Skocz do zawartości
Mr. X

Zmiana podświetlenia zegarów Passat B5

Rekomendowane odpowiedzi

W związku z dużym zainteresowaniem zmianą podświetlenia zegarów, które wykonałem z oryginalnego niebieskiego na biały i prośbami o wykonanie manualu opiszę sposób w jaki wykonałem przeróbkę swoich zegarów, do której zabierałem się od bodajże dwóch lat :)

Do zmiany podświetlenia wykorzystałem zegary od Skody Superb 1 z końcówki ich produkcji gdyż montowane tam były diody świecące na biało, poznać je można po aluminiowych ringach prędkościomierza i obrotomierza a najlepiej szukać od anglików bo są tanie. Nr takich zegarów to np: 3U0920912D (bez fisa) lub europejski z końcówką 812D, 3U0920942D (z full fisem) lub europejski z końcówką 842D. Zdecydowałem się na zakup takich zegarów gdyż jakiś czas temu kupiłem na allegro diody PLCC-2 koloru białego, lecz były one zdecydowanie za jasne (od montowanych oryginalnie w licznikach) by zastąpić nimi oryginalne niebieskie i raziły po oczach. Poza tym diody niebieskie i białe mają takie samo napięcie zasilania i mamy pewność, że po wymianie diod podświetlenie nie będzie raziło po oczach i nie będziemy musieli ingerować w rezystory od oświetlenia na płycie głównej zegarów.

 

Tak wyglądają zegary z końcówką 942D:

dafota.2.u5p1442678666l.jpg.smIMG_20141004_111708.jpg&th=4386

 

a tak ich płyta główna:

dafota.2.uxq1442678967b.JPG.smDSCN8157.JPG&th=3484

 

oraz płyta główna zegarów z końcówką 912D:

dafota.2.8na1442679039n.JPG.smDSCN8146.JPG&th=2981

 

Rozbieranie zegarów zaczynamy od odkręceniu dwóch torxów oraz rozpołowieniu obudowy licznika po odhaczeniu 6 zatrzasków. Przed demontażem wskazówek warto jest zrobić VAGiem czy VCDSem test zegarów i zrobić zdjęcia gdzie zatrzymują się wszystkie cztery wskazówki tak by po ich zamontowaniu na teście zatrzymywały się w tych samych pozycjach (obrotomierz na 3000 obrotów, temperatura silnika i ilość paliwa na środku skali a prędkościomierz na 100km/h). Demontujemy wskazówki (ja do tego używam widelca, można między widelec a tarczę wsunąć jakąś niepotrzebną wizytówkę lub kartę bankomatową by nie poniszczyć tarcz i energicznie lecz z wyczuciem podważamy wskazówki do góry. Następnie demontujemy tarcze zegarów (obrotomierz i prędkościomierz się przekręca o kilkadziesiąt stopni i zdejmuje z osłonek osiek silniczków wskazówek). Demontujemy kołki (czarne części) do kasowania przebiegu dziennego oraz ustawiania godziny. Wypinamy płytę główną z dolnej obudowy podważając po bokach po jednym zatrzasku a następnie odginamy zatrzaski koszyków zegarków i demontujemy je z zegarów, w następnym kroku odpinamy z zatrzasków białą podstawę do której montowane są tarcze demontując ją od płyty głównej i mamy piękny dostęp do wszystkich diod zainstalowanych na płycie. Demontujemy pozostałe części plastików do ustawiania godziny (od spodu płyty) i kasowania przebiegu (do góry płyty). Każda duża tarcza podświetlana jest 6-cioma diodami a mała 2-ma, zegarki zaś 3-ma co daje nam wymianę 22 diod.

 

Kupując jedne zegary przy założeniu, że chcemy pozostawić tak jak ja czerwone podświetlenie wskazówek możemy również przerobić podświetlenie panelu klimatronika (jeśli mamy ten krótki o nr 3B1907044J lub angielski 3B2907044J to są tam zastosowane sideledy - diody lutowane bokiem do płytki po 2 lub 3 sztuki na stronę, które spokojnie można zastąpić diodami wylutowanymi z zegarów Superbowskich) lutując je prostopadle do płytki.

 

panel europejski

dafota.2.evp1443457603l.JPG.smDSCN8196.JPG&th=6182

 

panel angielski

dafota.2.tsv1442680464s.JPG.smDSCN8144.JPG&th=5330

 

Panel klimatronika rozbieramy po uprzednim wykręceniu 6 śrub typu torx oraz odhaczeniu 2 zatrzasków.

 

Ważne!!!

Przed wylutowaniem diod należy narysować sobie rzut płyty głównej zegarów z zaznaczeniem jak są przylutowane diody by prawidłowo przylutować diody na płytę główną. Róg z delikatnym wgłębieniem na obudowie diody oznacza katodę czyli minus styku diody, krawędź gładka obudowy diody jest przy anodzie czyli styku plusa diody.

Do wylutowania diod potrzebna jest lutownica z ostrym szpiczastym grotem oraz coś czym będziemy delikatnie podważać diody po nagrzaniu nóżek (ja do tego użyłem nożyka do tapet). Nagrzewamy jedną z nóżek diody aż będziemy mieć płynną cynę i delikatnie podważamy diodę by odeszła od płyty głównej tak by nie było z nią styku, z drugą nóżką robimy analogicznie i mamy odlutowaną diodę. Uważamy przy tym by nie za długo grzać diodę by jej nie uszkodzić.

Wylutowujemy diody z zegarów passatowskich i superbowskich, nagrzewamy delikatnie grotem lutownicy styki gdzie mają być wlutowane nowe diody tak by cyna była w tych miejscach gładka i by diody przylegały do płyty, przykładamy poprzez pęsetę diodę właściwą stroną do styków na płycie głównej upewniając się na narysowanym uprzednio schemacie czy właściwie ją będziemy lutować i delikatnie nagrzewamy jeden ze styków tak by dioda się przylutowała następnie dociskamy ją palcem do płyty i nagrzewamy przeciwny styk tak by dioda doszła do powierzchni płyty głównej. Możemy dla pewności poprawić pierwszy lutowany styk każdej z diody.

 

Tak wygląda płyta główna zegarów passatowskich po przeróbce:

dafota.2.3t91442680327d.JPG.smDSCN8158.JPG&th=2600

 

Kupując zegary od Superba możemy wykorzystać również przeźroczyste wskazówki z paskiem koloru białego , które są tam zamontowane lub zamontować z powrotem swoje passatowskie. Można również zamontować tarcze od Superba o ile trafimy zegary europejskie (no chyba, że mieszkamy w Anglii :)). Jedyną wadą tego rozwiązania jest to, że w tym przypadku w innych miejscach niż w Passacie mamy zaznaczone obroty silnika oraz prędkości i wtedy musieli byśmy z tychże zegarów przekopiować fragmenty wsadu superbowskiego do zegarów passatowskich ale to bez specjalistycznego oprogramowania się nie obejdzie gdyż wsad w tychże zegarach jest zaszyfrowany (można wykorzystać wsad ze starszych podświetlanych na zielono zegarów Superba).

 

Dobrze jest sprawdzić na szybko na stole jak wyszło nam podświetlenie by uniknąć ponownego rozbierania zegarów.

Montujemy osprzęt zegarów w odwrotnej kolejności od jego demontażu, kalibrujemy wskazówki, składamy obudowę i cieszymy się nowym podświetleniem :)

 

Oto efekt końcowy prac:

dafota.2.wr51442609054k.JPG.sm&th=8669 dafota.2.p3s1442090729f.jpg.sm&th=2774 dafota.2.qyt1442090451q.jpg.sm&th=3436 dafota.2.fw81442609263m.jpg.sm&th=1506 dafota.2.m8l1442609188r.JPG.sm&th=1424

 

Osobiście jestem bardzo zadowolony z efektu, białe podświetlenie świetnie współgra z nawigacją MFD. Jeśli ktoś ma fabryczne radio VW czy navi MCD to jest również możliwość przeróbki podświetlenia wyświetlacza na biały z tym, że musimy zaopatrzyć się w dwa liczniki od Superba gdyż zabraknie nam diod jeśli będziemy posiadać tylko jeden.

 

oraz dołączam filmy jak wyglądają zegary maksymalnie ściemnione:

https://www.youtube.com/watch?v=Ps7GEQNSsiU

 

i maksymalnie rozjaśnione:

[video=youtube;-eQ9g-xvkRo]

 

To by było na tyle aczkolwiek informuję, iż nie ponoszę odpowiedzialności za nieumiejętną próbę przerabiania podświetlenia zegarów i szkody w wyniku jej powstałe. Wprawna osoba posiadająca odpowiednie narzędzia poradzi sobie z przeróbką zegarów. Jeśli takiej wprawy lub narzędzi nie masz zleć to osobie, która ma odpowiednią wiedzę i doświadczenie z dziedziny elektroniki.

Edytowane przez Mr. X
foto update

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

napiszę tylko.. Dzięki :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świetna robota! Kiedyś marzyła mi się wymiana wszystkich niebieskich diod na bursztynowe, ale zniechęcony brakiem możliwości znalezienia wykonawcy takiej modyfikacji zarzuciłem temat. A w końcu kupiłem radio z niebieskim podświetleniem :wmorde więc teraz się już chyba nie zdecyduję.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zrobię up, bo temat uważam dobry dla wszystkich myślących o przeróbce :) Ja już przerobiłem climatronic, teraz czekam na chwilę wolnego czasu żeby zrobić zegary.

Jeszcze raz dzięki za info o zegarach od superba :)

 

climatronic.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności