Skocz do zawartości
quli

4motion a felgi i opony...

Rekomendowane odpowiedzi

Poczytaj najpierw trochę a nie wypisuj bzdury!

 

Akurat Ty poczytaj. Bo pro rider ma racje ze w TT i tym starszym S3 (nie wiem jak w nowszym) napęd jest dołączany. Tak samo w Passku B6;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Oraz masa kola!

Poniewaz jak masz staly naped na 4 kola to musi byc równe obciazenie na kazde z 4 kół

 

Co ma masa koła do napędu na 4 koła? Czyli co, jeśli załaduje bagażnik na maxa to nie mogę jechać bo mam większe obciążenie na tylne koła? Wytłumacz proszę bo nie rozumiem...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tersen jest napędem stałym, stosowany jest właśnie w passacie b5 pod nazwą 4motion, niech mi tu nikt nie wkreca ze jest inaczej! owszem moc na tył i przód zmienia sie ale nigdy nie ma takiej sytuacji zeby pracowała tylko jedna ośka jak to jest możliwe w haldexie czyli np passacie b6, wspomnianym wczesniej przez kolege pro rider s3 czy TT...RS6 też na torsena.

Edytowane przez quli

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Troszke nie zrozumiałem tego ostatniego posta, twierdzisz ze TT i S3 działa na systemie Torsen??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

przeczytaj dokladnie co napisałem wyżej...

("jak to jest możliwe w haldexie czyli np passacie b6, wspomnianym wczesniej przez kolege pro rider s3 czy TT...")

S3 i TT to haldex ale rs6 to torsen...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I wszystko jasne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no wiec skoro tak to można kłaść co inne na tył co inne na przód do passata b5 :-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

szerokość nie ma większego znaczenia za to muszą być takie same promienie czyli odległość od srodka koła do konca bierznika. to wynika ze wzoru na obw koła = 2*Pi*r. możemy eksperymentować z rozmiarami felg i proifilami ale obwody kół muszą być takie same. jeżeli np na tylniej osi założymy koła o większym obwodzie to koła z przodu muszą się częsciej obracać przy takiej samej prędkości. komputer to odczyta jako poślizg przednich kół i będzie przekazywał większy moment obrotowy na tylne koła powodując ich poślizg i jednocześnie niepotrzebne naprężenia w całym układzie co go uszkadza. przy stałym napędzie 50/50 cały ta sama sytuacja tylko bez udziału komputera. mom nadzieję że to jest jasne. napisałem najprośćiej jak umiałem. pozdro.

 

---------- Post added at 18:09 ---------- Previous post was at 18:08 ----------

 

aha w tym wzoże na obwód to "r" to włąśnie promień

Edytowane przez kycek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cytat:

Napisał kopia viewpost.gif

Oraz masa kola!

Poniewaz jak masz staly naped na 4 kola to musi byc równe obciazenie na kazde z 4 kół

 

Co ma masa koła do napędu na 4 koła? Czyli co, jeśli załaduje bagażnik na maxa to nie mogę jechać bo mam większe obciążenie na tylne koła? Wytłumacz proszę bo nie rozumiem...

 

 

 

Moze zle sie wyrazilem ale chodzi o to zeby nie bylo roznicy w wadze poszczegolnych kol.

Jak masz naped na 1 oske i prawe kolo wazy 6kg a lewe 8kg, to nie zdrowo dla uklady przeniesienia napedu i tak samo jest w 4x4. Ta sama zasada do jednakowe ogumienia na jednej osi tylko ze tu sie patrzy na 2 oski bo sa polaczone ze soba.

 

Pzyklad: w lecie jezdze na 17 aluminiowych 225/45/17 zlapalem kapcia zalozylem zapas a mialem akurat zimowa 195/65/15. Przy szybkim ruszaniu ze swiatel okazalo sie ze zimowka zostawia slad na asfalcie, srednica kola byla zachowana ale inna przyczepnosc opony i inna masa kola a co za tym idzie mniejsza moc moze zostac przekazana przez nie czy jak kto woli mniejsza moc potrzebna do jego napedzania.

 

Nie chodzilo mi tu o nacisk jednostkowy na kolo przez samochod czy tez nacisk na oski w stylu samochod z kierowca na pokladzie i przyczepka kempingowa na haku.

 

---------- Post added at 23:33 ---------- Previous post was at 23:28 ----------

 

koledzy a jak jest np w audi A6 quattro czy Rs6 mają często z tyłu mocno szerokie 255, z przodu węższe i tam ok,bo w sumie wiemy że mają mocniejsze elementy ale czy napewno muszą być takie same,teoretycznie nawet opony są do aut 4-napędowych np dunlop sp sport 9090 a nie 9000,ale na niemieckich zlotach fele są z tyłu z reguły szersze jak i w FWD,RWD i 4WD

 

A audi RS6 NOWE ma kola Reifen 255/40 R 19. A kto co zalozy to jego sprawa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

głowa mnie boli po wczorajszej imprezi ale musze zareagowac.

1) przyczepność a inaczej siła tarcia między podłożem nie zależy od szerokości opony!!!! to wynika z prostego wzoru fizycznego T=f*N gdzie T-tarcie, f-współczynnik tarcia zależny od rodzaju gumy i N-nacisk. nie ma w tym wzorze nic odnośnie pola powierzchni styku opony z asfaltem. Inna kwestia to wytrzymałość struktury gumy przy większym (wąskie opony) i mniejszym (szerokie opony) obciążeniu. W skali atomowej tarcie modeluje się nierównościami powierzchni i ich zachodzeniem na siebie (podobnie jak mikroskopijne zębatki). Dopóki nie dochodzimy do granic wytrzymałości struktury, wszystko jest ok. Jednak później, takie elementarne ząbki pod dużym naciskiem mogą się łatwiej ugiąć lub zniszczyć niż pod małym. Będzie to moment przejścia pojazdu w poślizg. i tylko dlatego szersze opony mają lepszą przyczepność

2) kolega "kopia" myli mechanizm różnicowy z mechanizmem przeniesienia napędu. to są dwa całkiem inne mechanizmy, inaczej działające. Tarcie zależy od nacisku ale przy wadze passata około 1500 kg czyli umownie po 750 kg na oś to różnica 4 kg to jest nic. to tak jak powiedzieć że sam kierowca nie może jeździć po bedzie auto nierówno obciążone i trzeba jeździć z pasażerem o tej samej wadze :)

3)żaden z tych passatów który tutaj widze nie ma wystarczająco mocy aby zerwać przyczepność przy napędzie 4x4. do tego potrzeba grubo ponad 200 KM tak że możemy wyeliminowac problem noszenia samochodu podczas ostergo startu.

4)waga koła ale to przy dużych różnicach (10kg) może mieć wpływ na działanie abs i esp. mogą wariować te systemy ponieważ zmienia się bezwłądnoś koła. w dużym uproszczeniu coś podobnego jak z hamowaniem na tarce przed swiatłami. abs głupiej ponieważ koło odrywa się od drogi. w tym przypadku koło gorzej jest zatrzymać i wprwaić w ruch co jest skuitkiem dużej masy. pozdrawiam

Edytowane przez kycek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kycek - czyli twoim zdaniem masa wirjaca nie ma wplywu ?

Bo mi tumaczono ze jak zaloze lzejsze kola to samochod bedzie lapiej przyspieszal. Fakt faktem doktoratu z tego nie mam moge sie mylic ale tumaczono mi ze przy masie auta te 1500kilo wtym kola 20kg bedzie gorzej sie zbieral niz 1500kilo i w tym kola 10kg.

 

Prawda jest tez tka zesame opony nie dadzadobrego prwadzenia na to ma wplyw zaduzo zeczy.

 

Wracajac do tematu. Fabryki zalecaj jdnakowe kola/ogumienia na obu osiach w 4x4.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zapytam sie inaczej

na jednej osi musimy miec takie same opony, o ile wiecej bedzie kosztowało dokupienie przez nas 2 dodatkowych opon aby miec 4 identyczne?

 

remont układu napedowego na pewno wyniesie wiecej wiec nie ma co kombinowac

 

widze to w ten sposob : jest zima, na tylniej osi dobre opony znanej marki ( przyczepnosc 100 %* ) natomiast z przodu mamy zwykle opony "made in cccp" (o przyczepnosci 25 %*)

jak to bedzie działac na uklad napedowy jesli bedziemy chcieli ruszyc miejsca? tylnie opony beda miały prawie 100 % obciazenie gdyz przednie zaczna sie od razu slizgac, z innej strony ciekawe jak to bedzie wygladalo przy wyprzedzaniu na zakretach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kopia - tu nie nie chodzi o masę wirującą (podczas stałych obrotów to obciążenia wynikające z różnić mas będą raczej znikome, wieksze obciążenia będą wynikały z różnic szerokości) tylko o wprowadzenie tej masu w obrut tzw siła bezwładności. masa koła jest wżna gdy rozstrzygamy jedną oś. mechanizm różnicowy głównie podczas startu dostaje w du...e, ale powoduje to na pewno mniejsze obciążenia niż jazda na kołach o różnych promieniach. teraz weźmy pod uwagę 2 osie które są stale napędzane z podziałem 50/50 czyli niezależnie od warunków i tego co się dziej z autem 50% procent momentu obrotowego idzie na przód i 50% na tył to jakie znaczenie ma bezwładnoś kół. obciążenie podczas ruszania spowodowane siłą bezwładności kół jest pewnie z kilkaset razy mniejsze niż obciążenie które wynika z samego przyspieszania samochodu. teraz wezmy napędy częsciej stosowane w japońcach. zmnienny moment na osie w zależności od tego która oś ma lepszą przyczemnoś. tutaj tymbardziej nie ma znaczenia bo te obciążenia cały czas się zmieniają. jeszcze jedno. esp - kontrola trakcji która polega na hamowaniu kół. wtedy masz bardzo szybkie zmiany obciążeń. i co o tym myśleć. wiadome że najlepiej mieć wszystkie 4 kółka takie same. passat i tak jest podsterowny tak że zakładanie z tyłu szerszych kół to tylko aspekt wizualny.

 

widze to w ten sposob : jest zima, na tylniej osi dobre opony znanej marki ( przyczepnosc 100 %* ) natomiast z przodu mamy zwykle opony "made in cccp" (o przyczepnosci 25 %*)

jak to bedzie działac na uklad napedowy jesli bedziemy chcieli ruszyc miejsca? tylnie opony beda miały prawie 100 % obciazenie gdyz przednie zaczna sie od razu slizgac, z innej strony ciekawe jak to bedzie wygladalo przy wyprzedzaniu na zakretach

 

kup 4 takie same opony ponieważ nie opanujesz auta na zakrętach. ruszanie to kit. zawsze jakoś ruszysz ale tu chodzi o zakręty. bezpieczeństwo to podstawa

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość The_DJ

Wpływ masy koła na przyspieszenie

To w zasadzie można pominąć. Owszem wprawianie koła w coraz to większą prędkość obrotową wymaga siły, a z drugiej zasady dynamiki newtona, wiemy że przyspieszenie jest zależne od masy oraz siły. A więc ma to znaczenie, ale jak mówię (i ktoś przedemną też), z punktu widzenia przyspieszenia samego auta, są to różnice pomijalne. Potwierdzeniem znaczenia tej masy jest Formuła 1, gdzie któryś z zespołów stosuje lżejsze o kilkanaście gramów nakrętki.

 

Jednak niska masa koła ma znaczenie z innego względu. Koła to jedyne elementy auta, które nie są amortyzowane i im ich masa jest większa (tym samym większa bezwładność) tym trudniej jest je "przyklejać" do drogi na wybojach. Stąd na alusach mimo wszystko jeździ się lepiej w zakrętach - szczególnie tych dziurawych. I jest to najważniejszy powód stosowania aluminiowych obręczy kół w samochodach. To, że wielu stosuje je ze względów estetycznych to już inna sprawa.

 

 

Szerokość gumy a przyczepność

To co pisze kycek jest jak najbardziej zgodne z prawami fizyki, no a te przecież przedstawiają rzeczywistość. Niemniej wyższa przyczepność szerszej gumy zawsze mnie fascynowała i nigdy tego nie mogłem zrozumieć. Zresztą trudno o fachowe wyjaśnienia tego zjawiska nawet przez nauczycieli czy wykładowców. Moim zdaniem problem polega na tym, że fizyka mówi o braku wpływu powierzchni styku na siłe tarcia w przypadku ich nieścieralności. Zaś opona siłą rzeczy w części zostaje na asfalcie. Jak nie trudno się domyślić w przypadku idealnych warunków - czyli jedyne co się zmienia to szerokość opony - większa powierzchnia styku opony z podłożem będzie oznaczać więcej gumy, którą potencjalnie zostawi się na asfalcie. A jeśli tak, to potrzeba większej siły do starcia tej większej ilości gumy - stąd mamy większe tarcie.

 

Jest jeszcze jeden aspekt, o którym nie można zapominać. Z reguły szersza opona zachowuje większą sztywność przy "przeginaniu" jej na bok, a więc mniejsza jej część przylega krawędzią do asfaltu, a raczej każdy się zgodzi z tym, że bok opony jest mniej przyczepny ;)

 

 

 

W temacie różnych kół na dwie osie w przypadku stałego napędu 4x4

Założenie kół o różnej średnicy (czy tam obwodzie) z przodu i z tyłu jest niedopuszczalne - z tym się wszyscy zgadzają. Ale czy można założyć szerszą gumę na tył? Tutaj byłbym skłonny powiedzieć, że przy niewielkiej różnicy problemu nie będzie. Różna szerokość gumy oznaczać będzie nieco inne tarcie, co potencjalnie będzie szkodziło napędowi, ale z całą pewnością nie w stopniu większym niż załadowane auto z ciśnieniem opon z tyłu o wartości dla pustego auta. A nie uwierzę, że posiadacze aut 4x4 wożą ze sobą pompkę nożną i regulują ciśnienie w kołach zależnie od tego czy wysadzili już teściową czy jeszcze jedzie na tylnym siedzeniu ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

:zdrowko:

 

---------- Post added at 21:22 ---------- Previous post was at 20:37 ----------

 

aha i nie jestem ani nauczycielem ani wykładowcą tylko mechanikiem który jeszcze cos pamięta z fizyki :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do mitów - większość felg aluminiowych jest cięższa od felg stalowych w identycznym rozmiarze a głównym powodem stosowania "alusów" są względy estetyczne !!!

 

Felgi aluminiowe faktycznie lżejsze od swoich stalowych odpowiedników oczywiście istnieją ale są bardzo drogie a większość konstrukcji aluminiowych to felgi cięższe od stalówek bo ze względu na kruchość aluminium i wysokie ceny stopów o dużej wytrzymałości stosuje się masywniejsze konstrukcje które skutecznie niwelują niższą masę aluminium.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale rozmowa nie byla odnosnie ktura felga lepsza tylko czy musza byc take same.

Jak chcesz lekkie i cie stac to magnezowki..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mam pytanie - posiadam jezdzone pol sezonu, ok 5-6 tysiecy nowe opony sztuk 2 z poprzedniego auta. czy moge dokupic 2 takie same nowe do b5 4x4,czy tez moze musza byc wszystkie 4 sztuki idealnie takie same aby nie bylo problemow z napedem?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mozesz, a do kolegow wyzej to chyba wszyscy co napisali ze mozna szersza gume na tyl zakladac zapomnieli o tym ze wysokosc opony to procent z jej szerokosci. 255/40 bedzie wyzsze niz 245/40, a co za tym idzie srednica calego kola bedzie wieksza.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

trochę odkopię temat

chcę założyć do Passata B5 4x4 rocznik 99'(nie wiem czy to stały napęd czy dołączany-autko dopiero do mnie jedzie)- zimówki

i pytanko-mam 2 w stanie już śmiganym(mają ok.5mm bieżnika jeszcze) i chciałem dokupić 2 nówki na tył

mogę coś takiego zastosować czy raczej rozwalę napęd-w sumie różnicy dużej nie ma-felgi takie same,rozmiar opon tez byłby identyczny

przeczytałem ten temat i w sumie nikt nie udzielił jednoznacznej odpowiedzi a wolę zapyutać niż potem płakać

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności