Sachemek Zgłoś #1 Napisano 23 Grudnia 2015 (edytowane) Witam szanownych forumowiczów. Z zapytaniem jak w temacie - mianowicie borykam się z pewnym problemem z silnikiem AZX. Mam instalację LPG modowaną osobiście przez siebie (poprzednia wersja a właściwie jej montaż - żenujący i nieestetyczny). Instalka zestrojona zgodnie z kunsztem strojenia w warunkach "domowych" - na mapę oraz po korekcji ciśnienia i temperatury gazu. Odchyłka czasów otwarcia wtryskiwaczy gazowych w porównaniu do paliwowych na poziomie mniej niż 5 %. Mnożnik początkowy 1.1 przy 2 ms a końcowy 1.0 przy czasie otwarcia 14 ms. Co nieco o samej instalce: STAG 300 - 6 ISA2, parownik KME Gold, wtryski Hana 2000 czerwone. Teraz o problemie. Wydawało mi się ze przyczyna leży po stronie LPG. Jednakże problem istnieje też na benzynce. Jak wiadomo nasze paszczuchy z silnikiem AZX wyposażone są w plastikowe turbo . Nazywa się to wtórny wtrysk powietrza. Dotychczas wyeliminowałem problem z tym podsystemem. Zawsze po jakimś czasie jazdy autem zapalał mi się check engine. Po połączeniu się z ECU silnika widoczny błąd - wtórny wtrysk powietrza nieprawidłowa dawka przepływu. Wziąłem sprawy w swoje ręce. Przypomniało mi się, że dawno dawno temu gdy podjeżdzałem do przejścia dla pieszych słyszałem jak włącza się "suszarka" przez jakiś czas. Obecnie jakoś tego nie słyszę. No nic zdemontowałem "turbo" podłączyłem na "krótko" do akumulatora. Ku mojemu zdziwieniu nawet nie drgnęła a pobór prądu bardzo duży. Myślę sobie pewnie zatarta. Rozciąłem ją na dwie połowy. Od strony wirnika znalazłem coś jakby pozostałości po "kwaśnych deszczach" Smierdziało to tak jakby spaliny były rozpuszczane w wodzie. Idąc dalszym tropem doszedłem do coś al'a EGR (zawór pneumatyczny podciśnieniowy). Zdemontowałem to ustrojstwo i znowu zonk. Zawór okazuje się "trafiony" - uszkodzony, puszcza gazy w obie strony. Wymieniłem oba elementy - pompę i zawór - oczywiście na sprawne używane. Wniosek jest taki - uszkodzony zawór przepuszczający gazy spalinowe w połaczeniu z wilgocią z otoczenia a te cofające się do najniższego możliwego punktu zacierały pompę powietrza co skutkowało coraz to większym poborem prądu aż do przepalenia bezpiecznika (ten duży 40 A na podszybiu w kasecie z ECU). Obecnie wszystko zostało wymienione i naprawione. Myślę, że szczegółowo przedstawiłem przyczynę i skutek uszkodzonego zaworu "recyrkulacji". Teraz do sedna problemu. Jak wiadomo owa "suszarka" ma za zadanie dostarczyć dodatkowe powietrze do układu wydechowego a konkretnie do katalizatora tak długo aż sonda korekcyjna nie przejdzie w stan nasycenia (katalizator się wygrzeje do temperatury pracy) i przejmie kontrolę nad mieszanką spalanych gazów co skutkuje korektami krótko i długoterminowymi składu stechiometrycznego paliwa. Dla przykładu akurat dokładnie występujący w moim przypadku zaobserwowałem (bez znaczenia czy LPG czy PB) w trakcie spokojnej jazdy na dość długim odcinku drogi w mieście dojezdzam do skrzyżowania, zatrzymuję się na "czerwonym" i słyszę, że załącza się wtórny wtrysk powietrza zwykle o wiele krótszym czasie pracy niż normalnie. Dla porównania po zapaleniu zimnego silnika pompa pracuje przez około 90 sekund i się wyłącza. Tu konkretnie czas załączenia nie dłuższy niż 10 skekund. Finalnie kończy się to kontrolką Check Engine. Wygląda to tak jakby ECU oczekiwało na właściwy skład gazów wydechowych. O ile mi wiadomo sam podsystem powietrza dodatkowego ma pracować jak już wspomniałem w początkowej fazie pracy zimnego silnika. Takie było prawdopodobnie założenie projektantów tego ustrojstwa. Nasuwa mi się pytanie czy owy przypadek ten konkretny zdarza się w Passatach z silnikiem AZX? Dodam, że 5 lat temu wymieniłem katalizator (niestety nie oryginał a robiony na zamówienie) wraz z dwiema oryginalnymi sondami - nie są to żadne chińskie zamienniki a oryginały kupione w ASO VW. Jakieś sugestie? Może coś z samym ECU się dzieje i kaseta powinna być wymieniona na inną sprawną? Edytowane 28 Grudnia 2015 przez Sachemek Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
rainman777 Zgłoś #2 Napisano 23 Grudnia 2015 _tytul Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sachemek Zgłoś #3 Napisano 23 Grudnia 2015 (edytowane) Witam Kolego rainman777 jesteś tu po to aby pomóc czy też od wyszukiwania literówek? Zgodnie z Regulaminem 2.1b "b) jeżeli zakładasz nowy wątek, to upewnij się, że umieszczasz go w odpowiednim dziale; tytuł wątku powinien w skrócie określać jego treść, niedopuszczalne są tytuły w stylu: "problem", "pomocy" bądź "ale fajne". Jeżeli chcesz pomóc to proszę przenieś to do odpowiedniego działu jeśli nie jest to zgodne z pierwszą częscią Regulaminu (ja zrobić tego nie mogę - nie mam takiej mocy). Co co drugiej to jak najbardziej jest ona zgodna z Regulaminem włącznie z wyjaśnieniem zaistniałej sytuacji i nie zawiera słów typu "problem, pomocy czy inne określenia. Także z sensem a nie paragrafami proszę, które tak naprawdę nic nie wnoszą. Każdy paragraf może być różnorako interpretowany - generalnie tak jak danemu delikwentowi pasuje. Edytowane 23 Grudnia 2015 przez Sachemek Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
rainman777 Zgłoś #4 Napisano 23 Grudnia 2015 (edytowane) Co Ty taki nerwowy spokojnie :kumple b) jeżeli zakładasz nowy wątek, to upewnij się, że umieszczasz go w odpowiednim dziale; tytuł wątku powinien w skrócie określać jego treść, niedopuszczalne są tytuły w stylu: "problem", "pomocy" bądź "ale fajne". Edytowane 23 Grudnia 2015 przez rainman777 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sachemek Zgłoś #5 Napisano 23 Grudnia 2015 Eh nie nerwowy tylko szukam rozwiązania sprawy. Nie unoszę się bo przecież nastrój świąteczny. Gwoli wyjaśnienia jeśli bym napisał w tytule treść typu "Dziwny problem z silnikiem AZX 4 Motion" to owszem podpada pod dany paragraf. Ja znam Regulamin i celowo nie wspomniałem i nie wpisałem słów zabronionych w naszym Regulaminie. Jednakże zainteresowani przecież wiedzą o jaki konkretnie model silnika chodzi. To zostało już wyjaśnione i opisane. Dobrze zmienię temat główny na typu "Dziwne objawy występujące w silniku AZX 4 Motion" Może być? Dobra koniec OT bo ktoś "wyższy rangą się przysłowiowo przyczepi". Wesołych Świąt kolego rainman777. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach