Skocz do zawartości
Gość gsunr

Regulator prędkości dmuchawy

Rekomendowane odpowiedzi

Gość gsunr

Witam,

znowu padł mi regulator prędkości pracy dmuchawy (B3). Czy ktoś może wymyślił jak można to cudo oporowe zastąpić jakąś trwalszą elektroniką? Może z płynną regulacją obrotów?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A kiedy pisałeś o pierwszym razie. W którym poście?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość -uki-

Można zastąpić trwalszą elektroniką. Płynnej regulacji na oryginalnym pokrętle nie zrobisz tak łatwo (szkoda zachodu). Sam myślałem o podmianie na elektronikę, ale mi jeszcze nie padło więc nie chce mi się za to na razie zabierać. Jak będę miał wieczorami czas, to mogę sklecić schemat i model działający. Ale nic nie obiecuję, bo ostatnio krucho u mnie z czasem wolnym po pracy :kwasny:

Przed ferowaniem ostatecznego wyroku sprawdź na wszelki wypadek stan styków przy przełączniku obrotowym. Może któryś nie kontaktuje najlepiej i stąd problemy z nawiewem (płyną tam całkiem spore prądy).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Najpierw należy usunąć przyczynę.

W późniejszej kolejności zauważoną usterkę.

 

Kiedy pisałeś o pierwszym razie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Yeti

Nic prostszego ( a zatem mało awaryjnego) niż zwykły opornik nie da się wymyślić :-(

Albo ograniczenie wielkości prądu przez opornik (grzeje się) albo przez regulator tranzystorowy (też się tak samo musi grzać i jest bardziej podatny na uszkodzenie). Można zasilać przez jakiś układ impulsowy (prawie się nie grzeje), ale będzie to rozwiązanie skomplikowane i jako takie bardziej podatne na uszkodzenie.

Nawet Rolls ma tą regulację na oporniku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość -uki-

Zgadza się, regulacja na oporniku jest bardzo prosta. Regulacja elektroniką jest praktycznie bezstratna (nie impulsowa, tylko PWM - zmienne wypełnienie przebiegu napięcia zasilającego silnik).

Jeżeli rzeczywiście opornik się przepalił (a nie jest to słaby kontakt na stykach przełącznika) to znaczy, że jest za duże obciążenie -> silnik wentylatora do zdiagnozowania...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

-uki- napisał wszystko o przyczynie i co należy sprawdzić.

 

Chyba, że gsunr ma coś jeszcze do dodania.

A jeśli tak, to PW do mnie wraz z linkiem tego postu proszę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności