Skocz do zawartości
barkas

Automatyczna skrzynia - Passat B3 '90 Problem, błąd 00293

Rekomendowane odpowiedzi

TPS pokazałeś na pierwszym zdjęciu.

 

Albo w wersjach z automatyczną skrzynią jest inny niż z manualnymi, albo ktoś już tam swoje paluszki wsadzał. Czy wtyczka do niego podłączona wygląda na oryginalną i bez kombinacji a'la pan mietek?:P Śruby trzymające go też wyglądają nieco dziwnie, ale jak mówiłem już wcześniej: niestety nie widziałem nigdy paska z automatem na oczy i nie bardzo mam jak pomóc. Poprawną i sprawdzoną przeze mnie procedurę sprawdzenia/regulacji czujnika położenia przepustnicy Ci podałem, ale jak widać, w tym przypadku chyba nie ma ona zastosowania :(

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź.

Wtyczka wygląda na oryginalną, ale ogólnie ktoś już grzebał w tym wszystkim, bo te przeróbki, które dziś zauważyłem są na poziomie nie byle Mietka. Obok czujnika prędkości wisi oryginalna wtyczka, ale mimo to inne przewody są do niego podłączone. Gdy podłączyłem tę oryginalną wtyczkę, to wskoczył błąd od czujnika, więc podłączyłem, a właściwie przylutowałem te dwa "nowe" przewody, błąd nie wyskakuje, jednak VAG nie pokazuje prędkości.

 

Co jeszcze ciekawe... Gdy poruszałem tą wtyczką, która wchodzi w skrzynię od góry (6 pinowa, ta na której był ten mostek założony), to słychać było silniczek krokowy i chyba tam też coś nie ma styku ;-/ W dodatku na włączonym zapłonie odłączyłem wtyczkę od TPS-u (tę 7-pinową ze zdjęcia) i teraz Passat kiepsko odpala a po odpaleniu po chwili gaśnie. A wiedziałem, żeby tego wszystkiego nie ruszać.... :mlask

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do czujnika prędkości niestety nie bardzo pomogę, ale osobiście wyznaję zasadę: żadnego druciarstwa! A jeżeli już trzeba coś podłączać pod oryginalne przewody instalacji silnika (np instalacja gazowa) to trzeba to robić z największą starannością i bez partactwa. Wszelkiego rodzaju mostki, kombinowane styki itp są dla mnie świadectwem o partactwie właśnie a'la pan Mieczysław :P

Na logikę: skoro po podłączeniu oryginalnej wtyczki (sprawdź przebieg i stan jej przewodów) VAG wywala błąd, to myślę że czujnik będzie uszkodzony. Ale nie mam pewności.

 

Co do TPS'a w automacie: sprawdziłem w etce, i chyba wygląda na to, że rzeczywiście w wersjach z automatem jest inny. Jeśli możesz to porównaj numer na swoim z danymi ze screena żeby zyskać pewność. Monowtrysk Boscha nie będzie działał po odłączeniu TPS'a.

 

7932735300_1320686371_thumb.jpg

 

Może spróbuj usunąć wszelkie druciarstwa, ewentualnie wymienić czujnik prędkości?

Próbuję dorwać się do ELSy, postaram się jakoś Ci pomóc w sprawdzeniu tego TPS'a :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czujnik prędkości sprawdziłem jeszcze w inny sposób - wg zaleceń w ELSA. Grupa wartości mierzonych 08/ kanał 002 pole 4 wartość ma być między 2,20V a 2,52V na postoju. U mnie jest 2,50V - chyba w porządku. Tym aż tak się nie przejmuję teraz, bo przy "oryginalnej" wtyczce wyświetla błąd (no signal), a teraz cisza. Sam czujnik sprawdziłem i reaguje na zbliżanie do metalu. Brak wyświetleń w VAGu tłumaczę tym, że niekoniecznie w tym odpowiedniku oryginalnego VAGa musi się wszystko wyświetlać, ale temat jeszcze nie jest zamknięty.

 

Jeśli chodzi o ELSA, to kod modelu tego Passata to 312358, rok 1990, silnik RP, skrzynia ARO. Ta sama skrzynia występuje też w Vento, ale z innym silnikiem i tu może być problem z tym TPS-em. Spróbuję jutro odczytać numer u mnie. Też jeszcze popatrzę w ETKA, wpiszę VIN, wtedy zawężę trochę zakres części i zobaczę, czy też mi znajdzie o tym numerze.

Dzięki za zainteresowanie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No właśnie schematów nie mam do tego zestawu: silnik RP i skrzynia ARO ;-/

 

Mam pewien pomysł. Ponieważ napięcie na TPS mogę odczytać w VAGu, to porównam je z tym na wtyczce - wepnę woltomierz w dwa pierwsze przewody od strony kabiny pasażerskiej. Jeśli będzie takie same, to będę wiedział, gdzie przyłożyć napięcie. Z czego pamiętam, to u mnie wynosi ono ponad 3V co mówi o złym ustawieniu. I jeszcze małe sprostowanie: w poprzednich postach podawałem wartości w procentach. Pomyliłem się. Nie był to procent otwarcia przepustnicy, tylko procent wciśnięcia pedału gazu - ta wartość również nie jest prawidłowa.

Czas, żeby do tego zajrzeć będę miał prawdopodobnie dopiero pojutrze, ale myślę, że jest to jakiś krok w przód. Pozdrawiam wszystkich.

 

Pierwsze pytanie: czy mogę bez problemu zdjąć tę czarną obudowę, żeby zobaczyć położenie przepustnicy? Nie wiem jak to się fachowo nazywa, bo nie znam się niestety na mechanice pojazdowej.

 

Drugie pytanie: żeby domknąć przepustnicę to muszę napięcie 4-6V dać na gniazdo silniczka krokowego, a nie na wtyczkę od TPS prawda?

 

Co do samej regulacji, to doczytałem już, że należy poluzować te 4 śrubki i obudową TPS regulować.

Edytowane przez barkas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie,

dzisiaj zabrałem się za tego TPS-a. Z cofnięciem krokowca sobie poradziłem. Przy wsuniętym ustawiłem napięcie na 0,23 V. Jednak po maksymalnym wysuniętym napięcie wynosi tylko 3,93 V. Wyczytałem chyba na forum Golfa, że w tej 7 pinowej wtyczce wartości napięć (te, które się mają zmieniać) mierzy się między 1 i 2 pinem oraz między 1 i 5 pinem. U mnie nawet przy maksymalnie wysuniętym krokowcu między 1 a 5 pinem nie pojawia się żadne napięcie. Wyciągnąłem ten potencjometr, psiknąłem "Kontaktem", wysuszyłem, złożyłem i niestety nadal to samo. Co prawda samochód nie gaśnie, ale po przejechaniu ok. 100m znowu łapie ten sam błąd (00518 - Throttle Position Sensor (G69) 16-00 - Signal Outside Specifications).

 

Do tego wszystkiego nadal zmienia biegi przy bardzo wysokich obrotach - dwójkę przy ok. 50-60km/h i tak samo z redukcją. Jeśli prędkość zmaleje z powiedzmy z 80km/h do 50km/h następuje redukcja i znowu pierwszy bieg i bardzo wysokie obroty. Co do nr części to na potencjometrze jest 3 437 022. Jakieś sugestie co dalej z fantem zrobić? Moim zdaniem potencjometr swoją drogą jest do wymiany, ale ta zmiana biegów przy wysokich obrotach mnie zastanawia. Pozdrawiam

Edytowane przez barkas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Biegi może tak przez potencjometr zmieniać bo głupieje i myśli że tyle gazu wciśnięte jet, zmien i powinno minąć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki JACU6X6. Tym to ja już się nie będę zajmował, ale zbieram jeszcze ostatnie porady. Rozpisałem się prawie na dwie strony w Wordzie i opisałem ciotce wszystko co zostało sprawdzone i niech jedzie do elektryka. Niech chłop się bawi. Bo z tym TPS-em może się okazać tak jak z pozycjonerem (szplajs w instalacji elektrycznej i gdyby nie przypadek to bym tego nie znalazł). Jeden TPS znalazłem na Allegro 7-pinowy za 150zł, więc nie ma sensu wymieniania w ciemno. Tam pod maską jest po prostu pajęczyna... Zdjęta instalacja gazowa, wtyczki zostały, przekaźniki luzem wiszą, do czujnika prędkości jakieś nowe przewody, obok wtyczka zwisa i już mam dość tego samochodu. Jeszcze gdyby były schematy elektryczne to można się bawić i wszystko dokładnie sprawdzić, ale w obecnej sytuacji straciłem już chęci.

 

Dziękuję wszystkim za porady. Dzięki Wam nauczyłem się sporo rzeczy i mam prośbę: jeśli komuś przyjdzie jeszcze coś do głowy, to proszę dopisać. Każda porada się przyda, może coś na szybko jeszcze uda się sprawdzić i dopiszę do mojego "listu", co może ułatwię trochę "następcy" w robieniu porządku z tym samochodem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj jak wstanę, to robię ostatnie podejście do tego samochodu. Dokopałem się w ELSA do schematów od Golfa 3 (1996 rok) i są na schematach dwa TPS-y w zależności od skrzyni (manual, automat). Napięcie w tym moim powinienem mierzyć między 1 i 2 pinem oraz 1 i 6 a nie jak to ja robiłem między 1 i 5. Jak skończę, to dam znać o postępach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

 

z tego co opisujesz można praktycznie na 100% wywnioskować, że skrzynia głupieje również przez ten nieszczęsny TPS.

Masz zbyt niskie napięcie maksymalne na pierwszej ścieżce... Sprawdź zasilanie TPS'a (niestety nie podpowiem na których przewodach jest) - powinno wynosić 5V z niewielkimi odchyłkami. Jeśli będzie inne to albo masz babola w instalacji, albo niestety ECU umiera (mało prawdopodobne na szczęście). Jeśli jednak napięcie zasilające będzie poprawne, to TPS kwalifikuje się tylko do wymiany - poza przetartymi ścieżkami które są najczęstszą oznaką zużycia potrafią jeszcze stracić/zmienić swoją charakterystykę - są to zwykłe, węglowe ścieżki oporowe i niestety latka dają im się we znaki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki villen za konkrety. Wygląda to mniej więcej tak: w tym moim TPS-ie jest dodatkowa ścieżka, która daje sygnał do sterownika skrzyni biegów.

 

między pinem 1 i 2: napięcie ustawiłem 0,23V i przy maksymalnie otwartej przepustnicy napięcie wynosi 3,93V

między pinem 1 i 6 (druga ścieżka) nic się nie dzieje i cały czas jest 0V

 

trzecią ścieżkę sprawidziłem w VAG-u (ta co idzie do sterownika skrzyni). Grupa wartości mierzonych 08/ kanał 001, pole 2

 

przy zamkniętej przepustnicy: 2,73V i w polu 4: 68% wciśnięcia pedału gazu

a ma być 0,156V-0,8V oraz 0...1 %

 

przy otwartej przepustnicy: 3,55V i w polu 4: 99,6% wciśnięcia pedału gazu

ma być 3,5V-4,680V i 99...100%

 

zasilanie TPS jest między 1 a 7 pinem i wynosi niecałe 5V

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli wychodzi na to, że TPS do wymiany... ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No tak... Wydaje się, że sprawa się wyjaśniła. Mam nadzieję, że po wymianie ustąpią wszystkie objawy. Jutro przyjeżdża ciocia i jeśli zdecyduje się na wymianę, to przeżyję jeszcze tydzień widok tego samochodu na swoim podwórku i doprowadzę sprawę do końca :mlask Na szczęście jest taki TPS na Allegro z 2-tygodniową gwarancją za 150zł.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Sprawa stanęła na tym, że Passat został jeszcze na tydzień, zamówiłem TPS z Allegro. Wizualnie na zdjęciach wygląda bardzo dobrze - na ścieżkach nie ma śladów przetarć, w przeciwieństwie do tego mojego. Zobaczymy jak przyjdzie, pewnie około wtorku, środy.

 

Jeszcze jedno pytanie i potem daję na kilka dni od siebie odpocząć: Nie wiem czy dobrze rozumuję. Napięcie, które zasila TPS jest jedno, niezmienne (ok. 5V) prawda? - napięcie wejściowe I teraz w zależności od ustawienia przepustnicy to pozostałe 3 napięcia są napięciami wyjściowymi - Czyli napięcie wejściowe po "przejściu" przez odopowiedni potencjometr. Chodzi mi o to, czy mając pewność, że napięcie wejściowe (5V) jest prawidłowe, to jeśli nie mam pozostałych napięć na wyjściu (lub złe jak to jest u mnie), to mogę być pewny na 100%, że wina leży po stronie TPS-u? Bo po wyjęciu TPS-a są tam tylko 3 ślizgi, które zwierają poszczególne ścieżki w odpowiednich miejscach i nic poza tym...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak.

 

Napięcie jak je nazwałeś, wejściowe, to cały czas 5V. Ścieżki oporowe TPS'a wspólnie z suwakiem sprzężonym z przepustnicą działają jak najzwyklejszy potencjometr, tyle że o nieco dziwnej jak na potencjometry charakterystyce zmiany rezystancji. W tym konkretnym przypadku pracę TPS'a można porównać do rezystorowego dzielnika napięcia - w zależności od położenia suwaka (stopnia otwarcia przepustnicy) napięcie (napięcia) wyjściowe zmieniają się. Poprzecierane ścieżki (jak pisałeś) uniemożliwiają poprawną pracę całości samochodu ponieważ:

 

1. ECU silnika na podstawie informacji (napięcia) z dwóch pierwszych ścieżek (i jedynych w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów) i reszty czujników typu lamda, czujnik temperatury ustala dawkę paliwa wtryskiwanego przez wtryskiwacz, steruje pracą silniczka krokowego który zastępuje "ssanie" znane z gaźnikowców i ustala odpowiednie wyprzedzenie zapłonu. Niepoprawnie działający TPS lub jego brak (zrób eksperyment i odłącz go na odpalonym silniku :) powoduje problemy lub całkowicie uniemożliwia pracę silnika.

2. Wnioskując z tego co pisałeś, że trzecia ścieżka, której brak w manualu, podłączona jest do sterownika skrzyni biegów, który widocznie też potrzebuje informacji o otwarciu przepustnicy (choćby, jak mi się wydaje, do sterowania tzw. kick-downu, czyli redukcji przy nagłym przyśpieszaniu :P) też nie będzie mógł działać (poprawnie) bez tego parametru, lub z przekłamaniem.

 

Ale się rozpisałem, mam nadzieje że nie zanudziłem :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki bardzo za wykład. Tak sobie własnie wyobrażałem działanie. Teraz już całkowicie wszystko jasne, więc czekam cierpliwie na zamówioną część. Dopytuję, bo wydaję nie swoje pieniądze, ale teraz mogę spać spokojnie :mlask Do usłyszenia za kilka dni, będę informował o postępach i mam nadzieję, że o ostatecznym rozwiązaniu problemu :dobrzeAha, a jeśli chodzi o odłączenie TPS-u, to przypadkiem to zrobiłem (zapomniałem podłączyć). Efekt - samochód ciężko zapala i gaśnie po kilku sekundach :-)

Edytowane przez barkas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli byś chciał czujnik prędkości to posiadam i oddam ci za grosze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok, dzięki. Będę miał na uwadze. Po wymianie TPS-a okaże się, czy jest potrzebny. Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam po długiej przerwie,

niestety zamówiony TPS z Allegro również jest uszkodzony. Jutro będę odsyłał w ramach reklamacji (dostałem 7 dni) i szukał dalej jakiegoś zamiennika - nowego. Do usłyszenia po jak będą jakieś postępy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności