pszemek Zgłoś #21 Napisano 2 Lutego 2010 Nawet w technicznych publikacjach opisujących teorię fali długiej nie ma sprecyzowanego sposobu doboru długości kabla. Teoretycznie dla 27MHz są to wielokrotności połowy długości fali czyli 5,5metra pomnożonego przez współczynnik skrócenia wynoszący 0,66. Wychodzi ok. 3,64 metra. W praktyce różnie to bywa Ale to raczej jak się na bazie zakłada porządną instalacje to bierze się to pod uwagę. Natomiast w mobilu nikt na to nie zwraca uwagi - bo po co? Z samochodu raczej łączności DX-owych nikt nie robi Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
navik Zgłoś #22 Napisano 11 Lutego 2010 Lewa 30 - czerwony, prawa - masa (pod napisem 87F Diesel).Wszystko gra jak w orkiestrze, radio ma cały czas zasilanie - taki miałem plan. Jednak co jakiś czas, wybiórczo kiedy uruchamiam silnik przy włączonym radiu jego zasilanie na chwilę znika i wraca po jakiś 20-30 sekundach. klema 87F nie jest masa to klema od swiec zarowych w dieslu.... tylko wydaje Ci sie ze to masa bo swieca ma mala opornosc. Radze zmienic polaczenie masy. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
njub Zgłoś #23 Napisano 12 Lutego 2010 (edytowane) Jak sie ma porzadny kabel nie trzeba liczyc wielokrotnosci. To mit i tyle, zadne przedstawianie obliczen i teorii linii jakichstam tego nie zmieni - sprawdzone w praktyce. Jesli radio ma 50 ohm na wysjsciu, antena jest zestrojona na 50 ohm ( +/- ) i kabel ma impedancje 50 ohm ( w zalozeniu ) to zadne zmiany jego dlugosci nic nie zmieniaja ( poz zwiekszaniem tlumienia ). Kiedys sam z ciekawosci docinalem kable na mostku ( uniwersalny przyrzad, mozna dociac sam kabel na SWR 1.1 i nadawac praktycznie bez anteny ;] ) ale to nie ma sensu. Dociac kabel mozna w zasadzie na jedna konkretna czestotliwosc, czyli ta, dla ktorej sie go oblicza. Fabryczne anteny CB nie maja porzewodow 3,64 m tylko calkiem przypadkowe, standardowe dlugosci. Podstawa to porzadny, firmowy kabel a nie wynalazki po 60gm/m z "ekranem" wykonanym z folii aluminiowej. Poza tym, te chinskie beczki tez pozostawiaja wiele do zyczenia, nawet badziewne wtyczki UC1 potrafia byc tak zrobione, ze kolnierz dokrecajacy wtyk do gniazda ma luz i da sie go odciagnac po zakreceniu. Mimo poludzko zalutowanej wtyczki zdarzaja sie chece po poruszeniu przewodem. Druga sprawa - antene stroi i sie do miejsca, gdzie jest zamontowana, a nie do radia czy samochodu. Przestawienie nawet o 20cm np. w strone slupka potrafi diametralnie zmienic SWR. BTW SWR-em w granicach do 1.5-1.7 nie tzreba sie szczegolnie przejmowac w samochodzie, gdzie sie malo nadaje. Aby spalic koncowke w radiu trzeba ja troche podgrzac. Edytowane 12 Lutego 2010 przez njub Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pszemek Zgłoś #24 Napisano 12 Lutego 2010 BTW SWR-em w granicach do 1.5-1.7 nie tzreba sie szczegolnie przejmowac w samochodzie, gdzie sie malo nadaje. Aby spalic koncowke w radiu trzeba ja troche podgrzac. No ja się przyznam bez bicia, że podczas montażu CB w mobilu nie sprawdzałem SWRu. Dopiero parę miesięcy później, właściwie przy okazji sprawdziłem i wyniósł 1,5 - 1,8 i tak go zostawiłem. Żeby spalić końcówkę trzeba było by dość długo nadawać z SWR > 3. Co innego na bazie, gdzie SWR musi być zbliżony do 1 po to żeby nie powodować emisji częstotliwości harmonicznych i tym samym zakłóceń. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tomy Zgłoś #25 Napisano 13 Lutego 2010 navik dzięki za informacje. Tak wiem, że 87F to świecie żarowe, jednak jest to masa i nie ma najmniejszych problemów aby radio jej używało. Pytałem w ASO .. podłączenie jest OK. Faktem jest, że po włączeniu zapłonu zanika zasilanie radia ponieważ świece odcinają prąd po "zagrzaniu" na około 1 minutę. Wynika to z zabezpieczenia. W wolnym czasie podłączę masę w inne miejsce aby wyeliminować odcinanie zasilania. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
navik Zgłoś #26 Napisano 17 Lutego 2010 (edytowane) Tak wiem, że 87F to świecie żarowe, jednak jest to masa i nie ma najmniejszych problemów aby radio jej używało. Pytałem w ASO .. podłączenie jest OK. Faktem jest, że po włączeniu zapłonu zanika zasilanie radia ponieważ świece odcinają prąd po "zagrzaniu" na około 1 minutę. Wynika to z zabezpieczenia. W wolnym czasie podłączę masę w inne miejsce aby wyeliminować odcinanie zasilania. zmien ASO. swiece zarowe mase biora bezposrednio z bloku silnika, punkt 87F jest to zasilanie swiec zarowych dalej jest bezpiecznik 80A i wlasnie swiece. Podlaczajac tu mase CB, radio ma na swoim przewodzie masowym wlasnie bezpiecznik 80A i cztery swiece zarowe. CB wylacza sie przy rozruchu silnika bo przekaznik (J52) podaje napiecie na swiece (w celu ich zagrzania) i wtedy CB dostaje +12V na swoj przewod masowy. Efekt: przestaje dzialac na czas grzania swiec, efekt uboczny: przez swiece zarowe caly czas plynie prad pobierany przez CB, radio dostaje napiecie pomniejszone o spadek napiecia na swiecach a wczasie grzania swiec dostaje +12V zarowno na swoj przewod zasilania jak i na swoja mase.... Podlacz voltomierz do punktu 87F i prawdziwej masy auta(karoseri) a wczasie rozruchu (grzania swiec) zmierzysz napiecie na swiecach zarowych. Albo wykrec wszystkie swiece zarowe, wlacz zaplon i...biegnij po gasnice..(jesli CB ma swoja mase podlaczona jeszcze w innym punkcie np. przy antenie) Edytowane 17 Lutego 2010 przez navik Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tomy Zgłoś #27 Napisano 18 Lutego 2010 Navik. Duże piwo za rozjaśnienie. Czyli teoretycznie radyjko może trafić szlak tak? A jest jakieś ryzyku lub skutek uboczny dla świec żarowych? Czy włączanie radia długo po uruchomieniu silnika (kiedy świece przestaną już podgrzewać) może posłużyć za tymczasowe rozwiązanie? Kurcze, chyba jutro pobawię się w ponowną rozbiórkę dolnej półki i zmienię masę Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
navik Zgłoś #28 Napisano 18 Lutego 2010 najwiekszym niebezpieczenstwem jest sytuacja kiedy radio CB dostanie mase z innej strony (np. przez obudowe, oplot kabla anteny itp) wtedy w czasie grzania swiec cale napiecie z akumulatora poprzez przekaznik i kabel swiec (6mm2), kabel masy CB i obudowe zostanie dowarte do masy, W najlepszym razie stopi Ci sie cienki kabel masowy od CB (bezpiecznik masz na plusowym), upala styki przekaznika swiec lub splonie auto.... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tomy Zgłoś #29 Napisano 18 Lutego 2010 (edytowane) upala styki przekaznika swiec lub splonie auto.... <szok> Bez dwóch zdań jutro zmiana masy, dziękuję Ci bardzo za lekcję. Update. Zadanie wykonane. Radio pracuje teraz jak należy. Raz jeszcze piwo dla kolegi navik. Edytowane 21 Lutego 2010 przez Tomy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach