KM TDI powiedzmy że wtyczka podłączenia 12v jest taka sama.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przecież to to samo... róznią się tylko lekko wyglądem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sorki że odtąpie troche od tematu ale wiecie może dlaczego turbina może podawać za mało powietrza? Koleś który podpiął pod vag-a powiedział że turbina daje za mało powietrza i przez to kopci i niema mocy. Ale gdy jade to bywa że przez chwilę się odmula i dostaje kopa a potem spowrotem mół i zasłona dymna z tyłu ;/;/. Pomocy!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sprawdż przewody wysokocisnieniowe za turbiną do icka i z icka do silnika,wystarczy odpalić niech ktoś go przegazowywuje tylko bez szaleństw,a ty szukaj po przewodach.Dodam że icek może być nieszczelny!Też takie coś miałem,normalna jazda-jakoś to szło ale redukcja i wyprzedzanie nie idzie a w lusterkach nic nie widać-taki batory.Pekniety był przewód przy samym silniku na wierzchu,jak było małe cisnienie z turbawki to jechał,jak but to dym.Sprawdz i daj znac.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sprawdze to w poniedziałek ;) Ale najprawdopodobniej masz racje bo słychać jakiś dziwne syczenie przy dodaniu gazu. Dzienx za pomoc odezwe się w poniedziałek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

KrisT pisałeś że jeżeli wszystkie połączenia z zaworkami są w porządku to obstawiasz turbinę i zapieczoną kierownicę ,choć według mojego rozumowania jeśli by była zapieczona to nie ciągneła by przez jakiś czas normalnie tylko od razu by muliła po przekroczeniu danych obrotów,jak się mylę to mi wytłumacz po swojemu.:595:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Orzel_irl

witam jestem posiadaczem VW Passata B5 FL 1.9 TDI 130 KM 2001 r. i od kilku dni brakuje mu mocy w calym zakresie obrotowym. Po uruchomieniu silnika z poczatku niechce wejsc na obroty wogole nie reaguje na pedal gazu. Gaz wcisniety do podlogi a on bardzo powoli dochodzi do 2000 obr. i zatrzymuje sie na chwile a nastepnie bardzo powoli rosnie az do 2800 obr. i tutaj tak jakby ozywa. Tak samo podczas jazdy, ruszam na jedynce i niechce jechac bardzo powoli sie rozpedza a przed 3000 obr. nagle dostaje kopa jakby sie cos przetkalo ale nadal nie dysponuje pelna moca. Do 4 biegu jeszcze sie jako tako rozpedza pod warunkiem ze dodajemy bardzo malutko gazu a 5 i 6 bieg koniec nie rozpedza sie wcale do 100 km/h przyspiesza chyba z 30 sekund o wyprzedzaniu nie mam mowy. Podpinany byl pod VAGa i wyrzucil blad air sensor czyzby to byl przeplywomierz??? Bardzo prosze o pomoc. Z gory dzieki.

GG: 12824669

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rysiek z tymi kierowniocami turbiny jest tak ze przeważnie zapiekaja sie w pozycji max. doładowania. W miare jak rośnie cisnienie kierownice się obracają tak aby zmniejszyc prędkośc obrotową wirnika a co za tym idzie ciśnienie w układzie aby zapobiec przeładowaniu (notlauf).

 

Przeważnie jezdzi się na małych i srednich obrotach przez co kierownice żadko mają mozliwość wychyłu w całym zakresie (jazda miejska) a do tego osadzająca się sadza zaczyna je skutecznie blokować. Oczywiście siłownik ciągnie za kierownice a te jakiś tam minimalne róznice w ruchu maja przez co przeładowanie nie będzie występowac zawsze przy tej samej prędkości.

 

Po pewnym czasie sławne "kierownice" się zapiekają i turbina pompuje cały czas max. cisnienie, dopuki nie wejdziemy na wysokie obroty bądz nie wyjedziemy na autobane aby przekroczyć ponad 130 km/h to wszystko będzie OK i nie da się odczuc że mamy to dziadostwo zapieczone.... Do czasu aż wystąpi notlauf.:D No teoretycznie mozna wyczuć ze auto cos nabrało zbyt dużego wigoru w dolnym zakresie obrotów...:)

 

Bynajmniej u mnie tak było jak zaciął się zawór upustowy... bo wtedy turbina z miejsca doładowywała ponad 1.4 bara co owocowało niezłym kopem przy ruszaniu z miejsca... (komputer dopuszcza na 2-3 sek mozliwośc przeładowania tzw. overboost, czy jak sie to tam pisze) oczywiście do czasu az nastąpił notlauf...:mad:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak zlokalizować zaworek n75 w 1.9 TDI 1Z???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jest w okolicach zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodniczego. Dochodzą do niego 3 wężyki i dwupinowa kostka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OK Dzięki bardzo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności