witam, dzisiaj w swojej B4 przerabiałem temat wymiany kostki, zdecydowałem się na metodę "krzyżakową" i był to dobry wybór ponieważ jest pewność, że nic się nie uszkodzi, a wyglądało to tak:
1. Jeśli masz poduszkę to trzeba odłączyć akumulator, ja o tym zapomniałem i po całej operacji pozostała mi świecąca się kontrolka od poduszki
2. Odkręcamy schowek (4 śrubki) i obudowę kolumny kierownicy (2 wkręty).
3. Odłączamy żółtą kostkę od poduszki powietrznej (dynda od spodu)
4. Odkręcamy poduszkę z kierownicy, ale jej nie odłączamy bo można uszkodzić taśmę, ci co nie mają poduchy ściągają klakson.
5. Odkręcamy kierownicę i odkładamy na bok.
6. Odkręcamy manetki od wycieraczek i od kierunków - 3 śruby typu torx, i odłączamy 4 wtyczki, po 2 od każdej manetki, oraz wtyczkę od stacyjki i czujkę od immobilizera (czarna na samej górze stacyjki).
7. Odkręcamy śrubę (jest w miejscu oznaczonym nr 1 - zdjęcie nr 3) mocującą kolumnę kierowniczą do uchwytu.
8. Odkręcamy nakrętkę nr 1 (rys nr 1) i wyciągamy śrubę, wcześniej należy zadbać o to, aby krzyżak był w innej pozycji niż na zdjęciu, a mianowicie tak, żebyśmy mieli nakrętkę po lewej stronie (od sprzęgła) a główkę śruby od gazu, wtedy jest najlepsze dojście i wygodnie jest wyciągnąć wspomnianą śrubę.
9. Wyciągamy dość energicznie całą kolumnę aby mieć dostęp do kostki.
10. Cienkim i długim śrubokręcikiem odkręcamy śrubkę nr 1 (zdj. nr 2) i wyciągamy kostkę którą należy wymienić.
11. W uchwyt nowej kostki wkładamy śrubeczkę, wkładamy kostkę w gniazdo stacyjki i dokręcamy.
12. Wkładamy kolumnę na swoje miejsce i podpinamy stacyjkę aby wypróbować czy wszystko działa (należy pamiętać, że przed podłączeniem akumulatora, trzeba podłączyć poduszkę powietrzną aby uniknąć błędów komputera - będzie to trochę niewygodne ale trzeba to zrobić).
13. Jeśli stacyjka działa można się wziąć za składanie wszystkiego. Pewną trudność może sprawić odpowiednie dopasowanie kolumny do gniazda w krzyżaku, tak żeby potem jeszcze weszła nam śruba skręcająca krzyżak, no i należy pamiętać o sprężynie, która jest pomiędzy krzyżakiem a kolumną (mi już za 5 razem udało się to spasować, a potem musiałem jeszcze raz rozebrać bo zapomniałem o wspomnianej sprężynie).
14. Ustawienia kierownicy do jazdy na wprost niestety musimy dokonać metodą prób i błędów ponieważ przy wyjęciu kolumny z krzyżaka zapewne zmieni nam się właściwe jej mocowanie (pamiętając aby nam nie wypadła poduszka - najlepiej lekko ją dokręcić do kierownicy przy każdej próbie).
15. Po robocie z zadowoleniem wypijamy browara (ja już przy punkcie 13 musiałem wypić jednego bo nijak mi nie szło spasować ten krzyżak :-) - po browarku poszło bez problemu).
Chciałem zaznaczyć, że zdjęcia są autorstwa slawekm65 wzięte z wątku o podobnym temacie:
http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=34145&styleid=1