Nicckus Zgłoś #81 Napisano 10 Października 2013 Temperatura ok 15st - czyli ok Niestety logow nie jestem w stanie zrobic bo mam jakis kiepski kabel ktory nie komunikuje sie z VCDS a tylko z polskim vagiem. Dzisiaj ledwo go odpalilem. kreci i nic. Pozniej znowu jak by prad nie dochodzil do rozrusznika,( rozrusznika nie slychac) pozniej znowu kreci ale nie odpala. po ponad 20 razach odpalil ale tym razem go az tak nie telepalo na wolnych jak zwykle. Mozna powiedziec ze zaczal rowno pracowac. Ps.Znacie dobrego elektryka w warszawie okolicy mokotowa/ursynowa/wilanowa/ochoty? Bo juz trace sily do sprawdzania i codziennego dlubania w nim:( Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Nicckus Zgłoś #82 Napisano 16 Października 2013 (edytowane) Ok, ustalone kilka kwestii: 1- Rozrusznik sprawdzony, wymieniona cewka, sprawdzone kable - podobno wszystko super 2 - problem z odpalaniem spowodowany był ( podobno) przez lpg, mapy nowe, wszystko ok przez ok 20km i zaczyna sie piesn od nowa. Zaznaczem że mimo tego, że nie przełączałem na gaz. Ba! Odpiąłem nawet kable zasilające gaz od aku., przejechane kolejne kilkadziesiąt km i problem mimo wszystko się powtarza. a mianowicie: Problem przy rozruchu. Cięzko odpala, jakby się dławi. Wiem że nie są mile widziane logi zrobione z Polskiego vag-a ale mam na tyle kiepski kabel że nie jestem w stanie zrobic innych. komp nie pokazuje zadnych bledow. Linki do youtube. http://www.youtube.com/watch?v=uLRd5W7i230 http://www.youtube.com/watch?v=6ambCz3dxAI http://www.youtube.com/watch?v=qeG31ojzT68 Z rana postaram się wykonać te czynności, o których mowil Grucha... P.s. Już nie wiem w czym może tkwić problem... 1.kostka stacyjki - raczej odpada bo z tego co czytałem daje inne objawy 2. Kable masowe i rozrusznika - podobno są ok. 3. Rozrusznik - ok. 4. sonda lambda ? ale nie daje błędów... 5. przepływka ? brak błędów 6. regulator napięcia ? chyba inne objawy 7 . silnik krokowy? Podobno u mnie nie występuje ( APU ) 8. może czujnik położenia wałków rozrządu ? 9. świece - zmieniane z 10k. km. temu 10. cewki z fajką ? 11. układ zapłonowy ? 12. cofające się paliwo 13. pompa paliwa - jest gaz więc przy przebiegu ok ok 300k albo więcej mogła paść... licząc się z tym że jest lpg już nie wiem gdzie i jak szukać 14. jutro wyciągnę przepustnicę i sprawdzę w jakim jest stanie ale nie sądzę by była brudna bo obroty są raczej równe. 15. może to ma znaczenie a może nie ... ale kiedyś kiedyś miałem b.podobne objawy zaraz po tym jak zmieniłem wentylator elektryczny na nowy... Edytowane 16 Października 2013 przez Nicckus Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Nicckus Zgłoś #83 Napisano 17 Października 2013 (edytowane) Witam ponownie: Logi z rana : Przed uruchomieniem: http://imageshack.us/photo/my-images/5/r777.jpg/http://imageshack.us/photo/my-images/34/7hp1.jpg/ http://imageshack.us/photo/my-images/855/0cpe.jpg/ Po uruchomieniu: ps. blok 31- wahania od 0,09 do 0,57 http://imageshack.us/a/img35/3551/6crb.jpg http://imageshack.us/a/img837/1639/zf8f.jpg http://imageshack.us/a/img5/5616/23t9.jpg http://imageshack.us/a/img191/4079/dof3.jpg http://imageshack.us/a/img189/7314/77nw.jpg Edytowane 17 Października 2013 przez Nicckus Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomek91 Zgłoś #84 Napisano 24 Października 2013 Witam. Posiadam Passata 1.8t AWT +lpg 2002r. Przegieg ok 295tys. W ostatnim czasie pojawiło się kilka problemów a mianowicie: -spadek mocy -delikatne wibracje na biegu jałowym -problem z odpalaniem( tzn aby odpalić musze pokręcić około 5 sekund, dzieje sie tak na ciepłym i zimnym silniku) Wymieniłem katalizator wg. mechanika był zatkany(w rzeczywistości wkład się oberwał), w zeszłym tygodniu wymieniłem wszystkie filtry, wtryski gazu, świece(takie jak powinny być oryginalnie) Zmierzyłem również kompresje wyszło: 1-9,3; 2-9.3 ;3-8.1; 4-9.2 pomiar na zimnym silniku. Na ciepłym było 1-10.0; 2-10.0; 3-8.2; 4-10.0 Dodam jeszcze ze przy przyśpieszaniu występuje przerywanie, ok 3-4 tys obrotów. Proszę o porady bo juz nie wiem co z tym wszystkim robić, samochodem nie da sie normalnie dynamicznie jezdzic. Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
michalch Zgłoś #85 Napisano 25 Października 2013 Witam. Posiadam Passata 1.8t AWT +lpg 2002r. Przegieg ok 295tys. W ostatnim czasie pojawiło się kilka problemów a mianowicie: -spadek mocy -delikatne wibracje na biegu jałowym -problem z odpalaniem( tzn aby odpalić musze pokręcić około 5 sekund, dzieje sie tak na ciepłym i zimnym silniku) Wymieniłem katalizator wg. mechanika był zatkany(w rzeczywistości wkład się oberwał), w zeszłym tygodniu wymieniłem wszystkie filtry, wtryski gazu, świece(takie jak powinny być oryginalnie) Zmierzyłem również kompresje wyszło: 1-9,3; 2-9.3 ;3-8.1; 4-9.2 pomiar na zimnym silniku. Na ciepłym było 1-10.0; 2-10.0; 3-8.2; 4-10.0 Dodam jeszcze ze przy przyśpieszaniu występuje przerywanie, ok 3-4 tys obrotów. Proszę o porady bo juz nie wiem co z tym wszystkim robić, samochodem nie da sie normalnie dynamicznie jezdzic. Pozdrawiam Witam. U mnie przy takich objawach kończył się reduktor (podawał gaz do kolektora przez wężyk od podciśnienia). Też się bawiłem w regenerację wtrysków itp. Odepnij wężyk podciśnienia idący od reduktora LPG do kolektora i auto powinno zapalać za każdym razem od strzała). Jeśli tak będzie to reszta objawów również wskazuje na kończący się reduktor. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grucha... Zgłoś #86 Napisano 25 Października 2013 wtryski gazu, Jakie wtryski? Jaki masz w ogóle reduktor? Dodam jeszcze ze przy przyśpieszaniu występuje przerywanie, ok 3-4 tys obrotów. Te objawy na PB? LPG? Czy obu paliwach? Jakiś program diagnostyczny posiadasz? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomek91 Zgłoś #87 Napisano 25 Października 2013 (edytowane) wieć tak: reduktor KME, wtryski nie wiem jak się nazywają( pudełko zostało u kolegi gazownika) na teraz powiem że były koloru czerwonego:lol ogólnie instalacja stagaa 300. mam program polski vag który pokazał błędy; 16804 - system katalizatora poniżej progu wydajności strona 1 16795 - wtrysk dodatkowego powietrza nieprawidłowy przepływ dziś jeszcze zauważyłem że po zgaszeniu silnika z przodu z prawej strony było słychać jakby dźwięk schodzącego powietrza. objawy występują na PB i LPG. Na gazie jest jakby troche gorzej, bardziej czuć przerywanie. Ogolnie pasek sprawował się dobrze aż do momentu aż coś zaczęło się psuć a i jeszcze mam pytanie odnośnie turbo. czy przy uruchomieniu silnika turbo włącza się na 5-10 sekund? Edytowane 25 Października 2013 przez tomek91 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grucha... Zgłoś #88 Napisano 26 Października 2013 reduktor KME Jaki KME? nie wiem jak się nazywają( pudełko zostało u kolegi gazownika) na teraz powiem że były koloru czerwonego Skoro mówisz, że czerwony to śmiem przypuszczać, że Valteki? Jeśli tak to najtańsze i najgorsze gówno za przeproszeniem. Gdybyś odczytał normalnym programem to błędy prawdopodobnie wyglądały by tak: 16804/P0420/001056 - Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold: jednym słowem ubity kat, albo brak kata. 16795/P0411/001041 - Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected: problem w układzie powietrza wtórnego SAI. z przodu z prawej strony było słychać jakby dźwięk schodzącego powietrza Masz błąd dotyczący układu SAI, a z prawej strony z przodu znajduje się pompa powietrza wtórnego więc może być coś z nią nie tak lub jakaś nieszczelność. czy przy uruchomieniu silnika turbo włącza się na 5-10 sekund? Nie turbina działa tylko w czasie jazdy pod obciążeniem. Po odpaleniu silnika przez te kilkanaście sekund działa pompa powietrza wtórnego. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomek91 Zgłoś #89 Napisano 26 Października 2013 (edytowane) Skoro mówisz, że czerwony to śmiem przypuszczać, że Valteki? Jeśli tak to najtańsze i najgorsze gówno za przeproszeniem. wymieniłem na takie jakie były założone już jak kupiłem, na początku jeździł normalnie właśnie sprawdziłem to valteki Gdybyś odczytał normalnym programem to błędy prawdopodobnie wyglądały by tak: 16804/P0420/001056 - Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold: jednym słowem ubity kat, albo brak kata. no tylko katalizator wymieniłem na nowy, nie oryginalny ale 'lepszy zamiennik' wg mechanika w takim razie sprawdzę ten układ powietrza wtórnego, może w tym tkwi cała przyczyna problemów. To jeszcze jedno pytanie odnośnie kompresji, Zmierzyłem również kompresje wyszło:1-9,3; 2-9.3 ;3-8.1; 4-9.2 pomiar na zimnym silniku. Na ciepłym było 1-10.0; 2-10.0; 3-8.2; 4-10. robić z tym coś czy tak jest w miare ok? Edytowane 26 Października 2013 przez tomek91 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grucha... Zgłoś #90 Napisano 26 Października 2013 wymieniłem na takie jakie były założone już jak kupiłem, na początku jeździł normalnie Nie chcesz przywiązywać do tego uwagi to Twoja sprawa. Ja bym sprawdził dokładnie jakie to są wtryski i jeżeli Valteki to badziewia nie trzymał, ale jak już powiedziałem Twój wybór. no tylko katalizator wymieniłem na nowy, nie oryginalny ale 'lepszy zamiennik' To tylko straciłeś kasę. Pół biedy jak będzie tylko błąd i check gorzej jak auto przez to będzie wpadać w tryb awaryjny. robić z tym coś czy tak jest w miare ok? Niezbyt ten 3 gar prezentuje się wedle reszty, ale na razie masz inne problemy do ogarnięcia. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomek91 Zgłoś #91 Napisano 26 Października 2013 Nie chcesz przywiązywać do tego uwagi to Twoja sprawa. Ja bym sprawdził dokładnie jakie to są wtryski i jeżeli Valteki to badziewia nie trzymał, ale jak już powiedziałem Twój wybór. to na jakie lepsze zmienić? To tylko straciłeś kasę. Pół biedy jak będzie tylko błąd i check gorzej jak auto przez to będzie wpadać w tryb awaryjny. check się zapala, a samochód z checkiem i bez jedzie tak samo, przez tryb awaryjny rozumiem że samochód traci moc? a z tym katalizatorem co zrobić? czytałem że do silnika z turbo lepiej nie wstawiać strumienicy aani innych tunningów:lol wiesz chciałbym żeby samochód był idealny na tyle ile się da:cool ale wiadmo że nie jest to nówka z salonu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grucha... Zgłoś #92 Napisano 26 Października 2013 to na jakie lepsze zmienić? Barracuda, Hana. przez tryb awaryjny rozumiem że samochód traci moc? Tak. a z tym katalizatorem co zrobić? czytałem że do silnika z turbo lepiej nie wstawiać strumienicy aani innych tunningów No to trafiłeś na takie opinie na jakie nie powinieneś był trafić. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jericho Zgłoś #93 Napisano 26 Października 2013 -problem z odpalaniem( tzn aby odpalić musze pokręcić około 5 sekund, dzieje sie tak na ciepłym i zimnym silniku) U mnie przy takich objawach kończył się reduktor (podawał gaz do kolektora przez wężyk od podciśnienia).Mialem ostatnio pare razy problem z odpaleniem na rozgrzanym silniku, gdy auto postalo pare minut. Tez musze krecic ok 5sek. Na zimnym jest OK.Zauwazylem, ze od paru dni cisnienie na redku z 1.10 podskoczylo mi do 1.19. Dwa tygodnie temu przy redku zerwal mi wezyk idacy do MAP. Jak sprawdzilem jego dlugosc, to za cholere by nie siegnal, wiec albo go "rozsadzilo" albo jakis gryzon sie poczestowal. Auto jezdzi normalnie, tylko ostatnio znowu nie moge porzadnie zgrac mapek. Od ponad 1kkm ladnie sie pokrywaly, a ostatnio znowu zaczely sie lekko rozjezdzac. Na coz zwrocic uwage? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grucha... Zgłoś #94 Napisano 27 Października 2013 Zauwazylem, ze od paru dni cisnienie na redku z 1.10 podskoczylo mi do 1.19. Nie zwracaj na nie uwagi AC R-01 już tak ma puki ciśnienie nie pada na pysk i nie przerzuca na PB przy bucie to OK. Auto jezdzi normalnie, tylko ostatnio znowu nie moge porzadnie zgrac mapek. Ty stroisz na mapki czy korekty? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jericho Zgłoś #95 Napisano 27 Października 2013 Ty stroisz na mapki czy korekty?Najpierw zbieram mapki Pb i LPG. Robie korekte na mnozniku, tak aby sie w miare pokryly. Po pokryciu jade z roznym obciazeniem i zerkam na korekty. Jak mocno odstaja od "0", to poprawiam mnoznik w danym pkcie. Ogolnie po takim zabiegu mapy sa pokryte, mimo ze to nie jest poprawny wyznacznik. Nie rozumiem tez jednego. Przyspieszam z obciazeniem ok 6ms. Korekta oscyluje przy ok 0 +3%, skrzynia zmienia bieg, obciazenie dalej to samo, a korekta leci na -7% i po paru sekundach wraca do wczesniejszej. Nie zwracaj na nie uwagi AC R-01 już tak ma puki ciśnienie nie pada na pysk i nie przerzuca na PB przy bucie to OK.Wczoraj skrecilem na srubie do 1.10 i znowu wyskakuje mi blad max otwartych wtryskow. Korekta krotka pokazuje wszystko w normie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grucha... Zgłoś #96 Napisano 27 Października 2013 Najpierw zbieram mapki Pb i LPG Starasz się w takich samych warunkach? I jak Ci wychodzą mapy? Robie korekte na mnozniku, tak aby sie w miare pokryly. Tzn. tak w ciemno tam gdzie mapy się nie pokrywają podnosisz/opuszczasz mnożnik? Jak mocno odstaja od "0", to poprawiam mnoznik w danym pkcie. Na podstawie czego stwierdzasz dla jakiego punktu jest dana korekta? obciazenie dalej to samo, a korekta leci na -7% i po paru sekundach wraca do wczesniejszej. Ale zapotrzebowanie na paliwo inne. Wczoraj skrecilem na srubie do 1.10 i znowu wyskakuje mi blad max otwartych wtryskow. Mariusz na AC R-01 naprawdę szkoda nerwów. Jak wygląda teraz Twój mnożnik? I jak się zachowują czasy wtrysku? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jericho Zgłoś #97 Napisano 27 Października 2013 (edytowane) Starasz się w takich samych warunkach? I jak Ci wychodzą mapy?Tak, w tych samych.Tzn. tak w ciemno tam gdzie mapy się nie pokrywają podnosisz/opuszczasz mnożnik? Tak.Na podstawie czego stwierdzasz dla jakiego punktu jest dana korekta?Pedal gazu w cisniety do jakiegos poziomu. Czas oscyluje powiedzmy przy ok 7ms i sie nie zmienia. Lookam na krotka korekte i jesli skacze za daleko od zera, to przy tych 6ms robie korekte mnoznikiem, nie patrzac juz na mapke.Mariusz na AC R-01 naprawdę szkoda nerwów. Jak wygląda teraz Twój mnożnik? I jak się zachowują czasy wtrysku?Wiesz co, ja juz sam nie wiem o co biega. Dzisiaj jechalem na trasie jako pasazer, wiec dawalem wskazowki kierujacemu jak ma gazem operowac, a ja non stop lookalem na staga i vaga dokonujac odpowiednich poprawek. Po dopieszczeniu instalki wyszlo mi takie cos: Pozniej dotankowalismy 25l LPG i ja siadlem za kierownica obserwujac chwilowe spalanie, pamietajac jakie bylo kiedys przy danych predkosciach. I znowu zonk. Przy 140km/h skakalo przy ok 12l, przy 120km/h juz spadalo do 9l, a czasami nawet trzymal 7l. Wczesniej przy 140 skakalo przy ok 10l, przy 120 bylo ok 8l. Nie jest to srednie tylko chwilowe spalanie. Przy 140 jak przelaczalem na Pb, to spadalo do 10l. Nie rozumiem tego. Skoro kilkadziesiat km wczesniej ustawilem mnoznik w calym zakresie po korektach krotkoterminowych, to czemu teraz sa takie duze rozbieznosci w spalaniu chwilowym. Poza tym nawet jak korekta skakala przy 0%, to i tak po kilkunastu km dluga korekta szla na ok 3%. Tylko na poczatku usatwiania skasowalem korekty na vagu. A moze zalaczyc na trasie ISA2? Z forum AC uzytkownik psooya uzywa ja za kazdym razem w momencie strojenia auta. Pozniej blokuje komorki i zmniejsza prog z 15 na 3%. Co do bledu przy odpalaniu to byl: 16706 - P0322 "Obwód wejścia prędkości silnika dla rozdzielacza /zapłonu - brak sygnału" . Edytowane 28 Października 2013 przez Jericho Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grucha... Zgłoś #98 Napisano 28 Października 2013 Czas oscyluje powiedzmy przy ok 7ms i sie nie zmienia. Na podstawie VAGa czy niebieskiego wskaźnika w stagu? Przy 140km/h skakalo przy ok 12l, przy 120km/h juz spadalo do 9l, a czasami nawet trzymal 7l. Wczesniej przy 140 skakalo przy ok 10l, przy 120 bylo ok 8l. Nie jest to srednie tylko chwilowe spalanie. Przy 140 jak przelaczalem na Pb, to spadalo do 10l. Nie rozumiem tego Komputerem pokładowym, aż tak się nie sugeruj. Spalanie chwilowe jest wyliczane na podstawie czasu wtrysku. Masz pewność, że za każdym razem siła i kierunek wiatru jest ten sam? Że jedziesz po takiej samej płaszczyźnie? Na to ma wpływ wiele czynników. Poza tym nawet jak korekta skakala przy 0%, to i tak po kilkunastu km dluga korekta szla na ok 3%. Zostaw te ustawienia, pojeździj kilka dni i wtedy sprawdź korektę długą, jak będzie szła do góry to możesz mieć jakąś nieszczelność. A moze zalaczyc na trasie ISA2? Całkiem niedawno się nią bawiłem i włączyłem sobie na odcinku 200km tak namieszała w korektach po obrotach, że korekta długoterminowa poszła w okolice +8%. Nie chcę myśleć co by się działo gdybym zostawił ją na dłużej Z resztą spróbuj i zobaczymy co wyjdzie. Co do bledu przy odpalaniu to byl: 16706 Czym odczytałeś ten błąd? Dokładnie chodzi o czujnik prędkości obrotowej silnika G28 dlatego masz problem z rozruchem. Albo pada czujnik, albo coś go zakłóca. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jericho Zgłoś #99 Napisano 28 Października 2013 (edytowane) Na podstawie VAGa czy niebieskiego wskaźnika w stagu?Na Stagu. Nawet jesli przeklamuje, to chyba zawsze o ta sama wartosc? Jesli przy np. 3ms na Stagu Vag pokaze 5ms, to przy 20ms na stagu Vag powinien pokazac 22ms, czy juz np 17, albo 25ms? Nie sprawdzalem ile u mnie przeklamuje, ale mnozni ustawialem pod konkretne czasy, wiec wg mnie nie powinno byc roznicy czy bralem je z VAG czy staga.Komputerem pokładowym, aż tak się nie sugeruj. Spalanie chwilowe jest wyliczane na podstawie czasu wtrysku. Masz pewność, że za każdym razem siła i kierunek wiatru jest ten sam? Że jedziesz po takiej samej płaszczyźnie? Na to ma wpływ wiele czynników.Dobrze wiem o tym. Duzo kkm juz zrobilem obserwujac ta wartosc i jakies spostrzezenia mam. Przy przelaczaniu na Pb, wartosc spadala, mimo ze nachylenie terenu pozostowalo bez zmian. Rozumiem spadek o 0.2l, ale 1,5l juz nie rozumiem. Zmiana wartosci nastepowala po jakis 5sek od przelaczenia na inne rodzaj paliwa. Przy okazji moge na 100% powtierdzic iz jazda tym autem na tempomacie podnosi spalanie w zakresie ok min. 0.5L. Całkiem niedawno się nią bawiłem i włączyłem sobie na odcinku 200km tak namieszała w korektach po obrotach, że korekta długoterminowa poszła w okolice +8%.No ladnie ISA wlaczyles na trase tylko?Czym odczytałeś ten błąd?VAG-COM 311.2N. Tlumaczenie zapozyczylem z netu. Edytowane 28 Października 2013 przez Jericho Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grucha... Zgłoś #100 Napisano 28 Października 2013 Nawet jesli przeklamuje, to chyba zawsze o ta sama wartosc? Na pewno inaczej stag przelicza sobie czas wtrysku niż ECU w aucie, ale nie ma aż tak dużej różnicy Przy przelaczaniu na Pb, wartosc spadala, mimo ze nachylenie terenu pozostowalo bez zmian. To świadczy o tym, że na gazie jest ubożej czas wtrysku się wydłuża, a tym samym jest większe spalanie chwilowe na kompie. ISA wlaczyles na trase tylko? Nie, skasowałem mapy i włączona była od zera. Jeszcze mnie korci, aby ją po testować jeszcze, ale to chyba kiedyś jak będzie więcej czasu. VAG-COM 311.2N. Tlumaczenie zapozyczylem z netu. Osobiście wolę widzieć ori błąd w języku EN niż tłumaczenie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach