Skocz do zawartości
damianko

[HOW TO] Wymiana przedniego łożyska B3/B4

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Korzystając z wczorajszych i "sprzedmiesiącowych" doświadczeń opisać w jak wymienić przednie łożysko w Passacie. Wiadomo że samemu jest tanie (teoretycznie), mechanikom nie koniecznie ufamy a przynajmniej tym na naszą biedną kieszeń więc działamy sami.

 

Na początek musimy sprawdzić czy mamy wszystkie potrzebne rzeczy które różnią się od sposobu demontażu zwrotnic jaki wybierzemy.

Otóż możemy odkręcić zwrotnice od amoryyzatora, ale wtedy musimy ustawiać kąty (40PLNx2=80), lub odkręcić całą kolumnę mcpersona co później wiąże się z problemami z ułożeniem całej kolumny na prasie hydraulicznej bo wiadomo że samą zwrotnicą operowac łatwiej.

I tu pokazuje się wątek prasy hydraulicznej. Tematu montarzu łożyska młotkiem nawet nie poruszam. Ja akurat ów taką posiadam choć podobnie jak wy operują w warunkach "garażowych". Udanie się na warsztat to koszt około 20-40 zł. Ale jako że operujemy w warunkach garażowych możemy użyć garażowej metody która opiszę troszkę póżniej.

 

A teraz czego potrzebujemy na początek

 

 

 

1.Gięty klucz oczkowy 21 do odkręcenia śróby mocującej amortyzator w gnieździe w przypadku gdy odkęcamy całą kolumnę)

2.Dwa klucze nasadkowe 18, 19 gdy odkręcamy samą zwrotnicę. Mile widziane szesnastokątne gdyż w starych autach te śruby często sa w średnim stanie.

3.Klucz nasadkowy 19 do odkręcenia końcówki drążka kierowniczego

4.Ściągacz do końcówek drążków – opcjonalnie bo w garażu mamy młotek

5.klucz płasko oczkowy 13

6.Nasadkę 13

7.Szczypce do pierścieni segera

8.Młotek

9.Lewarek

10.klucz do kół (17)

11.Nasadka 30 do odkręcania przegubu zewnętrznego

12.Grzechotka x2 lub grzechotka i pokrętło. Mile widziana jakaś przedłużka do grzechtki.

 

 

 

 

 

A więc lecimy z robotą:

 

1.Lewarujemy auto i odkręcamy koło

2.Odkręcamy końcówkę drążka i albo wybjiamy młotkiem drążek albo atakujemy go ściągaczem. Wiadomo ściągaczem jest bardziej cywilizowanie, aczkowiek nie każdy posiada. Młotkiem jest ciężej a szczególnie gdy nie operujemy z poziomu kanału gdyz ciężko go udeżyć z poziomu posadzki z odpowiednią siłą. Pamiętajmy też żeby nie walić w goły gwint tylko nakręćmy na jego koniec nakrętkę bo inaczej uszkodzimy go na 100%.

3.Za pomocą dwóch nasadek 17 odkręcamy sworzeń od zwrotnicy

4.Za pomocą nasadki 13 odkręcamy sworzeń od wachacza.

5.Za pomoca nasadki 30 odkręamy śrubę mocująca przegub zewnątrzny.

6.Teraz odkręcamy zwrotnicę od amortyzatora (nasadki 18 i 19) lub górne mocowanie amortyzatora jeśli zdecydowaliśmy się na opcję bardziej kłopotliwą lecz oszczędzającą nam późniejsze ustawianie kątów.

7.Mamy zwrotnice w ręce wieć możemy

a)wybić(wycisnąć piastę)

b)wyjąć pierścienie seagera zabespieczjące łożysko przed wysnięciem się

c)wybić(wycisnąć) stare łożysko

d)włożyć jeden pierścień seagera żeby nie wcisnąć za daleko nowego łożyska

e)wcisnąć nowe łożysk

f)zabespieczycz łożysko drugim pierścieniem

 

8.Poskładać wszystko w odwrotnej kolejnośi

9. Być z siebie dumnym.

 

 

A teraz opiszę jak wcisnąć łożysko bez prasy, a za razem nie atakując go młotkiem.

Na początek bierzemy łożysko i wybieramy się z nim do sklepu metalowego. Musimy wybrać sobie w nim:

 

1.Śrubę o długości hmm... minimum 2,5 (najlepiej 3 razy) razy dłuższą niż łożyko. Myślę że dobrze byłoby znaleść m12, m14

2.Podkładkę o tej samej średnicy co łożyko

3.Podkładke o wiekszej średnicy niż łożysko

4.Nakrętkę na śrubę

 

I teraz co z tym zrobić. Zrobić z tego pożytek i po wybiciu starego łożyska robimy taki oto przekładaniec aby wcisnąć łożysko

 

Śruba ---> duża podkładka ---> zwrotnica ---> łożysko ---> mniejsza podkładka ---> nakrętka

 

Skręcamy powoli pilnując aby łożysko wchodziło prosto.

 

 

 

PS. Proszę o wytknięcie mi błędów i pomyłek które mogłem popełnić dzięki czemu będziemy mieli fajną instrukcję dla tych którzy boją się podejmować takich prac.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Na początek bierzemy łożysko i wybieramy się z nim do sklepu metalowego. Musimy wybrać sobie w nim:

 

1.Śrubę o długości hmm... minimum 2,5 (najlepiej 3 razy) razy dłuższą niż łożyko. Myślę że dobrze byłoby znaleść m12, m14

2.Podkładkę o tej samej średnicy co łożyko

3.Podkładke o wiekszej średnicy niż łożysko

4.Nakrętkę na śrubę

M12 lub M14 może okazać się zbyt słabe do przeprasowania łożyska. Można kupić jakąś większą śrubę, lub pręt gwintowany, dobry patent to wsadzić nowe łożysko do zamrażarki a zwrotnicę położyć na grzejniku.

Z doborem podkładek też może być ciężko, najlepiej zamówić sobie takie u tokarza. Muszą być minimum z blachy 10mm.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Z doborem podkładek też może być ciężko, najlepiej zamówić sobie takie u tokarza. Muszą być minimum z blachy 10mm.
Wydaję mi się że aż takie grube nie muszą być i zamiast wybierać się do tokarza (koszt pewnie porównywalny ze wciśnięciem łożysk za pomocą prasy) można zakupić np kilka podkładek i użyć je jednocześnie.

 

Aby ułatwić sobie wciskanie nowego łożyska warto naoliwić trochę wnętrze zwrotnicy lub też łożysko lub też jedno i drugie.

 

Warto wspomnieć też o wciskaniu piasty w łożysko, a mianowicie że przy tej operacji NIE WOLNO zapierać się o zwrotnicę czy też zewnętrzną bieżnie łożyska Przy wciskaniu piasty należy bezwzględnie wyprzeć się o wewnętrzną bieżnię łożyska.

Edytowane przez cysiokysio
ort

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,ja na samym poczatku to luzuje nakretke przegubu,dopiero potem podnosic i sciagac koło

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wymiana łożyska przedniego już jest w warsztacie...

 

 

fuck... kur...

 

to po co ja się tak produkowałem.

 

m14 mnie wystarczyło jak robiłem teścik.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przyda się tym bardziej że pojade do znajomego bo ma prase hydrauliczną wiec mi je wstawi na miejsce tak jak powinno być :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Prasa o nacisku 10t wystarczy do wprasowania łozyska?? ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy z dużym zapasem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Prasa o nacisku 10t wystarczy do wprasowania łozyska??

 

Z takim naciskime to ty nie tylko łożysko do tej piasty mozesz wmontować :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam, podkładki mozna kupic standardowe dwie takie same, jedna wtedy opiera sie o seger a2 o łozysko, srube tak dobieramu by podkladka miala jak naj mniej luzu, nie zacznie nam sie wszystko przekrzywiac przy skrecaniu, co do smaru to slyszalem ze pomaga przy wciskaniu ale potem po latach jak sie troszke spiecze robi problemy przy wybiciu lozyska... metoda juz opisana wczesniej na forum.. pozdrawiam i co wazniejsze dziala

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności