Skocz do zawartości
Gość

[ elektryka/elektronika] układ dogrzewania silnika - 1Z

Rekomendowane odpowiedzi

Gość

Witam.

Szukam informacji na temat działania układu dogrzewania silnika TDI (1Z).

Dokładniej chodzi mi o sposób i warunki sterownia tym układem. Są to trzy świece żarowe wkręcone w "króciec" na odpływie do nagrzewnicy. Zabezpieczenie tego układu to ta blaszka po osłoną plastikową na podszybiu nad pompą hamulcową.

Uściśle, że poszukuję informacji o tym kiedy i jak wysterowany jest ten układ.

Wszystkie poszczególne elementy tzn. świece, przewody, zabezpieczenie oraz sam przekaźnik są sprawne. Brakuje tylko sterowania tym przekaźnikiem (to ta skrzynka na której jest zabezpieczenie).

Pozdrawiam

:vw:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

w jednych silnikach 1Z ten układ jest a w innych nie ja w swoim 1Z takiego podgrzewania nie mam ale takie widziałem ,może były produkowane na kraje skandynawskie,a tak nawiasem mówiąc to ciekawe, ile daje taki uład podgrzania płynu, u kumpla też sie on nie włacza

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Blaszka o ktorej mowa to takze bezpiecznik swiec zarowych, nie tylko siwec podgrzewania cieczy chlodzacej. Ja te trzy swieczki mam ale szczerze mowiac nie patrzylem czy grzeja...

Postaram sie obadac troche temat...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

mhyjek,

Dzięki za zainteresowanie. Byłbym wdzięczny za każdy trop mogący prowadzić do rozwiązania tego problemu bo zaczynam już kombinować z jakimś układem zastępczym - sterującym.

Co do blaszki to wiem, że to bezpiecznik układu podgrzewania, natomiast co do świec żarowych silnika to nie wiem. Wydaje mi się, że nie, ale muszę to sprawdzić. Postaram się to jutro zrobić. Poinformuje o wynikach - czy ta blaszka to jest również bezpiecznik świec żarowych.

 

EDIT

 

Sprawdziłem! Ta blaszka to jedynie zabezpieczenie świec do podgrzewania płynu chłodzącego. Ona nie ma nic wspólnego z świecami żarowymi w silniku (tymi do odpalania).

A jak pisałem wcześniej, te "pudełko" na którym jest ta blaszka to przekaźnik (dwucewkowy) który odpowiednio wysterowany podaje napięcie na 3/2/1 świece.

Dolna lewa śrubka to dwie świece, a prawa dolna to jedna świeca.

:|

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Zb.gniew

Nie jestem założycielem tego tematu ale jestem nim bardzo zainteresowany i go trochę odświeżę .Czy posiada ktoś z Was opis ,schemat sterowania przekaźnika dogrzewania płynu w silniku 1Z ? Świece sprawne ale nie dogrzewa ,w jakimś opisie przeczytałem że odbywa się to w zależności od obciążenia alternatora ale jak .Dziękuję za wszelkie sugestie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Zb.gniew, jak można przeczytać w moim pierwszym poście również poszukiwałem informacji na temat sterowania ale nikt mi nie potrafił udzielić odpowiedzi. Faktycznie w którymś z tematów było, w jakich warunkach ten układ ma działać. Jak dobrze pamiętam to silnik pracuje min 10s, obciążenie alternatora poniżej 50%, temp wody chłodzącej to mniej niż 70 stC i chyba temp. zewn. poiżej 5 stC. Całością steruje ECU. :cwaniak:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Zb.gniew

Zebek77 dzięki ale jest dokładnie tak jak piszesz nikt tego nie wyjaśnił ,wyciągnąłem Twój temat licząc że może nam ktoś ten problem wyjaśni . Przeglądając podobne tematy doszedłem do wniosku że problem ten ma parę osób, a przy niskich temperaturach i małych przebiegach jest to chyba dość ważna sprawa .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Zb.gniew,

Ja w końcu z braku konkretnych informacji dorobiłem zastępczy układ sterujący i jak na razie działa i jest OK. Wymaga jeszcze paru regulacji ale nie mam ostatnio na to czasu. Jakbyś chciał wiedzieć coś więcej to daj znać na PW. Odpisze jak znajdę chwilkę!

:ok:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Zb.gniew

Jeszcze szukam -jak znajdę dam znać ,ale pewno zapukam na PW. Dzieki narazie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość chazir

Może jeszcze komuś się przyda:

 

Warunki:

* silnik pracuje od minimum 10 s

* temperatura płynu chłodzącego poniżej 70°

* temperatura zewnętrzna poniżej 5°

* obroty silnika powyżej 800

* obciążenie alternatora poniżej 50% - w zależności od obciążenia alternatora załączana jest jedna dwie lub trzy świece. Steruje tym komputer.

 

Mi też nie działa, ale kiedy ja znajdę czas żeby to naprawić jak mi nawet świece silnika nie działają ;(, Ale pali bez problemu ;)

 

Krzychu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość koel777

A mi się stopiła cała puszka do której przykręcona jest ta blaszka i czekam na nowa z servisu VW Niemcy - 80euro, u nas chcieli 370zł :wstyd: Wykręciłem tą puszkę i leży w bagażniku, a auto pali bez problemu.... to w czym to rzeczywiścier pomaga????

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość chazir

Niezła cena jak za dwa przekaźniki. Było już kilka razy mówione ten układ nie ma nic wspólnego z odpalaniem silnika, podgrzewa tylko płyn chłodniczy aby silnik miał szybciej ciepło (i Ty także). Tak naprawdę układ fajny ale prawie bezużyteczny.

 

Krzychu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Zb.gniew

koel777 Układ dogrzewania po prostu podgrzewa w niskich temperaturach elektrycznymi grzałkami płyn chłodniczy . Szybciej silnik osiąga odpowiednią temperaturę mniej się zużywa ,mnioej pali, też ogrzewanie jest lepsze zaraz po rozruchu.

chazir dla Ciebie to nie problem aby silnik pracował w optymalnej temperaturze?

Przecież przy niskiej dostaje po D...

Na jakiej podstawie piszesz że jest bezużyteczny ,skąd masz takie dane ,może wyciąg sobie jeszcze termostat, ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość chazir

Zb.gniew

Napisałem że jest PRAWIE bezużyteczny. Układ taki ma sens ale nie w naszych warunkach klimatycznych. Gdy jest bardzo zimno silnik TDI z racji dużej sprawności może nie dogrzać płynu do optymalnej temperatury i to dużo nie dogrzać. Dlatego tam układ taki ma sens. W polsce wystarcza sprawny termostat. I nie musisz być złośliwy - ja mam sprawny. To że silnik złapie 70C po 5km a nie po 7km można zawrzeć w słowie "PRAWIE" i tylko taki z tego w polsce pożytek. To że silnik pali mniej jest także nieprawdą, pomyśl tylko 3 świece x 12 lub 15A każda (niepamiętam dokładnie) = 45A i o tyle zwiększa się obciążenie silnika.

 

Krzychu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Zb.gniew

chazir Dla kogoś jeżdżącego małe odcinki z przerwami które wystarczą do ostudzenia silnika to bardzo ważne czy jest to jak piszesz 5 czy 7 km. Wiadomo że TDIki mają wysoką sprawność i przy małych przebiegach się nie dogrzewają a co za tym idzie szybciej się zurzywają ich niektóre podzespoły poza tym zimnych nie można w pełni wykorzystywać .Dlatego mając ten układ warto aby był sprawny.

Prośbą Zebek77 do której się podpiąłem jest wyjaśnienie w jaki sposób ten układ działa co bierze udział w sterowaniu przekaźnika . Podane przez Ciebie w we wcześniejszym poście kryteria jego załączania są ważne ale ważniejsze dla wyjaśnienia tematu było by wskazanie sterujących przekaźnikiem czujników ich lokalizację lub schemat , miejsca połączeń przewodów które biorą wtym udział. Jeśli posiadasz takie wiadomości bardzo proszę o ich podanie.

Ps .Wiem że obciążony alternatorem silnik więcej spali ale zimny jeszcze więcej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jak jest ktoś zainteresowany to mogę przesłać na maila schemat sterowania silnika 1Z i tam jest opis podłączenia tych świec

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

misiomis, ja bym porposił! W prawdzie układ uruchomiłem na sterowaniu zastępczym ale może uda mi się doprowadzić ten układ do stanu "fabrycznego". O ile schemat przesłany przez Ciebie to umożliwi. :padam:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość chazir
chazir Dla kogoś jeżdżącego małe odcinki z przerwami które wystarczą do ostudzenia silnika to bardzo ważne czy jest to jak piszesz 5 czy 7 km. Wiadomo że TDIki mają wysoką sprawność i przy małych przebiegach się nie dogrzewają a co za tym idzie szybciej się zurzywają ich niektóre podzespoły poza tym zimnych nie można w pełni wykorzystywać .

 

Ale ten układ nie do tego służy. To działa tak, jedziesz autostradą 120km/h przy -15C i wtedy temperatura silnika mimo zamkniętego termostatu może spaść poniżej 70C co przyspiesza zużycie silnika i coś co bardziej do mnie przemawia powoduje zwiększone zużycie paliwa i emisje. To że silnik szybciej się nagrzewa jest porządanym skutkiem ubocznym.

 

A teraz coś co wyliczyłem:

Zakładam że w układzie chłodzenia (zamkniętym przez termostat) jest 3 l wody (wody dla ułatwienia), zakładam że silnik waży 50kg i jest z aluminium, zakładam że oleju jest 4 kg.

 

Energia zużyta do rozgrzania silnika od -10C do 70C (80K):

4189*3*80 = 1005360 J

900*50*80 = 3600000 J

2100*4*80 = 672000 J

razem 5277360 J

 

zakładam że silnik osiągnie 70C w 10 minut moc potrzebna na ogrzanie 5277360/600=8,8kW

 

Pominąłem chłodzenie silnika od powietrza i włączone ogrzewanie.

 

A teraz świece:

zakładam że mają po 25A: 3*25A*14,4V = 1080W = 1kW

 

Jeśli bez podgrzewania przyjąłem czas nagrzewania 600s to z nagrzewaniem będzie:

5277360J/9,8kW = 538s = 9min

 

Obliczenia są moje więc mogą się dużo różnić od rzeczywistych, ale jak widzisz sprawność tego jest bardzo mała

 

Dlatego mając ten układ warto aby był sprawny.

 

Jestem za, ale chodziło mi o te wydane 80euro, jeśli można to zrobić za grosze to powinno się to zrobić, jeśli nie to zależy od zasobności kieszeni, ale wydaje mi się że B4 raczej bogacze nie jeżdżą.

 

Podane przez Ciebie w we wcześniejszym poście kryteria jego załączania są ważne ale ważniejsze dla wyjaśnienia tematu było by wskazanie sterujących przekaźnikiem czujników ich lokalizację lub schemat , miejsca połączeń przewodów które biorą wtym udział. Jeśli posiadasz takie wiadomości bardzo proszę o ich podanie.

 

Ja pisałem tym steruje komputer (ECU), nie ma dodatkowych czujników. Podstawowym parametrem jest obciążenie alternatora, mam tylko problem z temperaturą zewnętrzną, u siebie nie stwierdziłem takiego czujnika (ale też nie szukałem za bardzo). Schemat zaoferował się dać misiomis

 

Ps .Wiem że obciążony alternatorem silnik więcej spali ale zimny jeszcze więcej.

 

Praca mechaniczna przy stratach ciepła przekształcana jest na prąd w alternatorze a następnie na ciepło na świecach. Powiem dyplomatycznie: Nie sądze

 

Krzychu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Zb.gniew

Panowie moja prośba dotyczyła wyjaśnienia zasady ,konstrukcji działania układu ,który nabyliśmy z B4kami .Nie chciałem chazir broń Boże nic inwestować a chciałem jak większość z nas mieć możliwie sprawne autko za gratis lub niewielkie pieniądze , bo jeśli miał bym "kasę "to nie jeździł bym B4 (jak piszesz) i nie zadawał bym pytań na tym forum zaczynajac od słowa praszę .Wszelkie problemy NA GWARANCJI załatwiał bym w ASO .

Po radach kolegów z tego forum i Diagnstik wiem że : układem tym podając na przekaźnik minus steruje ECU ,wiem że działa to nie tylko na autostrdzie przy szybkim studzeniu silnika (Jak napisał chazir) ale równiez zaraz po uruchomieniu zimnego silnika . Ale pośrednim warunkiem działania może być np. niedoładowany akumulator bo aby układ działał alternator musi być obciążony mniej jak 50% (Jak napisał chazir), a marny aku po rozruchu może mieć w połaczeniu z resztą naszych urządzeń pobór prądu przekraczającą tą wartość , wiem to bo u mnie usterką okazał sie być marny styk na wtyczce ECU.

Chazir trzymam za słowo i prosze o schemat (masz kompletny polski?)Dzięki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności