email78 Zgłoś #21 Napisano 6 Września 2008 Witam. Weź to na chłopski rozum jak założysz szerokie to nacisk na cm2 jest mniejszy a na wąskich większy czyli lepiej bo opona ma lepszy styk z podłożem. Załóż sobie narty i nie zapadniesz się na śniegu a na lodzie się ślizgać bedziesz. a jak założysz łyżwy to sam czujesz różnicę na śniegu szybciej dotrzesz do podłoża a na lodzie masz lepszą przyczepność. Zakładając opony musisz wiedzieć ze powinieneś zachować stosowny profil wysokości żeby licznik nie przekłamywał , czyli na zimę 195/65/15 a na lato 205/55/15 i tak dalej. Pozdro Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Mr. X Zgłoś #22 Napisano 6 Września 2008 Witam. Weź to na chłopski rozum jak założysz szerokie to nacisk na cm2 jest mniejszy a na wąskich większy czyli lepiej bo opona ma lepszy styk z podłożem. Załóż sobie narty i nie zapadniesz się na śniegu a na lodzie się ślizgać bedziesz. a jak założysz łyżwy to sam czujesz różnicę na śniegu szybciej dotrzesz do podłoża a na lodzie masz lepszą przyczepność. Zakładając opony musisz wiedzieć ze powinieneś zachować stosowny profil wysokości żeby licznik nie przekłamywał , czyli na zimę 195/65/15 a na lato 205/55/15 i tak dalej. Pozdro kolego email78 to wszystko zostało napisane wcześniej Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
shel82 Zgłoś #23 Napisano 6 Września 2008 Ok, widzę, że temat jest gorący Mam jeszcze jedną kwestię do poruszenia mianowicie rodzaj felg? Czytałem już kilka wątków na forum i jestem ogłupiały, ponieważ zastanawiam się teraz nad kupnem jakichś stalowych felg 15" i nie wiem dokładnie jakie będą najlepsze do mojego Passata? Jest kilka rodzai, ale nadal nie wiem co kupić? Z tego co wiem wchodzą w grę ET37 i ET45, ale głowy nie dam, a może inne - proszę niech ktoś się wypowie co będzie najlepszym rozwiązaniem do Passata 2001r. 3BG z oponami 195/65/15? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pikus Zgłoś #24 Napisano 6 Września 2008 Patrz na wlepkę w bagażniku albo w książce serwisowej tam masz napisane kody są na forum .ET33 ET37 ET45 wszystkie pasują miałem 37 a dałem 45 niema różnicy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
JurekW Zgłoś #25 Napisano 6 Września 2008 (edytowane) Ok, widzę, że temat jest gorący Mam jeszcze jedną kwestię do poruszenia mianowicie rodzaj felg? Czytałem już kilka wątków na forum i jestem ogłupiały, ponieważ zastanawiam się teraz nad kupnem jakichś stalowych felg 15" i nie wiem dokładnie jakie będą najlepsze do mojego Passata? Jest kilka rodzai, ale nadal nie wiem co kupić? Z tego co wiem wchodzą w grę ET37 i ET45, ale głowy nie dam, a może inne - proszę niech ktoś się wypowie co będzie najlepszym rozwiązaniem do Passata 2001r. 3BG z oponami 195/65/15? shel82 ; Felga stalowa 6Jx15H2 ET37 5/112 ( 3B0 601 027 D ) Edytowane 6 Września 2008 przez JurekW Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
netadmin_47 Zgłoś #26 Napisano 7 Września 2008 Patrz na wlepkę w bagażniku albo w książce serwisowej tam masz napisane kody są na forum .ET33 ET37 ET45 wszystkie pasują miałem 37 a dałem 45 niema różnicy I tu się nie zgodzę, B5 FL (po 2002 r.) ma w oryginale ET37. Jak założysz ET45 to automatycznie masz o 16 mm mniejszy rozstaw kół na osi. Każde koło siedzi o 8 mm "głębiej", znaczy 8 mm bliżej osi pojazdu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
irek30 Zgłoś #27 Napisano 7 Września 2008 Witam Ja mam założone felgi 7,5x17 ET 35 opony letnie 225/45R17 i wszystko jest OK. Teraz planuje kupić zimówki do tych felg no i mam malutki problem. Chciałbym kupić ciut węższe opony ale do 17 vw zaleca właśnie 225/45. Znalazłem opony 215/50R17 ale będzie ona trochę wyższa od tej zalecanej. Czy ktoś już może jeździł na takich 17-kach? Czy nic nie będzie tarło? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Marios Zgłoś #28 Napisano 7 Września 2008 fizyka: duży nacisk małej powierzchni na lód powoduje że się on topi pod wplywem ciśnienia (zasada łyżwy) nie wiem czy to akurat dobrze wplywa na przyczepność auta, napewno w sniegu mniejsza powierzchnia nie pomaga bo auto szybciej mozna zakopac. W takim przypadku na lód waska opona jest super jezeli posiada kolce, na sniegu bije ją opona szeroka Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
netadmin_47 Zgłoś #29 Napisano 7 Września 2008 (edytowane) fizyka: duży nacisk małej powierzchni na lód powoduje że się on topi pod wplywem ciśnienia (zasada łyżwy) nie wiem czy to akurat dobrze wplywa na przyczepność auta, napewno w sniegu mniejsza powierzchnia nie pomaga bo auto szybciej mozna zakopac.W takim przypadku na lód waska opona jest super jezeli posiada kolce, na sniegu bije ją opona szeroka No to kolego jesteś przedstawicielem jakiegoś nowego kierunku mechaniki (dział fizyki). Jakaś sekta od nowej fizyki? . Opinie wyraźnie rozkładają się w zależności od wieku kierowcy (sprawdźcie powyżej). Widzę że młodsi koledzy uczyli się "innej fizyki niż ja", - ukończyłem tylko warszawską polibudę wydział maszyn i pojazdów. Dla młodych liczy się przede wszystkim szpan i fele alu. Nie wytłumaczysz im, że w błocie pośniegowym, kałużach ukryte są niespodzianki w postaci dziur i wyrw w asfalcie, a często i krawężniki bywają zakryte śniegiem. Alu jest ładne ale kruche, takie niespodziankii powodują przeważnie pęknięcie felgi, i dobrze jak nie skończy się wypadkiem. Stalowe felgi i tzw. kartofle wytrzymają 4-krotnie silniejsze uderzenia. Panowie, każdy i tak zrobi tak jak będzie chciał. Niektórym ludziom nie da się wytłumaczyć, i tak będą wiedzieli lepiej. Zima bywa różna, lepiej być przygotowanym na tę bardziej ekstremalną opcję. A dla mnie najważniejsze jest moje bezpieczeństwo (pośrednio bezpieczeństwo innych na drodze) i gwarancja dotarcia do celu bez awarii na własne życzenie (rozwalone felgi). Jesteście "mądrzejsi" (inaczej) od producenta auta, wydaliście miliony na testy(?). Naginacie prawa fizyki do swoich kiepsko uzasadnionych potrzeb zaszpanowania. To nie historia, która można nagiąć do swoich potrzeb. Ignorujący prawa fizyki pozostawiają po sobie smutne ślady w postaci krzyży i zniczy przy drogach. Nie chciałbym aby taki wyznawca "innych zasad fizyki" znalazł się w bezpośredniej bliskości mojego samochodu na trasie pokrytej zimową breją. Niech zabija się SAM. Edytowane 7 Września 2008 przez netadmin_47 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Mr. X Zgłoś #30 Napisano 7 Września 2008 No to kolego jesteś przedstawicielem jakiegoś nowego kierunku mechaniki (dział fizyki).. Opinie wyraźnie rozkładają się w zależności od wieku kierowcy (sprawdźcie powyżej). Widzę że młodsi koledzy uczyli się "innej fizyki niż ja", - ukończyłem tylko warszawską polibudę wydział maszyn i pojazdów. Dla młodych liczy się przede wszystkim szpan i fele alu. Nie wytłumaczysz im, że w błocie pośniegowym, kałużach ukryte są niespodzianki w postaci dziur i wyrw w asfalcie, a często i krawężniki bywają zakryte śniegiem. Alu jest ładne ale kruche, takie niespodziankii powodują przeważnie pęknięcie felgi. Stalowe felgi i tzw. kartofle wytrzymają 4-krotnie silniejsze uderzenia. Panowie, każdy i tak zrobi tak jak będzie chciał. Niektórym ludziom nie da się wytłumaczyć, i tak będą wiedzieli lepiej. Zima bywa różna, lepiej być przygotowanym na tę bardziej ekstremalną opcję. święta prawda i wszystko w tym temacie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Marios Zgłoś #31 Napisano 7 Września 2008 ja nic nie wspominalem o typie felg tylko o oponie i jej szerokosci, czytanie ze zrozumieniem to nastepna sprawa ... ale nie ma co robic OT powiedz mi co sie nie zgadza z zasadami fizyki (termodynamiki) odnosnie mojej wypowiedzi? może wydział mechaniczny na PW ukończyłeś ale na fizyce w podstawówce to się chyba spało. Zwiększenie ciśnienia obniża temperaturę topnienia lodu, czy też zamarzania wody znajdującej się w stanie ciekłym. Dlatego łyżwiarze mogą ślizgać się po powierzchni zamarzniętego jeziora. Ciężar ciała skupiony jest w takiej sytuacji na wąskiej płozie, wywierając tym samym duży nacisk na lód. Obniża to jego temperaturę topnienia, w związku z czym temperatura otoczenia przestaje być odpowiednio niska, aby zamarznięta woda mogła pozostać w stanie stałym. W wyniku tego lód pod łyżwami natychmiast zamienia się w wodę w stanie płynnym, tworząc cieniutką warstwę, po której ślizga się łyżwiarz. Po przejechaniu , woda - na którą przestaje być wywierany nacisk - natychmiast zamarza. Czym wiekszy nacisk małej powierzchni tym wiecej wody i łatwiej o poślizg. Jeździłeś na szerokich oponach zimowych że bez granicznie ufasz testom wykonanym przez producenta ?? Ja co roku autem smigam w gory w austrii (gdzie śniegu jest więcej niż przez ostatnie kilka lat było w polsce) i nie pisze swoich wypowiedzi bo tak akurat sobie wymyslilem tylko to są moje spostrzeżenia jak auto się zachowywało na oponach wąskich a jak się zachowuje na oponach szerokich ... niech komus nie przyjdzie do glowy ze porównuje jazde z łańcuchami założonymi na waską oponę i na szeroką oponę bo to też inna bajka na plus dla opony szerokiej. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
netadmin_47 Zgłoś #32 Napisano 8 Września 2008 (edytowane) ja nic nie wspominalem o typie felg tylko o oponie i jej szerokosci, czytanie ze zrozumieniem to nastepna sprawa ... ale nie ma co robic OT powiedz mi co sie nie zgadza z zasadami fizyki (termodynamiki) odnosnie mojej wypowiedzi? może wydział mechaniczny na PW ukończyłeś ale na fizyce w podstawówce to się chyba spało. Zwiększenie ciśnienia obniża temperaturę topnienia lodu, czy też zamarzania wody znajdującej się w stanie ciekłym. Dlatego łyżwiarze mogą ślizgać się po powierzchni zamarzniętego jeziora. Ciężar ciała skupiony jest w takiej sytuacji na wąskiej płozie, wywierając tym samym duży nacisk na lód. Obniża to jego temperaturę topnienia, w związku z czym temperatura otoczenia przestaje być odpowiednio niska, aby zamarznięta woda mogła pozostać w stanie stałym. W wyniku tego lód pod łyżwami natychmiast zamienia się w wodę w stanie płynnym, tworząc cieniutką warstwę, po której ślizga się łyżwiarz. Po przejechaniu , woda - na którą przestaje być wywierany nacisk - natychmiast zamarza. Czym wiekszy nacisk małej powierzchni tym wiecej wody i łatwiej o poślizg. Jeździłeś na szerokich oponach zimowych że bez granicznie ufasz testom wykonanym przez producenta ?? Ja co roku autem smigam w gory w austrii (gdzie śniegu jest więcej niż przez ostatnie kilka lat było w polsce) i nie pisze swoich wypowiedzi bo tak akurat sobie wymyslilem tylko to są moje spostrzeżenia jak auto się zachowywało na oponach wąskich a jak się zachowuje na oponach szerokich ... niech komus nie przyjdzie do glowy ze porównuje jazde z łańcuchami założonymi na waską oponę i na szeroką oponę bo to też inna bajka na plus dla opony szerokiej. Przewrotne i fałszywe teorie. Tak jak pisałem, jakaś sekta pseudonaukowa! No to gratuluję oparcia swoich wywodów na fizyce z zakresu podstawówki. Poczytaj sobie moje przywitanie się na forum. Pierwsze moje 15 lat jazdy to była jazda w górach (Szklarska Poręba i okolice). Przez ostatnie cztery lata również jeździłem w Alpy. Przy szerokiej oponie podczas jazdy pozostaje więcej śniegu i błota pośniegowego pomiędzy oponą a podłożem. Ale według Twojej fizyki z podstawówki jest odwrotnie! Właśnie Ty należysz do grupy kierowców, których nie chcę spotykać na swojej drodze. Jeżdżę już 23 samochodem w swoim życiu i chyba miałem dużo szczęścia że się na takich FACHOWCÓW nie natknąłem! Edytowane 8 Września 2008 przez netadmin_47 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Marios Zgłoś #33 Napisano 8 Września 2008 (edytowane) nadal nie umiesz czytac ze zrozumieniem i wmawiasz mi cos czego nie powiedzialem widze ze na studiach na PW termodynamiki nie uczą ... jeżeli ktoś ma zimowki z odpowiednim bieżnikiem auto o wadze prawie 1600kg to opona 225 bez problemu radzi sobie z blotem posniegowym Edytowane 8 Września 2008 przez Marios Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
netadmin_47 Zgłoś #34 Napisano 8 Września 2008 (edytowane) Uczą termodunamiki przez 2 semestry i jako jedyny na roku zdałem przy pierwszym podejściu w terminie tzw. zerowym. Pogadamy jak pojeździsz tyle co ja, ale to jest nierealne (choć nie życzę Ci źle). Bywaj, i życzę jak najszerszych gum w zimie. Z arabskimi fundamentalistami też nie ma sensu dyskutować. Edytowane 8 Września 2008 przez netadmin_47 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Doc Zgłoś #35 Napisano 8 Września 2008 Skoro nie dajecie rady własnym argumentami, oto artykuł z porządnego źródła: autor: www.pirelli.com.pl we współpracy z Auto Świat Inny rozmiar - zamienniki opon na zimę Zakup opon zimowych nie polega tylko na założeniu ogumienia o innych parametrach użytkowych. Inne warunki pracy powodują że opona zimowa powinna być nieco węższa od letniej. W warunkach letnich duża powierzchnia styku opony z asfaltem jest jak najbardziej pożądana - zapewnia dobrą przyczepność podczas ruszania, hamowania oraz szybkiego pokony-wania zakrętów. Co innego zimą. Pracownicy serwisów oponiarskich zalecają zakładanie węższego ogumienia zimowego, np. 135 zamiast 155. Aby jednak średnica koła pozostała nie zmieniona, należy zastosować opony o innym współczynniku profilu (np. 80 zamiast 70). Efekt praktyczny jest taki, że na jednostkę powierzchni bieżnika stykającego się z asfaltem przypada większa masa, co daje lamelkom opony zimowej szansę mocniejszego wgryzienia się w ośnieżoną czy pokrytą śnieżną breją nawierzchnię, zmniejszając poślizg koła. Na węższych oponach skuteczniejszy jest również manewr hamowania. Jeśli jednak często poruszamy się po szybkich i dobrze utrzymanych trasach, jak np. droga szybkiego ruchu czy autostrada, wtedy nie ma potrzeby rezygnowania z szerokiego ogumienia o niskim profilu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
netadmin_47 Zgłoś #36 Napisano 8 Września 2008 Skoro nie dajecie rady własnym argumentami, oto artykuł z porządnego źródła:autor: www.pirelli.com.pl we współpracy z Auto Świat Inny rozmiar - zamienniki opon na zimę Zakup opon zimowych nie polega tylko na założeniu ogumienia o innych parametrach użytkowych. Inne warunki pracy powodują że opona zimowa powinna być nieco węższa od letniej. W warunkach letnich duża powierzchnia styku opony z asfaltem jest jak najbardziej pożądana - zapewnia dobrą przyczepność podczas ruszania, hamowania oraz szybkiego pokony-wania zakrętów. Co innego zimą. Pracownicy serwisów oponiarskich zalecają zakładanie węższego ogumienia zimowego, np. 135 zamiast 155. Aby jednak średnica koła pozostała nie zmieniona, należy zastosować opony o innym współczynniku profilu (np. 80 zamiast 70). Efekt praktyczny jest taki, że na jednostkę powierzchni bieżnika stykającego się z asfaltem przypada większa masa, co daje lamelkom opony zimowej szansę mocniejszego wgryzienia się w ośnieżoną czy pokrytą śnieżną breją nawierzchnię, zmniejszając poślizg koła. Na węższych oponach skuteczniejszy jest również manewr hamowania. Jeśli jednak często poruszamy się po szybkich i dobrze utrzymanych trasach, jak np. droga szybkiego ruchu czy autostrada, wtedy nie ma potrzeby rezygnowania z szerokiego ogumienia o niskim profilu. Marios - przeczytałeś ze zrozumieniem? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
irek30 Zgłoś #37 Napisano 8 Września 2008 A czy nikt nie może odpowiedzieć na moje wcześniej zadane pytanie? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Doc Zgłoś #38 Napisano 8 Września 2008 A czy nikt nie może odpowiedzieć na moje wcześniej zadane pytanie? Nie znalazłem rozmiaru 215/50 w palecie dostępnych opon na rynku, 215/55 owszem..lekko ponad 1% są większe od standardu, wiec możesz spokojnie kupować. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
irek30 Zgłoś #39 Napisano 8 Września 2008 Nie znalazłem rozmiaru 215/50 w palecie dostępnych opon na rynku, 215/55 owszem..lekko ponad 1% są większe od standardu, wiec możesz spokojnie kupować. Ja znalazłem takie: http://www.ogumienie.com/opona_szczegoly.asp?oid=123240&rodzaj=1 A jak myślisz jaka jest granica w % co do wysokości opony od standardu? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Passat_V6 Zgłoś #40 Napisano 11 Września 2008 Panowie a czy 195/65/15 będzie odpowiednie dla napędu 4 kołowego w zimę ? Nie za wąskie ? Pomóżcie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach