Skocz do zawartości
Gość mkzibi

Kontrolka temperatury - bardziej szczegółowo

Rekomendowane odpowiedzi

Gość mkzibi

Pomimo istnienia wielu postów odnośnie tego tematu, odważyłem sie założyć jeszcze jeden , ponieważ chce dotknąć trochę innej wątpliwości. Problem wynikł z tego, że migała mi lampka temperatury i ogólnie wygladąło to tak:

1. Zaczeła migać lampka temperatury co mnie zaniepokoiło.

2. Sprawdziłem chłodnice i chłodzenie, wentylator się włącza obieg drugi chłodzenia również a więc chłodzenie działa.

3. Lamka zapalała się w losowych przypadkach czasami po długiej jeżdzie czasami zaraz po odpaleniu jak jeszcze silnik był zimny.

 

Po poczytaniu forum wykonałem:

 

1. Wymiany stabilizatora napięcia w zegarach z TCA 700 na LM8710

2. Przeleciałem lutownicą styki na złączu zegarów.

 

Pomogło. Lamka już się nie świeci i nie denerwuje ale mam inny problem i stąd mój post.

 

W zasadzie od momentu zakupu miałem kłopoty ze wskaźnikiem temperatury. Albo stał w miejscu albo pokazywał nie wiadomo co. Mechanik elektryk zaczął mi kombinować przy zegarach i dopasował mi ten zegar (a próbował chyba z 10 razy wkłądał zegar coś lutował wyjmował lutował i tak w kółko) tak, że pokazywał normalnie po nagrzaniu silnika jakieś 90C a przy właczeniu wentylatora ok. 100C. I tak było długo bez problemu. Teraz jak kombinowałem z lamką temperatury to wymieniłem również czujnik temperatury w łaczniku plastikowym, który przykrecony jest do głowicy. Mam 4 stykowy czujnik z zielonym paskiem. I tu zagadka.

 

Próbowałem różne czujniki z zielonym paskiem z żółtym i to różnych producentów lepszych i gorszych. Wskaźnik pokazuje mi inaczej niż przy tym starym czujniku. Podczas normalnej pracy mam ok. 100C a przy pracującym wentylatorze ponad 110C.

 

Oczywiście wiem, że silnik pracuje poprawnie i wentylator się włącza ale wskaźnik pokazuje inaczej niż przy starym czujniku. Czujniki nowe są sprawne i wszystkie, które próbowałem podobnie wyskalowane.

 

Nasuwa mi sie pewne pytanie. Najprawdopodobniej mechanior "dopasował" jakoś wskaźnik do poprzedniego czujnika i teraz po włożeniu nowych wskaźnik pokazuje co innego.

 

Teraz moje pytanie. Czy ktoś wie jak "dopasować" wskaźnik? Rozebrałem go i jest tam coś w rodzaju potencjometru od tyłu a po zdjęciu tarczy z cyframi są jakieś druciki nawinięte na to co uruchamia wskazówkę.

 

Czy jest jakiś sposób na skalowanie wskaźnika? Bo pewnie to rozwiązanie zastosował mechanior.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wiesz:D chciałem sobie polepszyć( zawieszające sie obroty) i zakupiłem na allegro za małą kasę nowy czujnik 4-ro pinowy z żółtym paskiem po zamontowaniu go i dosłownie krótkiej jeździe autem temperaturę miałem już 110stopni:D tanie mięso jedzą psy:D, następnie zaryzykowałem i zakupiłem na giełdzie samochodowej używany czujnik, od tamtej pory mam spokój z zawieszającymi sie obrotami

 

nie każdy czujnik pokazuje właściwe wskazania a nowy czujnik jakiś firmowy kosztuje bodajże 80 parę zł

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Właśnie ten "potencjometr" z tyłu wskaźnika służy do skalowania. Są tam 2 takie same, jeden do temperatury drugi do poziomu paliwa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Francuz

Czujnik dziala na zasadzie termistora czyli w zaleznosci od temperatury daje mniejszy lub wiekszy prad

Wtedy na zegarze wskazowka wychyla sie mniej lub bardziej

Jesli mowisz ze ktos ci grzebal we wskazniku to napewno regulowal go rezystorem

Mozesz dostroic wskaznik do czujnika tak samo wystarczy dobrac odpowiedni rezystor

Zeby sie nie grzebac odrazu w zegarach mozna sprawdzic rezystor dajac na jeden przewod przy czujniku

Mozna to robic experymentalnie lub sobie wyliczyc z jakiegos wzoru

Ale zeby wyliczyc trzeba miec wszystkie dane i parametry czujnika i elektronika ktory bedzie wiedzial jaki wzor zastosowac

 

Osobiscie polecam sprawdzenie experymentalne

Sprawdzic woltomierzem jaki prad przepuszcza czujnik

Nailepiej gdy wskaznik pokazuje 90 a potem gdy pokazuje gorna granice

Bedzie wiadomo ile voltow trzeba zmniejszyc prad puszczany przez czujnik

 

 

Przykladowo

90 stopni to puszcza 10 volt

110 stopni to puszcza 12 volt

Czyli trzeba rezystor ktory zmniejszy prad o 2 volty

 

Najprosciej wstawic potencjometr i nim ustawic przy 12voltach by bylo 10 volt

Potem zmierzyc miernikiem jaki opor wyszedl na potencjometrze i zamontowac taki rezystor

 

Wszystkie pomiary oczywiscie na przewodzie czujnika i rezystor tez bo na wskazniku moze wyjsc inny i lepiej tam nie grzebac jak sie nie zna na elektronice i nie wiadomo co sie szuka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Francuz, a nie prościej wyregulować wskaźnik temperatury? :D Tym bardziej że mechanik tam grzebał.

Z tyłu wskaźnika jest pokrętło do kalibracji, wskaźnik ten działa na zasadzie bimetalu owiniętego drutem oporowym. Kręcąc tym pokrętełkiem zmienia się położenie bimetalu, przez co wskaźnik pokazuje mniejszą lub większą temperaturę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zostawcie wskazniki w spokoju, bo nigdy nie dojdziecie co i jak. mierzy sie rezystancje czujnika. na forum sa tabele opornosci dla poszczegolnych temp. poza tym czujniki oryginalne, a nie badziewia za 30zl, bo sam wiem do czego one sie nadaja...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zostawcie wskazniki w spokoju, bo nigdy nie dojdziecie co i jak.

 

Zgadza się, ale w tym przypadku:

Mechanik elektryk zaczął mi kombinować przy zegarach i dopasował mi ten zegar (a próbował chyba z 10 razy wkłądał zegar coś lutował wyjmował lutował i tak w kółko)
nie ma już innego wyjścia (poza wymianą na nowy) bo
Najprawdopodobniej mechanior "dopasował" jakoś wskaźnik do poprzedniego czujnika i teraz po włożeniu nowych wskaźnik pokazuje co innego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Francuz
Francuz, a nie prościej wyregulować wskaźnik temperatury? Tym bardziej że mechanik tam grzebał.

Z tyłu wskaźnika jest pokrętło do kalibracji, wskaźnik ten działa na zasadzie bimetalu owiniętego drutem oporowym. Kręcąc tym pokrętełkiem zmienia się położenie bimetalu, przez co wskaźnik pokazuje mniejszą lub większą temperaturę.

Byloby prosciej jednak

Mechanik elektryk zaczął mi kombinować przy zegarach i dopasował mi ten zegar (a próbował chyba z 10 razy wkłądał zegar coś lutował wyjmował lutował i tak w kółko) tak, że pokazywał normalnie po nagrzaniu silnika jakieś 90C a przy właczeniu wentylatora ok. 100C.

I teraz nie wiadomo co porobil bo mogl wstawic rezystor zwlaszcza jesli kilka razy lutowal i sprawdzal czy dobrze

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość marek66zygi

Mam pytanie drogi kolego - mam taki sam problem jak Ty z migającą kontrolką temperatury cieczy chłodzącej.Przypadki w jakich sie włącza są prawie takie jak podałeś Otóż czy drogi jest taki regulator napięcia, i czy jest to skomplikowane sprawa przy jego wymianie. jam możesz to odpisz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość mkzibi
Mam pytanie drogi kolego - mam taki sam problem jak Ty z migającą kontrolką temperatury cieczy chłodzącej.Przypadki w jakich sie włącza są prawie takie jak podałeś Otóż czy drogi jest taki regulator napięcia, i czy jest to skomplikowane sprawa przy jego wymianie. jam możesz to odpisz.

 

Regulator kupiłem za 2 zł. Przelutowanie to czas ok. 20 minut + czas na rozebranie wszystkiego i złozenie do kupy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności