Grucha... Zgłoś #1 Napisano 3 Sierpnia 2013 WYMIANA ROZRZĄDU 1.8T AWT Są fachury co to wymieniają rozrząd bez zdejmowania przodu . Ja nie podejmowałem takiego ryzyka i wolałem zrzucić cały przód, a tym bardziej, że nie jestem "mechanikiem", ani moja profesja związana z tym nie jest. Nie zajmuje to dużo czasu, a przy okazji można zrobić przegląd niektórych elementów do których jest trudny dostęp. Z racji, że w dziale warsztat mamy już tematy o zdjęciu przodu nie będę tego powielał: 1. http://forum.vw-passat.pl/threads/10223-Wymiana-(demontaz)-grilla-w-Passacie-B5-3BG. 2. http://forum.vw-passat.pl/threads/73502-Demontaz-zderzaka-wymiana-chlodnicy-foto-3bg. Po zdjęciu przodu ukazuje się nam taki o to widok: 1. Przystępujemy do odkręcenia wiatraka wiskozy 4 śrubki (oznaczone na zielono). 2. Następnie luzujemy napinacz paska klimatyzacji, 2 śrubki (oznaczone na czerwono), i możemy zdjąć pasek. 3. Kolejnym krokiem jest zdjęcie drugiego paska. W tym celu klucz 17 zakładamy na napinacz (miejsce oznaczone na czerwono) odciągamy go w prawą stronę i zdejmujemy pasek. Po czym odkręcamy cały napinacz 3 śruby (oznaczone na niebiesko). 4. Zabieramy się za osłony. Aby zdjąć pierwszą od góry należy podważyć 2 zatrzaski znajdujące się po bokach (miejsca oznaczone na czerwono). Dla lepszego dostępu przewód chłodzenia turbiny można przełożyć w górę na pokrywę zaworów. 5. Odkręcamy kolejną osłonę 3 śrubki (oznaczone na zielono). 6. Pokręcamy kołem pasowym wału (zgodnie z ruchem silnika podczas pracy), aby ustawić rozrząd na znaki i sprawdzić czy się zgadzają. Przed tą czynnością należy zdjąć osłonę górną silnika wyjąć cewki zapłonowe i wykręcić świece, aby lżej było obracać silnikiem. 7. Następnie odkręcamy koło pasowe 4 śrubki (oznaczone na żółto). Przed zdjęciem koła należy się upewnić, że znaki się zgadzają i przy odkręcaniu koła nie zostały przestawione. 8. Po zdjęciu koła pasowego odkręcamy 2 śrubki (oznaczone na czerwono) i zdejmujemy ostatnią osłonę. 9. Należy wtedy wykonać własne znaki na zębatce wału i bloku silnika. Ponieważ żadnych oryginalnych tam nie znalazłem. 10. Dodatkowo białym korektorem wykonałem sobie znaki na kołach zębatych i równolegle przeniosłem je na pasek rozrządu. 11. Możemy przystępować do demontażu rozrządu. Kluczem 13 luzujemy nakrętkę trzymającą rolkę napinającą i tym sposobem luzujemy naciąg paska. Demontaż poszczególnych elementów według własnego uznania. Przy okazji mając wszystkie podzespoły rozrządu zdemontowane wyczyściłem całą przestrzeń bloku silnika znajdującą się pod nim. 12. Na powyższym zdjęciu są już założone wszystkie elementy nowe. 13. Na niebiesko oznaczona rolka napinająca mocowana na szpilce i dokręcana nakrętką. 14. Na zielono oznaczony tłumik drgań z rolką zwrotną/kierunkową mocowany na 2 śrubkach. Przed demontażem tłumika drgań można przy pomocy rolki napinającej i klucza imbusowego cofnąć tłok i zablokować go pozycji wyjściowej. Może się przydać w momencie kiedy nie wymieniamy tłumika na nowy, a stary wykorzystujemy powtórnie. 15. Na czerwono oznaczona pompa wody mocowana 3 śrubkami. Przy demontażu pompy wody należy pamiętać, że zawsze jakaś cześć płynu zostaje w bloku i nie zdziwić się. 16.Znaki, które wykonałem na starym pasku przeniosłem na nowy pasek tak, aby wypadały w takim samym miejscu tj. w takiej samej odległości co na starym i o taką samą liczbę zębów. 17. Po wymontowaniu oraz zamontowaniu w/w elementów można przystąpić do zakładania i napięcia paska rozrządu. 18. Z przykręconą już rolką napinającą pasek wchodzi dość ciasno. Ja zacząłem zakładać go od góry najpierw na koło wałka rozrządu i rolkę napinającą, a następnie wcisnąłem na pompę wody i koło zębate wału. 19. Zakładając pasek zwracałem uwagę, aby założyć go odpowiednio znakami na nim do znaków wykonanych na kołach (oznaczone na żółto, górny znak jest w miejscu fabrycznego znaku, a dolny w miejscu wybranym przeze mnie, ważne aby w tym miejscu pasek stykał się z zębatką). Pasek należy tak zakładać, aby prawa strona nie miała luzu. Luz zostawiamy z lewej strony gdzie jest napinacz. Dzięki własnym znakom miałem pewność, że nowy pasek jest identycznie założony jak stary i nie zastanawiałem się czy prawa strona jest założona odpowiednio ciasno czy nie. Rozjechało mi to odrobinę koła względem znaków głównych, ale to było celowe i zamierzone. 20. Przystępujemy do napinania. Kluczem imbusowym obracamy rolkę napinającą w lewo, aby docisnąć tłok tłumika drgań i wyjąć płytkę zabezpieczającą go, a następnie w prawo do momentu, aż między dźwignią napinającą, a tłumikiem drgań osiągniemy wymiar 8mm. (oznaczone na niebiesko). Możemy do tego wykorzystać wiertło, klucz lub jakiś pręt o średnicy 8mm. Przytrzymujemy rolkę w takiej pozycji i mimośrodem (oznaczony na czerwono) regulujemy naciąg paska. Pomogłem sobie szczypcami do segerów. Po napięciu paska znaki główne idealnie zrównały się. Dzięki temu, że wykonałem sobie znaki na pasku nie musiałem kombinować o ile przestawiać koła przed napięciem paska. Bo jak wiadomo przy napinaniu zawsze się odrobinę przestawiają. Na koniec dokręcamy śrubę mocującą rolkę napinającą. Obracamy kilkukrotnie wałem. Sprawdzamy czy wsio OK i po robocie. Możemy przystąpić do składania reszty w odwrotnej kolejności. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bodzik Zgłoś #2 Napisano 3 Sierpnia 2013 Fajny temacik przyda się jak bede wymieniał w swoim:nono Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
robert-o Zgłoś #3 Napisano 3 Sierpnia 2013 W końcu porządny i bardzo przydatny temat dotyczący 1.8T AWT Świetna robota Grucha... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Blop Zgłoś #4 Napisano 4 Sierpnia 2013 przeniesione do działu warsztat. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Czarny_passek Zgłoś #5 Napisano 4 Sierpnia 2013 Świetny temat. A czy ktoś mógłby zaznaczyć dodatkowo na jednym ze zdjęć, w którym miejscy przy dolnym kole są znaki wskazujące poprawność ustawienia rozrządu? Druga sprawa, czy da radę sprawdzić ustawienie bez większej rozbiórki? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grucha... Zgłoś #6 Napisano 5 Sierpnia 2013 Koło pasowe na delikatne wcięcie, a pod nim na osłonie drugi znak oznaczony na zdjęciu na biało. Trochę ciasno, ale myślę, że dałoby radę. Jak nie znajdziesz znaku na dolnym kole to zawsze można szukać znaku na kole zamachowym w okienku przy łączeniu skrzyni z silnikiem. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Czarny_passek Zgłoś #7 Napisano 5 Sierpnia 2013 Dzięki wielkie, będę walczył Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bobek004 Zgłoś #8 Napisano 3 Lutego 2014 Mam pytanie odnosnie wymiany rozrzadu, czy konieczna jest wymiana tego tłumika drgań? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grucha... Zgłoś #9 Napisano 4 Lutego 2014 Jak się nie wylał nie zapiekł i pracuje jak trzeba to na własną odpowiedzialność można nie wymieniać. Na rozrządzie nie powinno się oszczędzać. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
cardriveros Zgłoś #10 Napisano 8 Października 2015 Koledzy, Znalazłem informacje techniczną INA, w której informują o zamiennym rozwiązaniu dla grupy silników 1.8T (m.in. AWT), już bez tłumika drgań. Czy ktoś zastosował to rozwiązanie i czy macie jakąś wiedzę na temat powodu tej zmiany, albo jakieś własne przemyślenia. Nie znalazłem możliwości załączenia do posta PDFa, ale wklejam zawartość txt z broszury INA: "Producent: Audi, Seat, Škoda, VW Model: Audi: Seat: Exeo Škoda: Superb VW: Passat Kod silnika: AWT, AWM, ALT, AVJ, AMB, BFB, BEX, BKB, CFMA Nr. Ref.: Technical content to change Listed OE-numbers are for comparison purposes only Service Info Zamiana napinacza i tłumika drgan W pojazdach wymienionych powyzej, tłumik drgan 533 0028 10 (Foto1, po lewej) i napinacz 531 0531 20 (Foto1, po prawej zostały zamienione przez KIT 530 0546 10 (Foto2, po prawej) i SET 530 0546 10 (Foto2, po prawej). Nowe komponenty róznia sie nie tylko wizualnie, ale równiez swoimi własciwosciami. W starej konstrukcji, tłumik drgan, odgrywał role przy napinaniu paska. Nowa rolka prowadzaca z uchwytem 532 0601 10, słuzy jedynie do prowadzenia paska. Napinanie paska i tłumienie drgan jest realizowane jedynie przez napinacz 531 0840 10. Mieszanie nowych i starych elementów nie jest dozwolone, poniewaz komponenty sa przystosowane do współpracowania w komplecie i tylko wtedy zapewniaja poprawne funkcjonowanie i napiecie paska." Z góry dzięki za porady. Jestem przed zmianą rozrządu, wiec chciałbym wybrać rozwiązanie optymalne. PS. Machnik z którego usług korzystam, nie wymienia tego tłumika-napinacza standardowo (tylko rolkę prowadzącą do niego przykręconą), ale w razie potrzeby, tzn. weryfikuje wizualnie stan elementu. 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Bigoos Zgłoś #11 Napisano 8 Października 2015 Pytanie laika: Czy jest znacząca różnica w rozrządzie dla silnika AEB? Czy można podeprzeć się tym manualem? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
77Marek Zgłoś #12 Napisano 8 Października 2015 Mirek rok temu taki rozrzad zakładaliśmy w Tomcia AWT. Na początku myślałem, że Tomek dostarczył mi zły napinacz ale okazało się że wszystko idealnie pasuje i cały zestaw jest tańszy. Wszystkie części kupione u Maciejka. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
cardriveros Zgłoś #13 Napisano 31 Października 2015 Pytanie: jaki jest sposób na poprawne ustawienie walka rozrządu i wału korbowego w sytuacji, gdy będziemy chcieli wymienić ich uszczelniacze (simmeringi). Wtedy musimy odkręcić koła zębate, a jeśli nie mają klina (co bardzo prawdopodobne), to trzeba sobie z tym poradzić? Czy ktoś już to przerabiał? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grucha... Zgłoś #14 Napisano 31 Października 2015 Koła zębate mają zarówno na wale jak i wałku wydechowym tzw. kliny. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
cardriveros Zgłoś #15 Napisano 1 Listopada 2015 Koła zębate mają zarówno na wale jak i wałku wydechowym tzw. kliny. To ułatwia w takim razie operację. Dzięki serdeczne za info! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pele Zgłoś #16 Napisano 27 Stycznia 2016 Witam odswiezam,panowie mam problem z odkreceniem koła pasowego na wale te 4 imbusy nr.6 obrobilem juz jedna ,czy tam jest lewy gwint czy co?pozd. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
cardriveros Zgłoś #17 Napisano 27 Stycznia 2016 Witam odswiezam,panowie mam problem z odkreceniem koła pasowego na wale te 4 imbusy nr.6 obrobilem juz jedna ,czy tam jest lewy gwint czy co?pozd. Kolego ja wymianę robiłem na początku stycznia i nie zwróciłem na to szczególnej uwagi, ale używałem też imbusa 7, prawdopodobnie do tych właśnie śrub... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
77Marek Zgłoś #18 Napisano 27 Stycznia 2016 Witam odswiezam,panowie mam problem z odkreceniem koła pasowego na wale te 4 imbusy nr.6 obrobilem juz jedna ,czy tam jest lewy gwint czy co?pozd. Nie panikuj. Zadajesz to samo pytanie w dwóch oddzielnych tematach. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
cardriveros Zgłoś #19 Napisano 20 Lutego 2016 Nikt tutaj wprost nie napisał, że wymieniał rozrząd wspomagając się opisem kolegi Grucha... Ja ze swej strony chciałbym podziękować koledze, metoda jest przeze mnie przetestowana i godna polecenia. Jedyna trudność jaką miałem to regulacja naciągu paska i ustawienie odpowiedniego wymiaru (8mm) między dźwignią rolki a obudową napinacza - po ustawieniu i kilkukrotnym obróceniu wałem wymiar zawsze się "zmniejszał" - pozostawiłem na 6mm (instrukcja fabryczna dopuszcza 6-10mm). Taki tez zastałem przed rozbiórką na rozrządzie, który przejechał 30kkm. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
robert_77 Zgłoś #20 Napisano 26 Marca 2016 Witam [emoji3] Mam pytanie odnośnie wymiany rozrządu w Passat 1.8 T (AWT). Kupiłem samochód we wrześniu zeszłego roku, z ponoć wymienionym rozrzadem (wpis w książce itd) ale coś ostatnio zaczął głośno pracować więc pojechałem do kolegi zeby sprawdzić co sie dzieje. Otóż okazało się ze tak masz wymieniony rozrząd tzn TYLKO sam pasek rozrządu [emoji33] i padła pompa wody, dodatkowo uszkodzony napinacz [emoji35] Więc wiadomo mówię kupuj wszystkie graty i wymień, tak też się stało powymieniał wszystko i teraz autko odpala super, chodzi cichutko ale jest jedno ALE : Po ujechaniu jakis 20 km wyskoczyła kontrolka CE i po zczytaniu vag-iem wyszło : 17748 Camshaft position Sensor G40 Engine speed sensor G28 :incor correlation P1340 Czy może to być od złego ustawienia rozrządu?! Czy po prostu ten czujnik tylko padł, na forum znalazłem kilka postów na temat tego czujnika (to jest ten z przodu silnika?) ale chłopakom auta nie odpalaly lub pracowaly nierówno więc już zgłupiałem?! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach