Skocz do zawartości
Gość stefanoo

wymiana oleju w tiptronic-u??

Rekomendowane odpowiedzi

Posiadam skrzynię: AYF i niezbyt uśmiecha mi się zakupić 6 litrów oryginalnego oleju w ASO po 80.00 PLN (gdyż podobno tyle potrzebuję do wymiany pasywnej oleju).

 

Jak dobrze olej spuszczą to i 11 litrów wlezie...

 

Z tego, co wiem to w ASO Esso stosują (tak mnie się o uszy obiło podczas wymiany oleju - mają umowę z tą firmą i ona im oleje do skrzyń daje).

 

W sumie to ważne, by spełniał odpowiednie specyfikacje, a jaki zalejesz, to ten powinien działać dobrze (pod warunkiem oczywiście zgodności normowej).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. ja mam b5 2,5 v6 i skrzynie tiptronic 6bieg, olej wymieniony wraz z filtrem, nie pamiętam jaki olej ale ok 40zł litr, już 2lata zero problemu. POZDRAWIAM

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jak dobrze olej spuszczą to i 11 litrów wlezie...

 

Nie wlezie:dupablada ! Pojemność układu to o ile dobrze pamietam coś około 9,5 litra.

Podczas wymiany statycznej wymienia sie ok 6 litrów. Byłem przy wymianie w A6 C5, ta sama konstrukcja.

 

---------- Post added at 14:01 ---------- Previous post was at 13:59 ----------

 

Witam. ja mam b5 2,5 v6 i skrzynie tiptronic 6bieg,

 

Jesli liczysz razem z wstecznym to faktycznie jest 6 biegów. Ale zazwyczaj mysli się o liczbie biegów w przód:manga. Masz tiptronik 5 biegowy (nawet tak jest w oznaczeniu skrzyni).:dobrze

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jeśli mogę doradzić... Odżałuj te parę groszy i kup olej w ASO, bądz poszukaj TEGO SAMEGO oleju na allegro. Nasi rodacy są bardzo zaradni i często wchodzą w posiadanie czegoś co potem chcą sprzedać po okazyjnej cenie. Może Tobie się uda na kogoś takiego trafić.

Jeśli zdecydujesz się na zamiennik to ja odradzam w ogóle brać się za wymianę. Nikt na forum nie chce Ci żle radzić, czy wyciągać pieniążki z kieszeni, jednak olej w skrzyniach vw to rzecz bardzo istotna. Jeśli masz zrobić wymianę byle jak i zalać skrzynię byle czym to lepiej zostaw ją w spokoju, jeździj na starym oleju i trzymaj się linii niemieckich serwisów że oleju się nie wymienia. Jeśli natomiast chcesz zrobić dobrze dla swojej skrzyni i swojego sumienia to kup olej esso dokładnie taki jak leje ZF, a wymianę zrób dokładnie tak jak radzi ZF ze szczególnym uwzględnieniem temperatury skrzyni podczas kontrolowania poziomu oleju.

 

popieram, mi podczas wymiany oleju w silniku pomylili korki i spuścili ze skrzyni... zorientowałem sie jak zobaczyłem, ze spuszcza olej z założoną osłoną silnika… skrzynie zalali niby odpowiednim olejem i zgodnie ze wskazówkami warsztatu w którym wymieniałem 3tys wcześniej(kontakt Tel.) ale po 9000km nie było co z niej zbierać… dosłownie zmieliła się cała…

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam wlascicieli VW , z automatem wlasnie od niedawna mam tez takiego czytam Forum wiele opini na temat wymiany oleju w skrzyni ... moj passat ma teraz ponad 200 tys i z ksiazki serwisowej wynika nie ruszana byla t.z. cnotka :) chodzi pieknie , mialem kilka aut z automatem pilnowalem stanu i koloru i bylo tez super nigdy nie mialem problemu z automatem jestem fanem automatu dlatego szukalem takiego automat i 4x4 narazie jestesm mile zaskoczony , ale wracajac do wymiany oleju , dzwonilem do firmy ktora zajmuje sie gluwnie automatami i slysze ze nalezy co 60 tys wymieniac olej ! , moje nastepne pytanie koszt wymiany ? odp. 600 zł olej plus filtry ok!! zgadzam sie a gwarancja ile dajecie na ta usluge ? no i tu byl szok dlamnie niema zadnej gwarancji !!! i tu jest wazne pytanie czy warto cos ruszac jesli super dziala ?? ktos pewnie ze do czasu .... mialem starsze auta z taka skrzynia i chodzily super przebiegi tez duze mialem szczescie ??

 

 

Pozdrawiam wszystkich

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
... moj passat ma teraz ponad 200 tys i ....slysze ze nalezy co 60 tys wymieniac olej ! , moje nastepne pytanie koszt wymiany ? odp. 600 zł olej plus filtry ok!! zgadzam sie a gwarancja ile dajecie na ta usluge ? no i tu byl szok dlamnie niema zadnej gwarancji !!!

jezeli bym zyl z wymiany olejow w automacie doradzalbym jego zmiane co 100km i minimum raz w tygodniu

Producent nie przewidzial do Twojego auta czegos takiego jak okresowa wymiana

Wymien i pomodl sie aby nie zatarla sie pompa oleju na szyjce konwertera (taka przypadlosc - przynajmniej 5HP19 - oczywiscie warto olej wymienic.... no jego polowe bo drugie pol nie zleci...)

Oni gwarancji na skrzynie nie dadza bo nie sa wariatami (przyjezdza ktos z leciwym autem z nieznanym przebiegiem i maja dac gwarancje?) moze miales zmieniany olej.. przeciez to auto jest juz "pare lat" po gwarancji i wiele czynnosci bylo wykonywanych przy nim poza ASO (bez adnotacji w ksazce)

Ta skrzynia jest firmy ZF a nie vw/audi... prawdpopodobnie ZF zaleca lac olej esso LTsoctam po 20pare zyla/litr (zolty albo zielony) a vw/audi swoj po pewnie 60/litr (zolty)

Leje sie tez jakis febi (numeru nie pamietam - zolty - ze 30pln/litr), od biedy jak w promieniu 1000km nie znajdziesz nic innego to jakis dextronIII (ten esso jest zgodny z dextronIII - jest czerwony wiec wyjdzie sraczka co do koloru)

Jezeli jedziesz to takiej klasy specjalistow co zmieniaja olej co max 60tys w tipach gdzie olej teoretycznie jest na cale zycie skrzyni to przypilnuj ich aby poziom oleju ustalali przy odpowiedniej temp oleju w skrzyni (jezeli sa to specjalisci typowi to przyjedziesz rozgrzanym autem, wjedziesz na podnosnik a oni bez podlaczania vag-com/sprawdzanie temp oleju w skrzyni/zwyczajnie go wleja az zacznie sie wylewac)

oleju zejdzie z 6.5 litra (czyli okolo polowy), filtr to 50zyla w zamienniku (na bank nie wsadza Ci z ASO), roboty przy tym jest na 30min - to szybka i latwa kasa a na dodatek bez zadnej odpowiedzialnosci:)

Pozdrawiam,

Przemek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Dziekuje Przemek za odzew, widze ze masz autko podobne jak moje :) wiesz niewazna jest kasa ( chociaz jesli ciezko zarobiona kase wydasz na usluge to oczekujesz gwarancji itp.. moim zdaniem te czasy juz minely byle jak aby bylo kasowac i czesc gosciu martw sie dalej sam ..) wracajac do mojego auta zrobilem male dochodzenie podzwonilem tam gdzie auto bylo servisowane nic nie mieli o wymianie oleju w skrzyni wlascicieli bylo dwoch na 100 % ich tez spr. nic nie robili na wlasna reke , takze pozostaje mi zrobic samemu szczerze mowie mam obawy , ale jesli ktos zna dobry warsztat widze ze Ty Przemek jestes z okolic Wrocka tam by mi pasowalo okolice poludnie polski , nie oczekuje gwarancji t.z : jakby sie rozleciala skrzynia ( NOWEJ ) , ale poprostu fachowej i uczciwej uslugi typu ( jesli cos sie bedzie dzialo wracaj pan do nas bedziemy pomagac itp.. ) moim skromnym zdaniem jesli dobry fachowiec przejedzie sie autem przed usluga to wyczuje jak chodzi , czy sie sypie itp..

Jeszcze raz dzieki Przemek , jak masz namiary na kogos dobrego daj znac prosze .

pozdrawiam forum

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

adresu mechanika nie pamietam, telefon zaginal 3 formatowanie hdd temu ale dam Ci link

http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=76853

tutaj masz zjdecia i opis jak to sie robi - jezeli zrobisz z tego konspekt na strone jak to trzeba zrobic to podejrzewam, ze kazdy mechanik to zrobi.

Mechanik co zmienia olej w skrzyni odpowiada ale swoje usluge czyli wymiane oleju (i to przez 2 lata - wystarczy ze wezmiesz fvat za usluge i sie od tego nie wykreci).. ale nie odpowiada za to, ze np za 2 tygodnie wysypie Ci sie plyta sterujaca czy konwerter (masz troche leciwe juz auto przeciez....)

W innym automacie wymienialem olej samemu (to zadna filozofia - trzeba wiedziec jaki wlac i jak ustala sie poziom). W tipie jest o tyle gimnastyka ze olej wlewa sie do skrzyni od spodu (jakis poj... to wymyslil - ale w sumie zalozyli ze olej jest na cale zycie wiec po co to normalnie robic....

Jest tez trik na wymiane oleju w wiekszym procencie niz 50% (tzw wymiana dynamiczna) ale w to bym bez jakiejs wyraznej przyczyny nie szedl (wymienisz ta polowke oleju, nowy filtr, mechanik wyczysci magnesiki z opilkow i wystarczy)

Pozdrawiam,

Przemek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Dziekuje Przemek !

Mam pytanko i opinie na temat tego serwisu ,http://www.sserwis.pl/start_pl.php mam zamiar jechac tam z moja aut. skrzynia

 

Pozdrawiam ALL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam !

Mam pytanko i opinie na temat tego serwisu ,http://www.sserwis.pl/start_pl.php mam zamiar jechac tam z moja aut. skrzynia

opinie korzystajacych czy virtualne opinie szerzone na internecie? ten serwis ma internetowa bardzo aktywna reklame na forum A6 (kiedys tez na audi klub PL) ze strony uzytkownika Piotrus (tez mechanik z tamtej okolicy czyli reklamuje formalnie swoja konkurencje - a moze partnera biznesowego/nie mam pojecia/)

Potrafia spierd... jak kazdy inny mechanik (nie sa namaszczeni)

Jest na forum audi klub pl taki co sie wkrecil w ten serwis tak mocno ze z multitronikiem z Angli jezdzil na wszytko ale chyba zadowolony do konca z serwisu nie jest (tu masz cala historie http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=75914&highlight=sserwis )

Z Wroclawia to troche zwyczajnie daleko jest zeby z taka *******a jak wymiana oleju na slask sie pchac.... generalnie to we Wro tez nieciekawie jest w razie koniecznosci naprawy - polowa serwisow automatow na opinie "zlodzieje"*) a druga polowa "partacze"

Nie wiem czy jestes jak Adam Slodowy czy leworaczny ale wymienic ten olej to zadna filozofia (za 7l febi + filtr placilem cos okolo 200-250pln, za robote u zwyklego mechanika chyba 150 - jakos max 400zyla to wyszlo o ile pamietam)...

Pozdrawiam,

Przemek

*)z pewnego zrodla wiem, ze jeden serwis automatow podwroclawskich kasuje za olej "z ASO" a wlewa febi (niestety nie moge powiedziec, ktory to serwis gdyz nie chcialbym koledzie-zrodlo klopotow narobic)

Jak pisalem wyzej: wymiana oleju w automacie to szybka i latwa kasa

Edytowane przez przemek4net

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam !!

Znacie moze warsztat ,, AUTOMAT Sentyrz Krakow " prosze opinie ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

pomocy Panowie

mam do wyboru dwa niby podobne pod względem właściwości i na dodatek podobno zgodne z VW płyny do skrzyni

http://www.blauparts.com/proddetail.asp?prod=J1D2100-02'>http://www.blauparts.com/proddetail.asp?prod=J1D2100-02

a drugi to

http://www.blauparts.com/proddetail.asp?prod=J1D2100

i mogę napisać, że niemiec jestem bo nic nie wiem bez instrukcji i czy nie trzeba szukać czegoś innego

i jeszcze jeden

http://www.blauparts.com/proddetail.asp?prod=J1D2102

 

podobno od przybytku głowa nie boli ale .... tu syntetyk a podobno Mobil (dawniej ESSO) 71141 to półsyntetyk, znów jeden do skrzyni wzdłużnej a drugi do poprzecznej

 

proszę o pomoc na co przede wszystkim zwrócić uwagę

pozdrawiam forumowiczów i z góry dzięki za poradę

Edytowane przez chmiel62

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak kupowałem auto troszeczkę poszperałem po necie i zasięgnąłem opini w serwisie w którym skrzynia była serwisowana jako że auto pochodziło od pierwszego właściciela. Skrzynie mam zalaną takim olejem a w tym momencie ten olej sprzedaje marka mobil o takich samych oznaczeniach. poprzednio ten olej był produkowany i sprzedawany tylko przez ESSO. może komus sie przyda. Moja skrzynia pracuje płynnie i bezproblemowo a olej regularnie zmieniany co 60 000 km.

 

ATF LT 71141

 

 

Charakterystyka Świadectwa kwalifikacyjne

ATF LT 71141 jest wysokiej jakości * MB 236.11;

półsyntetycznym olejem typu ATF, * VW TL 521 62;

o długim czasookresie eksploatacji, * ZF TE-ML 11B, 14B;

do stosowania w automatycznych * VOITH lista produktów smarnych

skrzyniach biegów pojazdów. G 607 (przekładnie typoszeregu

D 85.., D 86.., jak i przekładnie

Wyselekcjonowane oleje bazowe D 502 i Midimat);

w połączeniu z nową, nowoczesną * VOITH lista produktów smarnych

technologią uszlachetniania olejów, G 1363 (przekładnie typoszeregu

pozwoliły osiągnąć temu produktowi D 85.. i D 86..), z zalecanym

nadzwyczajne możliwości eksploatacyjne, czasookresem wymian oleju

także ze względu na wydłużone na poziomie 120 000 km;

czasookresy wymian.

 

Ściśle określony współczynnik tarcia oleju

ATF LT 71141 pokrywa wymagania stawiane

zarówno przez sprzęgła włączalne

w przekładniach automatycznych

jak i sprzęgła przekładni zmianowych.

 

 

 

Parametry typowe Metoda badań

 

Lepkość kinemat. w temp. 100 C mm2/s 7,4 DIN 51 562 cz. 1

w temp. 40 C mm2/s 37

Lepkość dynamiczna w temp. - 40 C mPa*s 18 000 ASTM D 2983 zmod.

Gęstość w temp. 15 C kg/m3 855 DIN EN ISO 12185

Temp. zapłonu (Cleveland) C 219 DIN ISO 2592

Temp. płynięcia C - 54 DIN ISO 3016

Korozja z miedzią (3h, 150 C) stopień korozji 1 DIN EN ISO 2160

Pienienie S1 ml max 30/0 ASTM D 892

S2 ml max 40/0

S3 ml max 30/0

Badanie mechaniczne na urządzeniu

kontrolnym *(FZG) A/8,3/90 stopień obciążeń 12 DIN 51 354 cz. 2

Test na ścinanie filmu olejowego

na wałeczkach stożkowych,

lepkość V100 po ścinaniu mm2/s 6,6 DIN 51 350 cz. 6

 

 

Ochrona zdrowia: Przy kontakcie z produktami smarnymi należy przestrzegać przepisów BHP!

Pozostałe informacje prosimy zasięgnąć z Karty Charakterystyki

 

*FZG - badanie zdolności przenoszenia obciążeń przez film olejowy, na zębach kół walcowych w urządzeniu

kontrolnym, przy rosnącym stopniu obciążenia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

trochę będę marudził jak to ja - czy ktoś z Was potrafi mi pomóc (znów proszę doświadczonych) w wyborze oleju do skrzyni. We wcześniejszym poście podałem trzy oleje ale okazuje się że ostatni z nich jest pół-syntetykiem i na dodatek do poprzecznych skrzyń. I teraz nie wiem co zrobić bo akurat ten jest zachwalany a u mnie teoretycznie nie powinien zaistnieć

proszęęęęęę

powtarzam się ale naprawdę to dla mnie ważne a dla skrzyni chyba nawet bardzo

Edytowane przez chmiel62

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
U mnie niestety po wymianie oleju wysiadła też myślałem co by nic nie ruszać ale.... wymieniłem w serwisie automatów i po około 2-3 tyś zaczęło się ślizgać i padła koszt naprawy 3tyś teraz jest ok .Człowiek z serwisu powiedział że tak się może zdarzyć olej ma silne właściwości czyszczące i wypłukał z konwertera bród i lipa . Prawdopodobnie jak bym nic nie ruszał pojeździła by jeszcze .
Jestes pewny , ze zalali ci olej zgodny ze specyfikacja skrzyni?

 

Wiekszosc pisze, ze zamiennikiem ori oleju jest esso, ale nikt nie napisal, ze juz esso go nie robi i nie jest wogole dostepny. Aktualnie sprzedaje go Mobil pod tym samym symbolem. Cena od ok 25zl/l.

 

 

Jakich firm stosowaliscie zamiennik filtra oleju i uszczelki do skrzyni?

Edytowane przez Jericho

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jestes pewny , ze zalali ci olej zgodny ze specyfikacja skrzyni?

otrzec oczka proponuje... skrzynie tiptronici "z tych lat" (5hp19 na bank a czy inne to nie wiem) maja taka wade, ze zaciera sie panewka pompy oleju na szyjce konwertera - w konsekwencji "wyrywa" sie z pompy (zamiast pozostac czescia pompy nagle staje sie czescia konwertera) i w skutek tego robi sie nieszczelnosc i olej wycieka => rosnie poslizg i auto przestaje jechac... do skrzyni pojscie troche opilkow jak na sile bedzie sie jechalo...

Poniewaz jest to dosyc popularna usterka tipow z przebiegami po 250tys to bonus z tego taki, ze kazdy serwis automatow ma naprawe tego opanowana, jest rynek regenerowanych konwertertow (z racji ceny nowego nowych sie nie wsadza raczej), sa pompy oleju zamienniki chyba nawet... dochodzi nascie litrow oleju, filtr, jakies uszczelki, tarczki moze sie przypala od jazdy bez oleju w skrzyni (a moze z racji wieku beda do wymiany i tyle) + robota - z laweta do zakladu to jakies 3 kola bez rachunku (troche wiecej w zakladzie z marka w duzym miescie)

nie ma co sie jarac specjalnie norma poniewaz ten esso przeznaczony przez ZF (producenta skrzyni) jest zgodny z dextronem III (czyli tym czerwonym niby niedobrym)... a sa czerwonki, ktore maja w specyfikacji napisane "zamiennik esso LTtralala"

Wiec nie ma co wymyslac, ze komus sie popsulo bo olej nie z ASO czy cos w tym stylu - jest w skrzyni bug i tyle...

Z racji ceny albo esso albo febi i tyle...

Mozna tez wywalic tipa ale w przypadku 2,5v6tdi na bank sa jakies probelmy z czujnikiem na wale czy cos tam (generalnie do zwalczenia - ktos na forum audi klub polska przeszedl operacje)

Generalnie jezeli ktos nie jest fanem automatu a mu sie zrabal i moze pozwolic sobie na zycie bez auta np 2 tygonie to szkoda naprawiac...

Pozdrawiam,

Przemek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam

 

Mam tez automata moj ma ponad 200 tys i super bez wymiany , mam szczescie ? mozliwe ale dmucham na zimne i mysle o wymianie oleju ... szukalem tematow o automatach i znalazlem cos moze sie przyda z gwarancja itp...

 

http://www.atsp.de/shop/index.php?page=shop.product_details&category_id=145&flypage=flypage.tpl&product_id=73&option=com_virtuemart&Itemid=64&vmcchk=1&Itemid=64

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Koszt wymiany oleju w ASO Skody:

74e04c329c138968m.jpg

 

Podobno do DSG w ASO VW koszt ok 700zl.

 

---------- Post added 05-11-2011 at 00:19 ---------- Previous post was 04-11-2011 at 23:45 ----------

 

Kolego Przemek, skoro takis madry, to powiedz mi, dlaczego nikt na forum Audi A6 nie pisze o takich rzeczach jak ty, a tam ten automat tez czesto wystepuje. Malo tego, zebrali calkiem ladne kompedium na jej temat. Temat Dextrona czytalem, i nie spelnia on normy.

 

Usterka o ktorej piszesz tez nie jest traktowana jako najbardziej popularna w srod firm naprawiajacych skrzynie.

http://www.autotransmisja.pl/typowe_usterki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Czytam i czytam ten wątek dotyczący wymiany oleju w Tiptronicu (5hp19) i w końcu sam się zdecydowałem. I dałem do wymiany.

 

Przyjąłem strategię podwójnej wymiany statycznej. Teraz, pierwszy raz, został wymieniony olej bez filtra.

Zakupiłem:

1. 11 litrow MOBIL ATF LT 71141 (żółty) w opakowaniach po 1 litrze za 25 zł

2. Filtr Febi 80 zł

3. Uszczelka gumowa Topran 15 zł

 

Nie kupowałem jeszcze oringa ani korka. Póki co nie cieknie :bleble

Olej w skrzyni nie wymieniany od nowości, przebieg auta 170 000 km. Stan oleju po zlewaniu czarny, smierdział kapciem tak samo jak nowy i nie było w nim zawiesiny, także generalnie pomimo przepracowania oleju stan jego niebył tragiczny. Magnesy na misce były oblepione szlamem olejowym ale nie było typowych jeży.

 

Uważam, że z technicznego oraz "komfortowego" punktu widzenia wymiana oleju w automacie opłaca się. Skrzynia pracuje wyraźnie lepiej, bardziej miękko i płynniej zmienia biegi.

 

Pojeżdżę do przyszłego tyg i zrobię ponowną wymianę razem z filtrem. Myslę, że jedna wymiana to za mało, ponieważ weszło 5 litrów świeżego oleju, ale pozostało w obiegu jeszcze 4 litry "szlamu".

 

Wymiana we Wrocławiu (zgodna ze sztuką - nalewanie, komp, temp.) - 100 zł

 

pzdr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Stan oleju po zlewaniu czarny, smierdział kapciem tak samo jak nowy i nie było w nim zawiesiny
Jedna z firm sprzedajaca ten olej, napisala mi ze ten olej nie smierdzi, i trzeba sie w wachac zeby go wyczuc.

Tak samo jak ten, ktory zamowilem u innego sprzedawcy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności