Skocz do zawartości
tomascor

Współczynnik oporu powietrza Cx

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Ostatnio trochę zacząłem interesować się trochę z nudów w/w zagadnieniem może kogoś to zainteresuje

do czego to się może przydać , np. do programu RaceDroid Litle na androida ( programik wykorzystujący akcelerometr ) można pomierzyć fizyczne przyśpieszenie paszczaka i nie tylko :)

 

Zestawienie kilku marek aut i ich współczynnika oporu powietrza :

 

Audi 100 '82 - 0,30

BMW serii 8 - 0,29

Bristol Fighter - 0,27

Chevrolet Spark - 0,34

Chrysler PT Cruiser - 0,37

Citroen C4 - 0,28

Citroen C4 Grand Picasso - 0,31

Citroen C6 - 0,31

Citroen CX - 0,30

Citroen DS - 0,38

Citroen GSA - 0,31

Citroen XM - 0,28

Citroen Xsara I - 0,32

Daewoo Espero - 0,28

Ferrari F50 - 0,37

Fiat 125 p - 0,42

Fiat 126 p - 0,47

Fiat Brava - 0,32

Fiat Ducato '06 - 0,31

Fiat Siena - 0,33

Fiat Uno - 0,35

Ford Ka - 0,36

Honda Accord I - 0,30

Honda Accord II - 0,26

Honda Insight - 0,25

Kia Cee'd - 0,33

Lamborghini Murcielago - 0,33

Lexus IS200 - 0,28

Maybach 57 - 0,30

Maybach Exelero - 0,27

Opel Astra II - 0,30

Opel Calibra '89 - 0,26

Opel Corsa '98 - 0,35

Opel Vectra A - 0,29

Opel Vectra B - 0,28

Polonez Caro - 0,36

Porsche 959 - 0,32

Renault Fuego - 0,34

Renault Laguna I - 0,30

Renault Megane I - 0,33

Saab 9-5 - 0,29

Seat Toledo II - 0,31

Skoda Felicia - 0,34

Skoda Octavia II Kombi - 0,30

Toyota Corolla Verso - 0,30

Toyota Avensis Wagon - 0,29

Toyota Land Cruiser 100 - 0,40

Toyota Prius - 0,26

VW Passat B3 '88 - 0,29

VW Passat B5 '96 - 0,27

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W ścisłej czołówce calibra 89'. :takiego

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Polecam artykuł: Aerodynamika w Formule 1.

Zapewne nie przyda się on w w/w programie na androida, ale może zainteresować.

 

Gdzieś kiedyś czytałem, że bolidy F1 mają Cx ponad 1 przez "skrzydła", które gwarantują im docisk. Gdyby te skrzydła zdjąć Cx wynosiłby poniżej 0,2, ale bolid nie "kleił" by się do toru.

 

A odnośnie CALIBRY - utrzymanie niskiego Cx zmotywowało inżynierów OPLA do stworzenie lamp soczewkowych (na 90% dotyczyło to Calibry - czytałem dawno i nie pamiętam na 100%).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Część ludzi nawet nie wie że to jest istotny element odnośnie ekonomi osiągów itp ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Powiedziałbym nawet, że kluczowy element. Kto nie wierzy, niech wystawi głowę przez szyberdach przy 50 km/h :D Podobno Citroen CX swoją nazwę zawdzięczał właśnie rewolucyjnie niskiemu współczynnikowi oporów powietrza w swojej klasie w tamtych czasach. Tylko ciekawe jak wytłumaczyć późniejsze BX, AX i ZX :jasne A co do Passata B5 to jestem pod wrażeniem bo to w końcu kawał klocka jest.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności