Skocz do zawartości
barkas

Automatyczna skrzynia - Passat B3 '90 Problem, błąd 00293

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

pacjent to Passat B3 z 1990 roku, silnik 1,8 90KM (RP) ze skrzynią automatyczną (ARO).

 

Objawy: samochód rusza z drugiego biegu, rzadko z pierwszego, na dwójce ciągnie do 60-70km/h i dopiero wrzuca 3. bieg, gdy obroty są naprawde wysokie (z szarpnięciem).

 

Błąd odczytany w VAG-COM: 00293 Multifunction Switch F125 - Unknown Switch Condition

zgodnie z instrukcją z programu ELSA sprawdziłem grupę wartości mierzonych 08/ kanał 001, pole 1. Wartość cały czas jest "D" niezależnie od położenia "wybieraka" programu. Wyciągnąłem owy przełącznik wielofunkcyjny, wizualnie wygląda dobrze, przewody również całe, przetarłem lekko dwa metolowe styki przełącznika, które wchodzą w skrzynię i to tyle...

Niestety moja ELSA w języku niemieckim nie posiada schematów elektrycznych dla tego modelu.

 

Drugi bład: 00518 Throttle Position Sensor (G69) - Signal Outside Specifications

Objawy: samochód kiepsko reaguje na pedał gazu. Żeby go rozpędzić należy "pompować" pedałem gazu. W programie VAG-COM, grupa wartości mierzonych 08 / kanał 001 pole bodajże 3 pokazany jest procent otwarcia przepustnicy. Niestety nie zmienia się mimo naciskania pedału gazu. Jest stały i czasami wynosi 50%, innym razem 67% itd.

 

Uprzejmie proszę o jakieś porady. Oba błędy dotyczą tego samego samochodu, po skasowaniu i krótkiej jeździe powracają. Myślę, że mają związek z zachowaniem się samochodu. Auto należy do cioci, chciałem pomóc, bo jeden mechanik nie posiada nawet komputera, żeby błedy odczytać, drugi nie ma chęci patrzeć do takiego starego auta i pozostała wymiana w ślepo czujników. Może posiada ktoś z Forumowiczów jakieś sugestie, w jaki sposób potwierdzić w 100% uszkodzenie czujnika, a nie np. przewodów czy komputera skrzyni.

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
przetarłem lekko dwa metolowe styki przełącznika, które wchodzą w skrzynię i to tyle...

Te dwa metalowe to nie są styki, to tylko ślizgi. W środku tego przełącznika są prawdziwe styki, woda sieje tam spustoszenie, trzeba to naprawić lub wymienić

 

Jak potrzebujesz to mogę pomierzyć ten czujnik, mam taki luzem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Myślę że pora wymienić potencjometr na przepustnicy lub sprawdzić jego połączenia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za szybkie i konkretne odpowiedzi!

monter jeśli mogę prosić to pomierz jak się da ten swój, a ja wyciągnę jutro ten od siebie i porównam. Nr mojej części to: 095 919 823 A. Możesz mi po krótce wytłumaczyć jak to działa? Przełącznik ma 7 pinów. Oba te ślizgi idzie lekko wcisnąć do środka. Nie wiem na jakiej zasadzie działa taki przełącznik. Czy po prostu na zasadzie jeden ślizg wciśnięty/drugi nie... drugi ślizg wciśnięty/pierwszy nie... oba wciśnięte... oba nie wciśnięte. Wyjmę go jutro i spróbuję podsuszyć, bo jeden z mechaników popiskał wtyczke i gniazdo w przełączniku czymś dla lepszego styku i tam ogólnie dosyć mokro dziś było. Być może się coś zwiera...

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@JACU6X6 - dokładnie o tym samym pomyślałem.

 

Co prawda ze skrzynią nie pomogę, ale za to z silnikiem mogę podpowiedzieć. Ojciec miał paska dokładnie z tym samym silnikiem i również miał problem z szarpaniem, brakiem przyśpieszenia, wolnymi obrotami. Winny był TPS, który miał wytartą jedną ścieżkę. Sprawdź w jakiej kondycji jest Twój, ewentualnie wyczyść jakimś preparatem do czyszczenia potencjometrów i wyreguluj. Jeśli jest zużyty to polecam szukać używanego oryginalnego w dobrym stanie - kupiliśmy nowy zamiennik z allegro i padł po kilku miesiącach. Używka działa do tej pory.

 

Może problemy skrzyni wynikają też z tego samego powodu? Strzelam na ślepo, bo nigdy automata nie miałem :P Ale wydaje mi się to prawdopodobne...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

villen o właśnie zapomniałem o gaśnięciu. Na wolnych potrafi zgasnąć i tak samo na "D" podczas toczenia się gaśnie. No to sporo pracy czeka mnie jutro przy niedzieli :-) Dzięki serdeczne

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Możesz mi po krótce wytłumaczyć jak to działa?

Jak dobrze pamiętam to, każdy z tych ślizgów ma 3 pozycje, wysunięty, wciśnięty do połowy i wciśnięty do końca, to by się zgadzało z 7 pinami, masa i 6 pozycji

Lewarek automatu ma 7 pozycji, przełącznik F125 to jedyne urządzenie, które informuje sterownik automatu o położeniu lewarka

Gdyby to był przełącznik 2 pozycyjny to w kostce byłyby 3 kable zamiast 7

Edytowane przez monter

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

monter to ma sens, co napisałeś. Miałbym gorącą prośbę, gdybyś mógł w tym swoim przełączniku sprawdzić jakie piny są zwarte w poszczególnych sześciu pozycjach, to bardzo by mi to pomogło. Potwierdziłbym wtedy uszkodzenie przełącznika, ewentualnie po dobrym wysuszeniu mógłbym sprawdzić czy zachowuje się poprawnie. Pomagasy rozdam wkrótce, ale i tak bardzo dziękuję za wszystkie podpowiedzi.

 

Kurcze nie da mi to spokoju chyba dzisiaj. Pójdę go wymontować z czystej ciekawości.

 

No więc tak. Rozmontowałem ten przełącznik na części pierwsze. Nie ma tam nic skomplikowanego, pospisywałem jakie piny powinny być zwarte w każdych z 6 pozycji, powycierałem wszystko, bo aż się przelewało WD-40, czy inne dziadostwo, złożyłem, sprawdziłem i... teoretycznie wszystko powinno działać, jutro będę składał z powrotem i dam znać jaki efekt... sprawdzę jeszcze wtyczkę, czy nie ma nigdzie zwarcia do masy. Dziękuję wszystkim za odpowiedzi i do usłyszenia jutro.

Edytowane przez barkas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W automacie są jakby dwa tps jeden dla kompa silnika drugi dla skrzyni. Napisałeś że nie zmienia się wskazanie położenia a kiedyś u kolegi na vag-u sprawdzaliśmy i zmieniało się płynnie więc tps padlina. I jak monter pisał połączenia skorodowane przewody to bolączka starych aut.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

JACU6X6 dzięki, sprawdzę jutro.

 

Co do tego przełącznika wielofunkcyjnego to jest jeszcze jedna zagwozdka... Ze starości pourywały się plastikowe zaczepy, które trzymają dwie części tego przełącznika. Temu "mechanikowi" rozpadł się on na dwie części i pokleił go jakimś Poxipolem. I teraz ja go rozebrałem, przychodzi czas składania i widzę, że bez tych zaczepów pasuje w dwojaki sposób - "normalnie" lub obrócony o 180 stopni. Sprawdziłem w ELSA i złożyłem poprawnie, ale mechanik mógł go złożyć odwrotnie i stąd mógł być ten błąd. Jutro jak wstanę to montuję od razu i dam znać czy zadziałało.

Do usłyszenia

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie,

wszystko złożyłem i... dalej nie działa, ale porównałem wskazania VAG-COM i położenie lewarka:

 

Położenie wybieraka programu // Wskazania w VAG-COM:

 

P // D

R // D

N //D

D // 3

3 // 3

2 // 2

1 // 1

 

Tak więc, jeśli skasuję błędy i poruszam się między programami 1, 2, 3 to błąd nie wyskakuje. Nie robiłem próbnej jazdy powiedzmy na programie "3", żeby zobaczyć jak zachowuje się skrzynia.

I teraz pytanie: czy da się źle złożyć skrzynię, żeby element odpowiedzialny za naciskanie tych dwóch ślizgów w przełączniku multifunkcyjnym nie działał prawidłowo? Skrzynia była rozbierana przy okazji jakiegoś remontu i zastanawiam się czy mechanicy mogli coś źle złożyć czy po prostu wina leży po stronie tego przełącznika wielofunkcyjnego... Sprawdzałem na stole, to sam przełącznik zachowywał się prawidłowo w każdej z sześciu pozycji. Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

masz u*****y pozycjoner. i dlatego masz takie wskazania. jak coś to mam takie ustrojstwo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

arriva za ile? Bo to auto ciotki i muszę skonsultować z nią. Tylko ja miałem ten pozycjoner rozebrany w drobny mak i tam za bardzo nie ma się co popsuć. Są te styki z wypustami, na stole wszystko ładnie działało, ale może faktycznie coś nie styka jak się go włoży do skrzyni ;-/ Zastanowię się, ale raczej będzie go trzeba zmienić

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

P // D

R // D

N //D

D // 3

3 // 3

2 // 2

1 // 1

 

Wygląda na to że nie łączy jeden z tych ślizgów w przełączniku

 

 

zastanawiam się czy mechanicy mogli coś źle złożyć czy po prostu wina leży po stronie tego przełącznika wielofunkcyjnego

 

Mogli połamać plastikową krzywkę, która odpowiada za wciskanie ślizgów przełącznika, weź małe lusterko i zobacz w skrzyni jak wygląda ten plastik

 

Spisałem połączenia pinów, ale nie wiem czy jeszcze się przydadzą:

pin 4 na stałe połączony z 3

Strona z 3 pinami:

Wysunięty - połączenie 5 z 7

wsunięty do połowy - brak połączeń

wsunięty - połączenie 4 z 6

strona z 4 pinami:

wysunięty - połączenie 1 z 4

wsunięty do połowy - brak połączeń

wsunięty - połączenie 2 z 4

 

Jak masz vaga to podłącz ten przełącznik i naciskając te ślizgi, zobacz czy wskazuje biegi P R N

Edytowane przez monter

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Spisałem połączenia pinów, ale nie wiem czy jeszcze się przydadzą:

pin 4 na stałe połączony z 3

Strona z 3 pinami:

Wysunięty - połączenie 5 z 7

wsunięty do połowy - brak połączeń

wsunięty - połączenie 4 z 6

strona z 4 pinami:

wysunięty - połączenie 1 z 4

wsunięty do połowy - brak połączeń

wsunięty - połączenie 2 z 4

 

Dzięki wielkie, dokładnie takie połączenia zanotowałem u siebie. Pójdę jeszcze raz to sprawdzić. Przed zmontowaniem wciskałem te ślizgi i patrzyłem na VAGa, ale zrobiłem to niewłaściwie, ponieważ gdy już pojawi się błąd, to "D" jest cały czas - jako myślę wartość domyślna i ona się nie zmieniała. Tym razem skasuję błędy i wtedy będę naciskał ślizgi. Spróbuję też zobaczyć lusterkiem co jest w środku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wymontowałem pozycjoner, przećwiczyłem wszystkie jego pozycje i na VAGu pokazuje tylko 1,2,3 oraz "D" w momencie, gdy pojawi się błąd i "D" zostaje już do ponownego skasowania. P,R,N nie wyświetla się. Jeden ślizg reaguje tylko w jednej lub w dwóch pozycjach (zaobserwowałem to w grupie wartości mierzonych 08/kanał 001 pole nr 4. Jest tam liczba w postaci 0-1 i można zaobserwować zmiany w momencie naciskania). Pozycjonera jestem prawie pewny, bo rozebrałem go, dokładnie wyczyściłem i wszystkie pozycje sprawdziłem multimetrem i wszystko jest ok. Raczej problem będzie z połączeniem lub z komputerem skrzyni. Zrobiłem jazdę próbną na programie "3" po skasowaniu błędów, błąd się nie pojawił podczas jazdy, jednak auto dalej rusza z dwójki i ciągnie do wysokich obrotów. Prawdopodobnie winny jest potencjometr przepustnicy, bo wartość zmienia się w zakresie 50-95%, ale nie płynnie, tylko skokowo i nie zawsze. Myślę, że "skrzynia" myśli, że ciśniemy mocno gaz, dlatego zmienia biegi przy wysokich obrotach. Do tego wszystkiego jest jeszcze błąd czujnika prędkości, no i podczas jazdy prędkość na VAGu ma cały czas wartość 0km/h. Chyba napiszę tylko cioci, co sprawdziłem i w jaki sposób, niech poszuka dobrego elektryka i niech on się bawi. Moja ELSA 3,90 nie ma schematów do tego modelu, natomiast w Vento z tą skrzynią biegów są inne kolory przewodów i być może inny sterownik, także nie mam możliwości sprawdzenia tego. Dziękuję wszystkim za pomoc, każda rada okazała się być pomocna.

 

Mam jeszcze pytanie jak wygląda ten potencjometr przepustnicy? Czy to jest taka mała, czarna plastikowa skrzyneczka Bosch z wtyczką 4-pinowa zamontowana przy przepustnicy? W tej chwili nie mogę zrobić zdjęcia, bo jestem poza domem...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hm, przy wtryskiwaczu masz dwa elementy które mogą kwalifikować się jako "mała czarna skrzyneczka" :P Silnik krokowy i TPS. Tps jest umieszczony po prawej stronie wtryskiwacza, jest to płaski, czarny element z pięcio pinową wtyczką, w której wykorzystywane są tylko 4 piny. Można go sprawdzić za pomocą najzwyczajniejszego woltomierza. Najlepiej do tego celu jest wykręcić lub "wsunąć" silnik krokowy (żeby całkowicie zamknąć przepustnicę) i zdjąć pokrywę dolotową wtryskiwacza, żeby widzieć jak porusza się przepustnica.

 

Cytuję forum golfa:

 

Teraz miernik w reke i podłanczasz do to pinów 1-2 (pierwsze dwa piny od kabiny pasażerskiej) , wtyczka do TPSu musi byc cały czas podpieta , przekręcasz kluczyki żeby kontrolki sie zapaliły , napiecie na pinach 1-2 przy zamknietej przepustnicy musi wynosić 0,20-0,25V jesli jest innne to odkrecic 4 śrubki torx i wyregulować. Po regulacji sprawdzic czy ściezki nie maja przerw , czyli stpniowo otwierac przepustnice i obserwowąć wskazania voltomierza, napiecie musi płynnie rosnąc cały czas , aż do otwarcia około 1/4 przepustnicy potem napiecie juz nie rosnie i utrzymuje sie na stałym poziomie 4,8-4,9V , teraz trzeba sparwdzic 2 sciezke, podłanczamy voltomierz do pinów 1-4 , przy całkowicie zamknietej przepustnicy musi byc napięcie 0,0-0,2V i nie zmieniac się az do 1/5 otwarcia przepustnicy , potem napiecie powinno płynnie wzrastac aż przy całkowiteym otwarciu przepustnicy powinno miec wartość 4,5-4,9V , warto jeszcze sprawdzic napięcie zasilające TPS , odłacz wtyczke TPSu i do pinu 1-5 wtyczki podłacz woltomierz , powinno byc napiecie około 5V

Uwaga pin środkowy nr 3 to pin pusty , nie ma go poprostu, sa tylko piny 1,2,4,5

 

Podpowiem że najwygodniej napięcia sprawdza się woltomierzem analogowym, lub cyfrowym z bargrafem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Chyba napiszę tylko cioci, co sprawdziłem i w jaki sposób, niech poszuka dobrego elektryka i niech on się bawi

Ja bym się nie poddawał, dużo już zrobiłeś ;) Poza tym to łatwe w naprawie usterki

Przedzwoń miernikiem kable od przełącznika do komputera skrzyni, to tylko 7 kabli ;) jeden kabel miernika w kostkę przełącznika, drugim sprawdzasz wszystkie piny w kostce komputera, czasami ta metoda jest szybsza od szukania schematów

 

Czujnik prędkości też trzeba naprawić, bez tego skrzynia nie będzie działać prawidłowo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wsparcie. Zmoblilizuję się, żeby zajrzeć jeszcze do tego jutro. Zajrzę również do potencjometru przepustnicy oraz do czujnika prędkości.

 

Jeśli patrzę na skrzynię od przodu auta to pozycjoner znajduje się z tyłu skrzyni zaś przewody od jego wtyczki wchodzą z powrotem "w skrzynię" z przodu. Kiepskie jest tam dojście, ale może uda się wyjąć wtyczkę tę z przodu skrzyni. Zacznę może od tego 0,5m przewodu, a dopiero później przedzwonię je aż do sterownika. Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry, no i mamy sukces.

Okazało się, że we wtyczce 6-pinowej, która wchodzi od góry w skrzynię ktoś zmostkował jeden przewód z masą.... Nie wiem co autor miał na myśli, ale zdjąłem most i wszystko jest w porządku. Pozycjoner pokazuje wszystkie pozycje. Pozostały jeszcze dwa problemy:

 

1. Czujnik prędkości - zlokalizowałem go, nie miał oryginalnej wtyczki tylko 2 zaśniedziałe własnej roboty konektory. Sam czujnik wydaje mi się, że jest podobny jak od ABS-u (zbliżeniowy). Oddalony od metalu ma rezystancję 17 omów, natomiast jak "generowałem impulsy", przykładajac do metalu to rezystancja się zmieniała. Przylutowałem na stałe przewody, błąd się nie pojawia, ale prędkość w VAG-u cały czas jest 0km/h. Czy to wskazuje jednak na uszkodzenie czujnika? Myślę, że podłączenie przewodów nie ma znaczenia, ale nie sprawdziłem tego.

 

2. Potencjometr otwarcia przepustnicy. Za chwilę wkleję zdjęcie. W tym Passacie jest wtyczka 7-pinowa, a każdy pisze o 5-pinowej, także nie wiem dokładnie czy o to chodzi?

 

[ATTACH=CONFIG]69422[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]69423[/ATTACH]

Pozdrawiam

Edytowane przez barkas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności